• 0

Uittreding VOF zonder contract

Beste leden,

Ik ben een half jaar geleden toegetreden tot een VOF van twee anderen (33/33/33). Deze heeft vooralsnog geen schulden, maar omdat de twee anderen er met de pet naar gooien zie ik deze wel in het vooruitzicht. Daarom wil ik graag uittreden op het beste moment.

Een aantal punten:

-Er is nooit een vennootschapscontract opgemaakt.

-Positieve balans op rekening. Sterk vermoeden dat er gebruik is gemaakt van rekening voor privedoeleinden van vennoten.

-Er komt begin volgend jaar nog geld binnen van projecten waaraan (vooral) ik gewerkt heb. (Openstaande facturen).

-Gevestigd in kantoor met ruime inboedel (computers, meubels e.d.)

-Een aantal vaste klanten.

-Vennoten weten niet van mijn wens uit te treden.

Mijn vragen zijn: Waar heb ik recht op? Wat kan ik het beste doen, wanneer en in welke volgorde? Hoe bepaal ik de waarde van het bedrijf? Hoe krijg ik zicht op de rekening/balans.

Het liefst ga ik op goede voet uit elkaar, maar ik ben bereid om mijn hakken in het zand te zetten om mijn deel veilig te stellen.

Zeer bedankt.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34707-uittreding-vof-zonder-contract/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

beste baws

Heb je wel inzage in de boekhouding? Daaruit zal in elk geval blijken wat jouw aandeel is in het bedrijfsvermogen. Daar heb je bij een exit sowieso recht op. Gezien de situatie kan meer claimen dan dat (goodwill en dus bedrijfswaardering) wel eens erg lastig worden.

Zorg dus eerst dat je dat helder hebt voordat je roept dat je eruit wilt. Je kunt overigens op grond van artikel BW 7A:1683 sub 3 eenzijdig opzeggen. De opzegging moet echter wel geschieden in redelijkheid (art BW 7A: 1686). Veelal is het einde van een boekjaar een goed moment.

Verder kunnen we in dit stadium niet zoveel zeggen. Waar je feitelijk recht op hebt, staat of valt nogal met de stand van zaken in de boekhouding. Eventueel kun je met een bedrijfswaardering nog aantonen dat je recht hebt op goodwill. Maar er staat niets op papier, dus dan wordt het een kwestie van onderhandelen.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar