• 0

Overname bestaand aannemersbedrijf

Sinds enkele jaren heb ik een overname van het bedrijf waar ik werk aangeboden gekregen. Door de uiteraard sterk veranderde markt zijn de plannen telkens wat veranderd, maar de bedoeling is om dit jaar de knoop door te hakken.

 

Feiten:

 

[*]Ik ben reeds 5 jaar werkzaam als projectleider in loondienst bij de holding Y van aannemersbedrijf X.

[*]Aannemersbedrijf X is een BV met een omzet van circa 3 miljoen euro en 5 werknemers (inclusief ikzelf)

[*]Enig aandeelhouder van aannemersbedrijf X is holding Y, waarvan de eigenaar ook meewerkt in X.

[*]Aannemersbedrijf X realiseert de omzet met 5 personeelsleden en circa 25 onderaannemers (VOF of ZZP)

[*]De eigenaar heeft vanaf het begin aangegeven volgend jaar uit te willen treden en het aannemersbedrijf X te willen overdragen. Tevens heeft hij aangegeven nog wel werkzaam te willen blijven, maar dan in de vorm van 2 dagen o.i.d.

 

 

Aanbod:

 

[*]In eerste instantie is een overnameplan aangeboden waarin ik in 3 jaar de aandelen zou kunnen aankopen d.m.v. een stuk winstdeling. De totale waarde van de aandelen zou dan 300K bedragen. Op basis van dat plan heb ik in 2009 een onafhankelijk rapport op laten stellen, wat aangaf dat de normale overnamewaarde op 960K zou moeten liggen en volgens de DCF-methode zelfs op 1,6 miljoen. Omdat de jaren daarop zeer slechte jaren waren i.v.m. de crisis in de bouw en ik vond dat er nog teveel moest gebeuren aan de binnenkant van het bedrijf, heb ik besloten om nog niet in te gaan op het aanbod.

[*]Daarna heb ik nog het aanbod gekregen om aannemersbedrijf X over te nemen, waarbij de aandelen zonder vergoeding overgedragen zouden worden. De huidige eigenaar wil dan wel een bepaald percentage van de omzet van een groot langlopend project blijven ontvangen.

[*]Omdat aangegeven heb nog na te willen denken over bovengenoemde opties, heeft de eigenaar aangegeven dat hij de bedrijfsstructuur graag wil veranderen. Zijn globale plan is om zijn persoonlijke holding Y, waar ik op de loonlijst sta, weer helemaal leeg te maken. Het personeel van aannemersbedrijf X zou dan verplaatst worden naar een montage BV Z. De huidige BV, aannemersbedrijf X, zou dan leeggemaakt worden en daar zou ik dan voor 50% in kunnen stappen. X zou dan als werkmaatschappij fungeren. In dat bedrijf worden dan de opdrachten verkocht en aangenomen en vervolgens worden de werkzaamheden uitbesteed aan Z of aan de onderaannemers (VOF of ZZP). Op mijn vraag waarom de eigenaar voor deze structuur wil kiezen, was zijn antwoord: de holding Y moet weer gewoon een risicoloze pensioensholding worden, en voor mij is de stap minder groot om in te stappen in de verkoop BV zonder personeel.

 

Feit is dat ik persoonlijk geen kapitaal heb om de overname te financieren, dus betaling uit winstdeling zou een goede optie zijn m.i. Het bedrijf X heeft voldoende potentieel, maar heeft wel kortstondige liquiditeitsproblemen door slecht betalende debiteuren. De orderportefeuille is eigenlijk nog niet gevuld, maar dat is te wijten aan slechte acquisitie.

 

Andere opties zouden zijn: opstarten van een eigen, geheel nieuwe BV zonder personeel of aanbieden om mij bedrijfsleider te maken, zodat de eigenaar ontlast wordt en slechts eigenaar blijft.

