• 0

Stoppen, wat te doen en hoe.

Korte inleiding

 

Het wordt de laatste tijd steeds moeilijker om genoeg opdrachten binnen te krijgen. Mijn bedrijf had een korte opleving een paar maanden geleden en we draaien zelf hogere omzetten dan we ooit eerder hadden gehad.

 

Maar toen kwam de maand december , wat normaal onze klapper in het jaar zou moeten zijn, maar het aantal opdrachten bleef achter. De omzet was wel goed , waardoor ik me geen zorgde maakte. Maar nu in de maand januari en de komende maand februari en maart, zijn er bijna geen opdrachten binnen gekomen. En door wat onverwachte en onverkombare hoge kosten kom ik nu in de problemen, waar ik denk ik niet meer uit ga komen.

 

Nu denk ik eraan om na 11 jaar de handdoek in de ring te gooien. Door de huidige en komende bezuinigingen denk ik dat het alleen maar erger gaat worden.

 

Nu weet ik niet meer hoe nu verder.

 

Ik was hard bezig met het afbetalen van mijn lening (nu nog 17.700 euro), ik heb een krediet op mijn rekening van 10.000 euro (totaal opgebruikt) en heb ik een schuld van 10.000 euro bij verschillende leveranciers. Totaal dus 37.700 euro. Ik krijg nog 5000 euro van klanten en 1000 euro van de belasting. En nog een openstaande rechtzaak waar ik 5000 euro van krijg. Gerechtelijk deurwaarder is hier mee bezig, helaas wel op zijn eigen tempo.

 

totaal dus een tekort van 26.700 euro en nog opdrachten terwaarde van 6000 euro.

 

Ik heb geprobeerd een lening te krijgen bij de bank om dit tekort aan te vullen, maar krijg niets bij de ING. Bij deze bank loopt mijn huidige rekening en lening ook.

 

Ben nu vooral erg moe en weet het niet meer. Volgens mij is het duidelijk dat doorgaan geen zin meer heeft. Maar als ik stop wat moet ik dan. Mijn inventaris brengt door de crisis niets op, de markt is overspoeld met spullen.

Maar een baan vinden wordt heel moeilijk in deze tijd en ik kan verder niet veel meer dan wat ik als ondernemer deed. En juist in deze branche vallen meer en meer ontslagen.

 

Ook weet ik niet of ik genoeg zou kunnen verdienen met een baan om dit geld bij elkaar te brengen.

 

Ook weet ik niet of ik zomaar mijn bedrijf kan stoppen. Of dat de overheid dan nog geld wil zien en of ik mijn lening zomaar als particulier kan terug betalen.

 

De bank weet nog niets van mijn problemen. En ik heb wel contact gehad met mijn leverancier waar ik de grootste schuld heb (6000 euro), zij hadden er geen problemen mee als de betaling langer zou duren dan het betalingstermijn. Bovendien heb ik de mogelijkheid om nog artikelen tot 10.000 euro te bestellen, zodat eventuele verkoop opdrachten nog door kunnen gaan.

 

Ook heb ik nog 2 mensen in dienst. 1 op oproepbasis en 1 met vaste uren. Zij weten nog van niets. Maar moet ik hun nu tot aan het einde van het contract blijven betalen?

 

De enige andere vaste lasten die ik heb is mijn werkplaats, maar dit contract loopt in april af.

 

Hopelijk kan iemand mij helpen, ik heb contact gehad met de KVK, maar die adviseerde mij om iemand hiervoor in te huren. Maar daar heb ik geen geld voor, toen ik dat zei kon de beste dame mij verder helpen. Ik kon eventuele ideeen en tips ook wel vinden op hun site of op andere websites.

 

Dit bericht is anoniem om bekende redenen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hey SLP.

 

Allereerst welkom hier, en weet in ieder geval dat je niet alleen staat. Er zijn er genoeg die weten wat je meemaakt nu (waaronder ikzelf. maar dan 10-voudig....) Niet iedereen is natuurlijk vannacht online, dus wacht even wat antwoorden af.

 

Wat mij per direct opvalt, is dat je schuld echt niet zo hoog is. Dit is goed te overzien en te overbruggen. Echt waar.

Logisch dat je je zorgen maakt, dat is aleen maar goed. Maar wat nu eerst het belangrijkste is, is om te slapen. Je hebt namelijk je energie nodig om dit het hoofd te kunnen bieden.

 

Waarom denk je er aan de handdoek in de ring te gooien ? Dreigementen ? Schuldeisers ? Bank ? Er lijkt mij echt nog niet zo veel bijzonders aan de hand ?

 

Je hebt nog opdrachten lopen, opdrachten in het vooruitschiet.... kop op !

 

Vertel morgen eens wat meer in wat voor handel/branche, gezinssituatie, VOF, BV... dat je zit, en er zullen genoeg tips binnen komen.

 

Sterkte, en slaap eens een keer goed.

 

Groet, Marcel

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig zijn er ook mensen die in een ander werelddeel zitten. :)

 

Vertel dan eens waarom je niet even fors gas geeft en voor februari en maart een boel nieuwe opdrachten probeert binnen te slepen? Bezuinigingen zijn vooral bij de overheid, markt heeft het vooral moeilijk met een paar procent minder. Als jij een paar procent/promille van de markt extra pakt...

 

 

Link naar reactie
  • 0
Maar een baan vinden wordt heel moeilijk in deze tijd en ik kan verder niet veel meer dan wat ik als ondernemer deed. En juist in deze branche vallen meer en meer ontslagen.

 

Tuurlijk kan je veel meer dan je denkt, daarom ben je ooit ondernemer geworden. Ok het zijn moeilijke tijden en werk is schaars. En wat je schrijft is heel herkenbaar. Ik heb het zelf allemaal meegemaakt maar heb alles nu weer op de rails en wil ik zelfs de uitdaging van het ondernemen weer aan. een paar tips vanuit mijn eigen ervaring:

 

Niet bij de pakken neer zitten. In eerste instantie schouders er onder en kijken of er nog kansen zijn om door te gaan. In gesprek blijven met je schuldeisers, situatie uitleggen en afspraken maken die je na kunt komen. loze beloftes koopt niemand iets voor.

 

Afhankelijk van jouw situatie zou je bij de gemeente kunnen vragen om in aanmerking te komen voor een BBZ regeling om door te gaan of te stoppen. In het laatste geval heb je in ieder geval een minimaal inkomen om te kunnen leven. En omdat je niet eeuwig in de bijstand kan vertoeven volgens de huidige opvattingen van de gemeente willen ze vaak wel helpen met re-integratie in het arbeidsproces.

 

Dus ook als je wilt stoppen niet stil blijven zitten maar gewoon op zoek naar oplossingen.

Link naar reactie
  • 0

Ik proef tussen de regels door geen bedrijfseconomisch probleem, maar een persoonlijk probleem.

 

Je bent je energie kwijt en slaapt niet goed. Je bent ongetwijfreld ooit met heel veel enthousiasme begonnen: waar is dat naar toe? Hoe krijg je dat weer terug?

 

Hoe gek het ook klinkt denk ik dat het goed is even afstand te nemen. Vakantie. Even niet zo met de zaak bezig zijn, maar met jezelf. Waar wil JIJ (niet je bedrijf) naar toe groeien? Hoe ga je dat doen en hoe is dat financieel mogelijk?

 

Volgens mij is er maar een manier om je bedrijf op de rit te krijgen: zelf weer enthousiast worden van dat wat je doet.

 

Ik heb geen inzicht in je situatie maar even afstand nemen is altijd mogelijk. Dat het wat centen kost zal vast, maar nu geen afstand nemen kost je veel en veel meer. Zoek een persoonlijke coach die je helpt je enthousiasme terug te vinden!

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Ook ik proef iets in dit verhaal dat mij, uit persoonlijke ervaring en uit ervaringen van anderen, heel bekend voorkomt. Ik vraag mij af of je fysiek met vakantie moet of juist een 'vakantie in jouw hoofd moet organiseren', want effe eruit wil nog niet zeggen dat je het in je hoofd kunt (en wilt) loslaten, dan zit je op je vakantieadres op een terras nog met je telefoon en laptop wanhopige pogingen te doen om grip op de zaak te houden.

 

Om in je hoofd de zaak rustig te krijgen, zul je voor jezelf - ik denk inderdaad met hulp van een coach - de zaak in hapklare brokken moeten opdelen. Een coach kan dan juist degene zijn die je helpt de hele kwestie te ontrafelen (zelfs een tandarts heeft een collega nodig om zijn kiezen te laten boren) en dan de hapklare brokken te vertalen naar acties en er de juiste prioriteit in aan te brengen.

 

Je mag me via pm wel benaderen, als je wat hulp bij het voornoemde kunt gebruiken.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben al iets langer lid van dit forum onder een andere naam, door nu aan te geven in welke branche ik zit is het zo duidelijk wie ik ben. Mijn excuses hiervoor.

 

Heel globaal zit ik in de zakelijke dienstverlening, maar dan wel de wat luxere dingen. En juist daar wordt nu in bezuinigd.

 

Jullie hebben wel gelijk 's avonds is het altijd een stuk donkerder dan overdag. Maar het probleem zit hem niet in de energie, want die heb ik juist teveel. Maar kan het niet uiten.

 

Ik wil heel graag de markt op om reclame te maken. Maar hier is geld voor nodig. Of ik het nu op internet wil gaan doen of dat ik werkelijk bij bedrijven langs wil gaan geld kost het altijd.

Er komen nog wat kleine problemen bij. Ons bedrijfsvooertuig moet hard vervangen worden, daar kan ik nu niet mee op klantbezoek gaan, onze bedrijfskleding is eigenlijk ook te oud. Op zich kleine kosten, maar het geld is echt op.

 

Helaas kan ik een coach nu ook niet betalen, een beetje een veel gehoord probleem, tenminste over wat ik hier gisteravond heb gelezen.

 

Vakantie zit er al helemaal niet in. Financieel niet en personeel kost ook een hoop geld.

 

Over de bbz ga ik zo eens lezen en een afspraak met de gemeente. Ik weet niet precies wat het betekend.

In mijn prive heb ik geen geldnood, mijn vrouw verdient voldoende om ons te kunnen onderhouden. Waarschijnlijk gaat dat die bbz wel in de weg staan.

 

Geld is echt het grootste probleem (story of my life), met geld is de boel wel op de rails te houden, maar juist dit is niet los te krijgen. Ik heb ook al even gelezen over iets vanuit de overheid qredits. Maar de grote mensenmassa heeft mijn beroep altijd al moeilijk gevonden, vooral banken e.d., dus ik verwacht niet dat ze hier ook maar iets willen uitlenen. Bovendien worden mijn vaste lasten per maand dan nog hoger.

Ik kon nog niet precies vinden van zij verdienen aan een lening, maar de overheid kennende is dit veel meer dan een gewone lening.

Link naar reactie
  • 3
Helaas kan ik een coach nu ook niet betalen

 

Ik heb momenteel een te drukke agenda om in de auto te stappen, maar wat ik je kosteloos kan aanbieden: als je niet te ver weg woont (dan wel bereid c.q. in staat bent er een stukje voor te reizen), zou je hier naartoe kunnen komen en kunnen we samen in een middagje de situatie in kaart brengen en kijken of het in een plan van aanpak te gieten is.

 

Stuur maar een PM als je daar wat meer over wilt weten of iets wilt afspreken.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Er zit al een valkuil in wat jij ziet als je keuze:

De handdoek in de ring gooien of doorgaan.

Dat is een woordkeus maar daarmee maak je je opties ook vrij ongeïnspireerd.

 

Mijn neefje was eens met een auto'tje aan het spelen toen er iets losschoot.

Hij zei, schuldbewust: "Ik heb het kapotgemaakt!"

Ik zei: "Nee, niet kapotgemaakt; veranderd."

 

Onderschat ook niet dat een deel van ons menszijn juist áán gaat van werkelijke existentiële uitdagingen.

Iets in ons vindt enge steegjes juist spannend.

 

En als je al vaststelt dat er niet aan geld te komen is maar dat wel het probleem is, kan je het nu volgens mij nog heel elegant afwikkelen allemaal.

 

Privé heb je dan misschien geen geldnood, maar misschien wel een verhoudingen-nood, als je vrouw én het vangnet is voor je levensonderhoud én je nu ook moreel tot steun is. Als damage control fantastisch natuurlijk, maar misschien is dat (bewust of onbewust) ook wel een factor in je onrust.

Kan zijn dat het helemaal senang is hoor, maar misschien de contemplatie waard.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Sorry snap niet helemaal wat je bedoeld met het eerste stukje, welke andere opties zouden er nog meer kunnen zijn?
Ik zou het willen vertalen dat jij waarschijnlijk zo in een brij van zorg en andere emotie zit, dat je geen afstand meer kan nemen om de zaak eens vanuit andere invalshoeken te bekijken. Jouw waarnemingen zijn daardoor zeer beperkt, terwijl er wellicht nog meer opties zijn.

 

Als je wilt, kan ik je wat 'huiswerk' mailen en waarop ik later zou kunnen reageren.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Er komen nog wat kleine problemen bij. Ons bedrijfsvooertuig moet hard vervangen worden, daar kan ik nu niet mee op klantbezoek gaan,

 

Is die echt op of schaam je je voor de ouwe bak waar je in rijdt? Zelf mijn mooie auto van de zaak in moeten leveren en omdat de plannen nog niet 100 % rond zijn toch maar even een "knakenbak" gekocht. 18 jaar oud, de lak een beetje dof maar verder geen deuken. En ja het blijft model 1994 maar ik ga er net zo makkelijk mee naar toekomstige klanten.

 

En bedrijfskleding? je zegt zelf dat je in het luxe segment zit dus zal het niet om een overal gaan. In december even een paar pakken gekocht in de opruiming. geen echt merk maar gewoon netjes voor de helft van de prijs. nieuwe stropdas erbij en ik ben helemaal weer het ventje. En mijn bedrijfsnaam hoeft er niet op die staat gewoon op mijn visitekaartje.

 

BBZ kan je wel vergeten als je een verdienende partner hebt. het gaat tenslotte om bedragen op bijstandsniveau waar je voor in aanmerking kan komen. Geen vetpot hooguit voor het dagelijkse levensonderhoud.

 

Reclame kost geld maar als je een beetje inventief bent hoeft het allemaal niet zoveel te kosten.

 

De bedragen die je noemt zijn niet extreem. 5 jaar geleden had ik voor dat bedrag zo met je willen ruilen. De enige manier om uit deze spiraal te komen is om er volledig voor te gaan. Maak een keus uit de opties "stoppen of doorgaan" en ga aan de slag. Geld verdienen is niet alleen afhankelijk van opleiding of ervaring. Zelfs met een bezem kan je nog 10 euro per uur bijeenvegen. En als je doorgaat alles uit de kast trekken en tegelijkertijd op de kleintjes letten. omzet genereren is niet afhankelijk van hoge kosten maar gewoon van inzet en inventiviteit.

 

Ik zou voor de laatste optie gaan tenslotte ben je 11 jaar geleden niet voor niets ondernemer geworden. :)

Link naar reactie
  • 0

De bedrijfskleding bestaat op dit moment alleen uit een zwart t-shirt met opdrukking. De Bus is op omdat er steeds meer kosten bij komen en de roestplekken heel erg opvallen. We hebben deze de afgelopen 11 jaar ook wel flink gebruikt.

 

T-shirts kosten niet veel, maar ik heb nu niks.

 

Als reclame middel zat ik te denken aan een full color flyer bestaande uit 3 gevouwen a4tje (qua grote dan), ik heb nog niet gekeken wat dit kost om te laten maken. Oplage zal iets van 250 stuks worden. Drukkosten zulln iets van 300 euro worden en dan nog het ontwerp.

Link naar reactie
  • 0
Hoi Hans, Ik ben wel benieuwd naar dat "huiswerk", wellicht krijg ik er een aantal goede ideeen van.

 

OK, Kijk eens naar de volgende vier aspecten:

 

1. Je klantenportefeuille: - hoe werd / wordt die opgebouwd, - hoe is die samengesteld, - hoe worden de nieuwe klanten zoal geworven, - hoe (+ of -) ontwikkelt de klantenportefeuille zich, welke trends zijn van invloed?

2. De Omzet: hoeveel omzet wordt gegenereerd uit de klantenportefeuille? Welke segmenten dragen voor welk deel bij aan de omzet? Wat is daaruit op te maken? Trends?

3. Marge: in hoeverre heb je controle over de marge (omzet -/- kosten = jouw bruto inkomen) en - hoe goed - kun je die bewaken?

4. Billing: worden facturen op tijd betaald c.q. geïnd?

 

Probeer eerst eens per aspect afzonderlijk zoveel mogelijk te beantwoorden en te beredeneren, trek dan je conclusies (waar en hoe kan het beter, waar gaat het goed?), breng hierin prioriteit aan in relatie met de andere aspecten. Je trekt de kwestie dus even uit elkaar en kan daarna de zaak weer in samenhang brengen, maar je hebt dan 'hapklare brokken' om aan te pakken.

 

Kijk ook even hier, TS heeft van mij een sessie in een soortgelijke situatie gehad en woont wellicht dichter bij jou. Misschien kan ze jou ook een beetje verduidelijken hoe ik het bovenstaande bedoel.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Hallo SLP,

Ook heb ik nog 2 mensen in dienst. 1 op oproepbasis en 1 met vaste uren. Zij weten nog van niets. Maar moet ik hun nu tot aan het einde van het contract blijven betalen?

Het hemd is nader als de rok. Kun je de werkzaamheden van deze mensen niet zélf uitvoeren? Zo ja dan zou ik zeker overwegen om ontslag aan te vragen op economische gronden, het aflopen van het contract van je werkplaats kan zelfs "positief" gebruikt worden in deze aanvraag.

 

Ik heb momenteel een te drukke agenda om in de auto te stappen, maar wat ik je kosteloos kan aanbieden: als je niet te ver weg woont (dan wel bereid c.q. in staat bent er een stukje voor te reizen), zou je hier naartoe kunnen komen en kunnen we samen in een middagje de situatie in kaart brengen en kijken of het in een plan van aanpak te gieten is.

Een geweldig aanbod van Hans. Als ik jou was zou ik een B&B bij hem boeken, een dagdeel met Hans brainstormen en in het mooie Drenthe even lekker uitwaaien... Deze investering zal je beslist geen windeieren leggen!

Link naar reactie
  • 0

Het ontslaan van deze mensen is hetzelfde als het bedrijf stoppen. Ik heb deze mensen nodig, om eventuele opdrachten te kunnen doen

 

Maar dat zal ook niet veel uitmaken. De kosten per maand zijn niet meer dan 400 euro.

 

Ik ga de komende weken eerst eens aan de slag met de huiswerkvragen, op dit moment zijn de kosten om daar naar toe te gaan even te hoog. Maar zodra er weer wat geld is zal dit misschien inderdaad een goede zet zijn.

Link naar reactie
  • 0

Sorry dat ik een tijdje niet meer gereageerd heb, maar ik heb jullie advies opgevolgd en heb me bewust even niet met de zaak bezig gehouden. Dat is echter niet echt gelukt. Wel heb ik wat ideeen om de omzet op te krikken. Een volgende stap is nu om ergens geld los te krijgen.

