• 0

Aangifte loonbelasting - hoe gaat dat?

Mijn salarisbedrijf is met vakantie en nu wil ik voor het eerst mijn aangifte loonbelasting doen. Nu loop ik tegen een aantal dingen aan

 

Nummer dienstbetrekking: Wat ik begreep mag ik deze zelf evrzinnen zolang hij tijdens het dienstverband maar hetzelfde blijft. Dus wilde ik hier gewoon het personeels nummer voor gebruiken. Klopt dit?

 

Code loonbelastingtabel: Ik heb geen idee wta dit is en kan via google ook weinig bruikbaars vinden. WIe kan mij hiermee helpen?

Ik heb wel dit gevonden, maar snap niet hoe ik het moet toepassen. Is de eerste kolom het uurloon of het maandloon. In mijn geval wisseld dit per maand. Moet ik dan elke maand die code opnieuw uitzoeken?

http://www.adp.nl/kenniscentrum/vakwijzer/tabellen-loonbelasting/2011/witte-tabellen/regulier/4.maandtabel.pdf

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn salarisbedrijf is met vakantie en nu wil ik voor het eerst mijn aangifte loonbelasting doen. Nu loop ik tegen een aantal dingen aan

 

Hoi Jasper

 

Je gaat me toch niet vertellen dat je salarisbureau de aangifte over november nog had moeten indienen en dat ze nu op vakantie zijn zonder dat gedaan te hebben ???

 

Dat zou echt schandalig zijn!!

 

Nummer dienstbetrekking kun je gewoon 1 invullen voor personeelslid 1 en nummer 2 voor 2, etc. Zolang je voor elk personeelslid in elke aangifte daarna maar hetzelfde nummer gebruikt.

 

Code loonbelastingtabel: net voor het BSN van je personeelslid staat een vraagteken waarop je kunt klikken. Dan opent een venster links daarvan en kun je daarin klikken op 'meer informatie'. In het nieuwe scherm klik je op de derde link 'code loonbelastingtabel'.

 

Daarin staat de code opbouw redelijk helder uitgelegd, maar de vraag blijft of jij weet wat je toe moet passen voor jouw personeel.

 

012 is de meest gangbare, maar kijk ook goed naar de uitzonderingen.

 

Daarna komt meer ellende bij de gegevens per werknemer. Looncode, CAO, code ZVW, samenstelling fiscaal loon, etc.

 

Als ik jou was zou ik deze aangifte niet zelf indienen. Gaat dit echt nog over november?

 

Hoe is het zo gekomen dat je dit nu zelf moet doen?

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Gedeeltelijk mijn eigen fout, door een software prbleem kon ik de uren niet meer inzien. HIerdoor kon ik pas 14-12 mijn uren voor november en oktober indienen. (oktober heb ik gewoon nog een nihil aangifte gedaan). en dan nu dus een correctie.

 

Ik was van mening dat het bureau deze aangfite zou doen, maar volgens mijn gegevens bij de belastingdienst (dat online gedrocht van hun) was dit niet gedaan. Dus dan maar zelf. En dan 2 januari maar even ruzie maken of kijken of er iemand eerder op kantoor is.

Aan de andere kant weet ik ook niet zeker of zij dit zouden doen, we hebben er niet echt afspraken over gemaakt, alleen dat zij de loonstroken zouden maken. Ik heb wel netjes een belansoverzicht gekregen. Alleen moet ik met mijn boekhouder nog rond de tafel over de grootboekrekeningnummers (maar deze heeft het wat druk op dit moment)

 

Ik had als test geval al code 12 gebruikt (was de enige die het script pakte). Verder deze gegevens:

 

Looncode 15 - Loon overige werknemers

Code dienstbetrekking 1 - Arbeidsovereenkomst

 

Soort contract Bepaalde tijd

 

Is er een cao van Nee

toepassing?

 

Code Zorgverzekeringswet J - Wel verzekeringsplichtig, 0%-tarief

toegepast omdat persoon onder de

kleinebanenregeling valt

Code invloed F - Premievrijstelling kleinebanenregeling

verzekeringsplicht

Valt de werknemer het hele Ja

aangiftetijdvak onder de

kleinebanenregeling?

Link naar reactie
  • 0

Gedeeltelijk mijn eigen fout, door een software prbleem kon ik de uren niet meer inzien. HIerdoor kon ik pas 14-12 mijn uren voor november en oktober indienen. (oktober heb ik gewoon nog een nihil aangifte gedaan). en dan nu dus een correctie.

