Ga naar inhoud
  • 0

Investeringsaftrek: nieuwe vraag omtrent timing investeringsaftrek

Achtergrond van onderstaande casus: ik wil graag investeringsaftrek op een zuinige auto claimen op het jaar 2011, maar de auto pas in 2012 op kenteken laten zetten/leveren. E.e.a. zonder een aanbetaling te doen. Zijn hier mogelijkheden voor?

Mijn situatie is als volgt:

In 2012 volgen een aantal grote investeringen die ik niet kan timen. Ik sta daarnaast op het punt een zuinige auto aan te schaffen, deze aankoop kan ik wel timen en wil ik dus in 2011 graag onder de investeringsaftrek laten vallen. Ik weet dat het moment van ingebruikname, of anders de aanbetaling, beslissend is voor de investeringsaftrek. Wat ik hieraan niet snap is: hebben we het (ook op dit forum) dan telkens over het vaststellen van de hoogte van de aftrek, of over het moment waarop met de fiscus verrekend kan worden?

Met andere woorden:

Ik teken het koopcontract voor de auto in 2011 en op kenteken zetten/fysieke levering/betaling vinden allen pas plaats in 2012. Ik blijf in 2011 beneden de 50K aan investeringen. Is het dan zo, dat mijn investeringsaftrek wordt vastgesteld op 28%, maar dat ik moet wachten op mijn geld van de fiscus tot mijn aangifte 2012, omdat ik dan pas kan claimen? Of hoort de koop van de auto bij 2012 en krijg ik dus helemaal geen investeringsaftrek omdat ik dat jaar al allerlei andere investeringen doe.

Op mijn geld wachten vind ik namelijk geen ramp, maar geen investeringsaftrek kunnen claimen op de auto wel.

Een hieraan gerelateerde vraag: sommige adviseurs zeggen dat koopcontract + factuur in 2011 voldoende is om investeringsaftrek te claimen in 2011, factuur kan pas in 2012 betaald worden (geen aanbetaling nodig, alleen factuur). Is dit zo?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

• 1

Ik ben geen expert op het gebied van kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, maar als ik de wettekst zo bekijk, wordt de investeringsaftrek bepaald in het jaar van het aangaan van de investeringsverplichting. Als een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik is genomen, dan geldt echter een betalingscriterium, waarmee het bedrag van de aftrek wordt gespreid. Die spreiding heeft dan geen effect op de uiteindelijke hoogte van de aftrek.

Mijn conclusie zou dan zijn dat het voldoende is om een ondertekende overeenkomst te hebben om de hoogte van de aftrek te bepalen, en alleen het moment van de aftrek is dan afhankelijk van de betaling. Een factuur in 2011 is dan dus niet nodig.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 1

Dag Kaz,

Zoals Ronaldinho aangeeft, krijg je geen KIA als je niets betaalt in 2011. Dus zonder aanbetaling geen investeringsaftrek.

Wellicht kun je wel al willekeurig afschrijven op de auto. Daarvoor is enkel vereist dat je een verplichting bent aangegaan. Betaling op die verplichting is niet noodzakelijk. Je kunt dan maximaal 50% afschrijven op basis van de tijdelijke regeling willekeurige afschrijving (crisisafschrijving).

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Kaz,

Zoals Ronaldinho aangeeft, krijg je geen KIA als je niets betaalt in 2011. Dus zonder aanbetaling geen investeringsaftrek.

Wellicht kun je wel al willekeurig afschrijven op de auto. Daarvoor is enkel vereist dat je een verplichting bent aangegaan. Betaling op die verplichting is niet noodzakelijk. Je kunt dan maximaal 50% afschrijven op basis van de tijdelijke regeling willekeurige afschrijving (crisisafschrijving).

groet

Joost

Beide heel erg bedankt voor jullie reactie. Beste Joost: begrijp ik het goed. Je zegt: "je krijgt geen KIA". Dit betekent: "in 2011 krijg ik geen KIA". Als ik in 2012 het bedrag geheel betaal dan kan ik op mijn inkomen 2012 een investeringsaftrek in mindering brengen van 28% van de investering. Deze 28% is gebaseerd op het feit dat ik in 2011 (jaar aangaan verplichting) in totaal minder dan 50.000 investeerde. Deze investering "doet dus niet mee" in 2012 voor het bepalen van het percentage waar ik in 2012 recht op heb?

Link naar reactie
  • 1

Ook voor de tijdelijke willekeurige afschrijving geldt dat de datum waarop de investeringsverplichting wordt aangegaan doorslaggevend is (naast de uiterlijke ingebruiknamedatum): teken je het contract in 2011, dan mag je dus versneld afschrijven. Echter, maximaal het daadwerkelijk betaalde bedrag. Betaal je niets, dan mag je in 2011 dus niet afschrijven. Maar daarmee ben je niet je toegang tot de regeling kwijt: betaal je in 2012 wel (een deel), dan mag je in 2012 wél versneld afschrijven.

De link van Joost bevestigt het standpunt dat het aangaan van de verplichting voor de KIA doorslaggevend is voor de berekening van de aftrek (je moet het niet vergeten in de aangifte over 2011 te claimen), en dat het aldus berekende bedrag aan aftrek in aanmerking kan worden genomen zodra (en voor zover) er is betaald.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik ben starter en wil een auto aanschaffen voor mijn werk als kennismakelaar. Heb ik daarvoor recht op investeringsaftrek? Site Fiscus is niet duidelijk voor mij.

Zelfde geld voor investeringen in mijn zelfstandige werkruimte. Sanitair vernieuwen, nieuwe pantry, extra (tuin)deuren aanbrengen. Totaal zo'n 7.500 euro. Is daarvoor recht op investeringsaftrek?

Bvd Henri

Link naar reactie
  • 0

Ik ben starter en wil een auto aanschaffen voor mijn werk als kennismakelaar. Heb ik daarvoor recht op investeringsaftrek? Site Fiscus is niet duidelijk voor mij.

Zelfde geld voor investeringen in mijn zelfstandige werkruimte. Sanitair vernieuwen, nieuwe pantry, extra (tuin)deuren aanbrengen. Totaal zo'n 7.500 euro. Is daarvoor recht op investeringsaftrek?

Bvd Henri

Misschien helpt dit. d. en e.

Link naar reactie
  • 0

personenauto's als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992, die niet zijn bestemd voor het beroepsvervoer over de weg;

Dank voor je hulp. Mijn vraag betreft het criterium "niet bestemd voor beroepsvervoer". In mijn redenatie heb ik mijn auto nodig voor mijn beroep omdat ik naar klanten reis. Ik wil daar echter graag meer zekerheid over.

Ik kan mijn vraag nu wel duidelijker stellen: Is de personenauto die ik zakelijk en als bedrijfsmiddel inzet om mijn klanten te bezoeken aan te merken "als bestemd voor beroepsvervoer over de weg"? Ik gebruik de auto uitsluitend zakelijk en als bedrijfsmiddel.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Citoen C3 diesel, die geeft 14% bijtelling. Geef een dergelijke auto recht op KIA?

Als ik het goed begrijp is KIA een soort versnelde afschrijving? In het jaar van aanschaf mag ik 28% KIA plus 20% van de resterende investering van de belasting aftrekken? De rest (100% aanschaf - 28% KIA - 14,4% afschrijving) in de vier jaar erna?

Zonder KIA dus 20% in het jaar van aanschaf en de rest in de vier jaar erna?

Werkt het zo?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Citoen C3 diesel, die geeft 14% bijtelling. Geef een dergelijke auto recht op KIA?

Gewoon even tabelletje volgen. Wat staat er in de catalogus van de C3 hierover.

Zoeken bij zeer zuinige auto.

Ligt dus aan de vervuiling, Hoeveel CO2 komt er uit zijn uitlaat >;(

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.