• 0

Belastingteruggave van privé betaalde facturen.

Beste,

Helaas kan ik mijn antwoord niet vinden en richt ik me tot hier.

 

Naar de aanloop van mijn eenmanszaak heb ik kosten gemaakt die bedoeld zijn voor mijn bedrijf (dus privé betaald).

Hoe boek ik dit in mijn boekhouding en kan ik de BTW überhaupt wel terug krijgen van BD?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb zelf al iets bedacht... Weet niet of het officieel zo kan.

 

Maar, Als je het boekt als zijnde rekening-courant verhouding. (rekeningcourant houder is aandeelhouder en heeft extern geld ingelegd voor de kosten.) Dan boek je de facturen in een schulden grootboekrekening op credit zijde. Als bedrijf heb je schuld aan degene die heeft ingelegd (jezelf in dit geval). Vervolgens als je jezelf geld uitkeerd uit het bedrijf dan boek je de schulden weg. Debet gaat er van bank/kas geld weg en credit zijde boek je schulden weg.

 

tergelijker tijd zitten de producten ook verwerkt in je inventaris.

 

kan dit?

Link naar reactie
  • 0

Je kunt goederen en kosten in de aanloopfase gewoon inbrengen als privestorting op de kapitaalrekening. (een eenmanszaak kent geen rekening courant verhouding, maar het komt wel een beetje op hetzelfde neer)

 

Als de kosten een duidelijk aantoonbaar zakelijk karakter hebben zul je ook de btw nog terug kunnen vragen op de 1e btw aangifte. zie informatie over kosten van de aanloopfase van de belastingdienst

Link naar reactie
  • 0

Beste,

Vriendelijk bedankt voor het reageren. Ik ben niet zo heel bekend met alle termen en processen en begrijp het niet volledig.

Kunt u me nogmaals uitleggen wat u bedoeld met prive storting?

Want van storten is toch geen sprake? Het geld is immers al uitgegeven. Het enige wat er is zijn de inkoop facturen.

Wat bedoelt u met kapitaal rekening?

 

Als u nog zo vriendelijk wilt zijn om me hiermee te helpen.

 

Gr. A.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja hoor, door de wijze waarop je de vraag stelde met rekening courant en aandeelhouder vermoede ik enige kennis.

 

Bij eenmanszaak worden alle mutaties met de eigenaar bijgehouden op de kapitaalrekening, vaak word het in de volksmond ook wel het eigen vermogen genoemd, maar dat is een term uit die bij bv''s of andere rechtspersonen hoort. Binnen een eenmanszaak vormen de grootboekrekeningen waarmee transacties worden gedaan met de privépersoon kapitaal rekening genoemd.

 

Alles wat jij inbrengt in de zaak of dat in geld of in goederen gebeurd heet een privéstorting en word in je grootboek bijgehouden op een rekening "privéstortingen"

 

Daarnaast heb je ook een rekening privé onttrekkingen in de gevallen waarbij je geld opneemt of goederen van de zaak privé

gebruikt

 

In dit geval heb je een aantal inkoopfacturen, deze dienen nu als bewijs om de hoogte van de privéstorting te bepalen en om de btw terug te kunnen vragen, maar ze worden niet op de normale manier via de administratie ingeboekt als crediteur. Er gaat geen cash heen en weer tussen prive en de zaak. Feitelijk is dit een investering in je bedrijf.

 

Er van uitgaande dat de uitgaven 100% zakelijk zijn en ook de btw word terug gevraagd dan word de boeking

 

Kosten (of Activa)

te vorderen btw

aan privéstorting / kapitaalrekening (normaal is dit crediteuren, dat ben je nu zelf dus word de privéstorting gebruikt)

 

 

Link naar reactie
  • 0

beste Arts

 

Maak eerst even onderscheid tussen de eenmanszaak en privé. Als je privé iets betaalt voor je eenmanszaak, dan stort je dus geld in de eenmanszaak. De uitgaven zijn immers privé betaald, maar je boekt ze zakelijk.

 

Simpel voorbeeld: stel je hebt een kassa in je onderneming. Die kassa is leeg. Om toch geld in je onderneming te hebben, pak je je portemonnee en leg je vanuit je portemonnee € 50 (privé bezit) in de kassa (wordt daardoor zakelijk bezit). Nu stort je dus € 50 van privé naar de zaak. Zo werkt het feitelijk ook met de kosten die je reeds privé betaald hebt. Je had dat geld privé en je wilt het boeken naar de zaak. Je stort dat geld dus boekhoudkundig weldegelijk vanuit privé in de eenmanszaak.

 

De kapitaalrekening is het eigen vermogen. Ook wel het saldo tussen bezittingen en schulden. In een balans weergegeven als in de bijlage. Zoals je ziet geeft het eigen vermogen het saldo aan van bezit (actief) min de langlopende en kortlopende schulden.

 

Op dat eigen vermogen wordt altijd de winst bijgeschreven en worden privé opnames afgetrokken. Privéstortingen, zoals privé betaalde kosten, worden weer bijgeschreven op het eigen vermogen.

 

Hopelijk verheldert dit e.e.a.

 

Groet

Joost

 

 

voorbeeld_balans.xls

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beiden bedankt voor de duidelijke uitleg!

 

Als ik het goed heb begrepen moet ik nu alleen een (hulp) grootboekrekening aanleggen ten gunste van het eigen vermogen die ik als kosten of privéstorting aanmerk. De kosten geef ik aan bij IB. ?

 

Nog 1 sidenote:

De kosten omvatten wel verschillende producten, zeg bijvoorbeeld.

 

1. Laptop

2. Promotie

 

De laptop komt dan bij activia? (deze zit namelijk in het bedrijf, inventaris)

Promotie komt als kosten

 

Toch boek je ze allebei als kosten ten gunste van het eigen vermogen.

 

Ik hoop het zo duidelijk te hebben weergegeven.

Gr. Arts

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat er gewoon niet duidelijk is voor mij is wat de tegen rekening is voor de geboekte kosten.

 

Ik ben dit nog tegengekomen, maar geeft niet duidelijk antoowd.

http://www.gratis-cursus-boekhouden.nl/default.asp?c=7&ALL=

 

En een eerdere gevoerd gesprek van jullie

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=32682

 

Toch is het me niet duidelijk welke acties ik precies moet maken om dit goed te boeken.

 

A.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi, Zou zeker goed zijn. Maar om een complete cursus te volgens om antwoord te krijgen op deze specifieke vraag is overbodig.

 

groet,

Arts

 

Een cursus voor 1 vraag is ook niet nodig. Maar een goed begin is om naar een "standaard rekeningschema" te kijken.

Verder moet je onderscheid maken tussen kosten die je maakt voor inventaris (>450,- excl btw en voor gebruik in de onderneming, zoals een computer, laptop, auto [als die op de balans staat]) en directe kosten. Promotie b.v. zullen vallen in de reclame of advertentiekosten.

Succes

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Hoi, Bedankt voor reactie.

Vergeet niet dat de spullen prive betaald zijn en dat de vraag is hoe je dit het beste kan boeken.

Inmiddels heb ik alles wat u onder controle, hetzij rekenschema etc. inventaris ook.

 

Natuurlijk promotiekosten vallen ook ergens onder, biijvoorbeeld (hulp) GBN 40... . MAar wat is de tegenrekening. Het is immers prive betaald. De boeking kan je dus niet afleiden van een mutatie op bank of kas. HET IS PRIVE BETAALD.

 

Graag reacties die me helpen met mijn probleem.

 

Best,ARTS

 

Link naar reactie
  • 0

 

Zoals ik in mijn vorige reactie al aangaf, je moet als tegenrekening privestorting of eigen vermogen gebruiken. je hebt zelf de reactie samengevat en goed weergegeven wat de bedoeling is. Dus ik begrijp niet helemaal waar de onduidelijkheid nog zit. Je eigen vermogen neemt inderdaad toe door het inbrengen van zowel de laptop als de betaalde promotiekosten.

 

dit is de journaalpost. (afhankelijk van of het kosten zijn of activa/inventaris gebruik je de betreffende rekening)

 

Kosten (of Activa)

te vorderen btw

aan privéstorting / kapitaalrekening (normaal is dit dus de rekening crediteuren kas, of bank als het via je zakelijke rekening loopt)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

hey Roel,

Je uitleg is goed. Misschien heb ik de situatie niet duidelijk uitgelegd.

Er ontbreken geloof ik een paar schakels om het geheel te begrijpen.

 

Je boekt de kosten als kosten, dat begrijp ik. Maar je eigen vermogen neemt daarmee niet af of toe. Want het is niet betaald vanuit je zaak. Alleen inventaris neemt inderdaad toe. daarmee je eigen vermogen. Maar producten als promotie. Dat is niet tastbaar of concreet. Stel dat je flyers hebt laten drukken en dit heb weggegeven. (als promotie)

 

Vandaag komt er een boek binnen en ga ik eens flink lezen.

 

Bedankt allen

 

MVG,

 

Arts

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, nu begrijp ik wel waar de schoen wringt volgens mij. kijken of we een stap verder komen..

 

Je begrijpt dus al dat als je inventaris toeneemt dat er nog iets op je balans moet gebeuren om de balans in evenwicht te houden (dus je eigen vermogen verhogen en daarmee blijft je balans in evenwicht).

 

Bij kosten is dat hetzelfde, als er iets in de kosten (winst en verlies rekening) gebeurd dan gebeurd er ook altijd iets op je balans. dat is het principe van dubbel boekhouden..

Dus als jij in je kosten iets boekt, muteert ook altijd je balans. normaal gesproken zal dat de rekening crediteuren zijn als je op rekening koopt en later betaald. of de rekening bank of kas als je contant of per pin direct betaald. Dat zijn ook allemaal balans rekeningen. Omdat je niet via een van deze posten kan boeken bij de prive betaalde kosten blijft er maar 1 over en dat is eigen vermogen / prive storting en dat is ook vrij logisch. Als jij geld zou storten naar je bedrijf is dat ook een privestorting in het eigen vermogen (en evenzo voor priveopnames uit het bedrijf)

 

Gedurende het jaar is je balans dus niet helemaal in evenwicht, want je boekt steeds maar 1 kant van de balans op of af als het om kosten (of omzet) gaat. Maar het verschil is je saldo winst of verlies in je winst- en verliesrekening dat saldo word op het einde van het boekjaar toegevoegd aan het eigen vermogen en dan is de balans weer in evenwicht.

Link naar reactie
  • 0

een goede uitleg waar ik mezelf zo bij aansluit.

 

Maar nu zijn we op het punt waar ik denk dat het misgaat in het denken bij mij.

 

ok

Kosten naar aanloop van onderneming gemaakt.

 

Oke

Prive storting/toeveging neem ik aan want heb dit prive in mijn bedrijf gebracht.

 

(goederen gekocht,inventaris)

Dit boek ik op inventaris >> Eigenvermogen. Neemt toe. (zonder dat dat het bedrijf geld heeft gekost, immers prive betaald.)

 

(promotie kosten, hetzij , flyers reclame etc.)

Dit zit niet in het bedrijf want deze producten/diensten zijn niet concreet/fysiek.

Het heeft het bedrijf niets gekost want ik heb dat privé betaald.

Een toevoeging in/voor bedrijf (behalve naamsbekendheid d.m.v. promotie) is het dus niet.

Als kosten kan je het ook niet boeken want het zijn geen kosten van het bedrijf, maar prive.

 

Het bedrijf hoeft het niet aan mij (investering) terug te betalen dus zal ik het ook niet boeken als schulden.

 

Ik wil de BTW terug vragen... daarom wil ik die kosten boeken in het bedrijf.

 

Jouw uitleg van daarnet klopt als een bus en begrijp ik. Maar hoe kan ik dat toepassen op dit verhaal van boven?

Kan het überhaupt wel?

Hartelijke groet,

Arts

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Arts.

 

Als je een factuur prive betaald hebt en de btw terug wilt vorderen, zul je deze factuur naar het bedrijf moeten boeken.

 

Je geeft nu aan dat het geen kosten voor het bedrijf zijn. Dit moet wel gebeuren wil je de btw terug vorderen. Het tweede voordeel is dat de bedrijfskosten je resultaat drukken waardoor ook de te betalen inkomstenbelasting afneemt.

 

Theoretisch zou het bedrijf de factuur dus aan je terug moeten betalen. Neem nogmaals het voorbeeld van de kassalade:

 

De kassalade van je bedrijf is leeg. Je wilt iets kopen voor € 119 inclusief 19% btw dus doet er uit je beurs (je privé geld) € 119 in. Op het moment dat je het geld in de kassalade doet 'stort' je 119 euro in je bedrijf.

De boeking die hierbij zou horen is

Liquide middelen € 119

aan Eigen vermogen € 119

 

Koop je nu iets van dit geld krijg je de boeking

Promotiemateriaal € 100

Voorbelasting 19% € 19

aan liquide middelen € 119

 

De boeking van liquide middelen kun je tegen elkaar wegstrepen waardoor je de volgende boeking krijgt:

 

promotiemateriaal € 100

Voorbelasting 19% € 19

aan Eigen vermogen € 119

 

De laatste boeking is dezelfde boeking die je maakt als je een bedrijfs factuur privé betaald, gezien er dan geen daadwerkelijke mutatie liquide middelen plaats vind.

 

Normaal als je kosten voor het bedrijf boekt staat hier tegenover dat de liquide middelen afnemen. In plaats van afname van de liquide middelen (debet zijde balans) krijg je nu een toename van het eigen vermogen (credit zijde balans)

Domme vragen zijn enkel de vragen die niet gesteld worden

Link naar reactie
  • 0

Hallo Arts, jammer dat je Roel niet helemaal begrijpt, Hij is anders heel duidelijk.

Maar misschien is het geval dat je nog geen eenmanszaak hebt en je toch al daarvoor promotie gemaakt hebt, klopt dat?

Wanneer dat binnenkort wel wordt (volgend jaar nemen we aan) dan kun je alsnog de boekingen doen.

 

Je hebt promotie flyers laten maken.

 

Zou de zaak het betalen met een zakelijke portemonnee of bankrekening dan wordt het geboekt tegen KAS(boek) of BANK(boek).

Nu je het prive betaald hebt boek je het tegen Prive. Je hebt dus a.h.w. een prive storting gedaan zonder geld naar je zaak te brengen.

Er staat dan een schuld van je zaak aan prive op de balans.

Verder hoef je (VOORLOPIG) niets te doen. Alleen bij de eindafrekening (jaarrekening) op het eind van het jaar wordt de totale prive schuld en prive vorderingen verwerkt naar Eigen Vermogen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

een goede uitleg waar ik mezelf zo bij aansluit.

 

Maar nu zijn we op het punt waar ik denk dat het misgaat in het denken bij mij.

 

ok

Kosten naar aanloop van onderneming gemaakt.

 

Oke

Prive storting/toeveging neem ik aan want heb dit prive in mijn bedrijf gebracht.

 

(goederen gekocht,inventaris)

Dit boek ik op inventaris >> Eigenvermogen. Neemt toe. (zonder dat dat het bedrijf geld heeft gekost, immers prive betaald.)

 

(promotie kosten, hetzij , flyers reclame etc.)

Dit zit niet in het bedrijf want deze producten/diensten zijn niet concreet/fysiek.

Het heeft het bedrijf niets gekost want ik heb dat privé betaald.

Een toevoeging in/voor bedrijf (behalve naamsbekendheid d.m.v. promotie) is het dus niet.

Als kosten kan je het ook niet boeken want het zijn geen kosten van het bedrijf, maar prive.

 

Het bedrijf hoeft het niet aan mij (investering) terug te betalen dus zal ik het ook niet boeken als schulden.

 

Ik wil de BTW terug vragen... daarom wil ik die kosten boeken in het bedrijf.

 

Jouw uitleg van daarnet klopt als een bus en begrijp ik. Maar hoe kan ik dat toepassen op dit verhaal van boven?

Kan het überhaupt wel?

Hartelijke groet,

Arts

 

 

Om BTW terug te vragen zal je faktuur nodig hebben, die bij een eenmanszaak op je privénaam mag staan (in de voorperiode zullen alle facturen op je eigen naam staan). Factuur t.b.v. een dienst of levering van goederen en betaling (uit privé of uit de zaak) zijn twee losse dingen.

Maar over goederen die ingebracht worden uit privé (bijvoorbeeld een laptop of de auto die je ruim voor de ondernemersactiviteiten hebt gekocht) mag je nooit BTW terugvragen.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Om even het Eigen Vermogen (EV) te omzeilen, ik heb het idee dat daar de verwarring bij je ontstaat, kun je e.e.a. beter als volgt boeken:

 

de nota's boek je als inkopen op de zaak op de betreffende kostenrekening (het zijn immers wel kosten voor de zaak, los van hoe de nota is voldaan). BTW komt uiteraard apart (doet het boekhoudpakket automatisch als het goed is). Het openstaande bedrag komt op de rekening Crediteuren te staan.

Vervolgens boek je via Memoriaal de nota's als betaald: debet op crediteuren en credit op privé storting met vermelding (bijvoorbeeld) "uit privé betaald". Op de belans zie je dit dan terug als privé storting.

