Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  

Factuur december > omzet december/januari?

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

 

Ik lever persoonlijke diensten aan particulieren, die zij achteraf betalen, per maand. Ik factureer altijd op de laatste dag van de maand, met een overzichtje van de geleverde diensten.

 

Ik heb dus nu mijn diensten geleverd in december, maar de klant zal in januari betalen. Moet ik dan de factuurdatum (31-12) aanhouden voor de belastingdienst of moet ik de betalingsdatum aanhouden (begin januari).

 

Groeten, Bas

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Factuurdatum. In je eindcijfers staat het bedrag dan nog als debiteur op de balans.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dag Bas,

 

Ik neem aan dat je boekhouding het factuurstelsel volgt (dus niet BTW aangifte op basis van ontvangst betaling door je klanten).

 

Doorgaans hanteer je de factuurdatum gewoon op de dag waarop je de factuur verstuurt.

Voor de inkomstenbelasting telt dit mee als omzet december.

Voor de BTW telt dit mee als BTW af te dragen in het eerste kwartaal 2012.

 

groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Joost, bij bepaalde ondernemingen staat er dat het kasstelsel gevolgd moet worden, maar ben je dat dan ook VERPLICHT?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dag Bas,

 

Ik neem aan dat je boekhouding het factuurstelsel volgt (dus niet BTW aangifte op basis van ontvangst betaling door je klanten).

 

Doorgaans hanteer je de factuurdatum gewoon op de dag waarop je de factuur verstuurt.

Voor de inkomstenbelasting telt dit mee als omzet december.

Voor de BTW telt dit mee als BTW af te dragen in het eerste kwartaal 2012.

 

groet

Joost

 

Dag Joost,

 

Als ik het goed begrijp boek ik de omzet van december dus nog op dit jaar (inkomsten 2011) en de af te dragen BTW tel ik bij het eerste kwartaal van 2012, omdat ik dan pas het geld ontvangen heb?

 

Ik heb zelf dit gevonden:

http://www.ondernemeneninternet.nl/facturen-maken.html

 

Bij puntje 2 (Een gemaakte factuur is direct geldig) staat namelijk dat de factuurdatum voor de BTW-aangifte leidend is, dus in dat geval zou ik de BTW nog in het vierde kwartaal moeten afdragen.

 

Groet, Bas

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Joost, bij bepaalde ondernemingen staat er dat het kasstelsel gevolgd moet worden, maar ben je dat dan ook VERPLICHT?

 

Als je tot de aangewezen beroepsgroepen behoort en je wilt toch het factuurstelsel toepassen dan moet je daar toestemming voor vragen

 

Let op!

 

Behoort u tot 1 van deze beroepsgroepen, maar levert u desondanks grotendeels aan ondernemers? Dan mag u ook het kasstelsel toepassen.

 

Behoort u tot 1 van deze beroepsgroepen, maar wilt u liever het factuurstelsel toepassen? Vraag ons dan eerst schriftelijk om toestemming.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij puntje 2 (Een gemaakte factuur is direct geldig) staat namelijk dat de factuurdatum voor de BTW-aangifte leidend is, dus in dat geval zou ik de BTW nog in het vierde kwartaal moeten afdragen.

 

Groet, Bas

 

Als je nog in december factureert: BTW laatste kwartaal 2011

Factureer je in januari (ook al zijn de diensten geleverd in december): BTW eerste kwartaal 2012


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja maar dat kasstelsel is toch juist ingevoerd voor ondernemingen waarbij (vrijwel) alles contant aan de particulieren wordt afgerekend? TS zegt dat hij facturen verstuurt, waarom zou hij dan het kasstelsel moeten hanteren?

 

Als je alles contant afrekent zoals een kapper, dan is factuurstelsel eigenlijk gelijk aan kasstelsel, er wordt immers direct betaald. Heb eigenlijk deze hele wet nooit begrepen ??? of redeneer ik ergens fout?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij puntje 2 (Een gemaakte factuur is direct geldig) staat namelijk dat de factuurdatum voor de BTW-aangifte leidend is, dus in dat geval zou ik de BTW nog in het vierde kwartaal moeten afdragen.

 

Groet, Bas

 

Als je nog in december factureert: BTW laatste kwartaal 2011

Factureer je in januari (ook al zijn de diensten geleverd in december): BTW eerste kwartaal 2012

 

Zoals gezegd factureer ik altijd op de laatste dag van de maand. Ik zal dus op 31-12 de facturen opsturen en ook die datum uiteraard als factuurdatum gebruiken. Dus zowel voor de inkomstenbelasting als BTW-aangifte moet ik 31-12 aanhouden, ondanks dat de klant begin januari betaalt?

 

???

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

 

Zoals gezegd factureer ik altijd op de laatste dag van de maand. Ik zal dus op 31-12 de facturen opsturen en ook die datum uiteraard als factuurdatum gebruiken. Dus zowel voor de inkomstenbelasting als BTW-aangifte moet ik 31-12 aanhouden, ondanks dat de klant begin januari betaalt?

 

???

 

Ja factuurdatum aanhouden.

 

 

Dus zonder factuur kasstelsel, met factuur factuurstelsel? Hoe krijg je je geld dan als je geen factuur stuurt?

 

Direct contant (of via pin)? Als je de lijst van de ondernemingen bekijkt in die link van Roel dan zie je o.a.: winkeliers, marktkooplieden, schoenmakers (voor het repareren van schoenen), kappers, glazenwassers etc. Lijken me voornamelijk bedrijven die geen facturen sturen, maar direct afrekenen. Dan is factuurstelsel in principe gelijk aan kasstelsel.

 

TS zegt dat ie netjes elke maand facturen stuurt aan de klant, lijkt me dan niet dat hij in 1 van de bovenstaande categorieën valt en dus lijkt me dat hij gewoon het factuurstelsel moet volgen. Hij stuurt z'n klanten immers facturen :P

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

 

Zoals gezegd factureer ik altijd op de laatste dag van de maand. Ik zal dus op 31-12 de facturen opsturen en ook die datum uiteraard als factuurdatum gebruiken. Dus zowel voor de inkomstenbelasting als BTW-aangifte moet ik 31-12 aanhouden, ondanks dat de klant begin januari betaalt?

 

???

 

Ja factuurdatum aanhouden.

 

Dus voor mijn inkomsten en uitgaven-balans zou ik het zo ongeveer kunnen neerzetten:

 

Voorbeeld:

 

04-12-2011 : Inkoop bedrijfsbenodigdheden (rechts van de balans)

16-12-2011 : Inkoop bedrijfsbenodigdheden (rechts van de balans)

24-12-2011 : Inkoop bedrijfsbenodigdheden (rechts van de balans)

31-12-2011 : Factuur december crediteur Janssen (links van de balans)

31-12-2011 : Factuur december crediteur Pietersen (links van de balans)

31-12-2011 : Factuur december crediteur Klaassen (links van de balans)

etc.

 

?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, maar dat is je winst- en verliesrekening. Daar komen al je kosten en omzet in van 2011.

 

Op de balans staan vorderingen en schulden. Dat zijn dus kosten die je nog niet betaald hebt (credit) en omzet die je nog niet ontvangen hebt (debet)

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

TS zegt dat ie netjes elke maand facturen stuurt aan de klant, lijkt me dan niet dat hij in 1 van de bovenstaande categorieën valt en dus lijkt me dat hij gewoon het factuurstelsel moet volgen. Hij stuurt z'n klanten immers facturen :P

 

Klopt. Ik stuur mijn klanten facturen en ik doe niet aan contante betalingen. Vrijwel iedereen gebruikt internetbankieren tegenwoordig en ik heb tot op heden geen enkel probleem ondervonden. Een factuur maak ik eigenlijk gedurende de hele maand. Ik lever een dienst en als ik thuis ben schrijf ik die op de factuur. Dan hoef ik op de laatste dag van de maand enkel de factuur te mailen naar de klanten.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, maar dat is je winst- en verliesrekening. Daar komen al je kosten en omzet in van 2011.

 

Op de balans staan vorderingen en schulden. Dat zijn dus kosten die je nog niet betaald hebt (credit) en omzet die je nog niet ontvangen hebt (debet)

 

Ik bedoelde inderdaad mijn winst- en verliesrekening. Ik maak geen gebruik van een balans.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Je maakt geen gebruik van een balans? ;D

 

Hoe ga je de cijfers aangeven in de aangifte inkomstenbelasting dan? Je hebt toch eigen vermogen, banksaldi? En nu ook zelfs een debiteur, want je hebt een factuur uitgereikt voor werkzaamheden, maar je ontvangt het geld pas in het volgende jaar.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Je maakt geen gebruik van een balans? ;D

 

Hoe ga je de cijfers aangeven in de aangifte inkomstenbelasting dan? Je hebt toch eigen vermogen, banksaldi? En nu ook zelfs een debiteur, want je hebt een factuur uitgereikt voor werkzaamheden, maar je ontvangt het geld pas in het volgende jaar.

 

Bij de inkomstenbelasting gaat het toch om je winst?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja. Ik ging er even vanuit dat je gewoon ondernemer bent volgens de OB & IB en je gewoon verplicht bent de ondernemersaangifte in te vullen. Als je aangifte doet via "winst uit overige werkzaamheden" dan hoef je inderdaad geen balans bij te houden, maar dat wil niet zeggen dat je niks op je balans had staan al zou je die wel opmaken :P

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben verplicht OB te betalen, althans dat stond in de brief van de Belastingdienst, over IB lees ik niets. Betekent dit automatisch dat ik mijn winst via "winst uit overige werkzaamheden" bij de 'gewone' IB moet doen?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

We dwalen af, dat is verder wel te vinden op dit forum. Als je er niet uitkomt kan je altijd een boekhouder in dienst nemen ;)

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

31-12-2011 : Factuur december crediteur Janssen (links van de balans)

31-12-2011 : Factuur december crediteur Pietersen (links van de balans)

31-12-2011 : Factuur december crediteur Klaassen (links van de balans)

 

Bedoel je hier geen debiteuren?

Dan wordt het Debiteuren aan Omzet & BTW

 

Debiteuren en BTW blijven op de balans staan. Die het volgende jaar vereffend worden

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké