• 0

Van bestelauto naar personenauto voor zaak of prive

Ik heb een eenmanszaak naast mijn normale baan. Ben volgens de belastingdienst alleen voor de OB ondernemer en niet voor de IB.

 

Ik heb op dit moment een bedrijfsauto op grijs kenteken op mijn eigen bedrijfsnaam. Hiervoor betaal ik bijtelling en btw correctie.

De auto is van het bouwjaar 2004 en ik wil een andere auto kopen.

 

Nu wil ik eigenlijk naar een stationwagon in plaats van een bus op grijs kenteken.

Ik zit te denken aan een volkswagen passat van rond 2008 van ongeveer 20.000 euro. Ik rij per jaar ongeveer 20.000km, waarvan ongeveer 3000km zakelijk.

 

Wat zou de voordeligste manier zijn deze auto te kopen? Ik weet dat ik met een normale auto in een hoger belastingtarief val dan bij grijs kenteken wat betreft de wegenbelasting.

 

- De auto prive kopen en compleet prive houden en km vergoeding bij zakelijke km's

- De auto prive kopen en voor de btw zakelijk aanhouden (dit kan heb ik gelezen)

- De auto zakelijk kopen en voor de IB en OB zakelijk houden? (of kan dit niet omdat ik voor IB geen ondernemer ben)

 

Of heeft iemand nog een beter idee wat ik zou kunnen doen?

Of moet ik meer informatie geven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou, ik schat dat er 2.500,- aan BTW in de aanschafprijs van 20.000,- zit.

 

En verder schat ik dat de auto per jaar dit kost:

6.000,- (gebruik en onderhoud), waarvan 800,- aan BTW. Plus:

3.000,- aan afschrijvingen.

Een vereenvoudigde vergelijking:

 

1.) Je behandelt de auto als privé. Dan kan je 600,- van de winst aftrekken (3000 km x 0.19). Dat levert je een ‘voordeel’ van 300,- op (bij 50% belasting) per jaar.

 

2.) Je behandelt de auto als zakelijk. Dan zijn de kosten (ex. BTW) 8.200,- en moet je hetzelfde bedrag weer bijtellen (33.000 x 25%). De 800,- aan BTW ben je ook weer einde van het jaar verschuldigd (2,7% van 33.000), dus in principe komt dat op nul uit allemaal. Geen ‘voordeel’ dus en behoorlijk veel administratie.

Daar staat dan weer tegenover dat je de BTW op de aanschaf kan terugvragen (2.500,-), maar als je de auto weer verkoopt moet je dan weer BTW berekenen en afdragen.

 

Geen echt opwindende dingen al met al. Ik zou (als deze schattingen een beetje kloppen) persoonlijk de auto privé kopen. Lijkt mij makkelijker.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.