[jonge ondernemers] wat mis je?

Aanbevolen berichten

Aangezien er (nog ;)) geen apart forum is voor 'jonge-ondernemers' post ik op deze manier even een berichtje.

 

Met jonge ondernemers bedoel ik iedereen van 0 tot en met de leeftijd waar je net 2 jaar van school afbent, dit kan dus varieren van 16 als je MAVO doet en niet doorstudeert tot bijna 30 als je een lange universitaire opleiding doet.

 

De laatste tijd merk ik op Higherlevel dat er steeds meer jongeren willen gaan starten. Natuurlijk hartstikke leuk, maar hoeveel zou er ook door gaan en over 5 jaar nog actief bestaand? Zal dit aantal verbeterd kunnen worden door betere voorlichting? Dat weet ik niet, KvK, Bedrijfsloket, Startersdagen en Belastingdienst. Iedereen probeert zo veel mogelijk duidelijk te maken, informatie genoeg. Dus dan is het toch meer zelf er goed over na denken.

 

Wat ik nou met dit topic wil bereiken. Denk jij, als jonge ondernemer. Dat je bedrijf beter zou zijn gestart, of gaat starten als je een stuk begeleiding (of juist vrijheid!) van school, MBO, HBO of Universiteit krijgt? En zo ja, op welke manier zou je deze begeleiding willen zien, zo nee, waarom juist niet.

 

Afijn, geef je mening!

 

En de final question, waar loop je als (jonge / minderjarige) ondernemer tegen aan als je aan het ondernemen slaat?

Lijkt me op deze manier leuk om de mening eens te horen van jonge ondernemers en wil ook wel eens zien hoe het met de ondersteuning gaat of wat beter kan.

 

Jelmer.

p.s. uiteraard zal ik zelf (17) hier ook nog wel op reageren ;D

Link naar reactie

Ik ben zelf begonnen ongeveer anderhalf jaar na het afstuderen aan de universiteit, dan ben je dus niet heeeeel jong meer, maar wel een beetje ;)

 

Eigenlijk heeft geen van mn opleidingen echt invloed gehad op de keuze om voor mezelf te beginnen of daarbij hulp danwel weerstand opgeleverd. Dat wil niet zeggen dat er geen motivatie had kunnen zijn, voor zover ik me kan herinneren is toch iedere opleiding min of meer gericht op een toekomst in loondienst ('hier kun je een leuke baan mee krijgen'). Of meer informatie over ondernemen had geholpen kan ik achteraf moeilijk zeggen, misschien dat ik daardoor wel wat eerder zou zijn gestart.

 

En de final question, waar loop je als (jonge / minderjarige) ondernemer tegen aan als je aan het ondernemen slaat?

 

Daar sta je dan, met je kersverse zaak.. en dan je product zien te verkopen - volgens mij is dat het belangrijkste en ook het moeilijkste aspect van ondernemen. Zeker als je helemaal niet bent opgeleid om producten te verkopen en alleen ervaring hebt met het realiseren ervan.

Link naar reactie

Ik ben direct na mijn opleiding aan de HEAO (Commerciële Economie) gestart met ondernemen, dat is inmiddels 4 jaar geleden.

 

Toen ik bij mijn verhuis van een paar maanden geleden mijn oude kamer op aan het ruimen was kwam ik nog heel wat spullen tegen die ik van mijn schooltijd had bewaard. Opvallend was dat ik toch heel wat KVK folders, ondernemersweetjes en practica over het mkb ben tegen gekomen. De HEAO Breda heeft mij in ieder geval al vroeg op pad gestuurd om meer informatie te vinden over het ondernemersschap.

 

Ik vond die basis dus goed. Wat ik erg miste was het netwerk, dat bleek toch zeer beperkt te zijn aangezien de meeste van de mensen uit mijn netwerk ook net van school kwamen en nog niet in de posities verkeerden dat ze mij wat werk konden toeschuiven. Inmiddels heb ik wel wat van dat netwerk gekregen, dus het is ook een kwestie van tijd ;-)

 

Wat je precies bedoelt met begeleiding van de opleiding, jelmer, begrijp ik niet. Ik neem tenminste niet aan dat je bedoelt dat ze je begeleiden op het moment dat je daadwerkelijk gestart bent?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Ik ben ook 4 jaar geleden gestart na universitaire scholing na HBO.. dus echt jong niet meer maar wel jong in het werkveld. Ik heb via de uni een aantal leads en opdrachten gekregen en dat maakte een wereld van verschil. Daarnaast hebben we in het begin ook kantoor facaliteiten gehad.. petje af voor de EUR. ;D

 

Van te voren een dot-com failure (2 jaar ervoor) gehad en dat was enerzijds door slechte investeerders en anderzijds zeker ook door onervarenheid.. daar had seniore wijsheid een hoop kunnen helpen.

Link naar reactie

Ik ben druk bezig met het schrijven van een ondernemingsplan... en ben 19 (2e jaars student HBO)

 

Ik ben van mening dat je als je een ondernemer bent, je ondernemend genoeg bent om begeleiding te zoeken... Ik ben van mening dat leraren, omdat het geen ondernemers zijn, niet zo'n succes is...

 

maar om het zoeken naar begeleiding makkelijker te maken zou ik het wel een leuk plan zou vinden is als er een soort internet site zou komen waar ervaren ondernemers (gepensioneerd?) zich op zouden kunnen aanmelden om jonge ondernemers te begleiden... je zou dan als jonge ondernemer met een soort profiel iemand kunnen zoeken die bij je onderneming past en die kunnen mailen...

 

aan de mensen die al iets zijn begonnen:

hoe zit het met geloofwaardigheid en acceptatie van jonge ondernemers... nemen ze je een beetje serieus als jonge jongen (of als jonge vrouw natuurlijk :) )

Deze heldere opmerking werd mede mogelijk gemaakt door Douwe Egberts...

Link naar reactie

Serieus genomen worden is 1 van de problemen. Zo zijn we 2 jaar geleden naar een BV-structuur gegaan voornamelijk om dat probleem te omzeilen.. vooral grote bedrijven die met long en short lists werken strepen vof-jes in het kader van geloofwaardigheid en continuiteit snel weg.

Link naar reactie

Serieus genomen worden is 1 van de problemen. Zo zijn we 2 jaar geleden naar een BV-structuur gegaan voornamelijk om dat probleem te omzeilen.. vooral grote bedrijven die met long en short lists werken strepen vof-jes in het kader van geloofwaardigheid en continuiteit snel weg.

 

en als je persoonlijk voor ze staat, als je met een goed verhaal komt dan nemen ze je wel serieus?

Deze heldere opmerking werd mede mogelijk gemaakt door Douwe Egberts...

Link naar reactie

Ik ben nu 6 maanden zelfstandig en ben ongeveer 10 maanden geleden afgestudeerd.

 

Hetgeen waar ik het meest tegenaanloop is het serieus genomen worden door familie en vrienden. Iedereen vindt het hier normaal om in loondienst te zijn en op menig verjaardag vragen ze weer of ik al een baan heb gevonden >:(. Omdat ik werk vanuit huis denken er ook een aantal mensen dat ik de hele dag uit mijn neus zit te eten ofzo... Dat is het meest frustrerend, maar dat zal na verloop van tijd wel veranderen.

 

Een stukje begeleiding zou misschien wel kunnen helpen, maar dan niet van leraren, maar van ondernemers die wat tijdkunnen missen. Zou soms wel fijn zijn om wat feedback te krijgen van ondernemers die er echt wat van weten.

Link naar reactie

Een stukje begeleiding zou misschien wel kunnen helpen, maar dan niet van leraren, maar van ondernemers die wat tijdkunnen missen. Zou soms wel fijn zijn om wat feedback te krijgen van ondernemers die er echt wat van weten.

 

Wat voor business zit je in?

