• 0

Stamrecht BV en bedrijfsovername

Dag allemaal,

 

Heb naar de volgende situatie gezocht maar niets concreets kunnen vinden:

Een nieuw bedrijf starten is natuurlijk een mogelijkheid maar Is het ook mogelijk om vanuit een Stamrecht BV een bestaand bedrijf over te nemen?

Het bedrijf in kwestie is een VOF en zou dus (ook in mijn geval) het beste als VOF onder de Stamrecht BV zijn onder te brengen.

De waarde van het bedrijf is ongeveer 1/4 van de Stamrecht BV activa en voor zover ik heb begrepen kan dit bedrijf ook na mijn pensioengerechtigde leeftijd blijven bestaan omdat er voldoende overblijft om dan verplicht te gaan uitkeren.

Ben benieuwd of voor deze situatie speciale regels gelden of andere zaken waar ik rekening mee moet houden.

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag paul,

 

Een stamrecht bv kun je prima gebruiken om mee te ondernemen. Een bv kan echter niet de eigenaar van een vof zijn. Wel kan de bv een vennoot zijn in de vof. Dat vereist dan dus ook een andere vennoot.

 

Let er wel op dat de bv aan jou een toekomstige verplichting heeft in de vorm van het stamrecht. Wees dus voorzichtig met investeren in andere ondernemingen. Je wilt daaraan niet je geld verliezen.

 

Succes

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, bedankt voor je uitleg.

 

Dat een BV vennoot moet zijn in de VOF wist ik niet maar is eigenlijk heel logisch.

De stamrecht verplichting ben ik mee op de hoogte maar het bedrijf kan toch zijn activiteiten voortzetten ook na de pensioen gerechtigde leeftijd, juist omdat enkel een deel van het stamrecht in de VOF zit?

Link naar reactie
  • 0

dag Paul,

 

Dat kan wel, maar zie een ding niet over het hoofd: elke vennoot in een vof is volledig aansprakelijk voor schulden van de VOF. Als het fout gaat met de VOF is je BV dus ook haar stamrechtvermogen kwijt.

 

Liever zou je onder je stamrecht BV een zogenaamde dochter BV oprichten en die dochter BV laten deelnemen in de vof.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Wederom bedankt.

Er is op dit forum al e.e.a. te lezen over deze constructie maar een aspect is me nog niet helemaal duidelijk:

Stel mijn vrouw en ik willen beide vennoten zijn in de VOF. Indien wij beide activiteiten verrichten moet ikzelf dan als privé persoon de derde vennoot zijn met de DGA van de dochter BV als stille vennoot of ben ik als DGA de tweede vennoot?

De eerste optie lijkt me het meest logisch. Zijn er nog speciale fiscale aspecten indien een DGA een vennoot is in een VOF?

 

En natuurlijk voordat ik het vergeet..... fijne feestdagen!!

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Paul X2,

 

Er zijn diverse mogelijkheden.

 

Uit je vragen begrijp ik dat je de stamrecht B.V. vennoot wilt maken in de V.O.F.

Zoals Joost al aangegeven heeft kan dit ook via een dochter van de Stamrecht B.V.

 

Deze B.V. is een van de vennoten in de VOF.

Afhankelijk van de VOF overeenkomst kan de VOF gerechtigd zijn op een deel van het resultaat.

(Hier zijn vele opties mogelijk)

Jij kunt nu als DGA in de VOF werkzaam zijn en een inkomen uit de B.V. genieten.

 

Als je samen met je vrouw een C.V. aan gaat dan kan de B.V. hierin stille vennoot zijn.

(Onder voorwaarden kom je nu beiden voor zelfstandigenaftrek in aanmerking. )

De B.V. is nu enkel aansprakelijk voor de inbreng en loopt verder geen risico.

 

Zoals je wellicht uit mijn antwoord begrijpt zijn er meerdere mogelijkheden.

Het advies is dan ook om met je boekhouder, of andere adviseur, deze mogelijkheden eens op een rijtje te zetten.

De juiste combinatie is namelijk ook mede afhankelijk van je persoonlijke situatie.

 

Succes met je plannen.

Link naar reactie
  • 0

Is het ook de bedoeling dat je vrouw daadwerkelijk gaat mee-ondernemen? Of ga je zelf alles doen. De huidige rechtsvorm van de onderneming is een VOF, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te blijven. Sterker nog, als er maar 1 vennoot is, verandert de rechtsvorm van rechtswege. Of blijven er ook nog derden vennoot in de VOF en treedt je alleen toe?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad de bedoeling dat mijn vrouw mee gaat ondernemen, of dit full- of parttime is valt nog te bezien.

De VOF in z'n huidige vorm bestaat ook uit twee vennoten, een man en zijn vrouw welke bijna met pensioen willen gaan. Ik en mijn vrouw nemen de zaak over met zoals hierboven voorgesteld de dochter BV als derde stille vennoot.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.