• 0

Aangifte loonbelasting DGA loon lager dan €5000,-

Hallo Higherlevelers...

Het volgende:

Mijn BV bestaat nu bijna een jaar. Vanwege een trage aanloop is er tot op heden geen loon uitgekeerd aan mij. Ik heb reeds een lager gebruikelijk loon aangevraagd en toegewezen gekregen. Dit is op <€5000,- vastgesteld.

Nu heb ik een bedrag van ca. €3000,- vrij om toch loon van uit te betalen.

Twee vragen hierover:

[*]Als ik mijzelf van dit bedrag een groot deel als onbelaste reiskostenvergoeding uitkeer (2000) en een klein deel als loon (1000), gaat de belastingdienst hier dan mee accoord? Ik verricht wel dagelijks arbeid voor de BV en reis ook dagelijks de woon-werk afstand.

[*]Ik wil deze uitkering (loon+reiskosten) in het laatste tijdvak van 2011 aangeven. Pikt de belastingdienst die €2000,- onbelaste reiskosten wel in 1 tijdvak?

Ik weet dat dit voor velen gerommel in de marge is, maar ik moet nu even de tering naar de nering zetten. Dus elke 100 euro besparing is meegenomen.

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Kun je die 2.000 aan reiskosten wel onderbouwen?

Of de fiscus hiermee instemt is een tweede. Welke argumenten heb je aangehaald om een loon < 5.000 te bepleiten?

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Onderbouwing reiskosten: Woonplek en werkplek liggen 30 km van elkaar verwijdert en ik reis elke dag naar de werkplek. Verder is er een ingericht kantoor op de werkplek dat alleen voor de BV wordt gebruikt.

Argumenten voor aannemelijk maken gebruikelijk loon < €5000,-:

[*]Startende onderneming

[*]Lage omzet

[*]Negatief resultaat (resultatenbalans toegevoegd bij de aanvraag)

[*]Huidig levensonderhoud wordt nu bekostigd uit privegeld (inkomen van partner)

De verwachting was (uiteraard) dat er binnen een jaar voldoende omzet en resultaat zou zijn om een normaal salaris uit te betalen, in dat geval was al dit geneuzel niet nodig.

Achteraf gezien was het beter geweest om de onderneming als eenmanszaak op te starten en op een later tijdstip op een BV over te gaan. Maar ja, achteraf... Dus ik moet nu gewoon met de huidige situatie omgaan .

• 0

Maar ja, achteraf... Dus ik moet nu gewoon met de huidige situatie omgaan .

Als het loon < 5.000 akkoord is op basis van deze gegevens, dan lijkt het mij geen probleem om de reiskostenvergoeding uit te betalen.

Over je laatste uitspraak: waarom denk je dit? Er zijn best mogelijkheden om zonder de BV verder te gaan, maar dat vereist wel advies inderdaad. Je hoeft het echter niet per se als een gegeven te beschouwen.

Groet

Joost

• 0

"omgaan met de huidige situatie" daarmee bedoelde ik dat ik nu in een BV vorm zit en dus voor dit jaar de puzzel aangiftes/gebruikelijk loon in dit kader moet oplossen.

De BV is opgestart om een uitzendbureau in te bedrijven, de keuze voor een BV was zwaarwegend vanwege de aansprakelijkheid. Ik ga er nog steeds van uit dat het uitzendbureau wel rendement gaat opleveren, en nu de BV vorm er staat ga ik zeker nog een jaar door om de boel financieel goed voor elkaar te krijgen.

Het lijkt mij dat bij verdergaan zonder BV de BV geliquideerd moet gaan worden, toch? Of kan een BV tijdelijk op non-actief worden gezet? (<- hier heb ik zelf nog geen onderzoek naar gedaan)

Voor ik het vergeet, bedankt Joost voor de snelle reacties&antwoorden!

• 0

BV kan ook best tijdelijk slapen. Maar als dat betekent dat je binnen nu en bijv. een jaar de activiteiten van de BV naar een eenmanszaak en weer naar een BV brengt, dan zal enig goed advies wel op zijn plaats zijn.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar