• 0

2 bedrijven in eenmanszaak

Hallo allemaal, ik heb een vraag die ik eerst wat toe zal moeten lichten.

 

Ik heb al 20jaar een eenmanszaak, maar sinds enkele jaren ben ik er een bedrijfje bij begonnen op het zelfde adres.

Nu kan ik mijn bedrijf wat ik al lang heb verkopen en het grootste deel van de bedrijfshal verhuren. Ik blijf zelf zitten in een klein gedeelte om mijn andere bedrijfje voor te zetten.Ook betaald de huurder goodwill voor het bedrijf.

 

Nu weet ik dat ik stakingswinst moet betalen als ik volledig stop met de onderneming, maar in dit geval ligt het toch wat anders.ik zet in principe een deel van mijn onderneming voort, alleen de hoofd handelsnaam gaat over naar een ander.ik zet mijn onderneming onder een andere handelsnaam voort , op hetzelfde adres.ik verhuur vanuit deze naam de bedrijfshal aan een ander.ook de goodwill wordt aan deze nieuwe handelsnaam verhuurt.

 

De vraag: is er nu sprake van staking? En moet er belasting over de goodwill worden betaald?

 

Alvast bedankt , groetjes Henry

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ga je in loondienst bij de nieuwe eigenaar of verhuur je je zelf als zzp'er? In het laatste geval verandert er volgens mij niets. En volgens mij als je verder gaat met een andere onderneming verandert er ook niets. Je hebt een eenmanszaak en of je van daaruit nou 1 of 10 businessmodellen bedrijft maakt niet zo heel veel uit. Alleen als je 100% stopt met ondernemen/zelfstandig zijn heb je te maken met stakingswinst.

 

Maar wellicht zijn er hier mensen, die er meer over kunnen vertellen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Het is me niet duidelijk of je je oude bedrijf nu gaat verkopen, of dat het jouw eigendom blijft en dat je het bedrijf gaat verhuren. Het lijkt op het laatste, waarbij de hal, de materialen, de goodwill en de klanten in principe van jou blijven, maar je voor een vaste huurprijs iemand anders de gelegenheid biedt om er winst mee te maken.

In dat geval verandert er sowieso niets, je loopt nog steeds ondernemersrisisco en je inkomsten uit deze verhuur zullen m.i. worden gezien als winst uit onderneming.

 

Volgens mij is het inderdaad zo dat er pas stakingswinst ontstaat als je volledig met het ondernemen an sich stopt. De opbrengst van de goodwill (of het nu verkoop of verhuur van goodwill is) is niet anders dan de verkoop van fietsen, de opbrengst wordt bij je winst opgeteld en hierover moet inkomstenbelasting betaald worden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

Hallo Henry,

 

Ja ook als je een gedeelte van je onderneming verkoopt of overdraagt kan er sprake zijn van stakingswinst. De belastingdienst heeft hierover de nodige informatie online staan Maar ook zij adviseren de overdracht en winst met hulp van een deskundige te doen, daar sluit ik me graag bij aan.. De link verwijst naar een hele sectie over het stoppen of overdragen van (een deel) van je onderneming, ik denk dat je hier een hoop algemene informatie zult vinden waar je allemaal mee te maken krijgt. Naast de zaken die daar besproken worden is denk ik in jou geval vooral belangrijk hoe je in de toekomst om moet gaan met je bedrijfshal, blijft dit (verplicht) ondernemersvermogen of is het gunstiger en kun je het ook overbrengen naar privé om vandaar uit je bedrijfshal aan de nieuwe bedrijfseigenaar te verhuren (en zelf voor een deel te blijven gebruiken)

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.