• 0

Verkoop van producten via Marktplaats. Vanaf welk bedrag belasting betalen?

Hallo,

 

Ik bestel sinds kort producten uit China en die verkoop ik particulier door op Marktplaats. Over sommige bestellingen betaal ik inklaringskosten, invoerrechten en BTW (wanneer de waarde van het pakket hoger is dan €22,-)

 

Verder studeer ik nog, woon bij mijn moeder (gescheiden ouders) die momenteel afgekeurd is en niet meer in staat is om te werken. Wel weet ik als ik werk dat als ik boven een bepaald verdient bedrag uitkom dat ik dan als kostwinnaar word gezien en dat mijn moeder haar uitkering word verminderd en ik haar moet toeleggen.

 

Dit zijn mijn volgende vragen:

 

Vanaf welk bedrag die ik maandelijks/jaarlijks verdien moet ik belasting gaan betalen?

Vanaf welk bedrag zou mijn moeder gekort worden op haar uitkering?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

Groeten,

 

Roy.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je dit structureel doet met de bedoeling er geld mee te verdienen, dan moet je minimaal aangifte inkomstenbelasting doen in de categorie 'resultaat uit overige werkzaamheden'. Daar is niet een bepaald bedrag als ondergrens voor. Of en hoeveel belasting je moet betalen hangt van je hele inkomenssituatie af.

 

Als het een zakelijk karakter krijgt, dan moet je nagaan of je voldoet aan de voorwaarden voor het ondernemerschap voor het handelsregister (kvk), omzetbelasting (btw) en inkomstenbelasting. Dat kan fiscale voordelen met zich meebrengen, maar ook allerlei verplichtingen.

 

De regels rond de uitkering van je moeder staan los van het ondernemen, dat kun je beter nazoeken op een site of vragen op een forum over uitkeringen.

Link naar reactie
  • 0

waar ligt de grens van het opgeven van de inkomstenbelasting? is daar een bepaald minimumbedrag voor?

 

Lees het bericht waar je op reageert ajb nog even goed.

 

En hoe zou de belastingdienst uberhaupt kunnen achterhalen dat je een "Marktplaats-handelaar" bent??

 

Dit is een forum over ondernemerschap, niet over belastingontduiking, dus dat doet niet ter zake.

Link naar reactie
  • 1

Heb ff Gegoogled.

 

De Wet Inkomstenbelasting is in 2001 grondig gewijzigd. Met deze wijzigingen deden ook de zogenaamde heffingskortingen hun intrede. Een heffingskorting is een bedrag dat u in mindering mag brengen op de belasting die u moet betalen. Dat bedrag kan per individu verschillen als men voor meerdere heffingskortingen in aanmerking komt. Zo heeft iedereen in ons land recht op de algemene heffingskorting van ruim 2.000 euro per persoon, wanneer men jonger is dan 65 jaar en 975 euro voor wie ouder is dan 65 jaar. Wie in 2010, 2011 of 2012 een bedrag van circa 6.000 euro in een jaar verdient, verdient dit belastingvrij omdat de te betalen belasting wegvalt tegen de algemene heffingskorting van circa 2.000 euro voor wie jonger is dan 65 jaar

 

Antwoord is dus: je mag ongeveer € 6.000,= verdienen, zonder dat je belasting hoeft te betalen.

Wel zal je achteraf wat extra aan zgn. inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet moeten dokken.

Precies hoeveel dat is weet ik niet, want ik heb er geen zin in het op te zoeken.

Rond 5% denk ik.

 

Vragen stellen over hoe het zit met een ouder met een (bijstands) uitkering, als je als inwonende jongere geld verdient, vind ik zeer verstandig niet meer dan normaal.

Hoewel dit i.d.d. waarschijnlijk niet het meest aangewezen forum voor is.

De bijstandswet is alweer grondig aan het veranderen.

Je kunt het een en andere beter vooraf weten, dan dat jij (en vooral je moeder) achteraf voor een nare verassing komt te staan.

