• 0

Hoe kan ik deelnemen aan een BV?

Hoi!

 

Ik heb een antwoord gezocht (google, dit forum) en veel gelezen en geleerd, maar niet gevonden. Ik heb ook al weer veel geleerd over VoF, BV, EZ, aansprakelijkheid, kosten voor oprichten, belastingtarieven en notariskosten. (showing off ...)

 

Een BV vroeg of ik mede-eigenaar wil worden. Er is geen uitgewerkt plan op tafel gelegd, alles is nog invulbaar. Ik heb gezegd dat ik graag wil proberen om een goede constructie te maken voor de BV en voor mij. Ik heb een eenmanszaak, en in 2009 een omzet van ongeveer 38k, waarvan ik 22k privé heb opgenomen (lekker alle studie- en andere schulden afgelost!). Ik ben getrouwd zonder clausules. De BV heeft 4 eigenaren (allemaal vanuit hun eigen BV), een paar werknemers in dienst en maakt gebruik van een aantal freelancers. Ze heeft een stuk of 30 grote klanten en is kien op klanttevredenheid, continuïteit, expertise en vernieuwing van hun product. Ik vind het een fijn bedrijf.

 

1. Welke rechtsvormen kan/moet ik aanhouden? Ik las dat een eenmanszaak (doorgaans) geen aandeelhouder is. Ik alleen dit jaar nog recht op startersaftrek, maar de ondernemers afrem vind ik wel fijn. Aansprakelijkheid is niet het grootste punt, denk ik. Want ik ben toch niet aansprakelijk voor de andere mensen in de BV (zolang ik niet fraudeer ofzo)? Ik wil ook niet besturen (denk ik). Een BV is relatief duur met mijn huidige omzet. Wat zijn nog meer voor en nadelen?

 

2. Hoe word je betaald in een BV? Ik las over management fees. Is dat loon (voor de belastingdienst) ofwel moet ik een bruto tarief vaststellen obv loondienst? Kan ik dat factureren vanuit mijn eigen onderneming (EZ)?

 

3. Ben ik nog wel ondernemer voor de belastingdienst als ik drie dagen per week voor de BV reserveer en dus nog maar 2 dagen 'over heb' voor mijn andere opdrachtgevers?

 

Ik denk dat ik hier moet stoppen, want misschien zijn vragen 2 en 3 wel overbodig als vraag 1 beantwoord wordt.

Als iets niet duidelijk is, dan licht ik t graag toe.

 

Bedankt voor je tijd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede morgen Kal,

 

Hoewel je wat concrete vragen formuleert staat je verhaal bol van onduidelijkheden of roept de tekst nog meer vragen op.

 

Het is voor mij onduidelijk wat je bedoelingen nu zijn.

Je wenst enerzijds als zelfstandig ondernemer verder te gaan en anderzijds, een deel, van je omzet over te dragen / in te brengen in een B.V. waarvan je aandeelhouder wenst te worden.

Waarom slechts een deel overdragen aan de B.V. ? En is er een onderscheid tussen de over te dragen omzet en de omzet die niet overgedragen wordt ? Enz.

 

Ik denk dat het belangrijk is dat je in overleg gaat met de vragende B.V. en eerst eens duidelijk krijgt wat de bedoelingen van deze B.V. precies zijn.

Welke functie hebben ze voor jou in gedachte?

In welk deel van je omzet zijn ze geïnteresseerd ?

Hoe willen zij dat je deel neemt in de Werk B.V. als natuurlijke persoon of via een Holding ?

Is het toegestaan/gewenst om naast de inbreng in de B.V. gedeeltelijk als zelfstandige verder te gaan (Concurrentiebeding) ?

 

Om enigszins concreet te zijn geef ik hier een aantal antwoorden waarbij ik het meest voor de hand liggende scenario schets.

 

1) Je neemt via een Holding B.V. deel in de Werk B.V., zoals ook de overige aandeelhouders.

2.) Je ontvangt een Management Fee in de Holding. Je bent zelf in dienst van de Holding en daar wordt loonbelasting etc. ingehouden en afgedragen.

3) Voor je activiteiten buiten de B.V.'s blijf je wel ondernemer voor de belastingdienst.

Echter of je in aanmerking komt voor de zelfstandigenaftrek is afhankelijk van enige variabelen zoals het aantal werkelijk bestede uren en de totale inkomsten uit beide activiteiten.

 

Ik hoop dat ik je hier wat mee geholpen heb.

Anders adviseer ik je om je verhaal wat in stukken te knippen en vraag voor vraag voor te leggen.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo VNIS

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb zitten knippen en plakken in de OP, dus er is wat essentiele info weggevallen.

 

 

 

Je wenst enerzijds als zelfstandig ondernemer verder te gaan en anderzijds, een deel, van je omzet over te dragen / in te brengen in een B.V. waarvan je aandeelhouder wenst te worden.

Waarom slechts een deel overdragen aan de B.V. ? En is er een onderscheid tussen de over te dragen omzet en de omzet die niet overgedragen wordt ? Enz.

 

Ik wil inderdaad een deel van mijn tijd en kennis en inzet besteden aan werk voor de BV. Ik wil geen geld inbrengen. Dat is ook niet wat de BV wil. De BV wil me wel graag medeeigenaar laten worden dmv aandelen. Dit (denk ik) mede in verband met binding aan het bedrijf en als incentive (dit is speculatie overigens). In Januari gaan we in overleg. Mijn vragen hier zijn puur oriënterend.

 

 

 

Ik denk dat het belangrijk is dat je in overleg gaat met de vragende B.V. en eerst eens duidelijk krijgt wat de bedoelingen van deze B.V. precies zijn.

Welke functie hebben ze voor jou in gedachte?

In welk deel van je omzet zijn ze geïnteresseerd ?

Hoe willen zij dat je deel neemt in de Werk B.V. als natuurlijke persoon of via een Holding ?

Is het toegestaan/gewenst om naast de inbreng in de B.V. gedeeltelijk als zelfstandige verder te gaan (Concurrentiebeding) ?

 

De BV vroeg me eerder als werknemer in dienst te komen. Dat wilde ik niet, ik vind ondernemen veel te leuk. Nu, vragen ze me als medeeigenaar. Waarom? Omdat ik een aanvulling kan zijn op hun werk. Ze willen me dus om mijn persoonlijkheid, mijn kennis en mijn kunde. Mijn huidige werk (als zelfstandig ondernemer) ligt deels in tzelfde vlak als het werk dat ik tot nu toe als freelancer voor de BV heb gedaan. Mijn klantenkring verschilt echter signifikant van die van de BV.

- De BV wil graag dat ik blijf doen wat ik nu doe, maar meer ga meedenken en me in sales ga verdiepen.

- Ze willen mijn omzet niet.

- Het is niet de bedoeling dat ik als werknemer in dienst ga van de BV. Ik weet niet welke andere mogelijkheden er zijn. Ik vind het begrip holding en werkBV nog niet duidelijk.

- Ik kan me niet voorstellen dat er een concurrentieprobleem zal ontstaan. Concurrentiebedingen teken ik over het algemeen niet, dat vind ik onzin en niet van deze tijd :-) (maar ik ben te overtuigen met heldere argumentatie)

 

 

 

1) Je neemt via een Holding B.V. deel in de Werk B.V., zoals ook de overige aandeelhouders.

2.) Je ontvangt een Management Fee in de Holding. Je bent zelf in dienst van de Holding en daar wordt loonbelasting etc. ingehouden en afgedragen.

3) Voor je activiteiten buiten de B.V.'s blijf je wel ondernemer voor de belastingdienst.

Echter of je in aanmerking komt voor de zelfstandigenaftrek is afhankelijk van enige variabelen zoals het aantal werkelijk bestede uren en de totale inkomsten uit beide activiteiten.

In dit geval heb ik dus meer kosten, minder aftrek, lager belastingpercentage en vakantiegeld. Die 1225 uur per jaar ga ik niet halen als ik drie dagen voor de BV werk.

 

1. Hoe reken ik uit wat dan de financiele beloning zou moeten zijn (nog even afgezien van de aandelen) ivm aftrekposten die ik niet meer heb etc?

2. Wat schiet de BV ermee op als ik als holding meedoe? Als zelfstandige ondernemer (Eenmanszaak) ben je een natuurlijke persoon?

 

Link naar reactie
  • 0

De BV vroeg me eerder als werknemer in dienst te komen. Dat wilde ik niet, ik vind ondernemen veel te leuk. Nu, vragen ze me als medeeigenaar. Waarom? Omdat ik een aanvulling kan zijn op hun werk. Ze willen me dus om mijn persoonlijkheid, mijn kennis en mijn kunde. Mijn huidige werk (als zelfstandig ondernemer) ligt deels in tzelfde vlak als het werk dat ik tot nu toe als freelancer voor de BV heb gedaan. Mijn klantenkring verschilt echter signifikant van die van de BV.

- De BV wil graag dat ik blijf doen wat ik nu doe, maar meer ga meedenken en me in sales ga verdiepen.

- Ze willen mijn omzet niet.

- Het is niet de bedoeling dat ik als werknemer in dienst ga van de BV. Ik weet niet welke andere mogelijkheden er zijn. Ik vind het begrip holding en werkBV nog niet duidelijk.

- Ik kan me niet voorstellen dat er een concurrentieprobleem zal ontstaan. Concurrentiebedingen teken ik over het algemeen niet, dat vind ik onzin en niet van deze tijd :-) (maar ik ben te overtuigen met heldere argumentatie)

 

Beste Kal

 

Als het vooral om de kennis en kunde gaat, heb je al overwogen om je dienst via je eenmanszaak aan de BV aan te bieden? Gewoon uurtje factuurtje. Als ze willen dat je mede-eigenaar wordt zonder geld in brengen krijg je dan wel een aandeel in de BV?

Link naar reactie
  • 0

Hi Christoffel

 

Bedankt voor je reactie!

 

Zoals ik al schreef, doe ik al een tijdje op freelance basis werk voor de BV.

Ja, ik krijg een aandeel in de BV op basis van mijn inzet, kennis en kunde (dat is tenminste het aanbod wat er nu ligt).

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

Goede middag Kal.

 

Het beeld is nu een stuk duidelijker.

 

De B.V. wil je graag aan zich verbinden maar jij wenst zelfstandig te blijven.

 

Voortzetting van de huidige situatie (Freelance) is dan voor jou de beste optie.

Zorg er wel voor dat niet meer dan 70% van je inkomsten uit de B.V. komen.

 

Aandelen die je aangeboden worden vertegenwoordigen ook een bepaalde waarde.

Daarmee wordt wellicht het "verlies" van de zelfstandigenaftrek gecompenseerd.

De zelfstandigenaftrek voor 2012 is vastgesteld op € 7.280,00.

(Bij een belastingtarief van 50% is je "verlies" dus € 14.560,00.)

 

Voor de BV maakt het volgens mij niets uit of de aandelen aan een Holding of aan jou in privé worden verstrekt.

 

Is het niet verstandig om ook je boekhouder of een andere adviseur in de besprekingen te betrekken ?

Link naar reactie
  • 0
maar jij wenst zelfstandig te blijven.

Op zich niet noodzakelijk, maar

1. wil graag op basis van gelijkwaardigheid aan de slag, ik vind bazen moeilijk :-)

2. ben nu ruim 3 jaar als zelfstandig ondernemer bezig, en dat bevalt me. In drie jaar heb ik me nog niet 'tot mijn volle potentieel' kunnen ontwikkelen (lees: alles zelf en alleen kunnen).

 

Ik zal zeker ook mijn boekhouder vragen. Het is best lastig om te vragen als je niet weet wat er mogelijk is en wat de valkuilen zijn. Bedankt voor je reacties. Het helpt.

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal ,

 

Ik zit nog niet zo lang op dit forum maar heb dit wel opgezocht om een mening te krijgen over het volgende :

 

Ik wil samen met een goede vriend van mij een BV gaan oprichten waar hij VEEL meer kennis en ervaring in heeft als ik .

 

Ik ben zelf ook ondernemer maar die niet in het vakgebied van de nieuwe BV . Daarnaast heb ik ook niet veel tijd om mij voor 50% met de nieuwe BV te gaan bemoeien . Echter zie ik wel dat deze branch betere potenties heeft dan de onderneming die ik nu heb . Ik wil mij zelf dus er wel beter in gaan verdiepen om langzaam een groter aandeel de gaan vervullen in de nieuwe BV .

 

Wij hebben ook een ondernemersplan opgezet en daar is voor 2 salarissen NU nog geen plaats . Nog maals , het is ook niet de bedoeling om direct al fifty-fifty op te starten .

Mijn vriend kan zich gewoon voor 100 % gaan inzetten en aan de opbouw gaan werken . Met hulp van mij dus !! Dat vind ie zelf ook heel prettig .

Is het nu een optie om dan minder aandelen te nemen in deze BV (5 of 10% of zo ) om zo toch een binding te krijgen met de bv en wie weet wat de toekomst allemaal in petto heeft voor ons ? Wordt het een topper zou mijn aandeel dan ook kunnen groeien ??? of zo ??

 

Ik zou het leuk vinden als iemand vanm jullie zoiets als een bij de hand geheeft heeft of daar een ongezoute mening over heeft

 

Ik hoor het graag

 

Lungo

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om een BV. Aandeelhouderschap staat los van het al dan niet of in meer of mindere mate verrichten van werkzaamheden. In principe krijg je aandelen naar rato van je inbreng in geld (of andere activa). Voor de verrichte werkzaamheden krijg je salaris. Krijg je aandelen in plaats van salaris, dan is dat loon.

 

Jullie zullen dus samen een aantal zaken af moeten spreken, zoals: wie investeert wat en in ruil voor hoeveel aandelen, en wie doet wat tegen welk salaris. Vervolgens kun je bij de gemaakte keuze bekijken wat de fiscale gevolgen (maar vergeet ook de overige gevolgen niet) zijn en of dat optimaal is of dat een andere, maar vergelijkbare keuze of weg daar naartoe voordeliger is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.