• 0

alcoholverkoop via internet

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier dus ik weet niet of ik dit op de juiste plaats schrijf.

 

Het gaat om het volgende.

 

Ik wil via internet kleine flesjes alcohol (20ml) die gepersonaliseerd worden/zijn verkopen.

Bedankjes gericht op Bruiloft, Verjaardag, Opening bedrijf enz.

De aanvraag komt via de sitemail en via verder mailverkeer (=tevens check leeftijd) wordt uiteindelijk de bestelling geplaatst door de klant. Elk flesje wordt gepersonaliseerd met bijv. een bedrijfslogo, tekst of een foto van het aanstaande bruidspaar.

Ik heb dus geen webwinkel met een winkelwagensysteem!

 

Het betreft flesjes (20ml) alcohol (meer dan 15%! ) en een gepersonaliseerd etiket.

Ik bestel de flesjes in Duitsland, daar waar ook het etiket gemaakt wordt.

Vanauit mijn leverancier in Duitsland worden de flesjes naar mijn klant gezonden.

Uiteraard stuur ikzelf de rekening naar de klant.

 

Ik weet dat als ik alcohol verkoop ik moet voldoen aan allerlei wetgeving. Maar geldt dit ook in het hierboven geschetste geval? Ik verkoop ze wel, maar in principe gaat geen enkel flesje via mij naar de klant.

Daarbij vraag ik me af of ik flesjes vanuit Duitsland kan betrekken zonder verdere regels?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

 

Groet, Frits

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Frits,

 

Dat kan niet! Accijns zul je altijd moeten afdragen (of jouw klanten). Zonder accijns aangifte zul je met agd (eagd) moeten vervoeren (anders een economisch delict).

 

Dit zul je allemaal moeten regelen!

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

De overheid is hard bezig met een goede oplossing zoeken voor een goede leeftijdscontrole voor websites.

Die dus officieel gebruikt kunnen worden en juridisch betrouwbaar. Geen idee hoe ver ze daar mee zijn. Maar misschien eens informeren hoe de stand van zaken bij het ministerie daarvan is?

Link naar reactie
  • 0

Beste Frits,

 

Om te beginnen wil ik je wijzen op ons Stappenplan Webwinkel Starten

Hierin wordt o.a. verwezen naar de regels bij koop op afstand.

 

Sterkalcoholhoudende dranken mag je alleen via een webwinkel verkopen als je een slijters- of drank- en horecavergunning hebt.

Als je bedrijfsmatig sterke drank verstrekt aan particulieren voor gebruik elders dan ter plaatse heb je een slijterijvergunning nodig. Dat iemand anders uiteindelijk de drank verpakt en verzendt, maakt voor de wet niet uit.

(dit laatste aspect wordt bevestigd door een beleidsmedewerker van het Ministerie van VWS, waar ik je vraag had voorgelegd).

 

Je bent verplicht bij aflevering van alcoholhoudende drank de leeftijd te controleren van de ontvanger.

Een interessant artikel daarover is hier te vinden.

 

Met een DIGID kan men zich identificeren op websites van de overheid. Het wordt niet in andere situaties gebruikt. Zie: www.digid.nl

 

Als je accijnsgoederen uit een ander EU-land ontvangt en de accijns is nog niet betaald, dan moet je voordat je de zending ontvangt een Vergunning geregistreerde geadresseerde hebben. Als de accijns al betaald is in het andere EU-land dan hoeft dat niet.

Zie verder: http://www.douane.nl/zakelijk/accijnzen/accijnzen-05.html#P146_9497

 

 

Vriendelijke groet, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Een ieder bedankt voor de reactie.

 

Beste Miki bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik heb inmidels ook de Stiva, de STAP en de commissie gedestilleerd benaderd.

 

Omdat de flesjes een gepersonaliseerd etiket hebben zie ik dit flesje alcohol eigenlijk als een bedankje, en toevallig zit er alcohol in. De kans is zelfs groot dat het flesje niet wordt leeggedronken. Dit doet dus jammer genoeg niets af aan het feit dat het alcohol is. Ik had gehoopt dat hiervoor (promotioneel gebruik, geschenkje, aandenken) misschien een uitzondering zou worden gemaakt.

Hoe doen bedrijven in relatiegeschenken/promotionele artikelen het dan als zij drank (in bijvoorbeeld het kerstpakket) verkopen?

 

Wil ik dit soort flesjes met alcohol én voorzien van een gepersonaliseerd etiket verkopen dan zal ik dus een slijterijvergunning moeten hebben.

Of heeft iemand een ander idee?

 

Vriendelijke groet,

Frits

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Let op! Het niet of wel moeten hebben van een vergunning geregistreerde geadresseerde doet NIETS af aan het moeten betalen van accijns. En wanneer je kleine hoeveelheden wil vervoeren rechtstreeks naar de eind ontvanger vanaf Duitsland zul je voor elke zending apart een accijns aangifte moeten doen (en in een groot aantal gevallen zelfs vooraf zekerheid stellen voor de af te dragen accijns).

