• 0

Verwerking inkoopprijzen in boekhouding

Hallo,

Allereerst de beste wensen voor 2012 !

Het jaar is weer om en ik wil graag mijn boekhouding afsluiten, nu loop ik tegen het volgende probleem aan. In 2010 heb ik op een bepaald moment van mijn leverancier lagere inkoopprijzen gekregen. Daarna heb ik een aantal verkopen geboekt zonder eerst de inkoopprijs aan te passen en hierdoor had ik aan het eind van het jaar een 'financiële voorraad' . Ik maak geen gebruik van voorraad en lever alles via dropshipments. Inkopen doe ik in Duitsland en verkopen in Nederland en Belgie.

Vorig jaar heb ik bij de afsluitin hulp gekregen van een 'ex' boekhouder, maar ik denk dat hij me een verkeerde boeking heeft laten maken. Het financiele voorraadverschil moest ik van hem als volgt boeken :

Voorraad aan :

inkopen binnen EU hoog

Maar al mijn overige inkopen worden geboekt op Inkopen binnen EU/Import hoog, ik betaal geen btw bij inkoop.

Nu heb ik dus nog steeds een openstaande post van 147,92 op inkopen binnen EU hoog, die ook telkens bij de BTW aangifte in de specificatie staat (Snelstart) het heeft overigens geen invloed op mijn aangiftebedragen.

Hoe moet ik dit nu boekhoudkundig correct wegboeken ?

In de bijlage een schermafdruk van mijn btw aangifte in snelstart.

Alvast bedankt voor de info, en als er verdere vragen zijn hoor ik ze graag !

Mvg Maartje

[titel aangepast - mod]

Aangifte.thumb.JPG.f508607686ed52fd3caa5b3dfd635e42.JPG

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34881-verwerking-inkoopprijzen-in-boekhouding/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Maartje, ook de beste wensen voor 2012. Maak in Snelstart eerst een nieuwe grootboekrekening, voorraadverschillen. De functie code kan 00 zijn. Vervolgens ga je naar de betreffende boeking van € 147,92 en past deze aan. Daarna kun je de btw aangifte in Snelstart herrekenen. Suc6, Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

• 0

Goede middag Maartje

Ik vermoed dat je als journaalpost bedoelt:

Inkoop binnen EU Hoog

Aan voorraad.

Immers je hebt een korting gekregen.

Als dit zo is dan heb je in 2011 een correctie geboekt die in 2010 thuis hoorde.

M.i. kun je in 2011 deze boeking gewoon verwijderen.

Met vriendelijke groet,

• 0

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties, even voor de duidelijkheid. De boeking

Voorraad aan :

inkopen binnen EU hoog

is gedaan in 2010 en niet in 2011. ROVéNed, kan ik in 2011 dit bedrag op jouw manier wegboeken of moet ik dit in 2010 doen ?

Bedankt !

• 0

Hoi, wanneer je de correctie in 2010 al hebt gedaan dan hoeft alleen de beginbalans van 2011 te worden aangepast. Met Snelstart kan de beginbalans onbeperkt worden herrekend. In de veel gevallen ontstaat er een verschil in de beginbalans, het verschil wordt veroorzaakt door de grootboekrekeningen omzetbelasting. Saldeer daarom de bedragen die met de omzetbelasting te maken hebben op één grootboekrekening, bijvoorbeeld op afdracht omzetbelasting. Dat alles doe je natuurlijk op de beginbalans van 2011 (memo/dagboek balans). Overigens boekt Snelstart de privé stortingen en opnamen van 2010 niet automatisch over naar de kapitaalrekening/vermogen zodat je de bedragen in 2011 op de kapitaalrekening moet boeken. Het is gewoon een kwestie van veranderen van de grootboekrekeningnummers. Suc6, Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

• 0

Hallo,

Bedankt, ik heb de beginbalans aangepast en het probleem is verholpen. Nog 1 klein vraagje, ik heb over dit jaar weer een klein saldo op rekening 3000 voorraad staan (zelfde oorzaak). Ik neem aan dat ik dit gewoon wegboek zoals je in eerste instantie aangaf ?

Thanks !

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar