• 0

BTW Dienstverlening aan EU land

Als uitgangspunt kwam ik tegen dat indien je diensten verleend aan een ondernemer gevestigd binnen de eu (buiten nederland) je in Nederland geen BTW hoeft te betalen. In mijn geval geldt dat de ondernemer in Ierland gevestigd is maar ik de diensten vanuit Nederland verleen. Hoef ik dan ook geen BTW af te dragen (de BTW verleggen)? Of is dat een te voorbarige conclusie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dag Ruud

 

Je verleent dus juridisch advies aan een Ierse klant (zie ander topic van je). Je klant is een Ierse ondernemer.

In beginsel moet je dan de BTW verleggen naar de Ierse klant. Op je factuur noteer je dus geen BTW, maar geef je aan "Reverse Charge VAT". De meeste diensten binnen de EU worden namelijk geheven van de afnemer van de dienst als deze een ondernemer is.

 

Je klant moet dan in Ierland de BTW afdragen over deze dienst en kan deze tegelijk terugvorderen als BTW op ingekochte diensten. Wel moet jij (en hij) een opgave ICP doen, dus vraag ook zijn Ierse VAT number op en noteer deze op je factuur! Geef jouw BTW nummer ook aan hen door.

 

Er is in de juridische professie een uitzondering. Als je advies geeft over onroerende zaken die (eventueel in dit geval) in Ierland zijn gelegen, dan moet je in Ierland eerst nagaan of je de BTW mag verleggen. Zo ja, dan geldt vorenstaande, zo nee, dan moet je je registreren in Ierland als BTW plichtige, Ierse BTW berekenen en daar ook aangifte en afdracht voor doen.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.