 

Wanneer er in een ander land al accijns betaald is en de leverancier vraagt deze niet terug zal hij deze in je inkoopprijs versleutelen dus pas op wat je vraagt aan je leverancier!

 

Groeten,

 

Roy

 

PS: zie onderwerp: Webwinkel mag niet op industrieterrein op dit forum voor meer info over dit onderwerp!!

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor levering aan particulieren klopt het. Kan je het alcoholpercentage niet onder de 15% krijgen?

Anders misschien in zee gaan met je lokale slijter. Jij levert aan hem, hij verstuurd voor jou.

 

Aan bedrijven mag je wel leveren (vandaar dat er geen probleem is met kerstpakketten)

 

Hallo Bart,

 

De rechtstreekse verzending vanuit Duitsland naar de eindklant zou dan op naam van die slijterij moeten gaan? Of kan dat ook gewoon op mijn naam omdat ik dan de zogenaamde leverancier ben?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Let op! Het niet of wel moeten hebben van een vergunning geregistreerde geadresseerde doet NIETS af aan het moeten betalen van accijns. En wanneer je kleine hoeveelheden wil vervoeren rechtstreeks naar de eind ontvanger vanaf Duitsland zul je voor elke zending apart een accijns aangifte moeten doen (en in een groot aantal gevallen zelfs vooraf zekerheid stellen voor de af te dragen accijns).

 

Wanneer er in een ander land al accijns betaald is en de leverancier vraagt deze niet terug zal hij deze in je inkoopprijs versleutelen dus pas op wat je vraagt aan je leverancier!

 

Groeten,

 

Roy

 

PS: zie onderwerp: Webwinkel mag niet op industrieterrein op dit forum voor meer info over dit onderwerp!!

 

Hallo Roy,

 

Hoe kun je weten of er accijns is betaald?

Behalve het te vragen natuurlijk :)

Is er een instantie waar je dat kunt controleren?

 

Groeten,

Frits

Link naar reactie
  • 0

Hoi Frits,

 

Dat zal je moeten vragen, je kunt er vanuit gaan dat deze leverancier (wanneer hij werkelijk leverancier is) geen accijns betaald heeft (kosten verhogend).

 

Ik wilde met mijn opmerking voorkomen dat je vraagt om de accijns te betalen en dan moet dubbele kosten te komen zonder dat je dat door hebt.

 

Wanneer de hoeveelheden groot zijn kun je wel rechtstreeks werken vanuit Duitsland is mijn idee maar wanneer het telkens om enkele flesjes gaat lijkt het mij zeer duur (en onhandig) vandaar dat je dit niet echt tegenkomt op deze manier.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Misschien wel of niet helemaal in lijnmet TS maar toch:

‘Uitspraak rechter slijters schadelijk voor webwinkels’

 

http://www.emerce.nl/nieuws/uitspraak-rechter-slijters-schadelijk-webwinkels?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter&utm_campaign=uitspraak-rechter-slijters-schadelijk-webwinkels

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Misschien domme vraag: waarom mogen wijnen wel verkocht worden via een webwinkel. Misschien niet sterk alcoholisch maar ook daar is leeftijd controle niet mogelijk.

By the way: er is zelfs een online whisky shop (vooreenmooiglas.nl)

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe wordt de leeftijdscheck gedaan? Kan iemand van 14 bijv. met IDEAL gewoon drank bestellen? daar heb je volgens mij niet een heel goed zicht op (nacontrole leeftijd). Aan de fysieke kassa in een winkel heb je nog een dubbelcheck door de id-kaart. Als je nu iets zou afsturen kan het drankmisbruik in de hand werken.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe wordt de leeftijdscheck gedaan? Kan iemand van 14 bijv. met IDEAL gewoon drank bestellen? daar heb je volgens mij niet een heel goed zicht op (nacontrole leeftijd). Aan de fysieke kassa in een winkel heb je nog een dubbelcheck door de id-kaart. Als je nu iets zou afsturen kan het drankmisbruik in de hand werken.

 

Wettelijk gezien is de enige correcte manier een koerier of bezorgdienst die een leeftijdscheck doet bij aflevering. Maar er zijn natuurlijk ook (omslachtige) alternatieven te bedenken zoals het opsturen van een kopie van een identiteitsbewijs.

 

Een uitgeklede versie van DigID zou hier toch wel uitkomst bieden.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

Beste Frits,

 

Om te beginnen wil ik je wijzen op ons Stappenplan Webwinkel Starten

Hierin wordt o.a. verwezen naar de regels bij koop op afstand.

 

Sterkalcoholhoudende dranken mag je alleen via een webwinkel verkopen als je een slijters- of drank- en horecavergunning hebt.

Als je bedrijfsmatig sterke drank verstrekt aan particulieren voor gebruik elders dan ter plaatse heb je een slijterijvergunning nodig. Dat iemand anders uiteindelijk de drank verpakt en verzendt, maakt voor de wet niet uit.

(dit laatste aspect wordt bevestigd door een beleidsmedewerker van het Ministerie van VWS, waar ik je vraag had voorgelegd).

 

Je bent verplicht bij aflevering van alcoholhoudende drank de leeftijd te controleren van de ontvanger.

Een interessant artikel daarover is hier te vinden.

 

Met een DIGID kan men zich identificeren op websites van de overheid. Het wordt niet in andere situaties gebruikt. Zie: www.digid.nl

 

Als je accijnsgoederen uit een ander EU-land ontvangt en de accijns is nog niet betaald, dan moet je voordat je de zending ontvangt een Vergunning geregistreerde geadresseerde hebben. Als de accijns al betaald is in het andere EU-land dan hoeft dat niet.

Zie verder: http://www.douane.nl/zakelijk/accijnzen/accijnzen-05.html#P146_9497

 

 

Vriendelijke groet, Miki

 

Hallo Miki en Roy,

 

Ben nog steeds info aan het verzamelen over alcohol invoer en accijns.

 

Ik heb inmiddels ook begrepen dat ik altijd aangifte moet doen en dus ook altijd accijns moet betalen.

Dit ongeacht het feit of de verkopende partij reeds accijns heeft betaald.

 

Wel schijnt er een mogelijkheid te zijn om kleine leveringen te combineren wat betreft de betaling van accijns? Daar ben ik dus nog mee bezig.

 

Ook zou levering niet rechtstreeks vanuit mijn leverancier naar mijn klant kunnen, maar moet dat altijd via mij.

Hetgeen ik raar vind.

 

Alvast bedankt voor de reactie.

 

Vriendelijke groet, Frits.

Link naar reactie
  • 0

Tot nu bedankt voor de antwoorden.

 

Ik ben nog steeds doende antwoorden te vinden.

En er komen dan dus ook nieuwe vragen.

 

Accijns: Hiervoor ben ik in gesprek met de douane en ik snap nu hoe eea in zijn werk gaat.

 

Etiket op de flesjes alcohol (>15%):

Ik ga de kleine flesjes (alcohol)drank betrekken van een Duitse fabrikant.

(Even de levering B2C terzijde gelaten, daar kom ik nog een keer op terug)

Levering B2B bedrijven en horeca, dus dit mag dan via de website.

 

Volgens mij behoren op een etiket te staan:

Alcohol%, Smaak, Inhoud, Leverancier of verkoper, Glasbaklogo (niet verplicht)

 

Nu heb ik ook ergens gelezen dat alles voorzover mogelijk in het Nederlands vermeld moet worden.

Wat nu als bv de drank heet...... Plaumenwasser 40% Vol of Malzlikör 20% Vol

 

Moet ik dan de Duitse dranknaam vertalen in het Nederlands?

 

Als ik iets mis op het etiket dan hoor ik het ook graag!

 

Alvast bedankt,

 

Frits

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Nu heb ik ook ergens gelezen dat alles voorzover mogelijk in het Nederlands vermeld moet worden.

Wat nu als bv de drank heet...... Plaumenwasser 40% Vol of Malzlikör 20% Vol

 

Moet ik dan de Duitse dranknaam vertalen in het Nederlands?

 

 

De benaming moet niet vertaald worden (wandelende Johnny klinkt ook maar raar trouwens)

Link naar reactie
  • 0

Oud topic alert

 

Iemand die weet hoe het zit met Belgische webwinkels die alcoholische dranken leveren aan Nederlandse klanten?

 

In Belgie kennen ze geen slijterijen, sterke drank haal je daar gewoon in de supermarkt, niks slijter.

 

Ik vraag mij af hoe het zit wanneer een Belgische webwinkel voor alcoholische dranken aan een Nederlandse consument levert op een Nederlands adres. Kan die Belgische webwinkelier daarmee problemen verwachten? En op welke manier dan?

Volgens een Nederlandse slijter (die zijn handel dan helemaal stuk ziet gaan) zou dit accijnsontduiking zijn maar volgens mij is dat niet het geval omdat de accijns in Belgie al is betaald.

Link naar reactie
  • 0

Volgens een Nederlandse slijter (die zijn handel dan helemaal stuk ziet gaan) zou dit accijnsontduiking zijn maar volgens mij is dat niet het geval omdat de accijns in Belgie al is betaald.

 

De Nederlandse slijter heeft gelijk. De Belgische handelaar moet in Nederland accijns afdragen en kan de in België betaalde accijnzen terugvragen. Dit in tegenstelling tot het geval wanneer de Nederlandse klant in België zijn drank inkoopt en in Nederland consumeert - de particulier hoeft bij (beperkte) import geen aangifte te doen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.