• 0

Geld te kort, deal proberen te maken met programmeur?

Heren & Dames,

 

Ik wil iets voor mijzelf beginnen (online), alles is prima uitgewerkt, ik heb een leuke spaarrekening maar nét niet genoeg. Ik mis 2500 euro. Ik heb verschillende programmeurs benaderd en ze komen allemaal rond de 7000 euro uit. Ik mis de laatste 2500 euro (want heb ook het nodige gereserveerd voor marketing). En nu wil ik kijken of ik het op een akkoordje kan gooien met één van de programmeurs die een offerte heeft uitgebracht, iets met No Cure No Pay. Ik weet alleen niet hoe.

Ik heb namelijk ook van programmeurs enthousiaste reacties gekregen dat het leuk en vernieuwend is wat ik bedacht heb, en ik dacht misschien kan ik daar op inspringen door ze iets aan te bieden?

Bijvoorbeeld:

Die 2500 euro is hun eigen inzet, wanneer het project slaagt krijgen ze maandelijks een bedrag terug net zo lang tot dat ik het bedrag dubbel heb terug betaald. Is dit weinig? Is dit veel?

Wat zou jij er van vinden zo'n voorstel te ontvangen? Iemand die wil mee denken?

 

Fijne jaarwisseling en bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan altijd proberen zoiets voor te stellen, maar je moet wel een goede relatie met zo'n programmeur hebben wil hij zijn loon laten afhangen van jouw succes..

 

Denk dat ze eerder mee gaan in een voorstel voor gespreide betaling. Bijv. 3000 euro vooraf, 1500 euro bij oplevering en de missende 2500 euro na een paar maanden.

Link naar reactie
  • 0

Je moet de programmeur vooral zien te overtuigen dat je er helemaal voor gaat en dat je er alles aan doet om het project te laten slagen. Ik heb zelf in het verleden ook een aantal van dit soort deals aangenomen met de gedachte dat ik het een leuk project vond. Maar vervolgens had ik er flink veel tijd in gestoken en de persoon, die er dan de markt mee op moest deed er helemaal niets mee. En dan kon ik tenslotte ook fluiten naar mijn centen. Maar ik vond het des te irritanter dat er gewoon niets mee werd gedaan met wat ik had gemaakt en waar ik zoveel tijd in had gestoken.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een aantal keer voorstellen gehad om te participeren in een project op basis van winstdeling. Niet gedaan omdat ze me niet konden overtuigen van de winst die gemaakt zou gaan worden. Geen budget voor marketing bijvoorbeeld, geen concurrentie analyse etc etc. Zorg dus voor een overtuigend verhaal.

 

Een alternatief is wellicht om je project op te splitsen in twee fasen. In de eerste fase laat je een aantal dingen weg die, bij de start, niet perse geautomatiseerd hoeven worden. Een voorbeeld is het verwerken van bestellingen. Dat wil je natuurlijk geautomatiseerd doen als je tientallen bestellingen hebt maar voor de start voldoet een mail en het handmatig verwerken wellicht.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem met dit soort constructies is: wat als de programmeur vind dat ie genoeg heeft gedaan en er (nog) geen geld uit komt? Jij zult waarschijnlijk vinden dat het nog niet af is (want dat is het immers nooit) waardoor je in een vervelende situatie komt waarbij er geen geld is om verder te komen en de motivatie van de programmeur om meer tijd er in te steken steeds verder daalt.

 

Voor onszelf (als technische kant van het project) hebben we dit zowel een paar keer succesvol als minder succesvol gedaan. Wat mij betreft werkt het alleen voor kleine projecten met beperkte scope en risico. Zeg maar in de richting van één week werken voor de ruwe versie en nog een paar weken voor het afronden. Het moet dan ook echt af zijn.

 

Dat je een budget hebt scheelt wel een hoop, dat maakt de kans van slagen een stuk beter. Ik zou iig wel zorgen dat je sowieso een deel betaald: No-cure-no-pay lijkt mij te vrijblijvend als het voor het geheel geldt. Ik zou dan ook zoals willem voorstelt in ieder geval het deel wat je wel betaald vastleggen. Voor het no-cure-no-pay deel weet ik niet of een vaste beloning handig is, de 'cure' is immers waarschijnlijk ook variabel: je weet niet precies wat genoeg zal zijn om succesvol te worden.

Link naar reactie
  • 0

Heb je ervaring met internetconcepten ontwikkelen?

(Ik wel, even voor de beeldvorming ;-)

 

Programmeurs weten vaak heel goed wat hun werk waard is en helemaal als ze een populaire programmeertaal gebruiken zijn ze (nog steeds) erg gewild. Terugverdiendeals zijn dus lastig. En wat als het niet lukt?

Met 5000 euro in plaats van 2500 euro betalen compenseer je wel voor het risico dat ze dragen, maar de vraag is of ze daarmee te activeren zijn. Het doet ook iets met de dynamiek als je in zo'n constructie zit, de kans bestaat dat de energie er uit gaat als de eerste meters gemaakt zijn.

Heb je een idee hoe je omgaat met setbacks in het proces? Als je je budget volledig inzet heb je daar niet echt ruimte meer voor, terwijl zulke processen vaak anders lopen dan je vantevoren gepland hebt.

 

Wat ik me ook afvraag: hoeveel geld heb je gereserveerd voor het design? Zit dat straks goed in elkaar of denk je dat je er bent met een basis interface en knallen maar? Succes valt of staat ook met de gebruiksvriendelijkheid en "design for persuasion" die je gebruikt.

 

Misschien kan je het zelfs nog beter 100% als ondernemen neerzetten en een club zoeken die regelmatig nieuwe concepten in de markt zetten en met jou samen een venture willen opzetten. Je doet dan zaken met de ondernemer die z'n programmeur "ter beschikking stelt" voor het project. Wat je dan zou kunnen doen is een deel van je budget gebruiken om een "dev camp" met ze te houden en in twee dagen de kick-off van het project doen, met een aantal follow up "dev days" voor de volgende ontwikkelsprints. Mensen willen namelijk gave dingen doen, volgens mij trekt dat meer aan dan een dealtje.

Als je dat in de juiste netwerken uitzet althans, want er zijn vast wel leuke mensen te vinden die graag een paar dagen lekker gaan buffelen om een nieuw internetconcept uit de grond te stampen.

 

Je hebt budget gereserveerd voor marketing, maar heb je ook al een idee hoe je dat wil gaan doen?

 

Heb je er ideëen over hoe je die development wilt laten doen? (Je kunt bijvoorbeeld gaan voor de "agile" methode, dat is wezenlijk anders.

 

Ik zou zeggen: ga alvast netwerken. (Als je dat niet al gedaan hebt ;)

Hier bijvoorbeeld, bij de (gratis) Lunchtime Lectures van Appsterdam:

http://appsterdam.rs/

 

En wat je ook doet: laat de coders hun werk documenteren!

Laat het niet ontwikkelen in een onbekende, niet goed overdraagbare taal of met houtje touwtje oplossingen, want als de samenwerking stukloopt of om andere redenen niet wordt voortgezet zit je met de gebakken peren.

Gedocumenteerd betekent dat ze inzichtelijk maken hoe de database, framework en code in elkaar steekt. Als iemand anders dan moet gaan werken met de backend kunnen ze dat relatief gemakkelijk doen. Ik heb meegemaakt dat we iemand anders zochten voor de code en dat diegene er geen kant mee uit kon, omdat de vorige coder lekker had zitten knutselen om het werken te krijgen, maar dat zat zo hackish in elkaar dat je eigenlijk niks anders meer kon dan het opnieuw bouwen, en dan goed. Dat had de vorige coder ons er niet bij verteld >;(

En dat overkomt heel veel ondernemers.

 

Zo. Heb je er nog een beetje zin in? ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals fvddungen en Willem al aangaven - je wilt de programmeur vragen een deel van zijn inkomsten afhankelijk te maken van jouw mate van succes. Dan moet je met een heel overtuigend verhaal komen, en dan denk ik niet aan een mooi verhaal over hoe geweldig de site zou kunnen gaan lopen, maar aan keiharde garanties. En eerlijk gezegd - als ik kijk naar de bedragen die je noemt krijg ik er geen warm gevoel van. Als 2500 euro al een probleem is dan krijg ik het idee dat de basis niet deugt.

 

Oftewel - het is jouw site, dus jij moet de risico's lopen.

Link naar reactie
  • 0

Beste debby,

 

Mod edit, geen acquisitie op het forum, lees de huisregels.

 

Mvg paul

Heren & Dames,

 

Ik wil iets voor mijzelf beginnen (online), alles is prima uitgewerkt, ik heb een leuke spaarrekening maar nét niet genoeg. Ik mis 2500 euro. Ik heb verschillende programmeurs benaderd en ze komen allemaal rond de 7000 euro uit. Ik mis de laatste 2500 euro (want heb ook het nodige gereserveerd voor marketing). En nu wil ik kijken of ik het op een akkoordje kan gooien met één van de programmeurs die een offerte heeft uitgebracht, iets met No Cure No Pay. Ik weet alleen niet hoe.

Ik heb namelijk ook van programmeurs enthousiaste reacties gekregen dat het leuk en vernieuwend is wat ik bedacht heb, en ik dacht misschien kan ik daar op inspringen door ze iets aan te bieden?

Bijvoorbeeld:

Die 2500 euro is hun eigen inzet, wanneer het project slaagt krijgen ze maandelijks een bedrag terug net zo lang tot dat ik het bedrag dubbel heb terug betaald. Is dit weinig? Is dit veel?

Wat zou jij er van vinden zo'n voorstel te ontvangen? Iemand die wil mee denken?

 

Fijne jaarwisseling en bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Qua budget moet je er niet vanuit gaan dat je eerste investering het product creëert wat je wilt hebben. Veelal zie je dat de kosten in jaar 1 na ontwikkeling nogmaals een serieus percentage van de eerste investering zijn. Je krijgt feedback van gebruikers e.d. waarmee je weer stappen wilt gaan maken. Houd dus een substantieel percentage van je investering beschikbaar om de vervolgstappen te maken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ben zelf ontwikkelaar van apps en webservices. Er zijn veel ondernemers die bij mij met een dergelijk voorstel komen met winstdeling in het vooruitzicht. Ik zeg daar steevast nee op. Maar...

Ik heb een flink aantal klanten uit de medische sector waarbij ik de ontwikkelkosten laag heb gehouden en waarmee ik aansluitend en aanvullend een maandelijks abonnement heb afgesloten (ik lever een all in online service met hosting, service en database + programmatuur) voor x jaar.

Dan zijn de eerste investeringen niet erg hoog en genieten we samen van het succes van je online activiteit. ;)

Dat komt een beetje in de buurt van jouw idee, maar door garanties te stellen in de vorm van een (modulair) servicecontract is het voor een programmeur (die overigens wel kan beheren) misschien wat aantrekkelijker. Je neemt natuurlijk wel een risico, maar als je kans op slagen groot is, dan is zoiets wel te overzien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.