Ga naar inhoud
  • 0

Pensioen BV - afzien van opgebouwde rechten?

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Het hangt er in de eerste plaats van af wat voor soort verplichting het is, en wanneer deze is ontstaan. Een stamrecht/lijfrenteverplichting van vóór 1992 valt nog niet onder het afkoopverbod.

Pensioem/lijfrente/stamrecht toezeggingen van na 1992 vallen wel onder het afkoopverbod: afzien van pensioen is alleen mogelijk als dit pensioen niet meer voor verwezelijking vatbaar is, bijvoorbeeld in geval van surceance of faillissement. Hierbij zal door de belastinginspecteur kritisch worden gekeken naar de onttrekkingen (managementfees, dividenden) van de afgelopen jaren

Naar mijn mening een zeer adviesgevoelige kwestie met grote fiscale consequenties. Mijn advies: niet doe het zelven, maar direct een goede fiscalist inschakelen om de mogelijkheden te bekijken en om het indienen van een eventueel verzoek tot afzien of afwaardering van de pensioenverplichting te begeleiden richting fiscus.

Verzekeringsadviseur voor ondernemers | AOV | Aansprakelijkheid | Cyber | Pensioen. 

Hulp nodig bij verzekeringen of wil je offertes?  → Contact

Link naar reactie
  • 0
Ik weet niet of banksparen dan nog een andere mogelijkheid is.

Je kunt een FOR Reserve afstorten naar Banksparen toe, maar dit vereist wel dat de verplichting ook liquide aanwezig is.

Maar eerlijk gezegd ontgaat mij volledig wat dit te maken heeft met het bovenstaande.

Wat bedoel je eigenlijk met "zodat dit weer in de v&w terecht komt"?". Wat is de achtergrond van je vraag? Kun je wellicht iets meer informatie verstrekken wat de situatie is die je wilt oplossen?

Verzekeringsadviseur voor ondernemers | AOV | Aansprakelijkheid | Cyber | Pensioen. 

Hulp nodig bij verzekeringen of wil je offertes?  → Contact

Link naar reactie
  • 0

Omdat er nog een onverrekend verlies is dacht ik dit met het vrijvallen (in de V&W ) dit verlies te verrekenen en daarna de bv op te heffen. Er zijn geen andere activiteiten.

Maar uit jou opmerking blijkt dit niet mogelijk is en als ik dan toch afscheid wil nemen van deze bv dit bedrag het best af kan storten in banksparen.

Of zijn er nog andere mogelijkheden dit fiscaal vriendelijk op te lossen?

Al bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
  • 0

De lijfrenteverplichting is een oude FOR die omgezet is bij opzetten van de BV.

Nu er geen aktiviteiten meer zijn en deze lijfrente conform overeenkomst jaarlijks opgerent wordt met als gevolg dat er een negatief resultaat ontstaat is dit nu als een blok aan het been geworden.

Ik ben daarom op zoek naar een mogelijkheid dit op te lossen.

Volgens mij is de reatie van Norbert Bakker duidelijk dat vrijval niet tot de mogelijkheden behoort echter misschien zijn er andere mogelijkheden?

Link naar reactie
  • 0

Dag Rob,

Op zich kun je een lijfrente wel prijsgeven. Dat heeft belastingheffing tot gevolg, tenzij, onder strikte voorwaarden, duidelijk is dat de lijfrenteverplichting niet meer voor verwezenlijking vatbaar is.

Ik neem aan dat de BV dus geen liquide middelen en bezittingen meer heeft?

Hoe is dat zo gekomen?

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.