 

Ik was van mening dat het bureau deze aangfite zou doen, maar volgens mijn gegevens bij de belastingdienst (dat online gedrocht van hun) was dit niet gedaan. Dus dan maar zelf. En dan 2 januari maar even ruzie maken of kijken of er iemand eerder op kantoor is.

Aan de andere kant weet ik ook niet zeker of zij dit zouden doen, we hebben er niet echt afspraken over gemaakt, alleen dat zij de loonstroken zouden maken.

 

Jasper, je hebt een loonbureau of niet. Er is geen tussenvorm die allen loonstroken maakt en verder niets doet. Je koopt een full service deal bij ze! Wat nu gebeurt, zou ik als klant onacceptabel vinden.

 

Ik kan geen commentaar geven op de door jou ingevulde quote. Ik ken je personeel en omstandigheden niet. Daarbij vind ik een nihil-aangifte voor oktober ook al niet fraai. Je weet immers best dat over oktober loon is uitbetaald, zo ook over november. Nu schuif je ellende door, maar het lost het probleem niet op.

 

En een drukke boekhouder in december is een nog groter probleem in januari (BTW maand!!).

 

Heb je een plan van aanpak hiervoor?

 

groet, maar trusten (morgen meer)

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Mijn boekhouder is iemand anders dan de loonadministratie (is een goedkopere oplossing) Maar die grootboekrekeningen is niet zo'n probleem, ik heb hier even fictieve getallen voor gebruikt en deze kunnen zo aangepast worden.

 

Mijn plan van aanpak is dinsdag kijken of er toch niet iemand op dat kantoor is en anders even overleggen met de belastingdienst over de codes. Mocht dit niet lukken dan maar even snel op zoek naar een ander kantoor en de extra kosten presenteren aan mijn huidige loonadministratie kantoor (heeft DAS ook weer wat te doen)

Link naar reactie
  • 0

Nummer dienstbetrekking kun je gewoon 1 invullen voor personeelslid 1 en nummer 2 voor 2, etc.

 

Dit is niet helemaal de bedoeling, Joost.

De bedoeling is dat er een unieke combinatie van BSN en nummer inkomensverhouding is.

Een bepaalde BSN krijgt dus bij de eerste inkomensverhouding nummer 1. Als hij vervolgens uit dienst gaat, maar terugkomt, of ook een tweede aanstelling heeft (naast de eerste), dan wordt dat nummer 2.

 

Het is dus niet de bedoeling dat BSN A nummer 1 krijgt, BSN B nummer 2 enz.

Dat is ook zinloos, want dat ziet iedereen zelf wel.

Het wordt dus zo dat BSN A eerst nummer 1 krijgt en bij zijn volgende aanstelling nummer 2 krijgt. Zo ook voor BSN B.

 

Hier bestaat overigens ook veel verwarring over en mijn eigen loonsoftware deed dat eerst ook verkeerd (de ontwikkelaar had dat onjuist begrepen).

Intussen is dat in mijn systeem gelukkig hersteld (in overleg met de BD).

 

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Nou op de site van de belastingdienst is dat in iedergeval dan helemaal niet duidelijk. Een raar stuk, vind ik zelf, met allerlei termen die nergens anders meer terugkomen of die je nergens op internet kan opzoeken. Kortom ambtenaren taal.

 

Dus als ik het goed begrijp wordt het nummer altijd 001 tenzij iemand ontslagen wordt en dan opnieuw aangenomen wordt, dan wordt het 002.

Met uiteraard wat uitzonderingen, anders zou het wel eens te makkelijk kunnen worden.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_aangeven_en_betalen/lb22_aangeven_en_betalen-10.html

 

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp wordt het nummer altijd 001 tenzij iemand ontslagen wordt en dan opnieuw aangenomen wordt, dan wordt het 002.

 

Hoi Jasper,

 

Ja, dat klopt. De eerste keer dat iemand in dienst komt is zijn/haar inkomstenverhouding 1. De tweede keer wordt het 2 voor die persoon.

 

En nee, geen uitzonderingen deze keer (!). Zelfs niet om het ‘makkelijker’ te maken.

 

Het enige is dat je dat nummer dus niet meer mag veranderen, zolang de bewuste inkomstenverhouding bestaat (totdat de persoon dus uit dienst gemeld wordt voor deze bewuste inkomstenverhouding/aanstelling).

 

Dat is nu voor jou wel lastig, als iemand anders al een keer loonaangifte voor je bedrijf heeft gedaan (bijvoorbeeld voor september of oktober?).

Want dan moet je nu hetzelfde nummer hanteren. En als je dat nummer niet weet, dan wordt het lastig.

 

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp wordt het nummer altijd 001 tenzij iemand ontslagen wordt en dan opnieuw aangenomen wordt, dan wordt het 002.

 

Hoi Jasper,

 

Ja, dat klopt. De eerste keer dat iemand in dienst komt is zijn/haar inkomstenverhouding 1. De tweede keer wordt het 2 voor die persoon.

 

En nee, geen uitzonderingen deze keer (!). Zelfs niet om het ‘makkelijker’ te maken.

 

Het enige is dat je dat nummer dus niet meer mag veranderen, zolang de bewuste inkomstenverhouding bestaat (totdat de persoon dus uit dienst gemeld wordt voor deze bewuste inkomstenverhouding/aanstelling).

 

Dat is nu voor jou wel lastig, als iemand anders al een keer loonaangifte voor je bedrijf heeft gedaan (bijvoorbeeld voor september of oktober?).

Want dan moet je nu hetzelfde nummer hanteren. En als je dat nummer niet weet, dan wordt het lastig.

 

Peter

 

 

Ze zijn nu voor het eerst bij mij zelf in dienst, hiervoor was het payrolling, dus dan waren ze bij die partij in dienst.

Ik heb de aangifte nog niet verstuurd. Dus kan nog allerlei dingen aanpassen.

Link naar reactie
  • 2

Hoi Jasper,

 

Misschien een domme vraag, maar kan jouw salarissoftware geen loonaangifte genereren?

Dan hoef je niets handmatig indienen (is ook foutgevoelig, weet ik uit ervaring ;)) en dan verstuur je het zo naar de belastingdienst... (ok, dat doe je ook niet 1-2-3, maar het is wel mogelijk).

 

Welk software gebruik je?

 

Groet,

Sander

Ice76 - The Ice Cream Dealer

Rockin The World

www.ice76.com

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik geen software, op aanraden van de mensen hier heb ik een extrene partij ingeschakeld, deze rekenen 15 euro per loonstrook. Schijnt goedkoper te zijn en minder kans op fouten. Helaas heb ik denk ik toch de verkeerde partij gekozen, maar dat zal dan wel weer aan mij liggen ;)

 

Ik wou dat ik het allemaal zelf kon, dan ben je niet afhankelijk van andere partijen die het wat minder serieus nemen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voordat ik verder wil met dit bedrijf, zou iemand voor mij het aangeleverde werk willen controleren? Kan het gezien de persoonlijke gegevens niet online zetten. Mocht er nou niets van kloppen dan kan in nu nog snel een ander zoeken.

 

Volgens mij wordt er namelijk nu geen loonbelasting berekend en ook geen sociale lasten. Brutoloon is nu letterlijk nettoloon. (kan ik het net zo goed zelf doen, als ik de aangifte ook al zelf moet doen.

Link naar reactie
  • 0

Kreeg vandaag een bericht dat hij ook een aangifte had gedaan. Na inloggen op de site zag ik dat dit vanochtend was gedaan (2 dagen te laat dus).

 

Welke aangifte telt nu die van hem of die van mij. Beide aangiftes staan op de site:

 

02-01-2012 10:14 u. via software

27-12-2011 12:37 u. via internet (deze is van mij)

 

edit: voor zover ik het kan vinden op de bd site. Zijn er geen mogelijkheden tot uitsstel voor de aangifte van de loonbelasting.

Link naar reactie
  • 0

Jasper,

 

Moet jij per vier weken of per maand aangifte doen? Indien de aangifte per vier weken is dan is de deadline 4 januari 2012 voor periode 12-2011 (dus week 45 t/n 48) en is jouw bureau dus op tijd. Als het goed is zijn beiden aangiften identiek, maar vraag dit vooral na. In dat geval maakt het niet zoveel uit welke aangifte gevolgd wordt. Mocht er een discrepantie zijn laat dit dan vooral door dit bureau oplossen!

 

Balen dat dit zo gaat, krijg je een heel naar gevoel van. Ik zou vooral het gesprek aangaan en bespreken dat dit dus niet de bedoeling is. Als het goed is wil hij jou graag behouden als klant dus zal hij een goed verhaal hebben. Zo niet dan zou ik ernstig omkijken naar een andere verloner...

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Per maand.

 

Ik heb juist niet het idee dat ze mij willen houden, want er wordt niet gereageerd op mijn vragen. OOk de beloofde aangifte heb ik nog steeds niet gekregen.

Inmiddels heb ik wel contact met iemand hier op het forum die mij geholpen hefet met de aangifte. MEt een beetje geluk stap ik deze maand nog over.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.