Er zijn niet veel moeders die direkt het hele hardverdiende loon van haar kind wilt opeisen.

Misschien is de tijd rijp om op kamers te gaan, zodat de evt. financiële problemen van je moeder niet ook direkt jouw problemen worden.

Dit kan je beter van te voren weten.

 

Degene die gepakt was met stiekem handelen op marktplaats, werd om zo te lezen, gepakt n.a.v. dat ze door een bekende verlinkt werd.

Van je 'vrienden' moet je het hebben.

Dat maakt de problemen acheraf echter niet minder.

 

Samenvatting:

 

Eigenlijk heb je 3 vragen:

 

1. Hoeveel mag je verdienen zonder inkomstenbelasting af te moeten staan?

2. Heeft dit gevolgen voor de uitkering van je moeder?

3. Kan de fiscus / uitkerende instantie achterkomen dat je op marktplaats handelt?

 

Antwoorden:

 

1. Ongeveer 6000 euries

2. Hangt er van af welke uitkering je moeder heeft, in het geval van bijstand, waarschijnlijk JA. Arbeidsongeschiktheid / ziektewet / WW, waarschijnlijk NEE.

3. Ja. Instanties kunnen er achterkomen dat je op MP aktief zijn. Hoeft niet, kan wel. Waarschijnlijk is dat meestal n.a.v. een tip. Wat de pakkans is, wanneer je de regels hierover niet in acht neemt, is volgens mij totaal niet in te schatten.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog iets wat in mij op komt.

Ik lees dat je student bent.

Ik geloof dat als je een studiebeurs hebt, dat je rond de 10.000,- mag verdienen, zonder de beurs te verliezen.

Let daar dus ook op.

Wat de bedragen precies zijn, weet ik niet meer uit mijn hoofd.

 

Maar al dit info. is via google op te zoeken.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je dit structureel doet met de bedoeling er geld mee te verdienen, dan moet je minimaal aangifte inkomstenbelasting doen in de categorie 'resultaat uit overige werkzaamheden'. Daar is niet een bepaald bedrag als ondergrens voor. Of en hoeveel belasting je moet betalen hangt van je hele inkomenssituatie af.

 

Als het een zakelijk karakter krijgt, dan moet je nagaan of je voldoet aan de voorwaarden voor het ondernemerschap voor het handelsregister (kvk), omzetbelasting (btw) en inkomstenbelasting. Dat kan fiscale voordelen met zich meebrengen, maar ook allerlei verplichtingen.

 

De regels rond de uitkering van je moeder staan los van het ondernemen, dat kun je beter nazoeken op een site of vragen op een forum over uitkeringen.

 

Allereerst bedankt voor uw reactie.

 

Persoonlijk denk ik dat het ondernemen juist niet los staan met de uitkering van mijn moeder. Het probleem is als ik boven een bepaald bedrag (maandelijks) uitkom wordt zij gekort op haar uitkering en kan ik haar toeleggen. Dus met andere woorden word ik als kostwinnaar gezien.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb ff Gegoogled.

 

De Wet Inkomstenbelasting is in 2001 grondig gewijzigd. Met deze wijzigingen deden ook de zogenaamde heffingskortingen hun intrede. Een heffingskorting is een bedrag dat u in mindering mag brengen op de belasting die u moet betalen. Dat bedrag kan per individu verschillen als men voor meerdere heffingskortingen in aanmerking komt. Zo heeft iedereen in ons land recht op de algemene heffingskorting van ruim 2.000 euro per persoon, wanneer men jonger is dan 65 jaar en 975 euro voor wie ouder is dan 65 jaar. Wie in 2010, 2011 of 2012 een bedrag van circa 6.000 euro in een jaar verdient, verdient dit belastingvrij omdat de te betalen belasting wegvalt tegen de algemene heffingskorting van circa 2.000 euro voor wie jonger is dan 65 jaar

 

Antwoord is dus: je mag ongeveer € 6.000,= verdienen, zonder dat je belasting hoeft te betalen.

