• 0

Financiering van machines

Beste Higherlevel forumers,

 

Ik lees al een tijdje mee op dit forum maar omdat ik niet echt antwoord op mijn vragen kan vinden vindt ik het nu tijd om mij ook aan te melden. Ik ben een 29 jarige ondernemer, ik heb nu ongeveer 3 jaar een metaalbewerkingsbedrijf zonder personeel. Ik werk ongeveer 60 uur per week waarvan er ongeveer 45uur productie wordt gedraaid en ongeveer 15 uur aan offertes maken, administratie, opruimen, enzovoort wordt besteed. De zaken gaan redelijk goed en eigenlijk al het geld wat ik verdien investeer ik weer in de zaak (lasmachines, heftruck, boormachine, draaibank, enz.) Ik heb via de Rabobank een rekening courant geopend waar ik de mogelijkheid heb om 20000 euro in de min te gaan. (hier maak ik zeer regelmatig gebruik van als ik voor diverse opdrachten materialen moet bestellen)

 

Mijn vragen:

 

Ik besteed nu per jaar ongeveer 12000 euro uit aan knip en zetwerk wat ik graag zelf wil gaan doen. Ik wil dit vooral zodat ik snellere levertijden kan garanderen en omdat ik daardoor uiteraard meer inkomsten kan genereren. Ook heb ik een grote klant die veel knip en zetwerk door mij wil laten uitvoeren als ik die machines zou hebben. Verder ben ik er van overtuigd dat als ik deze machines zou hebben en ermee zou gaan adverteren nog meer werk binnen komt/binnen te halen is. Deze investering in deze 2 machines samen zal rond de 40 tot 50 duizend euro zijn.

Ik ben enkele maanden geleden bij mijn contactpersoon van de Rabobank geweest om een nieuwe rekening te openen en heb meteen dit verhaal gedaan maar die zagen dit niet zitten. Zij wilden niet investeren omdat ik geen eigen geld kan inbrengen en doordat ik geen garanties kan geven dat ik volgende jaren weer zoveel knip/zetwerk te doen heb. Ikzelf ben echt volledig overtuigd dat deze machines goede investeringen zijn. Hoe moet ik het aanpakken om deze financiering voor elkaar te krijgen? Graag hoor ik jullie visie of tips!

 

Verder huur ik nu een 6 jaar oud bedrijfspand met alle voorzieningen en ruim 200 vierkante meter werkplaats voor € 1430 ex per maand. Nu heb ik de mogelijkheid om het pand te kopen. Ik schat de waarde in op 230000 euro. Zal een bank deze investering wel zien zitten of is dat in deze tijd een heel moeilijke zaak? Is er misschien een slimme constructie mogelijk om de koop van het bedrijfspand te combineren met de 2 machines?

 

Alvast bedankt voor het doorlezen van mijn lange verhaal en voor jullie reacties!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Je zit al knap aan het plafond qua uren. Hoeveel extra werk kan je verhapstukken en wanneer komt het moment dat je extra handjes kan betalen? Die extra werkzaamheden, gaan die niet ten koste van de huidige werkzaamheden? Kun je de extra afschrijvingskosten van de beoogde investering afzetten tegen kostenbesparingen, tijdwinst/kosten en extra inkomsten? Weet je wat de continu-component in je omzet is, en wat fluctueert?

 

Als je nu zestig uur werkt, zou je toch een spaarpotje moeten opbouwen. Of zit dat in je machinepark? Dan zou dat op de balans zichtbaar moeten zijn.

 

Is dit een tijd waar je goedkoop machines kan inkopen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie,

 

Die extra werkzaamheden gaan zeker niet ten koste van mijn huidige werkzaamheden. knip en zetwerk is bijna altijd de eerste stap die gezet moet worden bij het vervaardigen van een product. Dit moet ik nu eerst helemaal op papier uittekenen (waar veel tijd in gaat zitten), dan moet ik prijs opvragen bij conculegas voor het uitvoeren van deze werkzaamheden, vaak (te) lang wachten voordat ik een prijs krijg (2 dagen wachten is eerder regel dan uitzondering) en dan moet ik zelf nog offerte uitbrengen. Ik vind dat je in deze tijd snel moet kunnen handelen en dan is het niet fijn dat je pas na een dag of 3 een offerte de deur uit kan doen.

Doordat het knippen en zetten de eerste stap is in het productie proces leveren deze bedrijven ook het materiaal aan (waar die bedrijven dus ook geld op verdienen) en ze houden het rest materiaal, dit scheelt in ieder geval inkomsten voor oud ijzer maar vaak kunnen ze uit dit rest materiaal nog stukken gebruiken voor het vervaardigen van andere producten voor andere klanten (materiaal wordt dan dus 2x betaald)

 

De tijdwinst op de levertijd zal gemiddeld een paar dagen zijn (levertijd voor werk van +/-2 uur is meestal een dag of 5 voordat ik het van de conculegas geleverd krijg)

Nu neem ik vaak geen kleine zet en knip klussen aan (tot 150 euro) omdat ik meer werk heb in het regelen van vervoer, tekeningen versturen en offertes aanvragen dan dat het klusje op kan leveren. (voor goede klanten maak ik vaak een uitzondering)

 

De machines zullen nu ongeveer 40 tot 50 duizend euro samen moeten kosten maar ik verwacht als ik prijzen van oudere machines (met veel minder mogelijkheden) vergelijk dat deze machines na 10 jaar nog 20000 euro samen waard zijn. Ik verwacht ook dat er met de prijzen van de machines wel wat te doen valt. Als ik advertenties op internet ziet staan staan veel machines al een jaar of langer te koop.

 

De extra handjes wil ik nu nog niet betalen. Ik wil nu eerst de machines en voorraden bij elkaar werken die ik nodig heb en een buffer opbouwen voordat ik aan personeel begin. Drukte kan ik nu nog goed opvangen doordat ik verschillende zzpers in kan huren en doordat mijn vader die ook altijd in de metaalbewerking gewerkt hebt veel helpt.

 

Het spaarpotje waar je het over hebt is doordat ik het afgelopen jaar naar dit pand verhuisd ben en ook prive verhuisd ben leeg. Verder investeer ik inderdaad heel veel in mijn machinepark en voorraad.

 

De werkzaamheden die ik doe zijn zeer divers (aluminium, staal, rvs en van heel klein tot groot) Ook mijn klantenbestand is redelijk groot maar er zijn ongeveer 4 bedrijven waar ik wekelijks tot maandelijks voor werk. Wat ik niet heb is een eigenproduct en ik heb ook niet echt producten van klanten die heel vaak terug komen. Het zijn vooral enkelstuks, reperatie/vervang werkzaamheden en kleine series.

Link naar reactie
  • 0

Omdat ik in mijn omgeving niemand weet waarbij ik kan of wil lenen en omdat ik het idee hebt dat je toch beter bij een bank kan lenen dan bij een onbekende particuliere investeerder... Misschien denk ik dit volkomen onterecht (ik heb me daar nooit in verdiept eerlijk gezegd) en is dit meer een kwestie van wat de boer niet kent dat eet hij niet?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben enkele maanden geleden bij mijn contactpersoon van de Rabobank geweest om een nieuwe rekening te openen en heb meteen dit verhaal gedaan maar die zagen dit niet zitten. Zij wilden niet investeren omdat ik geen eigen geld kan inbrengen en doordat ik geen garanties kan geven dat ik volgende jaren weer zoveel knip/zetwerk te doen heb. Ikzelf ben echt volledig overtuigd dat deze machines goede investeringen zijn. Hoe moet ik het aanpakken om deze financiering voor elkaar te krijgen? Graag hoor ik jullie visie of tips!

 

Banken zijn gek op papier !. Overtuig jouw bank door de gevolgen van aanschaf machines op papier te zetten en dan met name het financiële gedeelte. Laat dan ook zien wat de impact is van die investering op jouw balanspositie, wat is de solvabiliteit na investering.

Als ik snel reken, met 8 % rente en een financieringtermijn van 5 jaar, dan moet het voordeel wel wat groter zijn dan de door jou genoemde 12.000,00.

 

Wellicht kan de leverancier voor jou een (fianciële)lease verzorgen ?

Link naar reactie
  • 0

 

 

Banken zijn gek op papier !. Overtuig jouw bank door de gevolgen van aanschaf machines op papier te zetten en dan met name het financiële gedeelte. Laat dan ook zien wat de impact is van die investering op jouw balanspositie, wat is de solvabiliteit na investering.

Als ik snel reken, met 8 % rente en een financieringtermijn van 5 jaar, dan moet het voordeel wel wat groter zijn dan de door jou genoemde 12.000,00.

 

Wellicht kan de leverancier voor jou een (fianciële)lease verzorgen ?

 

Bedankt voor uw reactie,

 

Ik kwam inderdaad niet met een heel uitgebreid verhaal op papier naar de bank toe. Wel had ik alle cijfers op een rijtje staan (had de boekhouder voor mij gedaan)

De 12.000 euro voordeel zal als het zo blijft inderdaad niet zo'n heel groot voordeel geven maar ik weet 100% zeker dat ik meer werk gaat krijgen voor deze machine's dan ik nu al heb. Er zijn diverse klanten die bij mij constructie en laswerk uitbesteden maar geen knip en zetwerk. Ook kan ik van mijn grootste klant veel meer knip en zetwerk krijgen. Maar dit zijn allemaal mondelinge toezeggingen en dit kan ik niet helemaal 100% zeker op papier zetten..

 

Als ik voor een (fianciële)lease ga zal ik toch zeker dezelfde argumenten en cijfers aan een leverancier moeten laten?

Link naar reactie
  • 0

Kunnen de knip en zet machines ook tweede hands, maar recent model, zijn? Geregeld zijn er in deze tijd van faillisementen veilingen van metaalbewerkingsmachines. Daar kan je voor een fractie van de prijs een haast nieuw exemplaar kopen.

 

Paul

 

De machine prijzen waar ik het over hebt zijn al 2e hands.. Een groot gedeelte van de prijs word bepaald door het aantal matrijzen en stempels die bij een kantbank geleverd worden. (alle soorten materialen, materiaal diktes en maatvoering van profiel vereisen andere stempels en matrijzen) Ik kijk inderdaad vaak naar de veilingsites, marktplaats enzovoort. probleem is dat je toch eerst een lening geregeld moet hebben voordat ik kan gaan reageren op deze advertenties.

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik voor een (fianciële)lease ga zal ik toch zeker dezelfde argumenten en cijfers aan een leverancier moeten laten?

Een financiële lease aanvraag van/voor een leasemaatschappij wordt dikwijls wat soepeler behandeld dan de banken doen, omdat deze mijen uitsluitend op objecten financieringen afgeven. Van belang is, dat de balansverhoudingen niet te slecht zijn. Te overleggen jaarrapporten afgelopen 3 jaar en mogelijk voorlopige cijfers van het lopende jaar.

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt voor jullie reacties,

 

Ik heb mij de laatste dagen zitten verdiepen in leningen en financial lease. Zo heb je bijvoorbeeld bij de rabobank de mogelijkheid om machines te leasen (Equipment Lease) Als ik hier een bedrag van 40.000 euro excl btw invoer, ik geef aan niets zelf aan te betalen en ik ga voor een slottermijn van 0 euro dan kom ik volgens de online calculator uit op een maandbedrag van € 697.- over een looptijd van 72 maanden. Dit is een bedrag waar ik goed mee uit de voeten kan..

