• 0

Leverancier(s) van de Makro?

Goedendag,

 

Voor een ideetje ben ik op zoek naar leveranciers van uiteenlopende A-merk producten.

Deze A-merk producten worden veelal verkocht bij de Makro.

 

Nu vraag ik mij af hoe de Makro aan deze producten komt.

Ik neem aan dat zij deze producten direct van de A-merken afneemt.

Of zit daar een leverancier tussen?

 

Nu ben ik in verhouding met de Makro een piepklein afnemertje.

Kan ik toch bij de A-merken aankloppen? Zo ja, hoe doe ik dat (email sturen naar info@ lijkt mij onwaarschijnlijk)?

Als ik niet rechtstreeks van de merken kan afnemen, hoe vind ik hun leveranciers?

 

Ik kan de benodigde spullen bij de Makro zelf kopen maar dit lijkt mij omslachtig en duur.

Daarnaast, mag je de producten van de Makro überhaupt doorverkopen?

 

Met vriendelijke groeten,

 

Luca

 

www.pedicuremotoren.nl, https://electricnailfiles.co.uk, www.rentindicator.com, www.brewto.eu

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Het voordeel voor de Makro is dat ik klanten voor hun ga werven en dit met een goede bezorg service ga leveren aan cafetaria's.

Ik hoef er weinig aan te verdienen want ik werk ook nog voor een werkgever in ploegendienst en heb dus vrije tijd genoeg.

En daarnaast kan ik wel 20 Cent per liter winst maken op het gebruikte frituurolie.

 

Gr Kim

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich zijn er wellicht afspraken te maken met leveranciers, maar of je dan echt een korting krijgt is maar de vraag. Dan moet je wel met een behoorlijk klantenlijst en aantallen komen.

 

Voor wat betreft cafetaria's, veel daarvan wachten op aanbiedingen van leveranciers en kopen dan ook een behoorlijke voorraad in. Maar als je een vergoeding geeft voor ingeleverd vet dan heb je zeker kans.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

De Makro is geen echte groothandel maar een consumentenwinkel met een groothandels imago. Het overgrote deel van de verkopen is aan ondernemers (KvK ingeschreven) die er de boodschappen doen voor eigen gebruik. De winstpakkers zijn vaak goedkoper dan bij Albert Heijn maar omgekeerd zijn de aanbiedingen bij Albert Heijn goedkoper dan de prijzen bij de Makro.

Mijn vrouw wilde een nieuwe stofzuiger en onderzoek leerde dat een bepaalde Siemens al jaren als beste wordt getest door de consumentenbond. Even op Tweakers gekeken en de Internetprijs is 119 Euro inclusief BTW en verzending. Dezelfde stofzuiger kost bij de Makro 156 Euro (ook incl BTW) maar is wel 10 Euro goedkoper dan de adviesprijs die de kleine bruingoed winkel (zijn die er nog?) rekent. Verder gaat er heeeeel veel zwart geld om omdat horeca klanten contant af kunnen rekenen. Bij een "echte" groothandel gaat alles op factuur.

 

Als je wil gaan handelen in frituurolie (of wat dan ook) moet je eerst de markt in kaart brengen. Wie levert er nu en waar komt dat vandaan. Zit het product in een pakket? Enz . Vervolgens hoe kan ik dat beter en/of goedkoper?

 

 

Link naar reactie
  • 0

dat kan ik zeker, ik kan cafetaria's 35 cent per liter geven voor hun gebruikte olie.

 

Ik verkoop nu al een jaar een eigen merk olie en heb al 5 vaste afnemers.

Dus als ik er een paar A-merken bij kan krijgen kan ik mijn klantenkring vergroten.

De meeste cafetaria's zitten niet vast aan een leverancier.

De groothandel's zoals de hanos koopt het in bij de fabriek.

Dit kan ik wel vergeten omdat ik niet genoeg kan inkopen, en denk ik omdat de fabrikant bang is dat ik het te goedkoop ga verkopen en zij vervolgens ruzie krijgen met de grote groothandel's.

Ik ben er al wel achter dat de grote groothandel's veel macht hebben.

 

Gr Kim

 

Link naar reactie
  • 0

Verder gaat er heeeeel veel zwart geld om omdat horeca klanten contant af kunnen rekenen.

 

Best knap, want ik zie nooit zwart geld.

Belastingdienst kan heel eenvoudig bij leveranciers checken wat iemand inkoopt (als ze dat willen).

Op basis daarvan weten ze precies wat de verkoop moet zijn.

 

Verder kan (als je wilt) je overal contant betalen, bij jou ook neem ik aan.

Wil dat zeggen dat je ook met zwart geld werkt?

 

Het moet maar eens stoppen dat horeca met zwart geld in verband wordt gebracht.

Voor degene die het (nog) wel doen, zijn niet slim. IB wordt er nauwelijks mee uitgespaard, aangezien de verdiensten in de horeca redelijk kunnen zijn maar niet in verhouding staan met de uren die er gewerkt wordt.

Voor wat betreft uitsparing BTW, dat is nauwelijks de moeite waard.

De meeste horeca-ondernemers zijn slim genoeg om te weten dat dit niet loont.

 

(probeer maar eens een zaak te verkopen met "weinig" omzet.)

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Zwart geld is vooral voor particuliere opdrachtgevers interessant. Je ziet het ook veel bij zzp klusbedrijven e.d. Voor de opdrachtnemer maakt het niet zo heel veel uit. Maar de opdrachtgever bespaart heel veel geld, omdat de prijs van de klus veel lager is. Gevolg is wel dat de opdrachtnemer dan met een bulk geld op zak loopt, die hij ook weer ergens kwijt moet en dat kan dan bv bij de Makro, maar eigenlijk gewoon bij elke winkel. Makro is niet perse goedkoper dan een gewone winkel, maar ze hebben er wel erg veel.

 

Maar goed, we dwalen af. Terug naar on topic.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Zoals eerder aangegeven is de Makro geen groothandel, maar een grootverpakkingshandel.

 

Steeds meer cafetaria's sluiten zich aan bij een soort samenwerkingsclub, zoals de FEBO en kopen gezamelijk in, waarbij als het iets groter wordt ze al snel een eigen groothandel hebben.

 

Dit klopt, ik weet niet hoe het kan maar dit wil niet zeggen dat ze goedkoper leveren dan derden.

Het is slim om zoiets te beginnen maar of de cafetaria eigenaar er nou zo veel beter van word?

 

en daarnaast mogen ze wel bij derden inkopen doen. ( bij de Big Snack in ieder geval wel)

 

Gr Kim

Link naar reactie
  • 0

De Makro is een leverancier voor zakelijke eindgebruikers en als je er rondloopt en in de karretjes van de mensen kijkt zelfs meer een "Hypermarkt" voor consumenten ;) Zelf al jaren een pas en koop er alleen privé.

 

Misschien is het een optie om eens over de grens te kijken. wellicht dat je in België of Duitsland wel goedkoper in kan kopen :)

Link naar reactie
  • 0

Wil je perse zaken doen met de Makro? Er is ook nog een Sligro, die vooral aan horeca levert. Ook niet echt goedkoper dan de gewone super, maar ze hebben er ook wel heel veel. En dan heb je hier in Bussum ook nog de Hocras zitten. Ook een groothandel speciaal voor horeca.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Wil je perse zaken doen met de Makro? Er is ook nog een Sligro, die vooral aan horeca levert. Ook niet echt goedkoper dan de gewone super, maar ze hebben er ook wel heel veel. En dan heb je hier in Bussum ook nog de Hocras zitten. Ook een groothandel speciaal voor horeca.

 

Ik ben bang dat ik wel moet gaan samen werken met een grote groothandel. maakt me niet zoveel uit welke dat word.

Ik ben ieder geval te klein om direct bij een fabriek in te kopen.

 

Dus als iemand een beter voorstel heeft wil ik dat graag horen.

 

( A-merken frituurolie inkopen) oliehoorn en levo word trouwens niet verkocht in de supermarkt.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af hoeveel klanten zitten te wachten op een aparte leverancier voor enkel frituurvet. Er zijn er wellicht wel wat, maar een deel zal niet voor elk apart product een aparte leverancier willen. Hanos en Sligro e.d. kunnen alles leveren en geven bij voldoende afname ook kortingen. Daarnaast zijn er genoeg inkoopcombinaties die voor korting zorgen.

 

Ook zijn er genoeg mogelijkheden vet af te voeren,er zijn genoeg bedrijven die het ophalen en voor het vet een vergoeding betalen aan de cafetariahouder.

 

Maar als jij kansen ziet, moet je zeker proberen deze te benutten.

 

Je geeft trouwens aan te klein te zijn om direct bij een fabriek in te kopen. Hoe weet je dat, heb je er al een telefootje aan gewaagd ? Wellicht kun je trouwens dan ook wat meer bieden aan je klanten, bv sausen e.d. met korting, welke door dezelfde a merken worden gefabriceerd.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al zei kun je ook eens kijken bij de Sligro. Een landelijk keten, die vooral aan Horeca levert.

En hier in Bussum hebben ze de Hocras, die ook aan Horeca levert. Sterker nog, ze zijn heel streng met levering. Je krijgt er ook alleen een pas als je een horecazaak of bedrijf met grote kantine hebt. Er zullen vast meer van dit soort lokale groothandels zijn. En zul je bij de kleinere groothandels wellicht meer kans maken? Die hebben toch meer baat bij een grotere afzetmarkt, lijkt mij? Je moet er maar net eentje zien te vinden, die bereid is mee te werken. De grote jongens als de Makro zullen veel afstandelijker zijn en minder bereid zijn mee te werken. De prijzen van al die groothandels (groot of klein) lopen niet eens zoveel uiteen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Verder gaat er heeeeel veel zwart geld om omdat horeca klanten contant af kunnen rekenen.

 

Best knap, want ik zie nooit zwart geld.

Belastingdienst kan heel eenvoudig bij leveranciers checken wat iemand inkoopt (als ze dat willen).

Op basis daarvan weten ze precies wat de verkoop moet zijn.

 

Het moet maar eens stoppen dat horeca met zwart geld in verband wordt gebracht.

 

(probeer maar eens een zaak te verkopen met "weinig" omzet.)

 

Hoewel behoorlijk off topic: Moet ik toch even op reageren. Meen je nu echt dat er volgens jou geen zwart geld omgaat in de horeca? In België gaan ze volgend jaar verplicht met een blackbox kassa werken in ruil voor een BTW verlaging van 21 naar 12%. Ik heb diverse vrienden en familie in de horeca werken en dat zijn dan de enigen die (deels) zwart betaald krijgen natuurlijk. Denk dat het al veel beter gaat dan jaren terug maar zwart geld is zeker niet uitgebannen. Het is de taak van de regering om "wit" werken rendabel te maken en te houden. En dan vervolgens streng controleren.

 

On topic: Ik zou ook eens in het buitenland kijken voor inkoop. Een buitenlandse verkoper heeft minder te maken met de marktsituatie hier en zoekt wellicht een (eerst kleine) ingang.

Link naar reactie
  • 1

Bijzonder knap om mij te verwijten dat ik offtopic praat terwijl jij in een reactie van 10 zinnen maar in 2 zinnen inhoudelijk reageert en in de overige zinnen jouw persoonlijke mening geeft over de makro en de horeca.

 

Antwoord op de vraag of er zwart geld in de horeca omgaat ja of nee, moet ik met nee beantwoorden. Want wat noemt men zwart geld? Geld dat niet opgegeven is bij de belastingdienst. En aangezien ik voor mijn klanten aangeef bij de belastingdienst zie ik geen zwart geld. Of iets zwart geld is of niet kan jij zekers niet constateren. Ze kunnen het zeggen tegen je, maar sommige mensen denken dat een kasopname al zwart geld is.

 

Daarnaast kan iedereen te maken hebben met zwart geld. Bij elke winkel of ondernemer. Het kan opzettelijk zijn en het kan onbewust zijn. Maar het moet eens ophouden om horeca onlosmakelijk te verbinden met zwart geld.

 

Banken financieren de horeca niet omdat de geur van zwart geld aan de horeca zit. En omdat er tientallen jaren geleden foute dingen zijn gebeurd in de horeca. Gewoon kappen met dit.

 

(sorry mods voor deze reactie, doe er mee wat jullie willen maar ik kan er niet tegen dat mensen altijd maar de horeca zwart maken terwijl ze niet weten waar ze over hebben. alsof iedereen in deze wereld eerlijk is, maakt ook niet iedere horeca-ondernemer zich schuldig aan zwart geld)

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

TS wil groot inkopen bij de Makro of haar leverancies. Ik geef aan dat dit in mijn opinie een slechte keuze is. Gewoon omdat de Makro niet via het magazijn in pallets verkoopt. Tenminste niet dat ik weet.

 

De opmerking over zwart geld was wellicht ongelukkig omdat ik daar geen bewijs voor heb anders dan wat ik hoor en zie. Het zou inderdaad om incidenten kunnen gaan. Iedereen moet daar het zijne maar van denken. Ik gaf zelf al eerder aan dat het al heel anders (beter) is dan een tijd geleden. Dat wil niet zeggen dat het nog beter kan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.