Ik heb al gelezen over qcredits, maar de kosten die ze daar berekenen zijn echt belachelijk hoog. 350 euro voor 10000 euro.

 

Dus ik ga eerst verder kijken of er een bank is die de lening van de ing wil overnemen en mij dan 10000 euro extra ruimte wil geven.

 

Weet iemand wat het zou kosten als ik samen met iemand de cijfers opstel en een ondernemersplan schrijf?

Link naar reactie
  • 0
Ik heb al gelezen over qcredits, maar de kosten die ze daar berekenen zijn echt belachelijk hoog. 350 euro voor 10000 euro.

 

Dus ik ga eerst verder kijken of er een bank is die de lening van de ing wil overnemen en mij dan 10000 euro extra ruimte wil geven.

 

Weet iemand wat het zou kosten als ik samen met iemand de cijfers opstel en een ondernemersplan schrijf?

 

* niet alleen qredits berekent kosten, alle banken doen dat. en bij lage kredieten zijn de kosten in verhouding vaak hoog

 

* Als je eigen bank al niet wil verhogen zal een andere bank dat niet zomaar wel doen. blauwe ogen zijn tegenwoordig niet genoeg om krediet los te peuteren.

 

* nu nog cijfers en een ondernemersplan opstellen is eigenlijk een beetje als mosterd na de maaltijd. Zeker als problemen zich aandienen moeten je cijfers actueel zijn en je plannen helder.

 

Ik denk dat je te veel gefocust bent op extra krediet, maar is dat niet meer dan het ene gat met het andere gat vullen? Richt je meer op het binnenhalen van omzet en zorg daarbij dat ook het geld snel binnen komt. Daarnaast zo snel mogelijk werken aan kostenreductie. Als je geen werk voor je personeel hebt is iedere euro salaris al te veel. Wat voor contract hebben jouw medewerkers eigenlijk als je salariskosten 400 euro per maand zijn. Als ze een 0 uren contract hebben of op oproepbasis werken dan heb je alleen kosten als je ook omzet hebt. Is die omzet wel kostendekkend om door personeel uit te laten voeren.

 

Uitbreiding van krediet is alleen zinvol als de toekomstperspectieven goed zijn maar zeker geen oplossing voor de korte termijn. krediet is nog geen garantie voor omzet.

Link naar reactie
  • 0

Korte inleiding

 

Het wordt de laatste tijd steeds moeilijker om genoeg opdrachten binnen te krijgen. Mijn bedrijf had een korte opleving een paar maanden geleden en we draaien zelf hogere omzetten dan we ooit eerder hadden gehad.

 

Maar toen kwam de maand december , wat normaal onze klapper in het jaar zou moeten zijn, maar het aantal opdrachten bleef achter. De omzet was wel goed , waardoor ik me geen zorgde maakte. Maar nu in de maand januari en de komende maand februari en maart, zijn er bijna geen opdrachten binnen gekomen. En door wat onverwachte en onverkombare hoge kosten kom ik nu in de problemen, waar ik denk ik niet meer uit ga komen.

 

 

Ik volg dit topic met belangstelling, ook ik heb het allemaal in een ver verleden meegemaakt, maar zit me toch steeds weer af te vragen n.a.v. jouw bovenstaande tekst of je niet serieus moet nadenken iets aan je marge te doen.

 

Het zou bij een normale marge zo zijn dat je na een bloei met zelfs hogere omzetten een tijdje zou kunnen interen op de winst maar nu is deze na korte tijd al op waar ik uit opmaak dat je marge te laag is of de kosten te hoog. Al bij een normale omzet moet de marge zo zijn dat je langzaam een buffer opbouwt voor tegenslagen en die was er nu ook al niet.

 

Een goede boekhouder zou je gewezen hebben op deze feiten, kijk ook eens of daar wat aan te doen is.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0
Weet iemand wat het zou kosten als ik samen met iemand de cijfers opstel en een ondernemersplan schrijf?

 

Het lijkt mij sowieso goed te beginnen je ondernemings- c.q. marketingplan eens te updaten, zo'n plan zul je zelf toch (in hoofdlijnen) moeten opstellen. Vervolgens kun je e.e.a. (laten) doorrekenen en bekijken welke kredietbehoefte er dan werkelijk is.

 

Krijg je weer wat huiswerk van mij erbij en wel de volgende vragen, die je voor jezelf zult moeten beantwoorden (ga hierbij niet over één nacht ijs!): Wat wil ik bereiken? Hoe is dat te bereiken? Wat is ervoor nodig om het te bereiken? Als je die vragen hebt onderzocht, uitgewerkt en beantwoord, heb je ook de basis voor je ondernemingsplan.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Even een korte toelichting.

 

Ik had een behoorlijke buffer opgebouwd, ter indicatie, voldoende om zonder lening een nieuwe BE vrachtwagen te kunnen kopen. Door het falliet gaan van een aantal bedrijven en onverwachte kosten is de deze buffer als sneeuw voor de zon verdwenen.

 

Op zich heb ik mijn financieen behoorlijk goed op orde. Binnen 1 minuut kan ik aangeven wlke geld ik nog krijg, wat ik nog moet betalen, welke kosten ik ga maken de komende maand en welke omzet ik nog binnen ga krijgen. 90% van de omzet wordt met contracten/offertes vastgelegd, de andere 10% zijn opdrachten die ik minder dan een maand van te voren binnenkrijg, hier heb ik ook geen zicht op. Deze inkomsten zijn vooral als extratje en worden eigenlijk nooit in de planningen meegenomen.

Ik bankier bij de postbank en het afwijzen van mijn lening was nergens opgebaseerd behalve op mijn banksaldo. Meer gegevens zijn er nooit gevraagd.

 

Ik heb geen boekhouder, wel een administratiekantoor waar ik met mijn vragen terecht kan en iemand die aan het einde van het jaar mijn boekhouding nakijkt en mijn jaaraangifte doet.

Mijn salarisadministratie besteed ik uit bij een ander bureau (kostenkwestie).

 

De personeelskosten die ik maak zijn deels op oproepbasis (dus geen omzet geen kosten) en deels vaste kosten. Dat is voor iemand die 1 keer per week alles opruimt, opknapt, repareerd en soms ook op pad gaat. Deze kracht ga ik op geen voorwaarde ontslaan. Het heeft me namelijk 4 jaar gekost voordat ik iemand kon vinden die en niet teveel kost en niet net als zijn leeftijdsgenoten vreselijk lui is. Mocht de boel aantrekken kan ik zeker niet zonder iemand die in de werkplaats aan het werk is.

 

Tot nu toe heb ik nooit ean lange termijn planning gemaakt voor marketing. Ik weet wel welke manieren er inmiddels wel en niet werken. De meeste overeenkomsten zijn voor een jaar. Verder ben ik nog nooit gegaan en ik weet op dit moment ook niet of dat wel of niet nodig is.

 

Mijn marge staat behoorlijk onder druk. Wij zijn al niet de goedkoopste, maar leveren wel verreweg de beste service en product. Helaas kijken een hoop bedrijven daar in tijden van crisis niet naar.

 

De reden waarom ik denk dat een krediet nodig is, komt omdat er nu geen geld is en er zelfs geld tekort is om leveranciers te kunnen betalen. Met het extra geld kan ik dat wel, heb ik een buffer van 6 maanden en kan ik mijn reclameplan uitvoeren. Ik kan dat wel doen met het geld dat er nu nog binnen moet komen en nog ga verdienen, maar dan kan ik mijn leveraanciers niet betalen. En dat vind ik op dit moment de grootste prioriteit. Wil namelijk geen schulden hebben bij partijen waar ik hard wil onderhandelen.

 

Ik hoop dat ik zo alles heb beantwoord en zal ook de laatste huiswerkvraag van Hans meenemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.