Beste...

Ik ben nu al een tijdje aan het zoeken naar antwoorden....even een korte uitleg van mijn uitdaging.....

Ik ben vele jaren werkzaam geweest bij een bv, daar is helaas de stekker uitgegaan. De toemalige directie (goede vrienden van mij) heeft een groot deel verkocht aan derden. echter 1 deel is doorgestart. In dit deel mag ik 1/3 aandeel kopen. De prognoses zien er goed uit. Dit is bedacht om een oude dagvoorziening te creeren. Omdat ik vele jaren als ZZP er hebt gewerkt en hier mijn pensioen niet optimaal geregeld had. Het advies aan mij is gegeven om dit via een BV te doen. Na veelvuldig uitzoekwerk lijkt mij dit ook verstandig. Echter om nu 18.000 euro neer te tellen is nog even iets te veel voor mij..en als ik een 1/2 jaar zou wachten wordt het aandeel te duur.

Mijn idee was...

Ik richt een BV i.o op en hierin koop ik mijn aandeel... hierin blijk ik ook nog steeds persoonlijk aansprakelijk, als het aandeel gegroeid is, is ook de waarde, inleg, gegroeid. Kortom als mijn aandeel een waarde heeft gekregen van meer dan € 18.000,= laat ik mijn B.V. i.o omzetten in een BV.

Mijn vraag is kan dit en mag dit...en wat zijn de voor en de nadelen hiervan

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoe groot is het verschil tussen die 18k en het bedrag dat je voor de aandelen in de werkmaatschappij moet betalen? Dat laatste bedrag heb je toch al nodig en kan gewoon uit die 18k komen.

Ik weet overigens niet wat de ervaringscijfers zijn voor doorstarts, maar om daar nou je pensioen in te investeren zou ik toch wel even heel goed over nadenken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Mijn idee was...

Ik richt een BV i.o op en hierin koop ik mijn aandeel... hierin blijk ik ook nog steeds persoonlijk aansprakelijk, als het aandeel gegroeid is, is ook de waarde, inleg, gegroeid. Kortom als mijn aandeel een waarde heeft gekregen van meer dan € 18.000,= laat ik mijn B.V. i.o omzetten in een BV.

Mijn vraag is kan dit en mag dit...en wat zijn de voor en de nadelen hiervan

Dit lijkt mij onmogelijk zolang de minimumkapitaaleis geldt van 18.000 euro (waaschijnlijk tot 1 juli dit jaar). Uit jurisprudentie blijkt dat waardevermeerdering door activiteit van de BV i.o niet gezien kan worden als een storting op het aandelenkapitaal. Dat komt voor als een onderneming in BV i.o winst maakt en daarmee de bankverklaring 18.000 kan verkrijgen. Dat leidt tot nietigheid van de BV door het niet voldoen aan de stortingsplicht. In jouw geval moet je het dan zien dat je de aandelen eerst prive koopt en dan daarmee na de gestegen waarde de BV opricht. Dat kan wel, maar dan moet er fiscaal worden afgerekend.

Waar je aan kan denken is de aandelen in een limited onder te brengen. Deze heeft geen stortingsplicht van betekenis. Een andere manier is het oprichten van een cooperatie. Alleen bij een cooperatie is men er nog niet eenduidig uit of de oprichting ook gedaan kan worden met minder dan 1 persoon.

Wat ook kan is het bedrag 18000 lenen, vervolgens storten en oprichten. Daarna kan de BV het geld aan jou teruglenen. Dat blijft dan in rekening courant staan. Als je 500 euro in de BV laat zitten hoef je er ook geen rente over te vergoeden.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar