• 0

auto op prive, verandering 75% regeling in 2011?

Hallo,

 

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Het volgende is het geval.

 

Ik heb een eenmanszaak en een auto prive.

 

Alle autokosten (behalve de mrb) voer ik sinds 2009 op voor 75% als kosten. De btw over de totale autokosten trek ik dus ook voor 75% af. Dit zonder een km registratie bij te houden, want als je dat wel deed en je rijdt weinig zakelijke km dan zou dat onvoordelig zijn. Een medewerker van de Belastingtelefoon heeft mij dit verteld in 2009 en het staat ook in het handboek. Waarom ik de mrb niet opgevoerd heb, dat vraag ik mezelf overigens ook af :). De 19 cent voor elke zakelijk gereden km heb ik niet afgetrokken omdat er ook geen km registratie bijgehouden werd. Lastig te bepalen dus heb ik dat maar laten zitten.

 

Nu keek ik vandaag op de site van de Belastingdienst en zag de 75% regeling nergens meer staan, dus heb ik de Belastingtelefoon gebeld. De man die ik aan de telefoon kreeg zei dat er nooit geen 75% regeling is geweest en dat ik enkel 19 cent per zakelijk gereden km op mag voeren als de auto op prive staat.

 

Is er iemand op dit forum die mij precies kan vertellen hoe het werkt, want ik weet het niet meer. In het handboek ondernemen van de Belastingdienst 2009 staat deze 75% regeling vermeld. Op de site van de Belastingdienst is die zin verwijderd.

 

In de administratie van dit jaar heb ik constant de 75% regeling opgenomen. Houdt dit nu in dat ik een btw correctie moet gaan doen? Hoe zit het nu eigenlijk met het autoverhaal. Heb al even zitten zoeken op het forum (goed forum trouwens!) maar vind het lastig te vinden hoe het nu voor 2011 (en dus ook 2010 vraag ik me af) zit. Ik las iets dat er iets veranderd is, maar wat en wanneer er nu precies iets veranderd is, is me een raadsel. HELP!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag Tradava

 

Hier gaat inderdaad iets flink mis. De 75% regeling zag alleen op de BTW en dus niet op de autokosten!

Je had dus inderdaad 19 cent per zakelijke KM moeten opvoeren als autokosten en daarnaast bij de BTW aangifte 75% van de BTW begrepen in de autokosten moeten terugvragen als voorbelasting.

 

De 75% regeling is vervolgens onlangs ingetrokken. We wachten nog op een nieuwe regeling.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Oei...

 

Hoe kan ik dat nog corrigeren over 2010, of is het beter om geen slapende honden wakker te maken?

 

En voor nu geldt geen btw meer aftrekken totdat er een nieuwe regeling bekend is? Voor 2011 kan ik nog corrigeren in de laatste aangifte toch? Officieel mag dit niet volgens mij, maar kan ik dat altijd nog beter doen dan een btw correctie over alle kwartalen van 2011. Verhoog ik toch gewoon het prive gedeelte aan het einde van het jaar. Is dat een oplossing?

Link naar reactie
  • 0

Wat doe je nu eigenlijk precies? 75% van de autokosten als kosten opvoeren voor de IB, 75% van de btw op de autokosten terugvragen, of beide? je hebt het in de laatste alinea immers alleen over btw?

 

Het eerste (en daarmee ook het derde) kan niet, het tweede kon tot half oktober 2011 wel.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

In het grootboek heb ik idd 75% van de autokosten opgevoerd en 75% van de btw teruggevraagd. De kosten kan ik eruit halen voor 2011 en de btw kan dan blijven staan. Hoeft dus niet gecorrigeerd te worden. Dit geldt voor dit jaar. Vorig jaar heb ik het dus fout gedaan, maar lijkt me beter om dat niet te herstellen. Als de regeling geldig was tot oktober dan valt dat dus onder het vierde kwartaal van dit jaar waarvoor nu nog geen btw aangifte is gedaan.

 

Klopt dan toch dat het zo op te lossen is, igg voor dit jaar? Of heb je andere suggesties. Al het advies is van harte welkom uiteraard.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.