• 0

Resultaat uit overige werkzaamheden: kasstelsel?

Beste forumleden,

 

Ik ben al een aantal uren bezig om antwoord te krijgen op mijn vraag.

Daarom zou ik graag mijn vraag voorleggen aan de kenners op dit forum:

 

Sinds februari 2011 heb ik een bedrijfje, en volgens de belastinginspecteur is er in mijn geval sprake van resultaat uit overige werkzaamheden. Heel het jaar heb ik mijn BTW afgedragen volgens het kasstelsel. Nu begon ik te twijfelen of dat wel mag.

 

Kan iemand mij uitsluitsel geven?

 

Alvast veel dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Peter, bedankt voor je reactie.

 

Ik heb echter dit forum nog verder door zitten spitten en ik zal hieronder een aantal bevindingen plaatsen:

 

Betekend dit dat je facturen inboekt op het moment dat de betaling heeft plaatsgevonden en dus niet aan de hand van de factuurdatum? Wat zijn de regels hieromtrend? Mag men dit zondermeer combineren met het factureerstelsel voor crediteuren?

 

Nee, combineren mag niet!

 

Kasstelsel mag je gebruiken als je:

- resultaat uit overige werkzaamheden geniet (dus geen IB ondernemer)

- een onderneming (veelal winkel) draait waar vrijwel alle transacties letterlijk per kas gaan.

 

Groet

Joost

 

Uit een van jouw vorige posts leid ik af dat jij uitsluitend ondernemer bent voor de omzetbelasting en niet voor de IB.

Dan dien je resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) in jouw IB aangifte op te geven.

 

Als ROW' er mag je het kasstelsel toepassen voor de bepaling van het resultaat. Ofwel: Als omzet reken je uitsluitend

dat deel dat in 2009 is ontvangen op je bankrekening en voor de inkoopkosten alleen het deel dat in 2009 is betaald.

Het saldo hiervan is de winst die je als ROW in de aangifte vermeldt.

 

 

Groet,

Alex

 

 

 

 

 

 

Wat is nu juist?!

Link naar reactie
  • 0

Wat betekent dit nu voor de onderstaande situatie volgens jou?

 

Een opdrachtgever heeft mij gevraagd om in december 2011 een factuur te sturen van werk wat geleverd is deels in 2011 en deels geleverd gaat worden in 2012. Ik ben hiermee akkoord gegaan en heb in december 2011 gefactureerd. Betekent dit nu dat ik in mijn resultaatberekening over 2011 deze omzet mee moet nemen, en dus meer belasting moet betalen?

 

Wat betekent dit voor de BTW behorende bij dit bedrag? Moet ik dit ook in mijn laatste kwartaalaangifte opgeven en dus afdragen? In dat geval mis ik ook in 1 klap mijn KOR, namelijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap nog steeds jouw reactie niet. Bovenstaande poster 'Alex' geeft toch duidelijk aan dat er voor de resultaatbepaling het kasstelsel gehanteerd mag worden?

 

Maar je hebt het in deze discussie niet over het bepalen van het resultaat, je hebt het over de afdracht van btw. Als dienstverlener aan ondernemers moet je voor de btw het factuurstelsel hanteren, wat wil zeggen dat de factuurdatum bepalend is voor het tijdvak van aangeven/afdragen/terugvragen.

Link naar reactie
  • 0

Maar welk stelsel ik ook hanteer, de Belastingdienst krijgt haar geld alleen op een later tijdstip?

 

Zo'n redenering doet niet ter zake. Hier zijn nu eenmaal eenduidige en harde regels voor en je hebt geen vrije stelselkeuze.

 

Zou ik daarom uberhaupt problemen krijgen met de fiscus?

 

Dat zou zomaar kunnen.

 

En als dit niet voor de resultaatbepaling geldt, mag ik het dan wel in 2012 pas als resultaat aanmerken?

 

Ondernemers moeten het resultaat bepalen volgens 'goed koopmansgebruik' en dat wil zeggen: de omzet opsplitsen en het deel dat je in 2011 gewerkt/geleverd hebt aan 2011 toeschrijven, de rest aan 2012.

 

Of je in jouw situatie je resultaat op de ondernemersmanier moet berekenen, dan wel dat het op kasbasis mag, weet ik niet zeker. Misschien kan iemand dat aanvullen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien kan iemand dat aanvullen.

 

Goed koopmansgebruik betekent in deze situatie:

De factuur als opbrengst boeken, mits ‘het geld’ verdiend is in 2011 (m.a.w. als de dienst dan geleverd is). Als het dus om een bedrag dat vooruit gefactureerd is gaat (omdat de dienst pas in 2012 geleverd wordt en pas dan verdiend is), dan heb je in 2011 helemaal niets verdiend op deze transactie – je hebt slechts een voorschotnota verzonden (en de BTW op deze nota ben je – zoals een paar keer al gezegd – meteen over het huidige BTW tijdvak verschuldigd).

 

Als je sterk het vermoeden hebt dat de klant helemaal niet gaat betalen, dan mag je daar een reserve voor aanleggen (een boeking in de kosten dus).

 

 

Ik snap nog steeds jouw reactie niet. Bovenstaande poster 'Alex' geeft toch duidelijk aan dat er voor de resultaatbepaling het kasstelsel gehanteerd mag worden?

 

Dat is nou precies het gevaar van meningen (of fragmenten van meningen…) op een forum.

Link naar reactie
  • 0

Het wordt me steeds duidelijker. Ik zal nog iets concreter zijn:

 

Het betreft een contract voor een 7-tal promotiefilmpjes.

In juni 2011 heb ik hiervoor een factuur gestuurd met een aanbetaling. Deze heb ik destijds ook keurig ontvangen. In 2011 heb ik 1 van de 7 promotiefilmpjes geproduceerd. De overige 6 gaan in 2012 geproduceerd worden. De factuur van de restantbetaling heb ik reeds in december naar mijn opdrachtgever verstuurd.

 

Moet ik dan 1/7 van het totaalbedrag toerekenen aan 2011 en 6/7 aan 2012 voor de resultaatbepaling?

 

Als dit laatste correct is, dan is het toch juist logisch dat 1/7 van het BTW-bedrag aan 2011 toegekend moet worden en 6/7 pas in 2012?

Link naar reactie
  • 0

Helaas Patrick. voor het berekenen van BTW en het berekenen van winst gelden verschillende wetten:

 

In jouw geval voor de BTW-wet geldt dat de factuurdatum bepalend is.

 

Voor het berekenen van de winst mag je uitgaan van het 1/7 deel.

 

Het is wel gerechtvaardigd om de factuur te splitsen in 2 delen. Een met de factuurdatum in het oude jaar en een of meer met data in het nieuwe jaar. Dat zal je moeten overleggen met je opdrachtgever.

 

Zie ook:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=40004

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Je bedoeld in 2012 een creditnota verzenden?

Accepteert mijn opdrachtgever dit wel? Zij zullen het vooruit factureren in 2011 om budgettechnische redenen gewenst hebben.

 

edit:

 

Je bedoeld natuurlijk de creditfactuur versturen met als datum 2011? Ik heb ze nu een e-mail gestuurd met dit verzoek (dus dat ik een creditnota verstuur en vervolgens de juiste factuur met als datum 2012). Moeten ze dit accepteren?

Link naar reactie
  • 0

Ze zijn niet verplicht het te accepteren want je was zelf al akkoord gegaan met factuur in 2011 maken. Je kan ze uiteraard wel uitleggen waarom je dit graag zou willen, als het mee zit zijn ze bereidwillig daaraan mee te werken. Je kan het ook zo zien, door de factuurdatum hou je minder geld over, als zij niet meewerken is er kans dat je uiteindelijk je prijs verhoogt en dat is dan dus alsnog in hun nadeel.

 

Het is nu 3 januari dus als het mee zit hebben ze nog geen btw aangifte gedaan, dan is het voor hun weinig extra werk, kan alleen zijn dat het voor hun fiscaal minder voordelig is.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor de reacties.

 

Inmiddels heb ik contact gehad met mijn opdrachtgever. De crediteurenafdeling heeft mijn factuur nooit ontvangen!

Zij geven aan dat ik een nieuwe factuur mag sturen met als datum 2012. Dus ik heb geluk. Nu heb ik nog 1 vraag:

 

De factuur heeft als factuurnummer 70005B (70005A was de aanbetaling).

In het nieuwe jaar wil ik mijn facturen gaan nummeren vanaf 80001. Moet ik nu toch 70005B hanteren of er 80001 van maken?

En is het in dat geval handig om in de factuur zelf aan te geven dat het de restantbetaling betreft van factuur 70005A uit 2011?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.