• 0

Hoe heet iemand die klanten voor je binnen kan halen

Ik ben opzoek naar een medewerker of freelancer die actief de markt op gaat met mijn product. En dus met een full color folder naar diverse locaties en ebdrijven gaat om mijn product te kunnen verkopen.

Mara ik heb geen idee hoe zoiemand heet en of er ook freelancers in dit beroep zijn.

 

Het liefst zou ik namelijk iets bedenken op provisie basis. Zat dan te denken aan bijvoorbeeld aan een bepaald percentage voor alleen een podium en een hoger percentage bij een compleet project. En dan op basis van de omzet die wordt binnengehaald bij een nieuwe klant in het eerste jaar.

Hierbovenop dan nog een vast bedrag voor het inlezen in mijn bedirjf en het eigen maken van het product.

 

Wat vinden jullie hiervan? IS dit reeel? En hoe heet dit vak?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Msschien dat extra denkkracht meer effect heeft dan extra verkoopkracht. Je 'verkoopt' namelijk geen podium- en lichtfaciliteiten, want je klanten zijn in de markt voor iets anders. Dat podium is per defiitie bijzaak. Je zal dus moeten nadenken over de hoofdzaak en daarbij aansluiting zoeken.

 

Wat kopen bedrijven waar een podium een belangrijke bijkomstigheid is? Is dat een optreden? Een presentatie? Is dat binnen of buiten? Is dat met of zonder catering? Is dat zelf georganiseerd of door anderen? Waar zoeken ze hun informatie, waar vinden ze leveranciers? Wie zoekt die info: is dat een speciale event manager, is dat de directiesecretaresse, de personeelsvereniging?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Msschien dat extra denkkracht meer effect heeft dan extra verkoopkracht. Je 'verkoopt' namelijk geen podium- en lichtfaciliteiten, want je klanten zijn in de markt voor iets anders. Dat podium is per defiitie bijzaak. Je zal dus moeten nadenken over de hoofdzaak en daarbij aansluiting zoeken.

 

Wat kopen bedrijven waar een podium een belangrijke bijkomstigheid is? Is dat een optreden? Een presentatie? Is dat binnen of buiten? Is dat met of zonder catering? Is dat zelf georganiseerd of door anderen? Waar zoeken ze hun informatie, waar vinden ze leveranciers? Wie zoekt die info: is dat een speciale event manager, is dat de directiesecretaresse, de personeelsvereniging?

 

Ik doel hier echt op evenement locaties, die op dit moment vanuit het gemak nog bij andere bedirjven zitten. Terwijl het veel beter, mooier en makkelijker kan. Dit soort bedirjven gaan vaak niet opnieuw zoeken, overheid is verplicht dit eens in de zoveel jaar te doen, maar zij zijn absoluut niet onze doelgroep.

Bij een aantal locaties waarwij nu binnen zijn hebben we dit gemerkt. Deze nieuwe opdrachtgevers kwamen meestal binnen omdat hun klant het zelf wilde regelen.

Ik ben dus niet opzoek naar bedrijven die af en toe een podium nodig hebben, die vinden hun weg wel en daar heb ik voor volgend jaar andere manieren voor bedacht. ik zoek nu juist de bedrijven waarmee je rond de tafel wil gaan zitten om een scherpe deal te maken al dan niet icm licht en geluid.

 

Dus gewoon telefoonboek erbij folders sturen, contact leggen, in de auto stappen en opdrachtgevers binnen halen. ;)

 

Ik heb zelf niet de tijd om dit te doen. Dus vandaar het idee om iemand er voor aan te nemen.

 

Even een korte oproep: Ik heb geen interesse in open sollicitaties of andere aanbiedingen.

Link naar reactie
  • 0

Evenementenlocaties oftewel accommodaties: daar zijn goede lijsten van. Je kan dus iemand inschakelen die inventariseert wat de (waarschijnlijke) behoeften zijn van deze accomodaties en op bezoek gaat. Als je die full color brochure centraal zet, kan dat een bezorger zijn. Oftewel gewoon een aardige buurman/buurvrouw die zich naar de directie toe kletst. Doe d'r dan meteen een aardige doos van heoa (het een of ander) bij en geef instructie dat ze een handtekening voor ontvangst moeten ophalen. Als je beseft dat die brochure slechts een stuk papier is dat je achterlaat, dan kan je een ietwat intelligenter vertegenwoordiger (al ken ik je buurman/buurvrouw natuurlijk niet) inzetten die daar gewoon eens gaat kletsen met een laptop en een ppt paraat.

 

Iets creatievers kan natuurlijk ook.

 

Maar je had al je creativiteit reeds in die folder gestoken...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

En daar gaan dus de een hoop mensen de mist mee in. Denken dat ze creatief zijn en dan allerlei originele dingen gaan bedenken waar niemand op zit te wachten. Kado's die zogenaamd grappig of origineel zijn en die men meteen weggooid, terwijl men zich afvraagd of de prijs lager had kunnen zijn zonder die rommel.

 

Ik heb helaas niet het geluk dat ik werkloze buren, vrienden of kennissen heb die voor mij de markt op gaan. Ben al blij als buren een pakket aan kunnen nemen zonder het kwijt te raken.

 

Nee ik zoek een betrouwbaar iemand die een compleet plan opzet, die contact legt met de klanten en in gesprek met ze kan gaan en als naslagwerk een mooie folder kan achterlaten. Ondanks alle fancy gadgets en internettools, vinden de meeste mensen een mooie folder toch nog altijd het handigst.

 

Kon op google niet vinden wat een ppt is, maar vermoed dat het iets is als een powerpointpresemtatie, een relic uit de jaren 80. Nog nooit heb ik een mooie/overtuigende powerpointpresentatie gezien en ik heb er in mijn leven al heel wat gezien. HEt is en blijft een dis presentatie met inmiddels wat bewegende mogelijkheden.

Misschien ben ik teveel verwent, maar folder is een stuk mooier dan een powerpointpresentatie. Bovendien heeft de opdrachtgever dan iets tastbaars wat makkelijker na te slaan is dan een usb stick oid.

 

Maarja, de traditie leert dat TwaBla en ik het nooit eens zijn/worden. Maar het zet me gelukkig wel aan het denken.

Link naar reactie
  • 0

@Jasper: wil je meer omzet of wil je meer winst?

 

Aan de hand van je reacties/vragen hier op HL vermoed ik namelijk dat het met je drive wel goed zit. Volgens kun je met nieuwe inzichten vrij eenvoudig meer rendement uit je bedrijf halen. Ik denk echter dat je niet zo zeer behoefte hebt aan een verkoper, maar eerder een soort van mentor. Een ervaren ondernemer die je bedrijf samen met jou naar een hoger niveau tilt. Dat kost waarschijnlijk veel minder dan een verkoper, terwijl het netto-rendement jarenlang veel hoger is. Je moet er natuurlijk wel voor open staan

 

Link naar reactie
  • 1

Ik wil vooral meer omzet, winst is een logisch gevolg hiervan.

 

Een coach hheb ik niet nodig, ten eerste veel te eigenwijs voor en ten tweede heb ik mijn zaken goed op orde. Af en toe moet ik hier op het forum even op bepaalde punten gewezen worden, vooral op het gebied van zelf doen en uitbesteden.. Maar verder heb ik goed in beeld van mijn bedrijfsvoering en bedrijfskosten. Jaren geleden heeft iemand dat hier op het forum ook gezegd, toen kwamen we op dezelfde conclussie uit.

 

Ik weet wel een beetje waar het vandaan komt, maar de dingen die ik doe, wil ik graag blijven doen. Administratie, onderhouden contacten huidige opdrachtgevers, ontwerpen van licht en geluidsplannen, websiteonderhoud en het binnenhalen van nieuwe opdrachtgever.

Helaas past dit niet allemaal meer in mijn 100 urige werkweek ;-)

Dus heb ik besloten wat dingen over te dragen in dit geval dus het binnenhalen van nieuwe opdrachtgevers.

Zo onervaren ben ik trouwens niet hoor, doe dit nu een jaar of 16, waarvan 10 ingeschreven bij de kvk. Heb 2 keer een crisis overleeefd, terwijl soortgelijken bedrijven de handdoek al in de ring hebben gegooid.

 

Wel bedankt voor het meedenken, maar ik denk dat dit de beste beslissing is. En heel veel kan er niet mis gaan, in het ergste geval kost het me meer tijd dan het me opleverd. Dat is ook de reden van het provisie verhaal.

En uiteraard zijn alle tips welkom

Link naar reactie
  • 0

handelsagent

accountmanager

vertegenwoordiger

rayonmanager

etc.

 

het lijkt me zinvoller om samenwerking te zoeken met bedrijven die evenementen faciliteren, organisatiebureau's hebben meestal zelf geen spullen, maar schakelen derden in zoals jij.

ik neem even aan dat er op dit vlak wel handelsagenten actief zijn die de facilitair bedrijven bezoeken, vaak hebben deze meerdere opdrachtgevers tegelijk. Wellicht zijn er ook hier leden op HL die hier iets in doen?'

zoek eens in je netwerk of je connecties hebt met een dergelijk facilitair bedrijf, #durftevragen ..

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is de juiste benaming accountmanager. Maar die werken vaak niet 100% op provisiebasis. Ik ben zelf ook op zoek naar een soortgelijk persoon overigens....

Een accountmanager blijft het aanspreekpunt van de klant. Volgens mij zoekt Jasper een mannetje die (koude) acquisitie pleegt, een klant binnen trekt en weer doorgaat met acquireren. Goede afspraken maken met een (freelance) vertegenwoordiger/acquisiteur/verkoper dus.

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Liever juist geen facilitaire bedrijven en evenementen verzorgingsbedrijven. Daar zijn er zo vreselijk veel van. HEt merendeel zijn hobbisten. Je hebt ook niets nodig. Je huurt gewoon alles in. Op dit moment bestaat 25% van mijn klanten uit dit soort bedrijven. En geen enkele heeft vaker dan 2 keer per jaar werk.

 

Een propper is mere voor de horeca om klanten binnen te halen.

 

In mijn eigen netwerk zijn de meeste wel bekend met mijn product en daar ken ik eigenlijk geen odnernemers die dit doen.

Link naar reactie
  • 2

Helaas past dit niet allemaal meer in mijn 100 urige werkweek ;-)

Jasper, volgens mij ben je echt een superaardige ondernemer die met heel inzet aan zijn onderneming werkt. Chapeau daarvoor.

 

Er is meer dan werken alleen, bijvoorbeeld je prachtige bruid en genieten van het leven. Ook daarbij wens ik je heel veel plezier en een heel mooi nieuwjaar.

 

Groeten,

Ard

Link naar reactie
  • 0

Je krijgt waarschijnlijk zelf ook wel eens een vertegenwoordiger aan de deur? Vraag het eens aan hun. Vaak willen ze best op provisiebasis wat er bij doen. Of luister eens rond binnen je klantenbestand. Ben vroeger ook wel eens benaderd door een klant die er mee ophield maar toch wat om handen wilde hebben. Maak je mooi gebruik van een bestaand netwerk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

BEdankt weer allemaal. Ik richt me vooral op B2B. Daar zit meer geld en die groep begrijpt ook beter dat iets geld kost.

 

Ik ben onlangs weer begonnen met het leiding geven bij een scouting groep, juist om uit de werksfeer te komen. (en natuurlijk omdat ik het super leuk vind)

 

Ik krijg heel weinig vertegenwoordigers over de vloer. Ik hou de boot altijd af. HEt kost namelijk heel veel geld en ik had tot voor kort nog geen kantoor alleen een grote opslag.

Link naar reactie
  • 0

De termen zijn zoals bas al aangaf accountmanager, verkoper, buitendienstmedewerker etc.

Het gaat niet zozeer om de term want die verschilt per bedrijf. Manager major accounts, national salesmanager en zo kun je doorgaan.

 

Een verkoper vinden die alleen om commissiebasis bij je in dienst komt gaat niet lukken denk ik. Ik betwijfel ook of het met een freelancer lukt. Je bent namelijk niet op zoek naar podiumverhuur dezelfde dag, maar zoekt bedrijven die voor langere tijd met je in zee gaan. Dat betekent dat het beslistraject bij die bedrijven ook langer is en het vaak veel tijd investeren is terwijl er pas een jaar later wat voor terugkomt.

 

In zo'n geval van je freelancer verwachten dat hij de enige is die investeert in tijd gedurende een lange(re) termijn terwijl hij wellicht al weer weg is voordat de deal rondkomt lijkt me niet reeel. Een combinatie van een (lage) vast vergoeding met een hoge commissie is misschien beter, maar is een kwestie van onderhandelen.

 

En ja, ze bestaan wel. Heb toevallig eergisteren nog iemand op bezoek gehad die als freelancer voor een groot softwarehuis de verkoop in Oost NL deed, maar daarnaast ook nog andere activiteiten had.

Wellicht eens kijken of freelance.nl ?

 

Groet

Frans

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.