• 0

BTW Fee betalen over Internet betalingen? Zoals Paypal,iDEAL etc.

Beste Alle,

 

Moet ik BTW betalen over de kosten van een betalings transactie?

 

Ik zal snel ter zake komen met een voorbeeld:

 

Klant A koopt product in mijn webshop voor 7,95 via iDEAL > ik ontvang 7.95 op mijn bankrekening, maar ontvang aan het einde van de maand de omkosten: 0.50 cent voor iDEAL transactie kosten +0.8 cent voor de bank transactie. (totaal 58 cent)

Aangezien bank betalingen BTW vrij zijn (althans dat heb ik ooit vernomen) zou ik dan op mijn factuur kunnen zetten:

 

Product ex BTW: 6,19

BTW 19%: 1,18

(Incl. BTW: € 7,37)

Transactie iDEAL Kosten: 0,58

Totaal: 7,95

 

 

 

Voor PayPal ziet het model er als volgt uit: (3,4% + €0,35 EUR)

 

Product ex BTW: 6,16

BTW 19%: 1,17

(Incl. BTW: € 7,33)

Transactie Paypal Kosten: 0,62

Totaal: 7,95

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Janton,

 

Er is een verschil tussen wat je moet betalen en wat je bij anderen in rekening mag brengen.

 

Over dergelijke transacties hoef je geen BTW te betalen. Een bank mag deze diensten btw vrij leveren.

 

Jij mag dit echter niet, als je deze kosten al gespecificeerd wilt doorfactureren moet hierover gewoon BTW worden berekend.

Vergelijk het met verzenden wat TNT wel btw vrij mag maar jij niet.

 

groeten,

Alexander

Link naar reactie
  • 0

Betaling Pietertje:

 

Totaalbedrag:   

€4,95 EUR

Kostenbedrag:   

-€0,52 EUR

Nettobedrag:   

€4,43 EUR

Hier geld gewoon hetzelfde. De betaling die jij ontvangt is inclusief BTW. Zonder BTW in dit geval dus 4,16. Daar gaan de kosten van Paypal af, 0.52. Je ontvangt 4,43 van Paypal en je draagt aan BTW af 0,79. Netto omzet is in dit geval 4,95 - 0,79 - 0,52 = 3,64. Daar gaan dan nog onder andere de ksoten van je product af...

Link naar reactie
  • 0

Ik heb alle artikelen gelezen in dit forum, betreffende de btw over de kosten van Paypal, die je als website maakt voor het ontvangen van bedragen, maar ik weet het nu eigenlijk nog steeds niet zo zeker.... zeker omdat het bij Mollie/Ideal betalingen anders is!

 

Als ik het dus goed begrijp, dan is het bij Paypal dus zo, dat je geen btw kan terugvragen over de kosten die je maakt? Betekent dus, dat je wel de volle 19% moet afdragen aan de belastingdienst over het bedrag wat de klant heeft overgemaakt (factuurbedrag,) maar dat je dus niet over de kosten van Paypal btw kunt terugvragen? Lekker oneerlijk.. Als dit het geval is, dan haal ik de betaaloptie Paypal mooi van mijn website af.. Ik vind de kosten namelijk absurd hoog. Bij Ideal betalingen betaal ik maar 1% over de ontvangen bedragen!

 

Als klanten via Mollie, IDeal betalingen doen, zijn de kosten ten eerste aanzienlijk minder voor mij. Ook staat de btw wel keurig netjes vermeld over de kosten die je maakt voor het ontvangen van klantbetalingen. Dus bijvoorbeeld:

totale omzet week: € 753,70

kosten transacties: € 15,32- (waarvan -€ 2,45 btw)

Totaal ontvangen: € 738,38

 

Bij Ideal zijn dit toch zeker ook kosten, maar bij Mollie/Ideal mag je dus wel de btw terugvragen aan de belastingdienst.

Waarom niet bij Paypal? Dat klopt toch niet? Kan iemand mij nu eens duidelijkheid geven?

 

Ik heb de vraag overigens ook al zelf gesteld via het telefoonnummer van Paypal, maar daar kunnen ze mij er ook niet eens antwoord op geven, omdat ze het niet eens weten! Dat is toch niet te geloven.. Volgens de medewerker moest ik het maar opzoeken via de engelstalige website van Paypal, www.paypal.com/mts... het zou "vast wel" bij de FAQ vragen staan... nou mooi niet dus... heb het in ieder geval echt niet kunnen vinden. Waar is de klantenservice gebleven van Paypal???

 

Eigenaresse bij CT Fashion

 

Link naar reactie
  • 1

Bij Ideal zijn dit toch zeker ook kosten, maar bij Mollie/Ideal mag je dus wel de btw terugvragen aan de belastingdienst.

Waarom niet bij Paypal? Dat klopt toch niet? Kan iemand mij nu eens duidelijkheid geven?

 

Ik vermoed dat Paypal geen btw in rekening brengt over zijn kosten omdat het een bank is. Mollie is een betaaldienst zonder bankstatus en moet kennelijk wel btw rekenen. Voor jou als ondernemer maakt dat niet uit. Btw die je betaalt mag je terugvragen, btw die je niet betaalt heb je geen last van.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar diensten bestaande uit handelingen betreffende (o.a.) betalingen en overmakingen zijn vrijgesteld van btw. Dat betekent dat Paypal over dit soort diensten geen btw in rekening brengt. Als er geen btw in rekening is gebracht, kun je die uiteraard ook niet terugvragen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt toch ook wel?

 

Een bank zou dan voor een transactie 1.00 euro btw-vrij in rekening brengen, een payment provider 1.19 incl btw (1.00 netto), waarvan je dus 19 cent kunt terugvragen bij je btw aangifte.

 

Als je het wilt doorbereken aan de klant dan vraag je in beide gevallen 1.19: In het geval van de bank draag jij die 0.19 af aan de belastingdienst, ingeval van de payment provider doe je dat ook, maar vraag je in hetzelfde kwartaal 19 cent terug als voorbelasting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.