 

Pas bij de jaarafsluiting boek je privéstortingen en opnames, evenals het saldo winst/verlies naar het EV over.

 

Ik hoop dat het zo helder is (en adviseer je alsnog je de basiskennis boekhouden eigen te maken ;))

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Echt super! Allemaal reacties! Hier heb ik wat aan!

Ondertussen is ook me boek binnengekomen en ga ik lezen;

Boekhouden voor dummies!

 

Ik wil nog wel even reageren op iedereen.

 

Michel R

Het voorbeeld gaat denk ik niet op voor promotie material

Promotiemateriaal val niet onder liquede middelen, omdat in de economie en de bedrijfskunde de term liquide middelen verwijst naar de activa in de vorm van chartaal geld of giraal geld of andere beleggingen die op zeer korte termijn in geld kunnen worden omgezet. Promotiemateriaal, machines en dat soort dingen zijn niet in korte tijd in geld omzetbaar. Tevens leg ik geen geld in de zaak. Maar goederen gekocht prive en puur de kosten die ik prive al betaald heb.

 

Brood

Samenvattend. Prive storting staat aan debet zijde.

Daarna schulden boeken naar jezelf.

 

Daarmee zeg je ook dat het verplicht is om dit terug te betalen aan jezelf.

 

Freio

Het is op zaaknaam gekocht. Je mag wel aanloopkosten in zaak boeken.

Heb je ergens een verwijzing van je uitspraak, Bronnen ofzoiets?

 

 

Marjan

Als ik facturen pas aan het eind van het jaar gaat boeken dan klopt dat niet ivm datum etc.

 

Prive ingebrachte zaken mag je niet boeken bij crediteuren. Heb ik geleerd in cursus KvK. Tevens zijn het geen crediteuren meer omdat ze direct betaald waren.

 

 

 

Als u dit leest en je denkt dat het al uitgelegd is en ik het niet begrijp dan wil ik je iig bedanken voor het helpen.

 

Heeft u zin om mij verder te verlichten dan wil Ik u ook uitnodigen om te chatten over dit , want dit onderwerp word op deze manier (verhaal op verhaal) heel lastig te bespreken, je kan beter adequaat reageren op elkaar.

 

A.

 

Link naar reactie
  • 0

Echt super! Allemaal reacties! Hier heb ik wat aan!

Ondertussen is ook me boek binnengekomen en ga ik lezen;

Boekhouden voor dummies!

 

Ik wil nog wel even reageren op iedereen.

 

Michel R

Het voorbeeld gaat denk ik niet op voor promotie material

Promotiemateriaal val niet onder liquede middelen, omdat in de economie en de bedrijfskunde de term liquide middelen verwijst naar de activa in de vorm van chartaal geld of giraal geld of andere beleggingen die op zeer korte termijn in geld kunnen worden omgezet. Promotiemateriaal, machines en dat soort dingen zijn niet in korte tijd in geld omzetbaar. Tevens leg ik geen geld in de zaak. Maar goederen gekocht prive en puur de kosten die ik prive al betaald heb.

 

Brood

Samenvattend. Prive storting staat aan debet zijde.

Daarna schulden boeken naar jezelf.

 

Daarmee zeg je ook dat het verplicht is om dit terug te betalen aan jezelf.

 

Freio

Het is op zaaknaam gekocht. Je mag wel aanloopkosten in zaak boeken.

Heb je ergens een verwijzing van je uitspraak, Bronnen ofzoiets?

 

 

Marjan

Als ik facturen pas aan het eind van het jaar gaat boeken dan klopt dat niet ivm datum etc.

 

Prive ingebrachte zaken mag je niet boeken bij crediteuren. Heb ik geleerd in cursus KvK. Tevens zijn het geen crediteuren meer omdat ze direct betaald waren.

 

 

 

Als u dit leest en je denkt dat het al uitgelegd is en ik het niet begrijp dan wil ik je iig bedanken voor het helpen.

 

Heeft u zin om mij verder te verlichten dan wil Ik u ook uitnodigen om te chatten over dit , want dit onderwerp word op deze manier (verhaal op verhaal) heel lastig te bespreken, je kan beter adequaat reageren op elkaar.

 

A.

 

 

Beste Arts,

 

Als ik je een tip mag geven: lees eerst je boek en lees dan nog eens bovenstaand bericht door. Je zult zien dat alle opmerkingen juist zijn geweest. Boekhouden ís lastig, misschien toch maar geld uitgeven aan een boekhouder? Al is het maar voor de controle, hierop bezuinigen gaat je alleen maar meer geld kosten...

