• 0

mag ik al voorbereidingen treffen ivm starten eigen zaak en UWV

Goedendag,

 

Binnenkort wordt mijn arbeidsovereenkomst ontbonden bij de rechter en kom ik in aanmerking voor een ww uitkering.

 

Ik wil dan een bedrijf opstarten en hoop met de mogelijkheid van het UWV om 26 weken mijn uitkering te behouden en dat er na twee jaar wordt bekeken of ik iets moet terugbetalen.

 

Nu is mijn vraag: mag ik nu al voorbereidingen treffen om mijn bedrijf op te starten? En dan bedoel ik bijv. nu al een domeinnaam claimen op mijn eigen naam en deze ter zijner tijd over laten schrijven op het bedrijf? Of moet ik echt wachten tot ik in de ww zit en dan pas deze dingen regelen? Hoe kijkt een UWV daar tegenaan?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij hun wordt ik niet veel wijzer. Diverse keren doorverbonden en men kon geen eenduidig antwoord geven.

 

Iemand die dit traject ook heeft gedaan en mij een antwoord kan geven?

 

Het zou jammer zijn als het UWV zegt dat ik al voor mijn ww periode hiermee bezig was en daarom niet kan starten met behoud van uitkering.

Link naar reactie
  • 0

Beste Starter,

 

Het UWV moet je daadwerkelijk toestemming geven om te starten met behoud van je uitkering. Het UWV doet dit aan de hand van een ondernemingsplan. Je kunt uiteraard wel starten met het maken van een ondernemingsplan, maar onderneem de meer concrete stappen in overeenstemming met je Werkcoach.

 

Veel succes.

Elke

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Hallo starter68,

 

Indien een ontslagdatum aanstaande is wordt vanuit het UWV/de WW verwacht dat de aanstaande werkloze al het nodige doet om aansluitende werkloosheid te voorkomen. Het zich weken lang alleen bezig houden met thuiszitten of met een eigen bedrijf zal dan een probleem kunnen opleveren.

 

Het tijdig contact opnemen met de afdeling WW (o.a. de werkcoach) en het vanuit de werkloosheid, dus vanuit de WW een eigen bedrijf starten heeft voordelen ten opzichte van het al, voordat de WW is ingetreden, met het eigen bedrijf beginnen. Doe uzelf dus ook zeker niet tekort.

 

Het zichzelf nu orienteren op de situatie na het komende ontslag kan niemand u verwijten.

Werken in loondienst is dan een optie maar ook een eigen bedrijf.

Het doorgronden van de ins en outs van een eigen bedrijf (kvk, belastingverplichtingen, VAR-verklaringen, zzp of ook nog werkgever willen worden etc., kosten/baten analyse, het onderzoeken van webactiviteiten en de bijbehorende kosten) mag nu al onderzocht worden.

 

Het gaat er eigenlijk om:

[*]hoe zeker is het aanstaande ontslag;

[*]per welke datum zal het ontslag (de ontbindingsdatum) plaatshebben (binnen een maand of met vier maanden ivm fictieve opzegtermijnen?).

Is nog niets dienaangaande zeker, dan zal het UWV nog niet hard voor u gaan lopen.

 

Is dat wel zeker dan zullen u en het UWV actie moeten ondernemen om werkloosheid te voorkomen. En dan gaat het er ook om:

[*]in welke mate kan in overleg met het UWV al op de alternatieven, waaronder een eigen bedrijf, geanticipeerd worden zonder dat u zichzelf financieel (denk aan de WW-uitkering en het eventueel herleven daarvan) in de vingers snijdt.

 

Sterkte in het ontslagtraject en het traject daarna.

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 20-12-2011

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Ben ik een zeikerd als ik zeg, stap gewoon in het diepe en ga ondernemen ?

 

Oftewel wees niet afhankelijk van een of andere instantie ?

 

Of uit ik nu frustraties omdat ik destijds alle zeilen heb moeten bijzetten omdat ik er wel alleen voor stond na faillissement van mijn werkgever ? ;)

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Starten kun je wel vanuit een uitkering voor een half jaar met behoud van uitkering. Op het eind wordt dan de winst verrekend met de ontvangen uitkering.

