• 0

Niet betaald, hosting afsluiten.

En het is zover, ik heb een klant die niet betaald, het moest natuurlijk eens gebeuren.

 

-Contacten zijn allemaal via e-mail verlopen.

-Facturen (4 in totaal) zijn allemaal verstuurd. De eerste 3 maanden geleden. En allemaal niet betaald.

 

Nadat de eerste twee niet betaald werden, was het termijn (14 dagen) verstreken en 10 dagen erna heb ik er achteraan gemaild. "Ja het is overgemaakt", afijn weer gewacht weer niks. Ondertussen loopt de hosting (gaat hier om hosting en domeinnamen) door. Dus ik 1 juni weer een factuur de duur uit gedaan en een herinnering (per post) van de overige 3 facturen gestuurd.

 

Nu dus het volgende, als ik de 15e niks heb ontvangen (van alle 4 de facturen niet) wil ik een aanmaning sturen, met daarin de tekst: als er voor de 30e geen geld op de rekening van Qurium is ontvangen dan worden de hostingaccounts en de domeinnamen afgesloten. Kan ik dit doen en kan ik dan de overige facturen (er wordt steeds een maand voorruit betaald) gewoon verder gaan innen (deurwaarde)?

 

Jelmer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

En ook niet onbelangrijk: Lever je de hosting zelf (servers in eigen beheer zelf opgezet etc.) of via wederverkoop.

 

Zoals Benm al correct opmerkt dien je in je Algemene Voorwaarden (deponeren!) aan te geven dat zodra een betaling niet is voldaan, de accounts zonder notificatie opgezegd kunnen worden.

In geval van wanbetaling, - zoals nu - kun je dan gewoonweg een laaste factuur sturen met die mededeling en daarna het account opheffen. Het is belangrijk om je tegen dergelijke claims in te dekken in voorwaarden. Je zei dat alle contacten per e-mail lopen, heb je wel een ondertekend formulier?

 

En gaat het om een .nl domein of een .com domein? Bij .nl zit je voor een jaar aan registratie vast van het SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland). Als een account dan opgezegd wordt, en de klant besluit het ergens anders af te sluiten kan het heel goed zo zijn dat desbetreffende domein niet nog een keer te registreren is. Als dat het geval kan zijn dien je het account niet op te heffen maar proberen of je geld te krijgen of een contract ontbinding (als die er al is) en dan het boeltje te verhuizen.

 

Succes er iig mee en als er nog vragen zijn laat het maar weten.

Victor.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0
3.3 De opdrachtgever dient alle facturen binnen 14 dagen te betalen.

 

3.4 Indien de opdrachtgever de verschuldigde bedragen niet binnen de overeengekomen termijn betaald, zal de opdrachtgever, zonder dat enige ingebrekestelling nodig is, over het openstaande bedrag wettelijke rente verschuldigd zijn. Indien de opdrachtgever nalatig blijft de vordering te voldoen, kan de vordering uit handen worden gegeven in welk geval de opdrachtgever naast het alsdan verschuldigde totale bedrag tevens gehouden zal zijn tot volledige vergoeding van buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten verband houdend met de inning van deze vordering of van rechts uitoefening anderszins.

 

4.1 Qurium kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechtelijke tussenkomst door schriftelijke kennisgeving met onmiddelijke ingang geheel of gedeeltelijk beeindigingen indien de opdrachtgever al dan niet voorlopige surseance van betaling wordt verleend, indien faillissement van de opdrachtgever wordt aangevraagd of indien zijn onderneming wordt geliquideerd of beeindigingd alsmede wanneer de opdrachtgever in gebreke blijft wat betret haar verplichtingen welk uit de overeenkomst voortvloeien. Qurium zal wegens deze beeindiging nimmer tot enige schadevergoeding zijn behouden.

 

Dus dat komt helemaal goed :)

 

Het gaat hierbij om verschillende .com en .nl domeinnamen en verschillende hostingaccounts. Gehost op mijn eigen dedicated. Als ik dus nu de 15e niks heb, komt er een aanmaning met de mededeling dat als het geld niet binnen is voor de 30e dat alles wordt afgesloten en een gerechtelijke procedure in werking wordt gezet. Haal wel een leuke aanmaning van incasso.com af

 

Jelmer

Link naar reactie
  • 0

Je kan toch nooit verplicht zijn een dienst (de hosting in dit geval) te continueeren als de afnemer niet aan z'n (betalings)verplichtingen voldoet?? Lijkt me een beetje van de zotte, ongeacht of er nou iets in je voorwaarden staat. De klant heeft geen 1 van de facturen betaald. Als hij nou continue te laat betaald wordt het misschien een lastiger verhaal en moet je algemene voorwaarden bijhalen maar als iemand 3 maanden achterloopt met betaling: gewoon briefje sturen dat je per ommegaande betaling eist en bij uitblijven van die betaling het contract ontbind en de vordering uit handen geeft.

 

De registratie bij de SIDN blijft gewoon doorlopen natuurlijk. De klant zal deze, bij uitblijven van betaling, willen verhuizen. Ik denk niet dat je dat kunt tegenhouden maar dat kost je niks meer dan het ontvangen van een brief en misschien een melding aan de SIDN en/of de nieuwe provider.

 

Willem

 

Link naar reactie
  • 0

Zo te zien is het in je AV goed geregeld, ik neem aan dat je nukkige klant ook van de AV op de hoogte is.

 

Ik zou hem inderdaad maar aanmanen, dreigen met opschorting van de dienstverlening en zien wat de reactie gaat worden. Goed kans dat die klant vertrekt natuurlijk, ook goed kans dat dat zonder betaling geschied trouwens (wanbetalers zijn vaak hardnekkig, zo schijnt). Ik weet niet hoe groot je vordering momenteel is, en of het daarmee haalbaar is die actief te gaan achterhalen - maar laat ze er ook niet zonder slag of stoot mee wegkomen, wanbetalers verpesten het ondernemen voor iedereen.

Link naar reactie
  • 0

Kijk ook eens naar de looptijd van de overeenkomst, indien het je goed uitkomt hoef je niet de overeenkomst te ontbinden, maar kan je wel de service opschorten.....

 

Dit betekent dat de betalingsverplichting blijft bestaan (het contract loopt door), ook voor de tijd dat je niet levert, en dat je toch kan "incasseren".

 

Doet kpn ook als je de telefoon niet betaalt. Je abbo loopt door en je telefoon is dood..... ;D

 

Pas wel op voor "betwiste" facturen, als je nu al een dispuut hebt mbt de levering, service of kwaliteit, is het misschien niet verstandig om een incassobureau in te schakelen. Als dit het geval is, ga dan naar iemand met juridische en/of commerciële kennis, met alle stukken onder je arm, en leg het hele verhaal voor. Hij heeft wellicht een advies dat hout snijdt.

 

Het is ook zeer van belang dat de klant kennis heeft kunnen nemen van de alv VOORDAT hij de overeenkomst tekende.

 

Op deze website kan je een aanmaning van "incasso arie" downloaden ;D ;D ;D

http://www.categorie1.com/incasso-arie/index7.html

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Gewoon een leuke pagina ontwerpen dat de desbetreffende klant nog niet aan zijn betaling heeft voldaan en daarom is afgesloten en zijn domein hieraan koppelen.

 

Maar dit mag pas na dat de periode van de aanmaning is verlopen.

 

veel suc6.

 

trouwens een partner van mij had dat ook, een aantal wanbetalers en het bleek dat ze allemaal het zelfde product hadden. Hij is hiervoor naar de bank gegaan en heeft automatische incasso aangevraagd. Kost je misschien zelf een paar knakken, maar dan heb je je geld wel tenminste optijd.

Link naar reactie
  • 0

Je AV zouden nog wel iets strakker opgeschreven kunnen worden.

 

3.3 De opdrachtgever dient alle facturen binnen 14 dagen te betalen.

 

Binnen 14 dagen na? Ik neem aan de factuurdatum, of bedoel je de datum van ont-vangst van de factuur (volgens de standaard ontvangsttheorie).

 

4.1 Qurium kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechtelijke tussenkomst door schriftelijke kennisgeving met onmiddelijke ingang geheel of gedeel-telijk beeindigingen indien de opdrachtgever al dan niet voorlopige surseance van beta-ling wordt verleend, indien faillissement van de opdrachtgever wordt aangevraagd of indien zijn onderneming wordt geliquideerd of beeindigingd alsmede wanneer de op-drachtgever in gebreke blijft wat betret haar verplichtingen welk uit de overeenkomst voortvloeien. Qurium zal wegens deze beeindiging nimmer tot enige schadevergoeding zijn behouden.

 

In principe kan nakoming van verbintenissen terstond plaatsvinden en kan terstond na-koming worden gevorderd (art. 6:38 BW). Echter, in jouw geval is in de AV bepaald dat de betaling door de schuldenaar pas na 14 dagen opeisbaar is en derhalve dan pas na-koming kan worden gevorderd. Nadat deze termijn van 14 dagen is verstreken, kan nakoming van de verbintenis worden gevorderd van de schuldenaar. Op dat moment staat je de alge-mene opschortingsbevoegdheid van art. 6:52 BW ter beschikking. Dat laat de verbintenissen verder in stand.

 

Het genoemde art. 4.1 van je AV heeft het over geheel of gedeeltelijk beëindigen van een overeenkomst, wat iets anders is dan het opschorten van een verbintenis uit een overeenkomst. De beëindiging kan behulpzaam zijn, maar ook een te grof middel. Op-schorten is immers ook even effectief en laat de mogelijkheid van beëindiging gewoon open. Zoals al is opgemerkt is het wellicht prettig om de overeenkomst voort te laten duren omdat de vordering dan gewoon oploopt.

 

Overigens vind ik de term 'beëindigen' verwarrend. Bedoel je daar juridisch 'ontbinden' mee of 'opzeggen'?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.