• 0

Lening vanuit BV voor aflossen hypotheek

Omdat mijn BV afgelopen jaar een aardige winst heeft gemaakt, die ik niet nodig heb in de BV, maar ook nie direct prive, wilde ik dit gaan gebruiken om een deel van mij aflossingsvrije hypotheek af te lossen.

Het gaat voor 2011 om een bedrag van ca 10k dat ik wil aflossen (10%). De komende jaren zal dit bedrag oplopen tot ca 100k.

 

Ondanks dat ik een aantal draadjes doorgelezen heb, heb ik nog niet antwoord kunnen vinden op volgende vragen:

 

, is een eenvoudig eigen leencontract voldoende om de rente voor deze lening (is tenslotte en lening voor eigen huis) of dient het een echte hypotheek te zijn, met onderpand en inschijving bij notaris?

 

2) Als het een eenvoudig eigen contract mag zijn, heeft iemand een voorbeeld hiervan, met welke afspraken er minimaal in moeten staan? (Ik denk even aan rente, looptijd, aflossing, etc)

 

3) Is het nog een complicatie dat ik komende jaren de lening uit wil breiden naar 100k?

 

4) Wat zou een marktconforme rente zijn?

 

Vriendelijke groet,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een 'eenvoudige' overeenkomst is voldoende, mits er maar afspraken wordne gemaakt aangaande de rente, aflossing en zekerheden. Logisch is dus dat er in de zekerheden op zijn minst een zogenaamde positiev/negatieve hypotheekverklaring in komt te staan waarmee de Bv ook het recht krijgt op ieder moment alsnog bij de notaris hypotheek kan vestigen. Dit doe je natuurlijk niet in de praktijk maar is zeker geen 'schijnzekerheid' want bij een faillissement kan een curator dus deze overeenkomst gebruiken waar deze voor bedoeld is. Je bespaart alleen voor nu de notariskosten.

 

De lening steeds uitbreiden is geen probleem, je vraag aangaande de rente is afhankelijk van veel varaibalen (waarvan je er geeneen hebt verstrekt dus kan niemand iets zinnigs over zeggen), daarover is genoeg geschreven om dit forum en zou je zeker moeten kunnen vinden door wat verder te zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie!

 

Nog een vervolgvraag:

Ik heb inmiddels op het forum wat discussies gelezen over gevallen waarbij de fiscus oordeelde dat de rente op een dergelijke lening toch niet aftrekbaar was (box 3 ipv box 1, of is dat weer iets anders?). De crux zit erin dat in dat geval de link tussen de lening en het eigen huis niet voldoende werd geacht.

 

Is het in dat kader nog verstandig om het geld direct van de rekening van de BV nar de rekening van mijn hypotheekverstrekker over te laten maken?

 

Tweede vraagje, Is er ergens een waterdicht standaard contract te vinden voor mijn situatie, die bestand is tegen discussie met de fiscus over renteaftrek?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.