• 0

Hoe kies je de juiste boekhouder /accountant

Ik doe al jaren alles zelf boekhouding/administratie en aangifte.

 

Of ik het altijd correct doe en slim genoeg twijvel ik aan. Dus denk ik er over na om het e.e.a. uit te besteden aan de boekhouder en of accountant. De vraag is welke is goed en welke is goed voor mij en wat is een redelijke vergoeding.

 

Wat ik zoek is een boekhouder/accountant die mij een eenvoudige mogelijkheid bied om mijn administratie zelf bij te houden, mijn aangifte doet voor inkomsten en omzet en last but not least mij kan adviseren op fiscaal gebied.

 

Ik heb een eenmanszaak met een omzet van ca 80.000 Euro en geen personeel.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hans,

 

wat is je belangrijkste motivatie om na jaren zelf doen een boekhouder te gaan zoeken? de "angst" dat je dingen fout doet of dat je de tijd die je kwijt bent aan de boekhouding anders wilt gaan besteden?

 

Als het vooral de angst is dat je dingen fout doet zou ik eerder een fiscalist zoeken die je kan helpen met vaststellen of je alles fiscaal goed verwerkt die doet zeg maar 1 of 2x per jaar een apk keuring van je administratie en de nieuwste fiscale ontwikkelingen met je doorneemt die relevant zijn voor jou bedrijf, zorg dan in elk geval dat je een fiscalist neemt die veel mkb klanten heeft

 

Een boekhouder is meer iemand die je het feitelijke werk uit handen neemt en (vaak dankzij jarenlange ervaring) in staat is om een betrouwbare en goede inkomstenbelasting aangifte te verzorgen, maar dat laatste punt is vaak wel het zwakke punt, er zijn erg veel administratief medewerkers die denken het wel te kunnen maar op belasting gebied flinke steken laten vallen.

 

Als je al jaren je eigen boekhouding doet dan zou ik gevoelsmatig eerder bij een fiscalist uitkomen als een boekhouder. Want de aanbevelingen waar hij mee komt zul je best zelf in je administratieproces kunnen doorvoeren. Het gaat vaak om dingen net even anders boeken waardoor het makkelijker naar boven komt bij het maken van de aangifte.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het altijd goed is dat een ondernemer zijn administratie zoveel mogelijk zelf bijhoudt. Alleen op die manier kun je goed zicht houden op je bedrijf.

 

Het is ook verstandig om je daarnaast te verzekeren van deskundige hulp op boekhoudkundig en fiscaal gebied. Er zijn vaak zaken die een expert sneller en beter doet dan de ondernemer zelf. Zelfs als de ondernemer het goed doet is het slim om daarvan de bevestiging te krijgen. Fouten in je administratie kunnen soms vervelende en dure consequenties hebben.

 

De belangrijkste methode om een goede boekhouder te vinden is het raadplegen van je eigen netwerk. De meeste administratiekantoren komen zo aan hun clienten.

 

Verder zou ik bij diverse administratiekantoren een offerte vragen en een gesprek aangaan. De goedkoopste en de duurste zijn meestal niet de beste.

 

Kijk in jouw geval vooral of ze met je meedenken. Je wil de kosten zoveel mogelijk beperkt te houden en daarom zoveel mogelijk zelf blijven doen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zoek voornamelijk dan een fiscalist maar kan hij of zij dan ook de inkomstenbelasting aangifte doen?

 

Als je (als ondernemer) op zoek gaat naar een bedrijf(je) dat je kan helpen in deze, dan zal je o.a. dit tegenkomen:

administratiekantoren, administratieconsulenten, boekhoudbureaus, accountants, belastingadviseurs, belastingconsulenten etc.

 

Allemaal fiscalisten (fiscaal deskundigen), als het goed is (let daar maar op, zou ik zeggen!).

'Fiscalisten' zal je niet in de Gouden Gids terugvinden. Dus niet zoeken naar een naald in...

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zoek voornamelijk dan een fiscalist maar kan hij of zij dan ook de inkomstenbelasting aangifte doen?

 

Dat is eigenlijk vragen of een bakker wel brood kan bakken, dus ja een fiscalist moet (met 2 vingers in zijn neus) een inkomstenbelasting aangifte kunnen maken. Maar Peter heeft wel een punt, de term fiscalist zal je niet snel tegenkomen in een functie of bedrijfsomschrijving. Dus ik zou eerder op zoek gaan naar belastingconsulenten of belastingadviseurs. Eventueel zou je via de site van het register belastingadviseurs op zoek kunnen gaan naar een kantoor bij jou in de buurt, dan weet je zeker dan je iemand hebt met de juiste opleiding en actuele kennis.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

...

De vraag is welke is goed en welke is goed voor mij en wat is een redelijke vergoeding.

...

 

De kosten zal wel heel erg per persoon verschillen: hoe uitgebreid / complex is je boekhouding, maak je zelf weleens fouten waardoor er veel gecorrigeerd moet worden, persoonlijke omstandigheden (hypotheek, partner, pensioen opbouw) die het complexer maakt, etc. Om 'n indicatie te geven, ik ben 500 a 800 kwijt voor adviesgesprek + controle + jaarrekening + aangifte inkomstenbelasting. Kan zijn dat je de aangifte omzetbelasting net zo goed zelf kan blijven doen. Het is meer de inkomstenbelasting wat veel mogelijkheden / trucjes heeft om belasting te besparen waardoor je de kosten soms vanzelf terug kan verdienen.

Link naar reactie
  • 0

Zolang je het zelf kunt doen, doen ! Helaas heb ik er nooit zin in en besteed ik alles behalve het bijhouden van de afschriften en de kasboekhouding uit. Je staat veel scherper in je onderneming wanneer je het zelf doet. Heb je al eens een boekencontrole gehad door de fiscus ? Indien ja en ze hadden geen opmerkingen dan ben je heel goed bezig.

 

Het kan natuurlijk nooit kwaad er eens per jaar een fiscalist naar te laten kijken zodat je voorkomt dat je door het kleine het grote niet meer ziet ;D.

 

Wil je toch een boekhouder, ga af op je gevoel. Ik heb hele grote gehad met hel;e hoge facturen en kleine kantoortjes. De kleine bevallen mij het beste. Spreek een vaste prijs per jaar af en stel zwart op wit dat voor meerwerk altijd van te voren schriftelijk toestemming gegeven moet worden.

Link naar reactie
  • 0

 

Wat ik zoek is een boekhouder/accountant die mij een eenvoudige mogelijkheid bied om mijn administratie zelf bij te houden, mijn aangifte doet voor inkomsten en omzet en last but not least mij kan adviseren op fiscaal gebied.

 

 

Dan weet ik een goede voor je en het is ook nog eens een hele aardige jongen ;D ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.