• 0

Representatiekosten en Relatiegeschenken

Hallo beste lezers,

 

Ik heb een vraag over representatiekosten en over relatiegeschenken.

Op dit forum heb ik er het e.e.a. over gelezen, maar ik blijf toch met een paar vragen zitten.

 

Het volgende is het geval.

Ik ben ZZP-er en voer mijn eigen boekhouding. (althans dat probeer ik)

 

Ik ben laatst samen met een collega ZZP-er uiteten geweest. We werken min of meer samen en hebben over gezamelijke zakelijke projecten gesproken. Ik heb het eten betaald. Dit lijken mij representatie kosten.

Zijn representatie kosten aftrekbaar als kosten? Volledig of zit hier een beperking op? Ik heb iets gelezen over 73,5% aftrekbaarheid. Wat doe ik dan met die 26,5% bij de opgave IB?

 

Mijn tweede vraag gaat over relatie geschenken.

Ik heb een aantal van mijn opdrachtgevers een kerstpakket gegeven.

Zijn relatiegeschenken hetzelfde als representatie kosten?

Hoe zit dat hier met de aftrekbaarheid van de kosten? Het zijn geen genotsmiddelen etc, maar geschenken. Is dit wel voor 100% als kosten aftrekbaar?

 

Waar kan ik deze informatie vinden?

 

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

 

Groet,

 

Jacco

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een etentje in het kader van je activiteiten als ZZP-er valt onder representatiekosten. Deze zijn voor 73,5% aftrekbaar.

 

Je maakt dus de boeking:

Representatiekosten 100%

Aan bank 100%

 

Bij je aangifte IB tel je het niet-aftrekbare deel (26,5%) op bij je winst. In het aangiftepakket vind je ergens een appart invoerveld voor beperkt- en niet-aftrekbare kosten.

 

Relatiegeschenken worden hetzelfde behandeld als representatiekosten.

 

Overigens wel even rekening houden met de BTW. BTW op zakendiners mag je niet terugvorderen. Ten aanzien van de BTW op relatiegeschenken geldt volgens mij dat je deze wel mag terugvragen wanneer je in het jaar voor niet meer dan € 227 ex. BTW aan de betreffende persoon schenkt middels een relatiegeschenk.

Link naar reactie
  • 0

Ik doe het voor beiden zo in de boekhouding:

Wel inclusief BTW. De BTW is niet te verrekenen.

 

                        

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     

   

                     
   

   #   

   

   

   GRTB   

   

   

      debet      

   

   

      credit      

   

   

   Plaats   

   

                  Representatie kosten         

      73,50      

   

   

            

   

      V&W      
                  Bank         

            

   

   

      100,00      

   

      Balans incl. BTW      
                  Prive         

      26,50      

   

   

            

   

      Balans      
                           

      ========      

   

   

      ========      

   

            
                  Totaal         

      100,00      

   

   

      100,00      

   

            

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Bedankt voor de reacties.

 

Ik begrijp nu beter hoe de representatie kosten werken.

Het is op zich ook logisch dat je zelf ook een bijdrage moet betalen. (te weten die 26,5%)

Een etentje heb je zelf ook plezier van. En de belastingdienst hoeft dit niet te sponseren.

 

De uitleg over de relatiegeschenken bevalt me niet helemaal.

Het lijkt mij dat een relatiegeschenk iets anders is als representatie kosten....

 

Waar kan ik over dit onderwerp meer informatie vinden?

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ook ik heb een vraag over relatiegeschenken.

 

De zakelijke lunchkosten zijn voor 73.5% zakelijk aftrekbaar. Dit bedrag is inclusief de BTW.

 

Nu wil ik wat relatiegeschenken kopen en ik las dat je bij het bedrag onder de 227 de BTW mag terugvragen.

 

Stel ik koop relatiegeschenken voor een bedrag van 226 exclusief BTW dan mag je dus voor de IB 226 x 73.5% aftrekken en het gehele BTW bedrag. Is dit juist?

 

Maar nu koop ik voor 230 exclusief BTW aan relatiegeschenken. Het BTW bedrag krijg ik dus niet meer terug. Mag ik voor de IB dan wel het bedrag incl BTW ( 230x1.21 x73.5%) van de winst aftrekken?

Link naar reactie
  • 0

Ben ZZP koerier.

 

Werk vaak voor dezelfde opdrachtgever.

 

Die werken met 5 planners waar ik het meeste contakt mee heb. Zij werken weer onder een bedrijfsleider en een directeur.

 

Ik zou graag die mensen een presentje geven met Kerst. Bijv. een kerstpakket. Ik heb een WUO.

 

Zijn kerstpakketten op deze manier aftrekbaar,zo ja hoeveel? En wat is de bedoeling van de betaalde BTW op deze kerstpakketten?

Link naar reactie
  • 0

Dag Hammie,

 

Ik kan weinig vinden over deze specifieke situatie, met name de vraag of jij nu aan vijf afzonderlijke partijen een geschenk geeft of dat dit als 1 geschenk aan jouw opdrachtgever bezien moet worden.

 

IMHO:

De wet spreekt van "het geven van relatiegeschenken ..... aan degenen bij wie" (art. 1.1.b BUA). IMHO wordt hiermee dus elke afzonderlijke begunstigde bedoeld en niet jouw opdrachtgever.

 

Deze personeelsleden hebben geen recht op aftrek van voorbelasting, dus ook als jouw geschenk < 227 euro per jaar is dan heb je geen recht op aftrek van voorbelasting op de kerstpakketten.

 

Voor de IB vallen deze uitgaven onder representatiekosten en zijn dus beperkt aftrekbaar.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.