 

Graag zou ik weten voor welke optie jullie zouden kiezen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bouwbedrijven blijven een moeilijke markt, over het algemeen magere rendementen en grote risico's bij personeel en projecten (ook opgeleverde projecten). Dat neem je allemaal over. Het scheelt dat je er zelf al werkt dus een redelijke inschatting kan maken van eventuele risico's en weet wat voor personeel er in het bedrijf werkt.

 

Ik vraag me af wat de bedoeling is bij de structuurwijziging waarbij personeel overgezet wordt van X naar Z. Wie wordt dan de eigenaar van Z?

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

In eerste instantie is een overnameplan aangeboden waarin ik in 3 jaar de aandelen zou kunnen aankopen d.m.v. een stuk winstdeling. De totale waarde van de aandelen zou dan 300K bedragen. Op basis van dat plan heb ik in 2009 een onafhankelijk rapport op laten stellen, wat aangaf dat de normale overnamewaarde op 960K zou moeten liggen en volgens de DCF-methode zelfs op 1,6 miljoen. Omdat de jaren daarop zeer slechte jaren waren i.v.m. de crisis in de bouw en ik vond dat er nog teveel moest gebeuren aan de binnenkant van het bedrijf, heb ik besloten om nog niet in te gaan op het aanbod.

Die onafhankelijke rapportage is sterk verouderd, de overnamewaarde kan wel heel anders zijn nu.

Daarna heb ik nog het aanbod gekregen om aannemersbedrijf X over te nemen, waarbij de aandelen zonder vergoeding overgedragen zouden worden. De huidige eigenaar wil dan wel een bepaald percentage van de omzet van een groot langlopend project blijven ontvangen.

Wordt dit project met voldoende winst afgesloten, marges in de bouw zijn ook maar minimaal.

Omdat aangegeven heb nog na te willen denken over bovengenoemde opties, heeft de eigenaar aangegeven dat hij de bedrijfsstructuur graag wil veranderen. Zijn globale plan is om zijn persoonlijke holding Y, waar ik op de loonlijst sta, weer helemaal leeg te maken. Het personeel van aannemersbedrijf X zou dan verplaatst worden naar een montage BV Z. De huidige BV, aannemersbedrijf X, zou dan leeggemaakt worden en daar zou ik dan voor 50% in kunnen stappen. X zou dan als werkmaatschappij fungeren. In dat bedrijf worden dan de opdrachten verkocht en aangenomen en vervolgens worden de werkzaamheden uitbesteed aan Z of aan de onderaannemers (VOF of ZZP). Op mijn vraag waarom de eigenaar voor deze structuur wil kiezen, was zijn antwoord: de holding Y moet weer gewoon een risicoloze pensioensholding worden, en voor mij is de stap minder groot om in te stappen in de verkoop BV zonder personeel.

Kan dit zomaar, wie er dan verantwoordelijk voor het personeel en de montage BV Z.

 

Het bedrijf X heeft voldoende potentieel, maar heeft wel kortstondige liquiditeitsproblemen door slecht betalende debiteuren.

Er zullen meer slecht betalende debiteuren komen dit jaar.

 

De orderportefeuille is eigenlijk nog niet gevuld, maar dat is te wijten aan slechte acquisitie.

Of de economie?

 

Beste mrhigherlevel,

 

Er zullen meer bouwbedrijven failliet gaan dit jaar of afslanken, afhankelijk van je eigen capaciteiten zou ik gaan voor een nieuw bedrijf als je als ondernemer verder wil.

Je kent de markt, je hebt een netwerk.

 

edit: Ook hetgeen Astrid zegt over opgeleverde projecten. Er zal nog maar een lijk uit de kast komen.

Link naar reactie
  • 0

Hoe draait de tent? Omzet is leuk maar rendement?

 

We hebben verrassend veel opdrachten. Een aantal van vaste opdrachtgevers en een aantal van nieuwe opdrachtgevers. De projecten hebben echt niet meer het prijsniveau van een aantal jaar geleden, maar door veel efficienter te werken en onszelf op scherp te zetten, halen we op de meeste projecten toch nogeen marge van zo'n 25 % op de bruto omzet. Voorheen haalde we eigenlijk altijd minimaal 30%. We hebben afgelopen jaar ook voor het eerst een verliesproject gehad. Wel is het heel tricky omdat de meeste projecten gewoon op het allerlaatst uitbesteed worden, waardoor je nooit veel in de orderportefeuille hebt.

