• 0

Incasso principekwestie?

Waarschijnlijk is deze vraag al eerder gesteld, maar ik kon hier niets over vinden...

 

Klant heeft een reis geannuleerd en maar 50% van de annuleringskosten betaald (en zij had geen annuleringsverzekering afgesloten ondanks dat wij er per mail en ook nog op de factuur op wijzen). € 100 staan nog open. Ik bemiddel reizen, dus ik heb deze kosten ook aan de reisorganisatie betaald.

Incasso bureau raad af van een opdracht omdat het bedrag te klein is.

 

Nu twijfel ik. € 100 is inderdaad een redelijk klein bedrag. Moet ik het maar laten gaan? Alle papieren zijn in orde, aanmaningstraject correct verlopen, dus ik sta 100% in mijn recht. Maar goed... waarschijnlijk moet ik dit puur uit financieel oogpunt bekijken en niet emotioneel. Of niet? ???

 

Hoe doen jullie dat? Openstaande bedragen onder een x bedrag maar gewoon afschrijven?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoe doen jullie dat? Openstaande bedragen onder een x bedrag maar gewoon afschrijven?

 

Wij gebruiken het incassobureau zelfs voor kleinere bedragen, ook op het moment dat ons dit meer geld zal kosten dan dat het ons zal opleveren.

Het gaat ons om het principe, als deze personen hier altijd makkelijk mee weg kunnen komen zullen zij het kunstje blijven herhalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Kena,

 

ik worstel hier dus ook mee, maar door de antwoorden in dit draadje :

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=46;action=display;threadid=39739;start=msg371304#msg371304

 

Heb ik inderdaad besloten het niet meer over mijn kant te laten gaan. Na deze draad heb ik 2 uiteindelijke partijen gevonden, tussen wie ik nog moet kiezen. Eén is een vasthoudend incassobureau, ander is een gerechtsdeurwaarder. Ik ben nu alleen kosten technisch nog naast elkaar aan het liggen.

 

Voor mij was de maat in ieder geval vol. Succes ermee....

 

Marcel

Link naar reactie
  • 0

Principes zijn er om vanaf te wijken.

Waarschijnlijk heeft de persoon tegenover je gezeten.

 

Misschien weet je de reden van annulering.

 

Op basis van bovenstaand kun jij alleen bepalen of je emoties laat beslissen of het zakelijke.

 

Voor 100 EURO, laat je gevoel spreken.

 

Het is niet zwart/wit, neem een beslissing waar je je zelf goed bij voelt.

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad geen zwart/wit kwestie. Persoonlijk zou ik nagaan waarom de reis is geannuleerd. Wanneer het een kwestie van overmacht is dan zou ik het bedrag afboeken. Rekening houdende met de inkomstenbelasting etc jouw schade waarschijnlijk zo'n 50 tot 60 euro. Daar tegenover moet je de tijd zetten dat je met de incasso bezig bent. Bovendien kun je wel in het gelijk worden gesteld maar de kans dat het bedrag uiteindelijk betaald zal worden is misschien 50%. Succes, Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Er is een belangrijk verschil tussen een klein bedrag incasseren van een klant die helemaal niet betaald heeft en de incasso van een klein bedrag van een klant die niet alles heeft betaald.

 

Even een beetje kort door de bocht op hoofdlijnen.

Iemand die helemaal niets heeft betaald maar zich ook niet heeft verzet of geklaagd over de levering heeft bij een incassoprocedure zijn kansen aanzienlijk verkleind dat hij niet hoeft te betalen, de kans op een succesvolle incasso is dus veel groter, door de druk van een incassobureau zullen klanten die niet hebben betaald vaak alsnog betalen omdat ook zij niet zitten te wachten op een rechtzaak voor een paar tientjes.

 

Als de klant wel betaald heeft maar een klein bedrag niet betaald heeft dan kun je als incassobureau en ondernemer dus rekenen op verzet tegen de invordering, de kans aanmerkelijk groter dat de klant voet bij stuk houd en vind dat het restant niet betaald hoeft te worden en je dus alleen middels een rechtzaak je gelijk kunt halen. ook in het "minnelijke traject" moet je vaak relatief veel tijd besteden die niet kan worden doorberekend omdat je vast zit aan normbedragen voor incassokosten. per saldo is de kans op succes aanzienlijk kleiner en weet je bijna zeker dat de kosten hoger zijn dan de opbrengsten .

 

Hier kun je dus zeggen: principes zijn duur.. het is dus niet echt een economische of rationele afweging, maar eerder een emotionele afweging "deze klant is te ver gegaan, dat pik ik niet" en daar is dus moeilijk te adviseren.

Bij kleine restant bedragen zegt mijn economische achtergrond als boekhouder, niet te veel tijd aan verspillen als de klant zich verder correct heeft gedragen in de communicatie en er alleen een verschil van inzicht is over de afwikkeling van de annulering.

Het is vaak economisch nuttiger te kijken waarom de klant "wegkomt" met het niet betalen van het restant en of je je leveringsvoorwaarden zo kunt aanpassen dat het niet meer mogelijk is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties zover - ook al wordt de beslissing niet makkelijker...

 

Klant heeft een reis geboekt, in de reisvoorwaarden staan duidelijk de annuleringsvoorwaarden en -kosten. Wij raden bij boeking, met de mailbevestiging en ook nog eens op de schriftelijke factuur aan om een annuleringsverzekering af te sluiten. Heeft zij niet gedaan.

3 weken voor vertrek moest ze de reis (door overmacht) annuleren. Vervelend voor haar. Het is een geldige reden en ze had de annuleringskosten 100% uitbetaald gekregen, als ze een verzekering had....

 

En nu is ze blijkbaar van mening dat de helft van de annuleringskosten eigenlijk voldoende is en ik maar voor de andere helft moet opdraaien??? Lijkt me toch de verkeerde wereld.

 

Ja, het incassotraject zal zeker duurder worden dan het openstaande bedrag. Dat is ook waar ik mee zit: "principes zijn duur". Maar alleen het idee dat zo iemand daarop rekent dat ik het verder niet zal vervolgen (het is een klant uit Luxemburg die waarschijnlijk denkt dat ik het daarom laat zitten) maakt me vuurrood van boosheid >;(

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.