• 0

Telefonische betalingen -> hoe kosten inboeken?

Beste mensen, ik heb een vraag.

 

Leden kunnen op mijn website via de telefoon een betaling doen. Ze doen dat door naar een bepaald 0900-nummer te bellen en een code in te typen. Vervolgens kan ik controleren of die code is ingevuld, en of er dus betaald is. Dat 0900-nummer kost € 1,30 per gesprek.

Laten we er even van uit gaan dat ik per belletje € 1,00 exclusief btw ontvang. Als er dus 10 mensen bellen dan betalen die 10 mensen totaal € 13,00 en ontvang ik totaal € 10,00 ex btw. De overige € 3,00 is voor het 'tussenbedrijf' wat de transacties verzorgt (Mollie, voor de kenners/geïnteresseerden). Tot zover is het duidelijk lijkt me.

 

Maar hoe boek ik deze kosten per belletje in? Iemand belt voor € 1,09 ex btw en ik krijg daarvan € 1,00; er mist dus 9 eurocent, en dat zijn de 9 eurocenten die naar de Mollie gaan (het tussenbedrijf).

 

Ik krijg ééns per maand een credit-factuur van Mollie waar op staat: "Inkomsten via micro-payments: november 2011" en dan daarachter het bedrag wat ik van ze krijg, dus als er 10 mensen bellen staat daar "€ 10,00".

Verder staan er geen kosten gespecificeerd ofzo; je vindt op de credit-factuur niet terug dat een oorspronkelijk belletje € 1,30 kostte en dat het verschil van 9 cent aan transactiekosten o.i.d. op gaat.

 

Maar hoe kan ik dit dan inboeken zodat de fiscus het goed vindt? Kan ik gewoon voor mezelf uitrekenen hoeveel kosten er zijn (9 eurocent per transactie in dit geval dus) en die als overige kosten inboeken? Of moet ik die 9 eurocent echt ergens op een factuur kunnen laten zien?

 

Dat laatste lukt me namelijk niet omdat dat niet op de credit-factuur staat gespecificeerd, en ik neem aan dat de fiscus me niet op mijn blauwe ogen zal geloven als ik zeg dat ik echt maar 1 euro per belletje krijg, en niet toevallig de helft van de betalingen via een ander bedrijf laat verlopen bijvoorbeeld.

 

Iemand een idee?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kun je die 0.09€ niet boeken als transactiekosten zoals je doet met de kosten voor iDeal& Paypal?

 

Jawel, dat is mijn plan ook, maar het punt is juist dat ik nergens die 9 eurocent van kan verklaren, die staat nergens op een creditfactuur o.i.d.

 

De kosten voor iDeal en PayPal zijn allemaal keurig terug te vinden bij de behorende transactie en staan ook gewoon op een credit-factuur, maar deze belkosten niet...

Link naar reactie
  • 0

Mollie zit er tussen, dus hetgeen zij achterhouden, boek jij niet in jouw administratie.

Jij boekt gewoon wat jij van mollie krijgt als jouw omzet

 

groet

Joost

Duidelijk, bedankt.

 

Maar hoe doe ik dat dan met de betalingen van de klanten?

Zij betalen voor 1,30 en willen misschien ook een kwitantie/factuur hebben, en als ik die dan uitschrijf dan heb ik dus alle inkomsten 2x (want 1x de 1,30 op de factuur voor de klant en 1x op de credit-factuur van Mollie), of zie ik dat verkeerd?

 

Bedankt voor de reacties overigens. :)

Link naar reactie
  • 0

krijgen die klanten van mollie zelf ook al een factuur, dan hoef jij niets te doen.

 

Dat krijgen ze helaas niet. Ze zien zelfs niet dat Mollie er tussen zit bij telefonische betalingen (tenzij ze het 0900-nummer waar ze heen moeten bellen door Google zouden halen natuurlijk).

 

edit; maar het komt natuurlijk wel op hun telefoonrekening; maar dat geldt niet als factuur neem ik aan, of wel?

Link naar reactie
  • 0

Een creditnota van Mollie vermeld (kolom incl. BTW):

 

Omzet: € 53,55

Transactie: € -0,70 (19% BTW)

Totaal: € 52,85

 

Die transactie wordt op een kostenrekening geboekt. Dat zet het verhaal weer recht.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.