Wel zal je achteraf wat extra aan zgn. inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet moeten dokken.

Precies hoeveel dat is weet ik niet, want ik heb er geen zin in het op te zoeken.

Rond 5% denk ik.

 

Vragen stellen over hoe het zit met een ouder met een (bijstands) uitkering, als je als inwonende jongere geld verdient, vind ik zeer verstandig niet meer dan normaal.

Hoewel dit i.d.d. waarschijnlijk niet het meest aangewezen forum voor is.

De bijstandswet is alweer grondig aan het veranderen.

Je kunt het een en andere beter vooraf weten, dan dat jij (en vooral je moeder) achteraf voor een nare verassing komt te staan.

Er zijn niet veel moeders die direkt het hele hardverdiende loon van haar kind wilt opeisen.

Misschien is de tijd rijp om op kamers te gaan, zodat de evt. financiële problemen van je moeder niet ook direkt jouw problemen worden.

Dit kan je beter van te voren weten.

 

Degene die gepakt was met stiekem handelen op marktplaats, werd om zo te lezen, gepakt n.a.v. dat ze door een bekende verlinkt werd.

Van je 'vrienden' moet je het hebben.

Dat maakt de problemen acheraf echter niet minder.

 

Samenvatting:

 

Eigenlijk heb je 3 vragen:

 

1. Hoeveel mag je verdienen zonder inkomstenbelasting af te moeten staan?

2. Heeft dit gevolgen voor de uitkering van je moeder?

3. Kan de fiscus / uitkerende instantie achterkomen dat je op marktplaats handelt?

 

Antwoorden:

 

1. Ongeveer 6000 euries

2. Hangt er van af welke uitkering je moeder heeft, in het geval van bijstand, waarschijnlijk JA. Arbeidsongeschiktheid / ziektewet / WW, waarschijnlijk NEE.

3. Ja. Instanties kunnen er achterkomen dat je op MP aktief zijn. Hoeft niet, kan wel. Waarschijnlijk is dat meestal n.a.v. een tip. Wat de pakkans is, wanneer je de regels hierover niet in acht neemt, is volgens mij totaal niet in te schatten.

 

 

 

Bedankt voor uw reactie. Ikzelf heb al veel op Google gezocht om duidelijke antwoorden te vinden. Vaak kom je op diverse forums waarbij elk forumleider iets anders verteld en ik ook niet op mijn antwoorden kwam.

 

- Voor mijn studiebeurs kan ik maximaal € 13.362,53 bijverdienen.

- Jaarlijks mag ik €6.000 belastingvrij bijverdienen. (moet dit wel worden aangegeven? En wanneer niet aangegeven wordt welke gevolgen brengen dat met zich mee?)

 

Alleen de uitkering van mijn moeder en mijn inkomen blijft een vraagpunt! Op het internet is het ook moeilijk te vinden omdat elk antwoord dat op een forum gegeven wordt anders is.

 

In iedergeval bedankt voor de geïnvesteerde tijd!

Link naar reactie
  • 0

- Jaarlijks mag ik €6.000 belastingvrij bijverdienen. (moet dit wel worden aangegeven? En wanneer niet aangegeven wordt welke gevolgen brengen dat met zich mee?)

 

Moet dit wel worden aangegeven?

 

Ja. Voor de wet, moet je deze inkomsten aangeven, hoewel velen dat uiteraard niet doen.

Als je geen kvk inschrijving hebt en je het niet aangeeft, gebeurt er niks, tenzij ze er achterkomen.

Iemand kan bijvoorbeeld jaloers op je raken en een kliklijn bellen, dan ben je de klos.

 

Let op:

 

Als je samenwoont met iemand met een bijstandsuitkering, is de kans groot dat de gemeente ook jouw bankrekening(en) wilt controleren. Je hebt dus meteen met extra controles te maken, die iemand uit een niet bijstandsgezin niet heeft.

 

Hoe geef je het op?

 

Je geeft dat geld op in je belastingaangifte begin van het jaar, onder de rubriek 'overige werkzaamheden'.

Evt. kosten mag je aftrekken.

Wel de bonnen bewaren van wat je inkoopt in China, voor in het geval dat er ooit naar gevraagd wordt en het is ook overzichtelijker als je de inkomsten op een aparte rekening laat komen.

Blijf je thuis wonen, moet je waarschijnlijk maandelijks aan de gemeente melden wat je inkomsten waren.

 

Wat je in elk geval NIET moet doen is: wél opgeven aan de belastingdienst, met je moeder blijven wonen en 'vergeten' om de verdiensten aan de gemeente te melden.

Er is een koppeling tussen belastingdienst en sociale zaken.

Het is dan niet de vraag óf jullie gepakt worden, maar wanneer.

 

En wanneer niet aangegeven wordt welke gevolgen brengen dat met zich mee?

 

Precies wat er gebeurt is niet te voorspellen, maar het zou neerkomen op boetes / geld eisen en een hoop gezeik van de belastingdienst.

Wat er ook waarschijnlijk zou gebeuren, is dat de uitkerende instantie een fraudezaak aanspant.

 

Bijstandsuitkering en inwonend kind regels 2012

 

Hier is informatie over de regels rondom een bijstandsuitkering en een inwonend kind.

Zover ik begrijp, zolang je studeert, wordt er wat soepeler mee om gegaan, dan wanneer je alleen werkt.

 

http://www.k5-gemeenten.nl/internet/4-er-komt-een-inkomenstoets-voor-het-hele-gezin_3207/

 

Het lijkt alsof het mee zou vallen, maar je zou een hoop papierwerk elke maand bij de gemeente moeten inleveren.

Ook zou je de nodige discussies moeten voeren over winst, dat ze niet je hele omzet als winst beschouwen.

 

Als ik in jouw situatie was, zou ik gaan uitkijken naar een kamer, om daar te gaan wonen.

Heb je wettelijk recht op meer beurs en het zou in heel vele opzichten een stuk relaxter zijn.

Het hoeft uiteraard niet, maar dat is wat ik persoonlijk zelf zou doen.

Constant rekening te moeten houden met de afdeling sociale zaken van je gemeente, met alles wat je doet, is gewoon erg vervelend en kost een hoop tijd en energie wat je beter zou kunnen gebruiken.

 

Maar in elk geval, suk6 met je handel!

Het kan een heel leuke bijverdiensten zijn en als het bevalt, mogelijk later een leuk eigen bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Zijn je inkomsten uit Marktplaats je enige inkomsten, naast je studiefinanciering?

Of hou je er ook een bijbaan op na?

Als dat laatste het geval is, zul je veel eerder belasting moeten gaan betalen. Op de website van de belastingdienst kun je (binnenkort) een programma downloaden om een voorlopige aanslag aan te vragen, als je je verwachte brutoloon en je verwachte winst daar invult, krijg je een redelijk beeld van de te betalen belasting.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

- Jaarlijks mag ik €6.000 belastingvrij bijverdienen. (moet dit wel worden aangegeven? En wanneer niet aangegeven wordt welke gevolgen brengen dat met zich mee?)

 

Moet dit wel worden aangegeven?

 

Ja. Voor de wet, moet je deze inkomsten aangeven, hoewel velen dat uiteraard niet doen.

Als je geen kvk inschrijving hebt en je het niet aangeeft, gebeurt er niks, tenzij ze er achterkomen.

Iemand kan bijvoorbeeld jaloers op je raken en een kliklijn bellen, dan ben je de klos.

 

Let op:

 

Nogmaals bedankt voor je reactie. Als ik iets zou willen huren dan heb ik een vast inkomen nodig van een paar honderd euro per maand bovenop mijn studiebeurs. Het zou allemaal heel krapjes aan gaan en ikzelf wil het pas gaan overwegen als ik maandelijks makkelijk rond kon komen.

 

Verder ga ik bedenken wat ik met deze situatie moet doen. Ik ben er al een heel stuk wijzer door geworden.

 

Het handelen gaat mij erg goed af. Hopend op de toekomst dat er iets moois uitkomt!

 

Als je samenwoont met iemand met een bijstandsuitkering, is de kans groot dat de gemeente ook jouw bankrekening(en) wilt controleren. Je hebt dus meteen met extra controles te maken, die iemand uit een niet bijstandsgezin niet heeft.

 

Hoe geef je het op?

 

Je geeft dat geld op in je belastingaangifte begin van het jaar, onder de rubriek 'overige werkzaamheden'.

Evt. kosten mag je aftrekken.

Wel de bonnen bewaren van wat je inkoopt in China, voor in het geval dat er ooit naar gevraagd wordt en het is ook overzichtelijker als je de inkomsten op een aparte rekening laat komen.

Blijf je thuis wonen, moet je waarschijnlijk maandelijks aan de gemeente melden wat je inkomsten waren.

 

Wat je in elk geval NIET moet doen is: wél opgeven aan de belastingdienst, met je moeder blijven wonen en 'vergeten' om de verdiensten aan de gemeente te melden.

Er is een koppeling tussen belastingdienst en sociale zaken.

Het is dan niet de vraag óf jullie gepakt worden, maar wanneer.

 

En wanneer niet aangegeven wordt welke gevolgen brengen dat met zich mee?

 

Precies wat er gebeurt is niet te voorspellen, maar het zou neerkomen op boetes / geld eisen en een hoop gezeik van de belastingdienst.

Wat er ook waarschijnlijk zou gebeuren, is dat de uitkerende instantie een fraudezaak aanspant.

 

Bijstandsuitkering en inwonend kind regels 2012

 

Hier is informatie over de regels rondom een bijstandsuitkering en een inwonend kind.

Zover ik begrijp, zolang je studeert, wordt er wat soepeler mee om gegaan, dan wanneer je alleen werkt.

 

http://www.k5-gemeenten.nl/internet/4-er-komt-een-inkomenstoets-voor-het-hele-gezin_3207/

 

Het lijkt alsof het mee zou vallen, maar je zou een hoop papierwerk elke maand bij de gemeente moeten inleveren.

Ook zou je de nodige discussies moeten voeren over winst, dat ze niet je hele omzet als winst beschouwen.

 

Als ik in jouw situatie was, zou ik gaan uitkijken naar een kamer, om daar te gaan wonen.

Heb je wettelijk recht op meer beurs en het zou in heel vele opzichten een stuk relaxter zijn.

Het hoeft uiteraard niet, maar dat is wat ik persoonlijk zelf zou doen.

Constant rekening te moeten houden met de afdeling sociale zaken van je gemeente, met alles wat je doet, is gewoon erg vervelend en kost een hoop tijd en energie wat je beter zou kunnen gebruiken.

 

Maar in elk geval, suk6 met je handel!

Het kan een heel leuke bijverdiensten zijn en als het bevalt, mogelijk later een leuk eigen bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Zijn je inkomsten uit Marktplaats je enige inkomsten, naast je studiefinanciering?

Of hou je er ook een bijbaan op na?

Als dat laatste het geval is, zul je veel eerder belasting moeten gaan betalen. Op de website van de belastingdienst kun je (binnenkort) een programma downloaden om een voorlopige aanslag aan te vragen, als je je verwachte brutoloon en je verwachte winst daar invult, krijg je een redelijk beeld van de te betalen belasting.

 

Bedankt voor je reactie!

 

Momenteel heb ik geen bijbaan. Er gaat veel tijd inzitten en met mijn zware studie is dit niet te combineren. Bedankt voor de tip! Ik zal het in de gaten houden!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.