• 0

BTW vrijstelling boeken einde jaar

Beste allemaal,

 

Ik verleen diensten die vrijgesteld zijn van BTW. Ik voor mijn boekhouding in Snelstart en heb wel gewoon het hele jaar een boekhouding incl BTW boekhouding gevoerd. Aan het einde van het jaar is het bedrag BTW te vorderen uiteraard positief (door inkopen die gedaan zijn). Hoe boek ik dit weg in de boekhouding, aangezien ik het niet werkelijk te vorderen heb bij vrijstelling van BTW?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik me niet vergis zijn het dan gewoon kosten. Ik vermoed dat je de betaalde btw bij investeringen dan ook gewoon meeneemt in de jaarlijkse afschrijvingen.

 

Dus stel jij koopt iets in voor 10 euro exclusief BTW dan zou dat normaal gesproken 10 euro aan kosten opleveren.

In jouw situatie levert dezelfde inkoop 11,90 aan kosten op.

 

(ik neem aan dat de Belastingdienst-site, het Handboek Ondernemen van de BD of zoekwerk hier op Higherlevel mijn gedachten kunnen onderbouwen)

 

Link naar reactie
  • 1

Als je geen BTW kunt terugvragen omdat je vrijgestelde diensten levert moet je de BTW als kosten boeken op de verschillende kostenrekeningen waar ze betrekking op hebben. Het is handiger om het BTW verhaal in je boekhouding uit te zetten en de kosten direct inclusief BTW te boeken.

 

edit: Starterscoach was me net voor

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties. Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik de boekhouding zonder BTW makkelijk in snelstart kan voeren cq instellen? Een van de mogelijkheden is om handmatig steeds aan te geven dat er een 0% tarief wordt gehanteerd bij de in te voeren kosten, maar is er niet een makkelijke instelling die dit automatisch regelt?

Link naar reactie
  • 0

morgen even de helpdesk van snelstart bellen, zal je sneller helpen dan tijdens de feestdagen wachten op een HL-er met snelstart ervaring.

 

groet

Joost

 

Dank voor je reactie Joost. Maar ik mag toch aannemen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Als er hier dan toch een antwoord mocht komen, dan kan gelijk iedereen met hetzelfde probleem ervan mee profiteren. Uiteraard heb ik Snelstart al gemaild, indien ik antwoord krijg zal ik dat ook hier posten. Toch zijn antwoorden van Snelstart-experts nog altijd welkom...

Link naar reactie
  • 0

Helaas, ik ken Snelstart niet, werk met een ander pakket. Daarin kan ik bij de instellingen gewoon aangeven of er een BTW administratie moet worden bijgehouden of niet. Het lijkt me dat je dat in Snelstart bij de instellingen ook zal kunnen aangeven.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.