 

Mijn vragen:

 

Wat zijn de grootste verschillen tussen een lening en een financial lease? Ik neem aan dat je bij een lening minder rente betaal. Maar zijn er nog meer verschillen waar ik goed rekening mee moet houden? Heb je bijvoorbeeld meer of minder fiscaal voordeel bij een lening of een lease? Wat gebeurd er als ik een lening of een lease niet meer kan betalen? (dat verwacht ik niet dat gebeuren gaat maar door ziekte / ongevallen / andere gebeurtenissen weet je het nooit zeker natuurlijk..)

 

Een aanvraag bij de gemeente is ook nog een goede optie die ik zeer zeker met mijn boekhouder ga bekijken. Ik heb nu nog een grote klus die nog zo'n 3 weken duurt maar dan wil ik alle cijfers en opties nog 1 maal met de boekhouder bekijken en een goede aanpak verzinnen. Ik ben toch zo eigenwijs (1 v/d belangrijkste eigenschappen van een ondernemer??) dat ik toch deze machines wil hebben. Ik ben er 300% van overtuigd dat dit een goede stap is voor mijn bedrijf..

 

Met vriendelijke groet,

Peter

Link naar reactie
  • 0

Ook heb ik een grote klant die veel knip en zetwerk door mij wil laten uitvoeren als ik die machines zou hebben.

 

Wil de grote klant in je investeren? Hij geniet duidelijk voordeel zoals je het geheel beschrijft.

Misschien kan je de machineleverancier een betalingvoorstel doen? De leverancier maakt winst op de verkoop, dus zal hij wellicht hiertoe genegen zijn. Hij houdt onderpand, jij betaald x-aantal termijnen met een bepaald rentepercentage.

 

Het is msschien zelfs een betere optie een nieuwe machine aan te schaffen omdat er dan meer mogelijkheden zijn, hogere afschrijving en BD betaald meer mee, tevens heb je de nieuwste techniek in huis... Je stempels en matrijzen kun je dan via je grote klant laten financieren, mede omdat deze "op maat" zijn.

Link naar reactie
  • 0

Nee deze klant wil niet mee investeren en ik moet ook zeggen dat ik het geen prettig idee vindt als je een financiering via een klant hebt lopen..

Leveranciers willen wel een betalings regeling aangaan maar dan willen ze toch zo'n machine in +/- 2 jaar betaald hebben. Dan is mijn maandtermijn helaas te hoog op dit moment.

Nieuwe machines willen ze trouwens wel in 60 maandtermijnen afsluiten maar dan is de aankoop prijs voor mij veel te hoog. Dan praten we over een aanschafprijs van 70.000 tot 75.000 euro ex btw voor een schaar + kantbank en dan moet ik nog stempels en matrijzen bij de kantbank kopen (minimaal €7000,-)..

 

Met een budget van +/- €40.000 ex btw koop ik een schaar en kantbank met diverse stempels en matrijzen en ongeveer dezelfde mogelijkheden. Alleen zijn de machines dan wel rond de 10 jaar oud. (machines zijn op wat mooiere 3d beeldschermen en iets meer veiligheden na hetzelfde als 10 jaar geleden)

Link naar reactie
  • 0

Hallo retep,

De machines in de metaal hebben idd een andere levensduur als in de computerbusiness, daar heb je gelijk aan.

Misschien zou het een gezonde overweging zijn om dit eens goed op papier te zetten en door te spreken met je administratiekantoor of een bedrijfsadviseur in de arm te nemen.

 

Wellicht bestaat idd de mogelijkheid om alles in 1 keer te gaan regelen, dus een kooppand en de machines plus een stukje buffer.

 

Bij goede jaarcijfers zou je kunnen overwegen om alles te laten herwaarderen. Hieruit komen je verborgen (tijd)investeringen naar boven waardoor je meer zichtbaar vet hebt op de botten.

Neem hiervoor bijvoorbeeld dit bedrijf in de arm om een taxatie te maken op nieuwwaarde, vervangingswaarde en liquidatiewaarde. Hieruit zal imo voldoende komen om een mooi bedrijfseconomisch rapport te genereren waarmee je naar de bank kunt gaan.

