• 0

eenmanszaken van partners onderbrengen onder VOF?

Hallo allemaal, ik hoop dat jullie mij wat wegwijs kunnen maken in de wereld van rechtsvormen en fiscale zaken voor mijn situatie.

Huidige situatie:

Ik heb een webshop en heb mij daarvoor ingeschreven bij de KvK als eenmanszaak. Ik heb al mijn zakelijke connecties aan die eenmanszaak hangen, zoals iDeal contract, zakelijke rekening en contract met leverancier voor mijn producten.

 

Nu wil mijn partner (samenlevingscontract) ook een webshop beginnen, en de producten bij dezelfde leverancier afnemen. Het zijn wel andere producten dan die mijn webshop aanbiedt.

 

Nu dacht ik dat ik het beste mijn eenmanszaak om kan zetten naar een VOF. Dan een nieuwe eenmanszaak opzetten voor mezelf die ik onder breng bij die VOF en mijn partner dat ook laat doen.

Het doel van beide eenmanszaken zal zijn om onder de kleine ondernemersregeling te vallen. Dit lukt omdat het voor ons geen hoofdinkomen is/zal zijn. Zie het als een uit de hand gelopen hobby.

 

Het omzetten van mijn eenmanszaak naar de VOF wil ik doen zodat ik beide nieuwe eenmanszaken gebruik kan laten maken van de zakelijke rekening en het iDeal contract enzovoort.

Maar ik wil wel dat beide eenmanszaken apart voor de belasting gelden zodat beide onder de kleine ondernemersregeling kunnen vallen. Dat de opbrengsten van beide eenmanszaken dus niet worden opgeteld.

 

M'n partner werkt nu trouwens al mee aan mijn eenmanszaak. En ik zal ook werkzaamheden gaan doen voor haar eenmanszaak.

 

Klinkt bovenstaande een beetje logisch? Of zien jullie nog andere tips of mogelijkheden om aan mijn eisen te voldoen?

Wanneer jullie nog vragen hebben dan hoor ik dat graag natuurlijk, dan zal ik ze waar mogelijk beantwoorden.

 

Dank alvast voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt me toch wel vreemd dat je onder de KOR wilt blijven.

Ook al heb je het als hobby, mocht de verkoop omhoog schieten dan zul je toch blijven leveren, niet?

Dan ga je wellicht dus over de KOR.

 

Ten tweede zou ik eerder kiezen om meerdere webshops onder een vof te stallen dan twee afzonderlijke EMZ-en op ieders naam en dan nog kruislings meewerken. Schept allemaal problematische uitleg aan de belastingdienst en dubbele administratie.

 

In een vof kun je verschillende projecten (webshops) goed scheiden en afspraken maken wat de verdelingen zullen zijn.

Buiten dat heb ik het vermoeden dat meerdere EMZ-en onder een fiscaal partnerschap niet toegestaan is.

Fiscaal deskundigheid hierover is gewenst.

 

Link naar reactie
  • 0

Nu dacht ik dat ik het beste mijn eenmanszaak om kan zetten naar een VOF. Dan een nieuwe eenmanszaak opzetten voor mezelf die ik onder breng bij die VOF en mijn partner dat ook laat doen.

Het doel van beide eenmanszaken zal zijn om onder de kleine ondernemersregeling te vallen. Dit lukt omdat het voor ons geen hoofdinkomen is/zal zijn. Zie het als een uit de hand gelopen hobby.

 

Het omzetten van mijn eenmanszaak naar de VOF wil ik doen zodat ik beide nieuwe eenmanszaken gebruik kan laten maken van de zakelijke rekening en het iDeal contract enzovoort.

Maar ik wil wel dat beide eenmanszaken apart voor de belasting gelden zodat beide onder de kleine ondernemersregeling kunnen vallen. Dat de opbrengsten van beide eenmanszaken dus niet worden opgeteld.

 

 

Deze constructie van een VOF met twee eenmanszaken is wel mogelijk. Ook kan de KOR voor alle drie de bedrijven van toepassing zijn. Het probleem zit echter in het volgende.

 

De activiteiten worden uitsluitend binnen de VOF uitgevoerd. Er is m.i. dan enkel sprake van één VOF en dus maar één KOR.

Immers men maakt gebruik van dezelfde bankrekening en contracten.

 

Enkel indien binnen de twee eenmanszaken andere activiteiten worden uitgeoefend zal de constructie voor de belastingdienst

acceptabel zijn.

 

m.vr.gr.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.