• 0

carriereswitch, opleiding en belasting

Hallo,

 

ik heb dit nog niet teruggevonden in het forum dus post het daarom bij deze:

 

ik ben ondernemer en leef van mijn webshop.

Nu wil ik iets heel anders gaan doen (therapeut worden) en is daar dus een opleiding voor nodig.

 

Mijn vraag is wat is slim?

Ik weet nog niet of ik na de opleiding mijn eigen praktijk start of me aan kan sluiten bij een praktijk.

Als ik me aansluit bij praktijk, ben ik eigenlijk een soort ZZP-er dus is toch eigen ding correct?

 

Ik weet nu alleen nog dat ik het wil gaan doen.

Wat voor vorm het daarna zal aannemen vind ik nog niet interessant gezien ik nog niet eens begonnen ben.

(kan met beiden vormen wel leven denk ik zo)

 

Is die opleiding tot therapeut aftrekbaar in beide gevallen?

Zoja, hoe is dit mogelijk? Hoef ik niet van te voren al een KVK nummer te hebben?

Zijn dit soort investerings/aanloop kosten?

 

ben benieuwd!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is die opleiding tot therapeut aftrekbaar in beide gevallen?

 

Misschien is dit aftrekbaar als studiekosten in de inkomstenbelasting.

 

Hoef ik niet van te voren al een KVK nummer te hebben? Zijn dit soort investerings/aanloop kosten?

 

Nee, een opleiding om iets nieuws te gaan doen mag je in het algemeen niet als bedrijfskosten verantwoorden.

Link naar reactie
  • 0

Scholingskosten zijn alleen aftrekbaar als de opleiding die gevolgd wordt nodig is voor het huidige beroep of een toekomstig beroep; voor deze laatste dienen duidelijk aanwijzingen aanwezig te zijn, dat binnen afzienbare tijd inkomen uit dit toekomstige beroep verworven wordt. (Als je productiemedewerker bent en vlieglessen volgt, dan is het niet direct aannemelijk dat deze lessen uitmonden in een aanstelling als piloot en zijn ze dus niet aftrekbaar.)

 

De uitgaven zoals lesgeld, boeken, computer kun je wel aftrekken als persoonsgebonden aftrek.

 

Als je onder de 30 bent kom je wellicht in aanmerking voor studiefinanciering.

aftrek_studiekosten_of_andere_scholingsuitgaven_2011_ib2751t12fd.pdf

Link naar reactie
  • 0

Scholingskosten zijn alleen aftrekbaar als de opleiding die gevolgd wordt nodig is voor het huidige beroep of een toekomstig beroep

 

Dat is in dit geval dus zo.

Ik wil bnnen 1 a 2 jaar mijn diploma's halen om daarna het desbetreffende beroep uit te gaan oefenen.

Maar zo te lezen is het dus nog eerder aftrekbaar als een persoonlijk iets dan ondernemers iets?

 

mocht ik een praktijk starten na die opleiding kan ik die opleiding dus niet als aanloopkosten opvoeren?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.