 

Even kort, zonder de anderen het gras voor de voeten weg te willen maaien:

 

- Michel duidt met liquide middelen niet op het promotiemateriaal maar op het geld waar het materiaal mee btaald is;

- Brood zegt niet dat je jezelf moet betalen, brood zegt dat het niet uitmaakt wat je in je zaak inbrengt, geld of goederen met een waarde die uit de drukken is in geld;

- Frelo doelt op aanschaffen die zo lang geleden gedaan zijn dat ze niet meer als aanloopkosten zijn te beschouwen, bijvoorbeeld een auto die je zeven maanden terug aangechaft hebt;

- privé ingebrachte zaken worden tegen de factuurdatum als crediteur ingeboekt en onmiddellijk tegen privé weggeboekt, ze zijn voor jouw boekhouding dus even een crediteur - wat de KvK bedoelt is bijvoorbeeld de auto die zeven maanden terug is angeschaft of de computer die je een jaar terug hebt aangeschaft.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hey,

Bedankt voor het inzicht in dit gesprek.

Wat ik niet begrijp is dat prive gebrachte kosten dan in het eigen vermogen aan credit zijde komt te staan.

 

Nogmaals ik ga het boek lezen.

 

‘’ Alleen bij de eindafrekening (jaarrekening) op het eind van het jaar wordt de totale prive schuld en prive vorderingen verwerkt naar Eigen Vermogen. ‘’

 

Dit affecteert dan het eigen vermogen. Terwijl je bedrijf die kosten niet heeft gemaakt.

 

 

Hoe dan ook ik zal mezelf verrijken met het boek en binnenkort een gesprek aangaan.

 

Echt super dit forum. Zo kom ik ineens contact met allerlei mensen met verstand van zaken.

 

Als anderen nog willen reageren kan dat natuurlijk.

 

Voor mij is het onderwerp gesloten!

 

MVG,

ARTS

 

Link naar reactie
  • 0

Als je het heel makkelijk wilt oplossen:

Boek het geld dat je voor het promotie materiaal hebt betaald naar je prive rekening over, en onderbouw deze betaling met de factuur voor het promotie materiaal.

 

Op die manier verhoog je de kosten op de resultaten rekening, en nemen de liquide middelen in je bedrijf af. Je krijgt de boeking:

 

Promotie materiaal

aan liquide middelen.

 

Belangrijkste wat je in je achterhoofd moet houden is dat de balans en verlies en winst samen op nihil moeten uitkomen. Bij de jaarovergang worden alle posten van de resultatenrekening naar nihil gezet. Het saldo van de posten is je resultaat, welke in 1x op je eigen vermogen wordt geboekt. Hierdoor is de balans in evenwicht. Zodra je de eerste kosten van het volgende jaar geboekt hebt is de balans alleen niet meer in evenwicht. De balans en resultatenrekening samen zijn echter wel altijd in evenwicht.

 

Voor iedere boeking die je op de balans of winst-en-verliesrekening maakt moet er dus een tegenboeking zijn. Normaal als je een factuur betaald is deze tegenrekening liquide middelen (bank). Je krijgt dan kosten aan liquide middelen. De kosten nemen toe (debet), de liquide middelen nemen af (credit).

Als je geld van iemand krijgt is de boeking liquide middelen aan omzet. Omzet neemt toe (credit) en liquide middelen nemen toe (debet)

 

Wat je moet onthouden is dat de balans en verlies-en-winst rekening tegenpolen van elkaar zijn. Debet op de balans zijn de bezittingen die je hebt, terwijl credit de schulden zijn. Daarentegen zijn op de winst-en-verliesrekening (resultatenrekening) de debetposten de kosten, en de creditposten de opbrengsten.

 

Verhoog je de kosten voor je bedrijf (ofwel; je boekt iets debet op de resultatenrekening) moet hier altijd een creditboeking tegenover staan. Deze tegenboeking is normaal gesproken de rekening crediteuren of liquide middelen. Betaal je een bedrijfsfactuur met prive geld, verhoog je dus de kosten die je prive voor je bedrijf gemaakt hebt, en verhoog je dus je eigen geld en hiermee eigen vermogen in het bedrijf. In dat geval is de tegenrekening van de kosten dus het eigen vermogen.

 

Domme vragen zijn enkel de vragen die niet gesteld worden

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.