 

Als je van te voren een bedrijf wilt beginnen, kijk dan naar de nevenarbeid artikel in je arbeidscontract. Dit kan al een reden zijn voor ontslag :=<

 

Voor de ww moet je voor het aantal voorheen gewerkte uren beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld 32 uur voor de (ex)baas en 8 uur eigen bedrijf. Wel van te voren opgeven bij UWV.

Link naar reactie
  • 0

Om concreet te zijn.

 

Officieel mag je nog geen ondernemersactiviteiten verrichten als je vanuit een uitkering een bedrijf wilt starten. Dat houdt voornamelijk in dat je geen KvK inschrijving mag hebben. Of jij een domeinnaam registreert of niet is je eigen keus, want dat staat er in principe los van. Als ik jouw was zou ik dat wel doen.

 

Je moet een ondernemersplan hebben. Als ik jouw was zou ik daar alvast mee beginnen. Ten eerste omdat je sneller het traject in kunt als je een ondernemersplan hebt. Ten tweede omdat je inzet toont (kijk dit is wat ik echt wil). Vervolgens gaan ze kijken of je ondernemersplan compleet is of niet. Zo ja, dan is alles koek en ei en kun je vaak meteen beginnen. Blijkt je ondernemersplan niet voldoende, maar zien ze wel een ondernemer in jou, dan word je waarschijnlijk in een traject geplaatst waarin je een aantal workshops moet volgen. Mochten ze geen ondernemer in je zien dan zullen ze waarschijnlijk het advies geven dat je gewoon weer een baan moet gaan zoeken.

 

Mocht je uiteindelijk een uitkering voor levensonderhoud krijgen (waarschijnlijk via de BBZ) dan word er per half jaar gekeken naar wat je verdient hebt, en wat je terug moet betalen. Dit bedrag moet je eigenlijk ook meteen terug gaan betalen (en niet pas na twee jaar). Mocht je na een half jaar nog steeds een uitkering nodig hebben dan kun je het met een half jaar verlengen. Dit moet je wel op tijd doen (een maand van te voren ofzo) omdat ze niet met terugwerkende kracht rekenen. En je wilt niet ineens een maand zonder geld zitten.

 

Als je dit echt wilt gaan doen vanuit een uitkering, is dat prima mogelijk. Maar wees wel duidelijk tegen het UWV dat dit is wat je wilt gaan doen, en accepteer niet meteen een nee. Ze willen daar nog wel eens moeilijk doen ;).

3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau

3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties

http://www.3dinyourhands.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat zolang ik nog geen inschrijving van de KvK heb alles nog oriënterend is.

Het woordje "alles" maakt dat dit een nuancering vraagt (in relatie tot een start vanuit een uitkering)

 

Het feit dat je nog niet bij de KvK ingeschreven bent is geen vrijbrief om "alles" te mogen doen.

 

Oriënteren mag, voorbereiden ook (denk aan een logo verzinnen, een gesprek met een bank of accountant voeren), wanneer je echter de markt gaat betreden middels acquirerende activiteiten met als doel het genereren van omzet, dan ben je met je bedrijf begonnen of je nu wel of niet ingeschreven bent bij de KvK.

Link naar reactie
  • 0

Ben ik een zeikerd als ik zeg, stap gewoon in het diepe en ga ondernemen ?

 

 

Dat ben ik met je eens. Maar in de situatie van TS zou ik toch altijd een WW-aanvraag indienen. Immers, er is sprake van niet-verwijtbare werkloosheid. Als de WW wordt toegekend kun je er voor kiezen om deze onmiddellijk stop te zetten, en als reden geef je aan dat je bent gestart als zelfstandig ondernemer.

Het voordeel van deze actie is dat je anderhalf jaar lang de WW mag laten herleven, deze uitzondering is opgenomen in de wet voor mensen die zelfstandig ondernemer worden. Zo heb je als zelfstandig ondernemer altijd een vangnet voor als het economisch minder gaat of als je er achter komt dat je toch niet zo geschikt bent voor het ondernemerschap.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat je nog niet bij de KvK ingeschreven bent is geen vrijbrief om "alles" te mogen doen.

 

 

En nog een nuancering hier overheen: het feit dat je ingeschreven staat bij de KvK maakt je nog geen ondernemer. Het UWV beschouwt je als zelfstandig ondernemer als je ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel en opdrachten uitvoert en/of producten verkoopt onder eigen naam.

 

Overigens is het prima mogelijk zijn om zelfstandig ondernemer te zijn (gedeeltelijk) behoud van een WW-uitkering. De uren die je als zelfstandig ondernemer in je zaak stopt worden geminderd op je uitkering. Dus als je recht hebt op 40 uur WW en in het begin stop je 10 uur per week in je onderneming behoud je recht op 30 uur WW.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

dus:

ik kan gewoon bijvoorbeeld 8 uur inleveren bij het uwv en krijg voor de resterende uren mijn gewone ww-uitkering.

moet je dan binnen 1 jaar dat je in de ww zit een eigen bedrijf beginnen (als je namelijk binnen 1 jaar werk krijgt voor een bepaald aantal uren, behoud je voor de resterende uren gewoon de uikering, ná dat eerste jaar mag je 70% van je verdiensten houden) en: geldt dit ook als je bij de overheid hebt gewerkt.

Link naar reactie
  • 0

welke regels gelden als je vanuit een WAO uitkering wil starten?

Kan het UWV mij verplichten -op bais van mijn medische dossier- om af te zien van mijn plan een winkel te beginnen en mij verplichten om in plaats daarvan in loondienst te gaan?

Ik wil graag gebruik maken van de half jaar regling (behoud van uitkering in de vorm van een lening), kan ik hier altijd aanspraak op maken?\

Ik heb geen werkcoach, omdat ik rijksambtenaar ben geweest

Link naar reactie
  • 1

Beste Kaiya,

 

Om in aanmerking te komen voor ondersteuning bij het starten van een eigen bedrijf vanuit een arbeidsongeschiktheidsuitkering, moet er worden voldaan aan een aantal voorwaarden. Meer daarover lees je hier. Eén van de voorwaarden is: "Naar het oordeel van het UWV is het starten van een bedrijf een reële optie voor u".

 

Ik heb gezocht of ik wat meer beleidsmatige informatie kon vinden, maar verder dan deze brochure kwam ik helaas niet.

 

- Waarom heb je geen werkcoach? Gaat alles in jouw geval misschien via een re-integratiebedrijf?

- Heb je het UWV zelf al gebeld?

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Erg belangrijk is dat een werkcoach zal bekijken wat de kortste weg voor jou naar werk is. Het doel is namelijk jou zo snel mogelijk uit de ww te krijgen. Als er voldoende mogelijkheden zijn op een baan bij een baas voor jou, zal je niet voor jezelf mogen starten. De ww is namelijk geen omscholingstraject (meer). Ze zijn hier wel strenger in geworden. Echter, het is nog steeds erg afhankelijk van je werkcoach en je verhaal. Maar hou hier rekening mee! Sommige zeggen, prima als je dit wilt, maar dan moet je van je ww afzien. Andere coaches geven je wel een kans. Ik kan het weten ;)

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reacties!

ik heb geen werkcoach, omdat ik rijksambtenaar ben geweest.

Tot 2009 ben ik gedeeltelijk arbeidsongeschikt geweest en herplaatst binnen het bedrijf. Vanaf 2009 ben ik 100% arbeidsongeschikt geraakt door een ongeluk. In maart 2011 ben ik succesvol geopereerd, ik heb nog wel wat klachten, maar die zijn aanzienlijk minder. Ik zou een half jaar na de keuring in 2009 herkeurd worden door het uwv, maar heb tot heden niks meer vernomen van het uwv.

Ik wil nu een franchiseonderneming (kleding winkel) starten. Ik zelf denk dat het ideaal is, ik weet dat het ook veel stress kan opleveren en hard werken is, maar ik weet ook dat ik er een hoop energie en voldoening voor terug krijg. Ik kan zelf mijn rustmomenten nemen (neem ook iemand in dienst) en werken in een kledingwinkel is fysiek geen zwaar werk.

Ik heb mijn ondernemingsplan al klaar, dat ligt bij de bank. Een pand is ook al beschikbaar...

Ik weet alleen niet zo goed wanneer ik het uwv in moet lichten

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.