• 0

CF Diesch gaat door!

Beste forumleden,

 

Het is al weer zo'n twee jaar geleden dat ik hier gepost heb. Dit omdat ik het gewoonweg te druk had om de winkel door een crisis te loodsen en ik gewoonweg te afgebrand was. Mijn winkel was een soort 'Jabba the Hut' geworden waar ik voor moest rennen, liefst dag en nacht! Ik kon mezelf maar niet uit dat moeras trekken waar ik in zat. Elke dag weer roosters aanpassen, toonbankacties, vertegenwoordigers, een nieuwe sigaret, lichtbak die uitging. Aaaaargh! Het resultaat was dus dat ik dagen geen klant meer zag. En dat had dus weer zijn effect op de verkoop. Ondertussen stegen mijn kosten en daalde de omzet dit jaar fors.

 

... tot ik er genoeg van had. Ik besloot te stoppen met de zaak dit jaar. Als ik aan een slangetje op de IC lig hebben mijn vrouw en kinderen ook niks aan mij. Groot stuk in de krant en heel Middelburg kwam klagen in de winkel! 'Middelburg zonder Diesch dakannie!' en ik heb me de afgelopen tijd schor gepraat om uit te leggen dat ik gewoonweg geen heil meer zag in die hele tabaksbusiness. Familietraditie of niet, ik moet die kar trekken en niet mijn voorvaderen (ik ben inmiddels de vierde generatie die de zaak runt). Ik wil wel met mijn neus in de sigaren blijven zitten dus ik besloot om verder te gaan met een webshop (die nu al online is overigens dus kijk er even naar). Ik heb een flink stuwmeer aan sigarenklanten en die wilde ik niet zomaar kwijtraken.

 

Totdat ik een gesprekje had met een gast van het Ondernemersklankbord van de KvK. We hebben de zaak rustig doorgerekend en ach... het viel volgens hem allemaal wel mee! Hij kwam slechtere situaties tegen... De kernvraag was eigenlijk: hoe kan je het weer LEUK maken voor jezelf? Niks cijfertjes, niks omzet, nee wat vind je leuk en waar ben je goed in?

 

Uhm.. nou, dat weet ik wel. Zoals ik al twee jaar geleden had gepost wil ik het liefst weer een speciaalzaak waar ik tijd heb voor mijn klanten. Waar ik weer achter de toonbank sta. Waar ik me met de kern van mijn business bezig kan houden: sigaren, bieren, wijnen, koffie, thee, chocola enz enz enz. Waar ik weer kan bepalen wat ik verkoop en niet iemand anders.

Nou, dat moest ik dan maar doen... tjee, dat was simpel! Maar de uitleg was: als ik die kar niet wil/kan trekken houd je er mee op, en daar heeft eigenlijk niemand wat aan.

 

Ik ga weg bij mijn samenwerkingsverband. Die schreeuwlelijke lichtbakken gaan ook weg, horen niet thuis in mijn opa/oma winkeltje. Flutsigaren waar ik niks op verdien mik ik eruit. Ik ga samenwerkingsverbanden aan met leveranciers, betere marges, langere betalingstermijnen. Diegenen die dat niet willen: doei!, ik ga dus echt verder met leveranciers die met mij WILLEN samenwerken (daarnaast moeten ze ook goede produkten hebben natuurlijk). De winkel wordt simpeler, beheersbaarder en krijgt meer de uitstraling van een speciaalzaak (de voorkant niet volbouwen). Personeel heb ik helaas moeten ontslaan, kan ik niet meer betalen. Meer mijn smoel laten zien via sociale media. Streekbieren uitbreiden.

 

Ik heb er weer zin in! Het lijkt net of er 30 kilo van mijn schouders afgevallen is. Zekerheid of het lukt heb ik natuurlijk niet, maar ik heb wel de zekerheid dat als ik zo doorga het niet lukt! (mooie tegelwijsheid). Ik vind het reuze spannend en ik ga er mijn stinkende best voor doen om weer een leuk bedrijf te krijgen. Ik heb Jabba dus zijn nek omgedraaid.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eens met de spreker.

 

Back to basic. De kern van de zaak is de lol eraan. De negatieve bijsmaak proeft overal in door.

ALs de kern goed en hard is, houd je het langer vol.

 

Gaaf dat de schop tegen de schenen je het inzicht gaf. Lang niet iedereen kan daar tegen!

 

Succes en bovenal plezier!

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

Hartstikke leuk, en gefeliciteerd!

Aan échte speciaalzaken blijft altijd behoefte. Crisis of geen crisis.

Je website geeft ook een prachtig assortiment weer, alhoewel je je bier assortiment mijns inziens nog wel wat mag uitbreiden met een paar extra merken. Er zijn zoveel mooie en kleine brouwerijtjes die prachtbieren brouwen..Al eens aan gedacht om op verkenningstocht te gaan langs wat kleine Belgische abdijen?

 

Leuke openingsstunt ook, doe mij maar zo'n gratis kistje!

http://www.cfdiesch.nl/?menu=category&categoryID=1397271 ;)

Link naar reactie
  • 0

Is gefixt, bedankt! Het was ook een heidens karwei om al die artikelen erin te krijgen. Maar goed, een website is nooit echt 'af'.

 

Wat het assortiment bieren betreft: daar heb je helemaal gelijk in, dat is nog niet compleet. De focus ligt momenteel wel op de zeeuwse brouwerijen, maar er zijn in NL natuurlijk nog meer microbrouwerijtjes met geweldig spul. Alleen zijn brouwers nogal contactschuw. Ik heb menig brouwerij twee keer gemaild maar ze laten niks van zich horen!

 

Zo had ik al vroeg in 2011 brouwerij de molen ontdekt in Bodegraven. Echt te gekke bieren! Gemaild: niks van gehoord. Er naar toe gereden en lekker wat gegeten en bier gedronken en gevraagd: hoe krijg ik jullie bieren bij mij in de winkel. Er werd wat gegromd over Bier en Co. Okay, Bier en Co maar gemaild. Die bellen zomaar terug en ik moest weer naar World of Drinks hier in Zeeland. Twee keer gemaild, een keer gebeld en er 'zou wel een vertegenwoordiger komen' .... je raadt het al, niks meer van gehoord.

Dus tja, het schiet allemaal niet zo op. Ik denk dat ik zelf maar weer naar Bodegraven moet rijden!

 

Wat voorop staat: die bieren moeten mijn hart veroveren want enthousiasme verkoopt. Het is hetzelfde als met sigaren: de merken waar ik helemaal wild van ben lopen het hardst Er zal dus de komende maanden heel wat afgeproeft worden. De focus ligt overigens op bieren uit NL, met de hier aanwezige brouwerijen kan ik al een prima assortiment neerzetten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.