Link naar reactie

 

Een stukje begeleiding zou misschien wel kunnen helpen, maar dan niet van leraren, maar van ondernemers die wat tijdkunnen missen. Zou soms wel fijn zijn om wat feedback te krijgen van ondernemers die er echt wat van weten.

 

Dus mijn idee met een online databank met profiel van de ervaren ondernemer die het leuk vind om jonge/startende ondernemers te ondersteunen en mee te denken is een goed idee?

 

Deze heldere opmerking werd mede mogelijk gemaakt door Douwe Egberts...

Link naar reactie
Omdat ik werk vanuit huis denken er ook een aantal mensen dat ik de hele dag uit mijn neus zit te eten ofzo... Dat is het meest frustrerend, maar dat zal na verloop van tijd wel veranderen.

 

Ga er maar vanuit dat een heleboel mensen dat nooit zullen begrijpen. Ze denken ook "ha lekker je eigen tijd indelen", maar uhm als je met mensen werkt die gewoon een kantoorbaan hebben dan kan ik wel bepalen dat het leuk is om om 7:30 te gaan bellen, maar dat zal niet werken.

 

Nee ik ben ook vaak tegengekomen dat mensen denken dat het allemaal simpel is en makkelijk...

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

 

Dus mijn idee met een online databank met profiel van de ervaren ondernemer die het leuk vind om jonge/startende ondernemers te ondersteunen en mee te denken is een goed idee?

 

 

Absoluut, het is goed mensen te spreken die met een zelfde bevolgenheid en enthousiasme in de business zitten. Daarnaast hou je elkaar scherp door te communiceren over verschillende issues. Ik heb een aantal senioren in mijn omgeving die ik regelmatig spreek over alle facetten van zaken doen tot interne aangelegenheden.. voornamelijk vanuit de auto als we toch allebei in de file staan. Heeft al vaak vernieuwende inzichten als resultaat gehad.

Link naar reactie

*present*

 

Wat ik op dit moment goed duidelijk voor me kiezen krijg is dat me voorbereidingen niet helemaal ok waren. Je zit met een goed idee in je hoofd, je weet wat je wilt etc. en je stapt de kvk binnen om een nummertje aan te vragen....

 

terwijl ik eerst beter dingen zoals procedures, bedrijfsprofiel en zelfs de boekhouding op had kunnen zetten voordat ik naar de kvk was gegaan. Nu zit ik hier dus flink mee te worstelen, kost veel tijd terwijl ik dit beter had kunnen gebruiken voor het ondernemen.

 

en zoals ook al is genoemd, mis je in het begin je netwerk. Maargoed.. ondernemen is altijd in het begin vallen en opstaan... en vooral het opstaan is belangrijk...

Link naar reactie

wat ik mis als jonge vrouwelijke ondernemer?

 

rimpels

grijze haren

en ballen!

;D

 

alle gekheid op een stokje..

 

over ervaren ondernemers die starters coachen, daar zijn er al een boel van en verscheidene netwerken. Zo heb je zelfs de Nederlandse orde van beroeps coaches om er maar eentje te noemen. En ergens ben ik een keer een site tegengekomen

Bovendien loopt er in elk netwerk wel iemand rond die dat leuk vindt. En je hebt ook nog Syntens die gratis met je mee wil denken (mocht geld het probleem zijn). Zij investeren niet in je, daar heb je weer business angels voor. (zie nebib.nl voor een lijst van mensen die juist ondernemingen zoeken om te coachen/begeleiden/investeren!)

 

Dus zelf zie ik weinig toegevoegde waarde in een databank met vraag en aanbod op het gebied van begeleiding/coaching. Ze zijn er echt en ook te vinden. Gewoon vaak genoeg zeggen in je omgeving!

 

Mijn probleem als jonge starter is het feit dat je een eenpitter bent en dus 'minder continuiteit uitstraalt'. zeker voor de grote jongens is het belangrijk dat ze ook na een jaar nog zeker zijn van hun ideeenmanagement systeem.. als starter moet je goed je best doen wil je bedrijven daarvan overtuigen.

 

wat ik verder moeilijk vindt is een 'pilotcase' te vinden. Een bedrijf/organisatie waar ik mijn concept/idee kan toetsen en schaven. Iemand die het leuk vind ideeenmgt in te voeren en het niet erg vind als het niet meteen perfect gaat. Een leerproces voor beide als het ware. Ik heb in mijn netwerk geen directeuren van bedrijven met een paar honderd man zitten, helaas. Maar of dat met mijn leeftijd te maken heeft?

 

Ik heb zelf een universitaire studie gedaan en van mijn studie beginnen relatief veel mensen voor zichzelf. Maar ik denk dat een industrieel ontwerper dat ook makkelijker kan dan een natuurkundige? ik vond de professoren die parttime voor de TU werkten het meest interessant en inspirerendst, want zij stonden met een been in de wereld van de theorie en de andere in de praktijkt. Dat gaf meer gevoel van realiteit en toepasbaarheid aan de vakken.

Overigens is dat nog een bron van eventuele coaches, leraren die parttime een eigen onderneming hebben!

 

Goed, tijd om weer wat te gaan doen! (dat heb ik nodig, collega's of iemand die mij belt en vraagt wat ik zoal gedaan/gepresteerd heb die dag/week!) ;)

 

gegroet

Carolien

www.ideeinbedrijf.nl, Innovatieconsultants

Link naar reactie

Kijk uit Carolien, voor je het weet krijg je op maandag en vrijdag controle telefoontjes.. ik sta erg veel in de file en daarom tijd genoeg :D

 

(trouwens wel echt waar dat het de productiviteit verhoogt als men dagverantwoordingen maakt, zijn veel werk-methodieken vooral voor management-trainingen die daar gebruik van maken, todo-lijst in de morgen is een avond zonder zorgen..)

Link naar reactie

 

Wat mis je? Ervaring! En die kun je opdoen met vallen en opstaan, maar zeker ook door bij een baas je ogen de kost te geven. Ik ben op mijn vijftiende begonnen met ondernemen en heb menig keer mijn zuurverdiende zakgeld zien verdampen in goedbedoelde onderneminkjes, allerlei handeltjes in boerenkaas, kruidenazijn, kleding, massage-olie en natuurlijk ook parties. Dat was leergeld, want zo merk je dat je marketing moet kloppen, dat je altijd je kosten in de gaten moet houden, dat je de juiste mensen moet kiezen om mee samen te werken en dat je zelf pas gekozen wordt als je betrouwbaar bent en beter dan de concurrent.

 

Beter worden doe je door permanent te leren, nooit tevreden achterover leunen. Desnoods een tijdje mee te draaien in een ander bedrijf. Kijk maar eens naar familiebedrijven: daar is volstrekt normaal dat kindlief een paar jaartjes bij een vergelijkbaar bedrijf in het buitenland ondergebracht wordt. Is gewoon common sense. De basics die in elke sector gelden leer je waarschijnlijk het beste in praktijk. Als je dan toch perse een boek wil kopen, schaf dan het levensverhaal van een andere ondernemer aan.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik denk dat er gradaties zijn in 'jonge ondernemer'.. 15 is wat anders dan 27! Wil niet zeggen dat ze niet tegen dezelfde drempels aan kunnen lopen, maar ik denk (of hoop) dat er verschillen zijn! Ervaring komt met tijd en dus leeftijd. Of je dat nu opdoet bij een 'ander' bedrijf of in je 'eigen' bedrijf. Het een is wellicht wat risicolozer dan de andere. Maar het topic 'wel of niet na je studie voor jezelf beginnen' is al een keer geweest overigens.

 

 

www.ideeinbedrijf.nl, Innovatieconsultants

Link naar reactie

Mooi dat er al zoveel op mijn topic gereageert is :D

 

Mijn reactie.

Van te voren een dot-com failure (2 jaar ervoor) gehad en dat was enerzijds door slechte investeerders en anderzijds zeker ook door onervarenheid.. daar had seniore wijsheid een hoop kunnen helpen.

Leren door vallen en opstaan. Voor mij vind ik dit altijd de beste methode. Ik leer door te doen, en met doen maak je ook fouten. TwaLevel heeft daarom wel gelijk, wat mis je als jonge ondernemer, ervaring. Maar we zullen nu niet ingaan op hoe ervaring te krijgen, dat is zoals Carolien opmerkt al in een ander topic besproken.

 

Ik heb nog maar 1 iemand gelezen die echt zegt dat hij door zijn HEAO opleiding meer de ondernemerskant is opgegaan. Dit is van de 7 mensen die reageren toch wel weinig of niet? Volgens mij wil de overheid juist stimuleren dat studenten aan het ondernemen slaan. Zou op dat gebiedt een dorm, zoals ook besproken is in eerdere topics een uitkomt bieden.

 

Denken jullie dat als er op jullie HBO opleiding of Universitaire opleiding zoiets als een dorm geweest zou zijn, met faciliteiten, coaches en extra informatie op het gebied van ondernemen dat jullie dan eerder gestart zouden zijn?

En is het niet zo (richt me even op TwaLevel) dat je dan ook in een 'beschermde omgeving' onder begeleiding, makkelijker ervaring opdoet?

 

Een tijdje geleden had Nils van NeBIB hier op Higherlevel een advertentie geplaats, hij was opzoek naar ondernemende studenten. Die zouden dan zelfstandig, binnen NeBIB gaan werken. Dat zou toch helemaal ideaal zijn? Als de dorms op hogescholen en universiteiten contracten zouden afsluiten met grote ondernemingen om daar binnen problemen op te lossen of kansen te creeeren door bepaald 'micro-ondernemingen' die weer onder dat bedrijf vielen? Onzelfstandig zelfstandig.

 

(hmmmn, draaf nu wel heeeel ver door ;) )

Jelmer.

Link naar reactie
Kijk uit Carolien, voor je het weet krijg je op maandag en vrijdag controle telefoontjes.. ik sta erg veel in de file en daarom tijd genoeg

 

:o

 

ohoh... maar eigenlijk wel goed! Ik heb al een dergelijk informeel systeem opgezet met een kennis die ook thuis werkt.. en soms ook niet vooruit te branden is. Maar misschien dat een paar vreemde ogen op een gegeven moment nog dwingender zijn.. dus wie weet vraag ik ooit je tijd op tijdens de files! ;)

 

Over ondernemers stimuleren vanuit de opleidingen. In delft wordt er momenteel een vak gegeven door een 'consortium' van bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan ondernemers en consultancy bedrijven met tu profs. Dit is een soort wedstrijd van businessplan schrijven. Je leert je plan schrijven, wordt beoordeeld en aan het eind kan iemand begeleiding winnen.

 

Verder... vraag ik me af in hoeverre het 'ondernemerschap' aan te leren is. Het moet namelijk bij je persoon(lijkheid) passen.

 

Dus het zou bijvoorbeeld een goed keuzevak zijn op alle studies voor de mensen die er in geinteresseerd zijn om (ooit) voor zichzelf te beginnen. In het vak worden een aantal beginstappen uitgelegd (btw-nr, kvk nr, netwerken, juridische aspecten, simpele boekhouding, enz.). Daarbij kunnen gastsprekers aan het woord komen die bijvoorbeeld al 'eeuwen' eigen ondernemer zijn of business angels die ervaringen vertellen en meteen 'nieuwe oogst' kunnen spotten. 8)

 

 

 

 

www.ideeinbedrijf.nl, Innovatieconsultants

Link naar reactie

Verder... vraag ik me af in hoeverre het 'ondernemerschap' aan te leren is. Het moet namelijk bij je persoon(lijkheid) passen.

 

Ondernemerschap lijkt me heel moeilijk aan te leren, al kun je mensen wel laten zien dat het een reeele mogelijkheid is - loondienst hoeft niet de enige weg te zijn. Ondernemersvaardigheden zijn waarschijnlijk wel goed aan te leren... wat is er nodig qua inschrijvingen, hoe ziet factuur eruit, hoe bereken je de balans aan het eind van het jaar?

Link naar reactie

[Dus het zou bijvoorbeeld een goed keuzevak zijn op alle studies voor de mensen die er in geinteresseerd zijn om (ooit) voor zichzelf te beginnen. In het vak worden een aantal beginstappen uitgelegd (btw-nr, kvk nr, netwerken, juridische aspecten, simpele boekhouding, enz.). Daarbij kunnen gastsprekers aan het woord komen die bijvoorbeeld al 'eeuwen' eigen ondernemer zijn of business angels die ervaringen vertellen en meteen 'nieuwe oogst' kunnen spotten. 8)

Zelf ben ik 16 en zit ik in 4VWO en daar kan je voor het vak 'Management en Organisatie' kiezen als keuzevak. Dat heb ik gedaan en daar leer je veel dingen die nu ook tegenkom, zoals: BTW rekenen, omzetbelasting, verlies-, winstrekeningen, Jaarrekeningen, een balans, marketinginstrmenten, etc.

Alleen mis ik veel dingen waar je tegen aanloopt in de praktijk: inkomstenbelasting, loonbelasting, KvK nummer aanvragen etc.

Eigenlijk zou je als onderdeel van het bijvak naar een aantal startersdagen moeten gaan en gastlessen van ondernemers/accountants/belastingadviseurs moeten krijgen.

Link naar reactie

En is het niet zo (richt me even op TwaLevel) dat je dan ook in een 'beschermde omgeving' onder begeleiding, makkelijker ervaring opdoet?

 

Wanneer je opgroeit op een boerderij of boven een sigarenwinkel dan leer je spelenderwijs in een beschermde omgeving wat het betekent om een bedrijfje te hebben. De meeste kinderen hebben dat voordeel (?) niet, dus die moeten hun heil elders zoeken. We hebben in Nederland echter een werknemerscultuur en geen ondernemerscultuur, dus op de basisschool en in het middelbaar onderwijs wordt er amper aandacht besteed aan ondernemen. Dat vak M&O is immers Management & Organisatie en niet Management & Ondernemen. Ga je vervolgens helemaal aan het einde van de rit een afdakje bouwen voor ondernemertjes, dan ben je veel te laat. Dat ondernemertje in de dop heeft al meer dan tien jaar en soms zelf twintig jaar onderwijs achter de rug waarin gehamerd is op specialisatie en dienstbaarheid, niet op overzicht en initiatief. Wat ik dus mis is een stimulans om al die vijftienjarigen (en niet pas als ze 27 zijn) duidelijk te maken dat ondernemen leuk is en dat het met verantwoordelijkheid gepaard gaat. Natuurlijk kun je daarnaast ook faciliteiten bieden aan studenten die een eigen bedrijf willen beginnen. Maar volgens mij moet het ondernemen al veel vroeger gestimuleerd worden. Zo pik je de talenten er eerder uit.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

En natuurlijk het Ministerie van Onderwijs aanpakken... :-\

 

Dat ministerie heeft zich over deze materie laten adviseren door achtereenvolgens de Commissie Ondernemerschap en Onderwijs onder leiding van de Wageningse hoogleraar onderwijskunde Martin Mulder -

 

"Veel mensen die jong als ondernemer zijn begonnen, zijn gefrustreerd over hun eigen opleiding. Ze hebben geen briljante schoolcarrière achter de rug en zetten zich ertegen af. Dat komt ook doordat het onderwijs dat zij kennen, weinig aandacht gaf aan ondernemen. En dit moet nu veranderen.”

 

- en de Commissie Teulings die het rapport schreef 'Economie moet je Doen' op basis waarvan nu het middelbaar economie-onderwijs aangepast gaat worden.

 

Er wordt aan gewerkt... ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.