 

Wat eigenlijk het meest opvalt is dat opdrachtgevers toch weer meer tegen een wat hogere prijs uitbesteden en kiezen voor degelijke, bedrijven. We hebben dan ook de keuze gemaakt om juist op een hoger niveau te gaan werken. Betere service, betere bedrijfskleding, hogere kwaliteit en betere nazorg. Uiteraard wel tegen een wat hogere prijs, waardoor juist nu de verkoopgesprekken zo belangrijk worden. We moeten de klant echt overtuigen van die meerwaarde en het feit dat ze dus bij de oplevering eigenlijk goedkoper uit zijn!

Link naar reactie
  • 0

Bouwbedrijven blijven een moeilijke markt, over het algemeen magere rendementen en grote risico's bij personeel en projecten (ook opgeleverde projecten). Dat neem je allemaal over. Het scheelt dat je er zelf al werkt dus een redelijke inschatting kan maken van eventuele risico's en weet wat voor personeel er in het bedrijf werkt.

 

Ik vraag me af wat de bedoeling is bij de structuurwijziging waarbij personeel overgezet wordt van X naar Z. Wie wordt dan de eigenaar van Z?

 

De branche waar wij in opereren, heeft weinig risico. In ieder geval minder dan de echte hoofdaannemers. Uiteraard moeten we garantie aanbieden, maar echte gevolgschade is bij ons niet aan de orde. Wel gevolgschade in de vorm van het opnieuw monteren of herstellen van de werkzaamheden bij niet uitvoeren volgens de voorschriften.

 

Omdat het eigen personeel vrijwel uitsluitend bestaat uit voormannen/projectleiders, zijn de loonkosten erg hoog. Dat is geen probleem zolang er voldoende werk is. De voormannen sturen de onderaannemers dan zo goed aan dat we dat dubbel en dwars terugverdienen. Maar wanneer er geen opdrachten meer binnenkomen en het bedrijf dus in zijn basisvorm door moet gaan, kunnen we de loonkosten simpel gezegd niet dekken. Omdat ik dat een te groot risico vind en de huidige eigenaar niet, wil de huidige eigenaar het personeel in de personeels BV plaatsen en mij in laten stappen in de werkmaatschappij X. Zodoende is de instap voor mij makkelijker en mocht het helemaal fout gaan, dan kan de huidige eigenaar het personeel doorbetalen vanuit zijn holding.

Link naar reactie
  • 0

In eerste instantie is een overnameplan aangeboden waarin ik in 3 jaar de aandelen zou kunnen aankopen d.m.v. een stuk winstdeling. De totale waarde van de aandelen zou dan 300K bedragen. Op basis van dat plan heb ik in 2009 een onafhankelijk rapport op laten stellen, wat aangaf dat de normale overnamewaarde op 960K zou moeten liggen en volgens de DCF-methode zelfs op 1,6 miljoen. Omdat de jaren daarop zeer slechte jaren waren i.v.m. de crisis in de bouw en ik vond dat er nog teveel moest gebeuren aan de binnenkant van het bedrijf, heb ik besloten om nog niet in te gaan op het aanbod.

Die onafhankelijke rapportage is sterk verouderd, de overnamewaarde kan wel heel anders zijn nu.

 

Die is inderdaad niet meer actueel en niet reëel. Dat weet de eigenaar ook en heeft daarom de waarde van de aandelen op dit moment voor mij op nihil gesteld. Uiteraard wil hij er wel wat voor vangen, maar doet dat in de vorm van een percentage van de toekomstige omzet.

 

Daarna heb ik nog het aanbod gekregen om aannemersbedrijf X over te nemen, waarbij de aandelen zonder vergoeding overgedragen zouden worden. De huidige eigenaar wil dan wel een bepaald percentage van de omzet van een groot langlopend project blijven ontvangen.

Wordt dit project met voldoende winst afgesloten, marges in de bouw zijn ook maar minimaal.

 

Dit project loopt reeds 2 maanden en betreft 900 repetities. We hebben nu al een marge op de bruto omzet van 14% en dat gaat wekelijks omhoog. Tevens hebben we de werkzaamheden onder contract uitbesteed, dus is het vrij zeker.

 

Omdat aangegeven heb nog na te willen denken over bovengenoemde opties, heeft de eigenaar aangegeven dat hij de bedrijfsstructuur graag wil veranderen. Zijn globale plan is om zijn persoonlijke holding Y, waar ik op de loonlijst sta, weer helemaal leeg te maken. Het personeel van aannemersbedrijf X zou dan verplaatst worden naar een montage BV Z. De huidige BV, aannemersbedrijf X, zou dan leeggemaakt worden en daar zou ik dan voor 50% in kunnen stappen. X zou dan als werkmaatschappij fungeren. In dat bedrijf worden dan de opdrachten verkocht en aangenomen en vervolgens worden de werkzaamheden uitbesteed aan Z of aan de onderaannemers (VOF of ZZP). Op mijn vraag waarom de eigenaar voor deze structuur wil kiezen, was zijn antwoord: de holding Y moet weer gewoon een risicoloze pensioensholding worden, en voor mij is de stap minder groot om in te stappen in de verkoop BV zonder personeel.

Kan dit zomaar, wie er dan verantwoordelijk voor het personeel en de montage BV Z.

 

De projecten worden dan uitbesteed aan de personeels BV. Vanuit die inkomsten wordt voor het personeel gezorgd. De huidige eigenaar wordt eigenaar van die BV. Ik weet niet of dit juridisch zomaar mogelijk is en geniet eigenlijk ook niet mijn voorkeur. Ik twijfel namelijk of je met deze structuur je certificering wel kunt halen.

 

Het bedrijf X heeft voldoende potentieel, maar heeft wel kortstondige liquiditeitsproblemen door slecht betalende debiteuren.

Er zullen meer slecht betalende debiteuren komen dit jaar.

Klopt en daardoor is er behoefte aan een stukje financiering. Tevens hebben we nu een kredietverzekering afgesloten, wat uiteraard wel een groot deel van de omzet kost, maar wel zekerheid biedt.

 

De orderportefeuille is eigenlijk nog niet gevuld, maar dat is te wijten aan slechte acquisitie.

Of de economie?

De economie werkt niet echt mee, maar we merken wel dat we vrijwel alle projecten waar we onze tanden in zetten, binnen halen. En dat is niet omdat we de goedkoopste zijn, maar omdat er in onze branche maar weinig zijn die onze aanpak hebben.

 

Beste mrhigherlevel,

 

Er zullen meer bouwbedrijven failliet gaan dit jaar of afslanken, afhankelijk van je eigen capaciteiten zou ik gaan voor een nieuw bedrijf als je als ondernemer verder wil.

Je kent de markt, je hebt een netwerk.

 

edit: Ook hetgeen Astrid zegt over opgeleverde projecten. Er zal nog maar een lijk uit de kast komen.

Link naar reactie
  • 0

Hoe gaat het eigenlijk in het volgende geval:

 

Stel het blijft 1 werkmaatschappij (BV) en ik krijg 50 % van de aandelen en het bedrijf gaat na een paar maanden failliet. In hoeverre kan ik dan aansprakelijk gesteld worden? Mij lijkt dat gekeken wordt naar bestuurdersaansprakelijkheid, maar de gevolgen daarvan zouden dan aan de oude eigenaar toe te wijzen zijn. En wat als 2012 onverhoopt een enorm verliesjaar wordt? Maakt het dan nog uit of ik de aandelen in privé houd, of in een holding?

 

Uiteraard heb ik veel vertrouwen in het bedrijf, maar ik wil wel realistisch alle scenario's de revue laten passeren.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.