• 0

Ondernemersplan & USP Interaction Design

Hallo allemaal,

 

Ten eerste beste wensen nog voor jullie allen voor het jaar 2012!

 

Voorwoord:

Zoals de titel al zei, ik wil hier een stukje van mijn ondernemersplan en mijn Unique Selling Point aan jullie presenteren en ontvang daarop graag feedback! Mijn ondernemersplan probeer ik erg kort en simpel te houden zodat er voor jullie zo weinig mogelijk 'leesbeslasting' is. Als ik het eenmaal zou moeten presenteren aan bijv. de KVK of bank of dergelijk dan zorg ik ervoor dat ik natuurlijk een net document heb, maar dit is even om te kijken wat jullie als experts zijnde hiervan vinden. Of je denkt dat het kan slagen of het een goed idee is en waarom natuurlijk.

 

Mijn achtergrond & ervaring:

Al heel lang loop ik met het idee om een eigen bedrijf op te starten in de branche webdesign/grafische vormgeving/reclameconcepten. Eigenlijk een full-service reclamebureau.

Met dit idee liep ik al rond op het MBO waar ik veel praktische vaardigheden ontwikkelde en door op het HBO waar ik momenteel meer theoretische vaardigheden ontwikkelde. Zo heb ik dus voor een paar bedrijven wat dingen buiten school gemaakt, zoals websites en flash animaties en applicaties.

 

Ik heb de vaardigheden en de kennis in huis, alles wat ik nodig heb is een laptop, software, stroom, internet en tijd. Mijn schoolgebouw is bijna altijd open en ik heb daar gratis stroom en internet. De software en eventuele bedrijfspromotie (folders, visitekaartjes, briefpapier etc.) kan ik gemakkelijk uit eigen portomonnee betalen, en ik kan zoiezo in de avonduren werken.

 

Daarnaast heb ik in de tijd ook nog een klein netwerk van eventueel een paar kleine klanten en partners ontwikkelt (partners die ik dus kan inschakelen om te helpen bij projecten waar ik niet uit zou komen).

 

Mijn USP:

Omdat dus simpelweg websites, drukwerk en zelfs communicatieplannen al door zoveel bedrijven worden aangeboden, zat ik te denken om het een stapje verder te nemen. Ik doe nog steeds websites, drukwerk en communicatieplannen, maar ik wil een stapje verder gaan en me meer gaan richten op User Interface Design. Hierdoor krijgen mijn ontwerpen voor bijvoorbeeld een website, een app, een andere software applicatie meerwaarde omdat er is nagedacht over:

 

[*]Usability (is het makkelijker in gebruik voor de gebruiker, hoe gebruikt de gebruiker het etc.)

[*]Eyetracking (is de eerste indruk van de website/app/software/poster wel duidelijk? Ziet de gebruiker in een miliseconde wat hij of zij moet zien?)

[*]Gebruiker analyse (persona), Content/communicatie analyse (brengt de software ook over wat hij over moet brengen, wordt het onthouden etc.?)

[*]Meer van dit soort dingen om het beste uit een ontwerp voor een communicatiemiddel te halen (website, app, poster). Dit heb ik allemaal geleerd/leer ik allemaal in mijn huidige opleiding waardoor ik, als ik eenmaal met een eigen bedrijf begin ook nog een op HBO niveau werk en niet alleen op het praktische MBO niveau.

 

Hierbij wil ik me dus richten op doelgroepen zoals met name marketingbureau's, ICT bedrijven, communicatiebureau's of gewoon simpelweg organisaties die software ontwikkelen, maar zou ook klanten kunnen zijn die hun software of huidige website of promotiemateriaal een kritische blik wil geven op hun effectiviteit. Bij veel bedrijven worden de opmaak en interface vaak in vogelvlucht gedaan, en de technische realisatie wordt het meeste aandacht aan besteed. Wat goed is overigens want dat ding moet wel werken, maar veel applicaties falen of werken niet lekker (vaak voor de klant onbewust of bewust) omdat er totaal niet is nagdacht over de gebruiker of zelfs het doel voorbij wordt gegaan.

Wat denken jullie hiervan? Is dit een goede USP?

 

 

Als student blijven doorstomen of mag ik een pauze nemen voor mijn ondernemersschap?