 

Eventueel kun je zelfs overwegen om, na taxatie, je eenmanzaak (ik neem aan dat dat de huidige vorm is) geruisloos in te brengen in BV of Holding.

 

Zeker is het dat, indien de liquidatiewaarde een stuk hoger uit komt als de huidige boekwaarde, je al een stuk sterker staat richting de bank.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie,

 

Die extra werkzaamheden gaan zeker niet ten koste van mijn huidige werkzaamheden. knip en zetwerk is bijna altijd de eerste stap die gezet moet worden bij het vervaardigen van een product. Dit moet ik nu eerst helemaal op papier uittekenen (waar veel tijd in gaat zitten), dan moet ik prijs opvragen bij conculegas voor het uitvoeren van deze werkzaamheden, vaak (te) lang wachten voordat ik een prijs krijg (2 dagen wachten is eerder regel dan uitzondering) en dan moet ik zelf nog offerte uitbrengen. Ik vind dat je in deze tijd snel moet kunnen handelen en dan is het niet fijn dat je pas na een dag of 3 een offerte de deur uit kan doen.

 

Beste retep,

Mijn ervaring is dat je met knip en zetwerk of laser- en zetwerk heel goed zelf vooraf kan bepalen wat een onderdeel gaat kosten. Cad pakketten zoals SolidWorks 2012 hebben een kostcalculatie module standaard ingebouwd. Tegenwoordig is plaatwerk (sheetmetal) prima te begroten. Veel bedrijven werken zelfs met automatische voorcalculatie programma's juist voor dit soort producten.

Link naar reactie
  • 0

Beste Pewede,

 

Bedankt voor het meedenken en de adviezen. Zeer binnenkort ga ik met de boekhouder alle opties nog een keer bekijken. Het praat voor mij nu een heel stuk makkelijker omdat ik nu zelf ook een stuk beter weet wat mijn opties kunnen zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Jlnsol,

 

Het klopt dat er programmas bestaan die het voor me kunnen uitrekenen en ik heb zelf ook genoeg ervaring om uit te rekenen wat de kosten zullen zijn. Het punt is vooral dat ik met de toelevering afhankelijk ben van andere bedrijven en daarom wil ik ook weten wat zij rekenen voor het werk... Als ik (of een computerprogramma) bereken dat het bijvoorbeeld 1000 euro gaat kosten en ik offereer dat naar mijn klant en het blijkt bij opdracht 1100 euro te gaan kosten bij een toeleverancier dan kost mij dat dus geld..

Link naar reactie
  • 0

Hallo retep,

 

Dan kost het je inderdaad 100 euro meer...alleen je zou ook taakstellend hiermee om kunnen gaan door te zeggen tegen de toeleverancier voor 1000 euro mag je maken. Zo niet dan is er een ander die het mag maken voor dat geld. Er zijn bedrijven die zo werken.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jlnsol,

 

De klussen die ik bijna altijd heb zijn vaak redelijk klein/ enkel stuks of ik heb met hele korte levertijden te maken. Als ik dan het hele jaar taakstellend naar mijn toeleveranciers toe ga zijn zullen ze mij op den duur ook liever zien gaan dan komen met mijn werk.. Bij grotere hoeveelheden materiaal of aantallen en/of langere levertijden dan ben ik uiteraard meer taakstellend.

 

Toen ik net begon had ik ook een klant die altijd zelf de prijs bepaalde, dan nam ik die klussen wel eens aan maar dan was ik voor die klant hard aan het werk voor erg weinig, en de goedbetalende niet zeurende klanten moest ik laten wachten..

 

Maar goed dit is een heel andere discussie ;) , het ging mij er vooral om dat ik informatie over een financiering wilde hebben en dat ik graag die machines wil hebben zodat ik meer werk aan kan nemen en minder afhankelijk van anderen wordt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.