• 0

Automatisch account aanmaken

Beste,

 

Is het toegestaan om automatisch voor een bezoeker een account aan te maken?

 

vb. de bezoeker vult een formulier in op de website. Omdat deze niet voldoende tijd heeft, wil ik graag dit voor de bezoeker opslaan en middels een email met opgegeven emailadres + automatisch gegenereerd wachtwoord toesturen. Hiermee kan de bezoeker inloggen en verdergaan waar deze was gebeleven.

 

Er zijn meerdere opties om bovenstaande op te lossen, maar een account zou meerdere voordelen bieden voor hetgeen ik wil bewerkstelligen.

 

Indien je weet waar ik info mbt bovenstaande vraag kan vinden hoor ik dit graag!

 

BVD

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Omdat deze niet voldoende tijd heeft ...

Hoe bepaal je of deze niet voldoende tijd heeft, of dat deze zich bedacht heeft en de reeds ingevulde gegevens helemaal niet opgeslagen wil hebben?

 

Privacy statements worden slechts zelden gelezen. Ik zou voorafgaand aan het invullen van het formulier gewoon uitleggen hoe e.e.a. werkt, dus bijvoorbeeld dat de gegevens per scherm worden bewaard en dat bij voortijdig afbreken een mail wordt gestuurd met accountinformatie waarmee later het formulier kan worden gecompleteerd. Het lijkt me wel netjes om dan ook de mogelijkheid te bieden om af te breken zonder dat de gegevens worden opgeslagen.

 

Misschien dat het artikel over De regels bij verwerking van persoonsgegevens op iusmentis.com je verder helpt. Ik lees hierin bijvoorbeeld:

 

Persoonsgegevens mogen alleen worden verwerkt in overeenstemming met de regels van de WBP. De belangrijkste regel is dat de betreffende persoon zijn toestemming moet hebben gegeven voor de verwerking. Worden gegevens gevraagd aan die persoon zelf, dan moet deze vooraf geïnformeerd worden over opname in het bestand.

Link naar reactie
  • 0
Persoonsgegevens mogen alleen worden verwerkt in overeenstemming met de regels van de WBP. De belangrijkste regel is dat de betreffende persoon zijn toestemming moet hebben gegeven voor de verwerking. Worden gegevens gevraagd aan die persoon zelf, dan moet deze vooraf geïnformeerd worden over opname in het bestand.

 

"verwerken" is nogal ruim interpreteerbaar. En ingevoerde gegevens worden eigenlijk altijd opgenomen in een bestand, in welke vorm dan ook. Het gaat erom wat je er mee doet. Je mag persoongegevens alleen verwerken voor het doel waarvoor ze zijn verstrekt, en daar moet je dus helder over zijn. Dat doe je m.i. het best in een privacy statement, want die is daar immers voor (of die nu wel of niet wordt gelezen).

 

Je mag dus best via email terugkoppelen als het formulier voortijdig wordt afgesloten, zodat de bezoeker daarna het invullen van het formulier weer kan vervolgen. Er zijn formulier applicaties (bv formdesk) die dit standaard ondersteunen. De gegevens voor andere doeleinden gebruiken is uiteraard no go.

 

Gr

 

Devlinx

 

mod-edit:quote gefixed

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

"verwerken" is nogal ruim interpreteerbaar. En ingevoerde gegevens worden eigenlijk altijd opgenomen in een bestand, in welke vorm dan ook. Het gaat erom wat je er mee doet.

 

Verwerking wil zeggen "elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens." De wet geeft als voorbeelden het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van persoonsgegevens.

 

Het gaat er dus niet alleen om wat je ermee doet, maar ook wat je vastlegt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.