Voor het komende half jaar is er een grote kans dat ik op school moet blijven in plaats van stage lopen om mijn herkansingen af te maken (die herkansing is er echter maar 1, en kost me maar een maand tijd van alle 6 maanden die ik overhoud), dit lijkt me een mooie kans om mijn eigen bedrijf echt een doorstart te geven zonder dat ik ook nog eens in de avonduren moet gaan werken.

Ik weet niet zo heel zeker of dit een goede kans voor me is, of het ontzettend dom zou zijn.

 

Ik heb dus al enige ervaring met opdrachten doen voor echte klanten, maar de paar tevreden klanten die ik heb en de eigen familie en netwerkkring die ik heb voorziet me niet van genoeg opdrachten om het halve jaar mee door te komen. Het zijn maar een paar opdrachten om de heel veel tijd.

Daarom zat ik te denken aan koude acquisitie, maar zijn bedrijven daarvan wel gediend? Daarbij heb ik dan eindelijk eens tijd om alle netwerkbeurzen, zakelijke evenementen etc. om klanten te kunnen binnenhalen.

Zou me dit werkelijk wat goede leads opleveren of zelfs klanten?

 

Enerzijds heb ik erg het gevoel dat ik eindelijk wel eens iets voor mezelf wil gaan doen. Ik heb geen behoefte om steeds maar door te moeten stomen voor de studie en niks te hebben waarvan ik kan zeggen 'kijk dit heb ik echt voor mezelf gedaan'. Anderzijds als het me om welke reden dan ook niet zou lukken om geen klanten te kunnen binnenhalen dan verspil ik kostbare tijd.

 

Wat is jullie mening hierover? Denken jullie dat het wel moet lukken om een aantal klanten te kunnen binnenhalen door netwerkbeurzen, koude acquisitie en mijn USP?

De twee grote vragen waar ik mee kamp is hoe ik aan meer klanten kan komen, en of ik daar wel zo aan kan komen (zijn immers wel klein tot middelgrote bedrijven, nemen ze een starter wel serieus?) en of het slim is om een doorstart te geven aan mijn bedrijf en dus niet op stage te gaan of wel proberen op stage te gaan en het eigen bedrijf voorlopig achterwege te laten?

 

Ik lees graag al jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zegt dat je al een aantal websites voor bedrijven hebt gemaakt en nu een stapje verder wilt gaan met usability etc. Dat klinkt alsof je daar tot nu toe geen rekening mee hebt gehouden. Misschien kun je dat halve jaar dus gebruiken om het inmiddels geleerde in de praktijk te brengen voor de tot nu toe gemaakte websites? Dan bouw je meteen een portfolio op en het leidt wellicht ook nog eens tot een aantal mooie referenties. Dat maakt vaak meer indruk dan een marketing verhaal over je USPs.

Link naar reactie
  • 0

@ John

 

Hey John, bedankt dat je reageert.

Dit heb ik ook gedaan. De websites die ik onder andere heb gemaakt waren wel goed, maar ik had destijds niet gedacht aan usability en dat soort dingen. Er waren ook maar een paar wijzigingen nodig, maargoed..

 

Maar eigenlijk zoek ik gewoon hulp voor mijn unique selling point of profilering of hoe men het ook maar wil noemen. Ik kan ontwerpen maken voor applicaties in de breedste zin (mobiel, software, websites etc.), en dat doen nog miljoenen mensen. Waarmee ik me dus wil onderscheiden is dus dat ik er uitgebreide usability checks erop los laat, eye-tracking, onderzoek naar de gebruiker, naar de omgeving waarin het wordt gebruikt etc.

 

Mijn doelgroep is dus ontzettend breed, dus richt ik me meer op ICT bedrijven die dat soort dingen juist maken en ik weet dat usability en het hele verhaal eromheen nog steeds redelijk onbekend is. Veel ICT bedrijven werken door er een snel ontwerp er door heen te doen en de techniek helemaal uit te bouwen en er dan later pas achter te komen dat het nog niet op de juiste manier wordt gebruikt ondanks dat het ontwerp prachtig is en het helemaal werkt.

Maar ik twijfel aan dit USP of dit wel sterk genoeg is, of dat ik een nichemarkt daarin moet vinden of het misschien heel anders moet aanpakken of het verkeerd inzie?

 

Link naar reactie
  • 0

Het komt op mij over dat je meer de kant op moet / wilt van Interaction Design en Functioneel Ontwerper. Daarbij ga je echt werken vanuit het perspectief van de gebruiker en test je dit o.a. met eye tracking studies. Ik verwacht dat met de studie die je nu volgt en de ervaringen die je nu opdoet en op hebt gedaan, dat je jezelf niet als expert op dit vlak in de markt kunt zetten. Daarvoor ontbreekt naar mijn idee de theoretische basis. Met hetgeen je nu doet en kunt zou je volgens mij wel bij een software bureau of webbureau aan de slag kunnen. Als ontwerper of als Junior Interaction Designer. Dan is het zaak veel te leren, veel ervaring opdoen en je verder ontwikkelen in de door jou gewenste richting.

 

Is dit niet wat je wilt, je zit immers op een ondernemersforum, dan zou ik zoals John zegt keihard gaan werken aan een geweldige portfolio. Je zit voorlopig nog op school, je behoefte aan inkomen is nog laag. Ga op zoek naar bedrijven of instellingen die wel wat hulp kunnen gebruiken en ontwikkel je skills. Werk aan je portfolio, werk aan je eigen vaardigheden en ontwikkel een mooi netwerk. Dan ontdek je vanzelf ook wat je het beste ligt, wat je het leukst vindt om te doen.

 

Ik hoop dat je wat met mijn antwoord kunt.

 

Groet,

Frank

iOptimize maakt klanten van bezoekers en verbetert het rendement van je site.
Link naar reactie
  • 0

@iOptimize

 

Hey ook jij bedankt voor je reactie. En je hebt gelijk, het is wellicht een betere zaak als ik bij een bedrijf ga werken als interactieontwerper om daarvoor meer ervaring op te doen. Maar de USP/Profilering die ik wil gebruiken, hoe ik mijn bedrijf uniek wil maken ligt in mijn veelzijdigheid. Ik kan zowel vormgeven, programmeren (bepaalde talen), en nu dus dankzij mijn HBO kan ik ook de interactie uitdenken en usability etc.

 

Dit zijn dus de vaardigheden die ik wil aanbieden als freelance/zpp'er. Ik wil het liefst wel onafhankelijk blijven en dus voor mezelf blijven werken. Bedrijven zoeken die hulp kunnen gebruiken met bijv. hun website om een mooi portfolio mee op te bouwen voor weinig geld doe ik al, probleem is gewoon dat er te weinig zijn of dat ik denk dat er te weinig zijn.

Link naar reactie
  • 0

- Eyetracking? Hoe wil je dat gaan aanbieden? Mijn wetens kost zo'n systeem tussen de 4.000 en 80.000 dollar. Als ik je verhaal zo lees ben je ivm. investeringskosten beter af als je met clickheat software gaan werken. Dit kost je zo'n €50,- / €200,- per maand en lever 84% vh. te behalen resultaat in vergelijking met Eyetracking op.

 

- Het komt vast omdat ik webmarketeer ben, maar wat mij betreft is Interaction Design is alleen een USP voor ondernemers die geen ervaring hebben met webmarketing. ID is steeds meer alomtegenwoordig in de webmarketing wereld en er zijn grote bedrijven met tientallen werknemers die niets anders doen dan ID. Ook in NL.

 

- '' Anderzijds als het me om welke reden dan ook niet zou lukken om geen klanten te kunnen binnenhalen dan verspil ik kostbare tijd. ''. Kostbare tijd? Je zit op school toch? Alle tijd die jij probeert om klanten te werven is heel waardevol. Ook al

levert het je niets op. Je leert er van hoe het níet moet en dat leert je uiteindelijk weer hoe het wél moet. Het kan je 100x verteld worden hoe het wel en niet moet, maar daar zelf achter komen werkt het allerbeste.

 

- ''nemen ze een starter wel serieus? '' Dat ligt aan de starter! Maar het is hoe dan ook moeilijker om aan werk te komen als je starter bent. Als je 4 jaar niets anders doet dan ondernemen ben je trouwens nog steeds 'startend bedrijf'. Zoals in de andere reacties ook genoemd: zorg voor een goed portfolio. Daarmee kun je laten zien wat je waard bent.

 

- Je zegt 'Ik kan zowel vormgeven, programmeren (bepaalde talen), en nu dus dankzij mijn HBO kan ik ook de interactie uitdenken en usability etc.'. Er zijn genoeg bedrijven, desnoods met meerdere werknemers, die dat allemaal kunnen. Wat de USP is, is dat jij dat allemáál kan. Dát heeft synergie voordelen.

 

- Wat ook een goede USP is, is dat in tegenstelling tot bij bedrijven met meerdere werknemers, jij degene bent die volledig verantwoordelijk is voor alles dat er gedaan wordt. En dat er niet wat stagairs of juniors op de case gezet worden. Jouw klanten krijgen jou. Dát is een USP waar je iets mee kunt.

 

- Wat betreft de vraag 'wat moet ik doen?': je kunt een bedrijf starten met weinig investeringskosten. Daarmee weinig te verliezen. En ik ben er van overtuigd dat met je bedrijf verder gaan jou meer ervaring geeft dan een stage. In het beste geval combineer je de twee. Bijvoorbeeld afstuderen op je businessplan. Of dat kan ligt aan je opleiding, maar probeer het in ieder geval!

 

 

Ik ben benieuwd naar wat je gaat doen! Heel veel succes in ieder geval.

 

Mvg!

 

 

 

Ik geloof dat we elkaar horen te helpen. Met Cliendo maken wij het werk van coaches, zorg & hulpverleners makkelijker.

 

Ons doel is het maken van het makkelijkste online ECD / Cliëntvolgsysteem.

 

http://cliendo.nl

Link naar reactie
  • 0

@ JorisL

 

Hey Joris, ook jij bedankt voor je waardevolle reactie. Een eye-tracking die zo ontzettend veel kost is volgens mijn docent verleden tijd. Er zijn inderdaad grote bedrijven die nog met oude en totaal ongebruiksvriendelijke apparaten werken waarbij de gebruiker ook nog eens muisstil moet zitten en zijn of haar kin in een verhoging moet zetten (net als bij een oogdokter).

 

Echter met nieuwe software die ook freeware is, en waarvan professionele versies misschien een 50-100 euro kosten voor een licentie haal je dezelfde resultaten en in onze mening nog beter omdat de gebruiker daarbij natuurlijk kan reageren. Dit kan gewoon op elke pc draaien met een goede webcam.

 

Daarbij heb je gelijk dat de ervaring het best leert, daarom probeer ik ook die ervaring zoveel mogelijk op te krikken d.m.v. eigen bedrijf, maar ik wist niet of een USP van Interaction Design wel zo 'vernieuwend' is tegenwoordig. Ik heb al een aantal voorbeelden bekeken van andere professionele webdesign/vormgevingsbedrijven maar hun USP die ik op hun websites vind is ook niet zo uniek in mijn oren. Zo heb je bijvoorbeeld "Wij leren uw bedrijf helemaal kennen van A - Z om tot het beste ontwerp te komen", "verrassende concepten", "innovatieve oplossingen", "verzekerd van tijdige oplevering".. maar dat zijn allemaal dingen die toch vrijwel iedereen vertelt?

 

Mijn USP als freelancer/ZZP'er is dat ik veelzijdig ben en dus volledig verantwoordelijk inderdaad. Men hoeft geen bedrijf te betalen met 5 verschillende medewerkers die aan iets werken, maar gewoon 1 all-arounder. Mij lijkt dit tot heden toe ook nog gewoon een goede USP.

 

Bedankt voor je advies, ik ga zoiezo een doorstart maken met het eigen bedrijf en op jullie advies maar eens mijn portfolio flink aanvullen inderdaad!

Link naar reactie
  • 0

@ Rovenaar

 

Freeware Eyetracking Systeem? Dat ken ik nog niet. Mbv webcams wordt precies bepaald waar mensen kijken?

Heb je daar wat meer informatie over? Of een link naar de freeware?

 

Ken wel zaken zoals deze tool: http://silverbackapp.com/ . Die laat je wel video etc opnemen; doet echter geen Eyetracking.

 

Heb je een link naar je huidige porfolio trouwens? Ben wel benieuwd. Mij PM'en mag ook!

 

 

Ik geloof dat we elkaar horen te helpen. Met Cliendo maken wij het werk van coaches, zorg & hulpverleners makkelijker.

 

Ons doel is het maken van het makkelijkste online ECD / Cliëntvolgsysteem.

 

http://cliendo.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.