• 0

Schadevergoeding ontvangen, hoe inboeken?

Ik heb nog een vraagje net voordat het jaar afgelopen is :)

 

van PostNL hebben wij een schadevergoeding ontvangen omdat een produkt beschadigd is afgeleverd bij de klant.

 

Dit produkt is simpelweg weggegooid en wij hebben de klant een nieuw produkt toegestuurd.

 

Kan ik nu een credit-bon maken voor de schadevergoeding of mag dit niet? (om te voorkomen dat het bij de winst geteld wordt, het is immers geen winst)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Los ervan hoe je het gaat boeken, het gaat wél winstverhogend werken.

 

Je zou het in kunnen boeken als een bijzondere baat.

 

Als het gaat om een "kruimelbedrag" (tientjeswerk) en je moet allerlei kunstgrepen gaan uithalen om je boekhouding uit te breiden met "bijzondere baten en lasten", dan zou ik het gewoon bij de reguliere omzet boeken.

Link naar reactie
  • 0

nee, natuurlijk niet, of je nu geld voor een artikel ontvangt van een klant of van post nl, het blijft een opbrengst.. toen je het 2e artikel stuurde naar de klant heb je toch ook de kosten ervan verantwoord in je resultaat als kosten? dus dan moet je nu een opbrengst, in dit geval schadevergoeding, die er tegenover staat ook aan je resultaat nemen..

Link naar reactie
  • 0

Wat voor bedrag gaat het om?

 

Wat voor producten/diensten gaat het om?

 

Volgens mij is er (onder bepaalde voorwaarden) een mogelijkheid om het te reserveren. Je bouwt dan een soort "interne verzekeringsreserve" tegen schade's op. Hoe dit exact geboekt wordt en hoe het verder werkt bij het afboeken van schade's is materie voor goede boekhouders/accountant's. (op enig moment zal het echter altijd bijdragen aan de winst)

 

edit: aanvulling: volgens mij wordt het ook weleens een soort van garantiereserve genoemd.

Link naar reactie
  • 0

nee, natuurlijk niet, of je nu geld voor een artikel ontvangt van een klant of van post nl, het blijft een opbrengst.. toen je het 2e artikel stuurde naar de klant heb je toch ook de kosten ervan verantwoord in je resultaat als kosten? dus dan moet je nu een opbrengst, in dit geval schadevergoeding, die er tegenover staat ook aan je resultaat nemen..

 

Ja normaal is dit inderdaad zo, echter het oude produkt is defect en weggegooid. (ter compensatie is dus de schadevergoeding) Die schadevergoeding is dan toch geen extra winst bij het bedrag wat de klant al voor het produkt heeft betaald?

 

(of zie ik het helemaal verkeerd?) Het gaat wel om een XXXX bedrag.

 

Link naar reactie
  • 0

Kan ik nu een credit-bon maken voor de schadevergoeding of mag dit niet? (om te voorkomen dat het bij de winst geteld wordt, het is immers geen winst)

 

Een rare vraag (een beetje ‘n onzinvraag, om eerlijk te zijn – althans als ik je vraag goed begrijp):

 

- Je hebt dus als bedrijf een levering gedaan, maar de levering is beschadigd aangekomen bij de klant (door toedoen van PostNL). Omdat je dit voor de klant moet herstellen (en het niet jouw schuld was), heb je een schadevergoeding gekregen van PostNL.

- Het herstellen van de fout door PostNL heeft jou dus geld (of tijd) gekost en die kosten heeft PostNL (de veroorzaker) op zich genomen.

- Natuurlijk zijn de kosten (van het herstellen van de fout) die je maakt voor jou aftrekbaar van de winst en natuurlijk komt de schadevergoeding (die je van PostNL krijgt) dan ten gunste van jouw winst.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.