• 0

Vol geestdrift heb ik dit draadje gelezen, waarin staat dat een niet-zelfstandige werkruimte in een huurwoning toch opgevoerd kan worden als kosten.

Ik heb een soortgelijke vraag, die denk ik voor meer ZZP-ers in mijn situatie van belang kan zijn: Kan ik de energiekosten van mijn zolderkamertje waar ik ploeter om klanten tevreden te houden, opvoeren als kosten? In alle evenredigheid natuurlijk, laten we zeggen: 20%. Kan ik dan ook de BTW over die energiekosten verrekenen met mijn BTW aangifte? Het gaat om een niet-zelfstandige werkruimte, dus geen eigen opgang noch sanitaire voorzieningen.

De belastingtelefoon zegt van niet, maar blijft hameren op privé- of bedrijfsvermogen, terwijl het mij gaat om de direct toerekenbare kosten. Misschien heel eenvoudig gedacht, maar energiekosten doen toch niets af aan van wie het huis daadwerkelijk is?

Dank voor jullie reactie(s),

Jan

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34687-energiekosten-en-eigen-woning/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Het is een koopwoning.

En dat is nu precies het issue. Het 'vermogen' doet toch niets af aan de kosten die je maakt voor de energie? Het gaat me er niet om dat ik een evenredig deel van de te betalen rente op de hypotheek mag aftrekken of dat ik de woning aan mijn onderneming verhuur. Het gaat enkel en alleen om de bijkomende kosten, in dit geval: energie.

Alvast bedankt,

Jan

• 0

Ik heb na overleg met mijn boekhouder inderdaad een deel van de energiekosten als zakelijke kosten aangemerkt - ik werk vanuit mijn eigen koopwoning, en heb dus bijvoorbeeld de hele dag de verwarming aan staan. Dat zou niet nodig zijn als ik ergens anders zou werken, en dus een gevolg van het zakelijke gebruik van die woning.

• 0

Met betrekking tot de 'werkruimte eigen woning' bestaan hele specifieke regels. Of je die nu terecht vindt of niet, je zult er wel rekening mee moeten houden. Vóór 2005 was het de vraag hoe ruim de aftrekbeperking moet worden gezien. Met de wetswijziging van 2005 is die onduidelijkheid voor het grootste deel deel weggenomen. Als de betreffende werkruimte onder de aftrekbeperking valt, geldt dat naar de invulling door de wetgever ook voor energiekosten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Ik zie het simpel:

Zie hoofdstuk 5.1.1. Uit de Ondernemers bijbel :

handboek_ondernemen_2011_aa9701z11fd.pdf

Voor de bedrijfsvoering zul je de noodzakelijke kosten moeten maken. Deze mag je ten laste van de winst in rekening brengen.

Als referentie heb ik gekozen de werkruimte van ambtenaren ;)

[*]Zonder verwarming geen bedrijfsvoering mogelijk.

[*]Zonder elektriciteit geen bedrijfsvoering mogelijk

[*]Zonder licht geen bedrijfsvoering mogelijk

[*]Zonder airconditioning geen bedrijfsvoering mogelijk

In de vastgestelde ruimte is het aandeel uit de privé energie nota volgens mij eenvoudig te meten/berekenen.

Voor bedrijf (EMZ) in privé woning kun je boeken: Energiekosten naar Privé.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar