• 0

koopovereenkomst ontbonden - wat zijn mijn rechten?

Ik ben even benieuwd wat mijn rechten zijn inzake onderstaande geval.

Ik verkoop sinds een paar maanden (maand of 3) bepaalde producten in mijn shops. ik koop deze in bij een 3 verschillende bedrijven in Nederland.

Nu had ik eind vorig jaar weer nieuwe voorraad nodig maar konden alle 3 mijn leveranciers niet leveren.

Uiteindelijk dus het bedrijf van producent zelf (NL vestiging) gebeld met dat ik meer groothandels zoek.

Na doorverbonden te zijn naar juiste afdeling krijg ik als reactie:

Vanaf 1 januari is er een nieuwe groothandel voor onze producten. U kunt hiervoor contact opnemen met bedrijf x

Ik daar dus contact mee opgenomen en aangegeven dat ik door dat bedrijf naar ze ben doorverwezen en krijg na aantal dagen een keurige prijslijst.

Blijken maar een deel van wat ik nodig heb in het assortiment te hebben maar wat ze wel hebben is 12% goedkoper als wat ik tot op heden betaalde.

Dus gelijk een bestelling geplaatst en afgelopen maandag proforma factuur ontvangen en deze gelijk betaald.

Levering zou binnen 5 dagen plaatsvinden.

Toevallig belde gister ochtend 1 van mijn standaard leveranciers dat hij vanaf volgende week weer kan leveren en of de bestelling die ik vorig jaar bij hem wilde plaatsen nog open stond.

Aangegeven dat dat niet het geval is omdat ik ondertussen ander adres gevonden had voor deze levering via producent (kortom... ik heb zelf ook iets teveel gezegd) .

Daarop kreeg ik uur later een telefoontje van leverancier waar ik besteld had (en dus al de proforma factuur betaald had) dat ze gebeld waren door producent naar aanleiding van een klacht en dat hun verboden was om aan mij te leveren omdat ze vast pakket klanten overgedragen gekregen hadden en geen nieuwe klanten mochten accepteren omdat producent huidige marktomstandigheden graag in tact wil houden (producent staat er om bekend dat ze de prijzen kunstmatig hoog proberen te houden).

Dat ik aangaf dat ik dat vreemd vond gaf hij aan dat persoon die geklaagd had dus ook een klant van hem was en vroeg of ik geen klant van zijn klant was.

Aangegeven dat ik pas sinds kort deze producten verkoop en inderdaad wel eens wat inkocht bij zijn klant maar dat ik door producent ook zelf naar hun verwezen ben.

Leverancier dus nog eens naar producent gebeld maar mocht toch echt niet aan mij leveren en zou order dus annuleren en bedrag wel ergens later deze week of volgende week aan mij terugbetalen.

Mijn vraag is dus of ik levering kan afdwingen aangezien er al een (proforma) factuur was en die ook al betaald is.

En of ze toekomstige leveringen dus inderdaad mogen weigeren.

De leverancier waar ik producten eerder dus keer of 2 a 3 (zovaak had ik pas dit product ingekocht) had ingekocht levert overigens net als mij dus naast bedrijven ook rechtstreeks aan consumenten en kan doordat hij dus wel bij andere leverancier mag inkopen voordeliger aan consumenten leveren (en/of dus meer winst maken).

Nu ben ik dus voornamelijk benieuwd naar hoe deze situatie in elkaar zit en wat rechten en plichten van verschillende partijen zijn.

Ben niet van plan er een halszaak van te maken en ben er voornamelijk nog veel gemotiveerder door geworden om de concurrentie met andere verkopers flink aan te gaan en zal als ik hier niet mag inkopen een veel groter deel van de producten die ik nu in NL inkocht parallel in buitenland gaan inkopen (bij europese leveranciers) waarvan ik weet dat producent daar nog veel minder blij mee is.

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

In B2B transacties wordt er meestal gekeken naar de leveringsvoorwaarden waar mee akkoord gegaan is. In de meeste gevallen staat daar een clausule in over het ontbinden van de bestelling; vaak kan de leverancier zonder opgaaf van reden afzien van levering en de bestelling ontbinden. In zo'n geval kan jij er als klant niet heel veel tegen doen, behalve eisen dat je geld snel teruggeboekt wordt.

Wat staat er in de voorwaarden van deze firma over het ontbinden van de koopovereenkomst?

• 0

informatie is via telefoon opgevraagd.

prijslijst is via e-mail ontvangen en enige dat daarbij in de mail stond was het volgende:

Leveringsvoorwaarden Nederland

Levertijd : ± 5 werkdagen na ontvangst betaling. Al onze individuele assortimentsgroepen kunnen gecombineerd besteld worden. Indien orders vóór 10.00 uur bij ons binnen zijn, garanderen wij een nog snellere levertijd.

Levering : franco huis NL. (excl. Waddeneilanden), 1 afleveradres bij een orderbedrag vanaf € 625,=.

Betalingsconditie : vooraf op bank/giro

Prijzen : netto/netto, exclusief BTW

Prijsgeldigheid : Onder voorbehoud van prijswijzigingen, druk-, zetfouten en uitverkocht.

Overige leveringscondities gelden volgens de algemene voorwaarden, zoals vermeld op de achterzijde van de voorbrief.

wat die overige voorwaarden zijn die op de achterzijde van de voorbrief zouden moeten staan is mij onbekend aangezien ik nog niet eens weet wat ze bedoelen met voorbrief en ik verder dus niks ontvangen heb.

Op proforma factuur staat verder ook niks over voorwaarden of een verwijzing daarheen.

Op proforma factuur staat wel: "Na ontvangst betaling kunnen wij uw order afhandelen."

• 0

... aangezien ik nog niet eens weet wat ze bedoelen met voorbrief ...

Waarschijnlijk verstu(u)r(d)en ze ook regelmatig offertes op papier en is de "voorbrief" het begeleidend schrijven bij zo'n offerte, waarbij ze de algemene voorwaarden op de achterzijde daarvan printen. Ze zijn alleen vergeten bij het versturen van jouw offerte / prijsopgave via e-mail die voorwaarden ook mee te zenden.

• 0

Oke, die voorwaarden gelden voor mij in elk geval dus niet.

Heb vandaag nog even contact gehad met fabrikant en gaven nogmaals aan dat het dus niet de bedoeling is dat ik bij die leverancier ga inkopen.

Tot 1 januari verzorgde Fabrikant dus zelf de leveringen aan tal van partijen. Maar groot aantal daarvan was eigenlijk te klein om door fabrikant zelf af te handelen en daarom hebben ze er een tussenpartij tussen geschoven maar aan de toenmalige afnemers die doorgestuurd zijn hebben ze toegezegd dat dat geen extra leverings kanaal zou worden.

Ondertussen wordt ik door hun dus wel daarheen verwezen als zijnde dat ik daar kan inkopen maar dat dat later dus weer ingetrokken.

Persoon bij fabrikant die ik aan de lijn had ging toch nogmaals kijken of hij voor deze keer (of voor altijd) toch nog uitzondering kon maken gezien de situatie.

Blijft dus even afwachten.

• 0

Nog even een update hierin. Zojuist weer contact gehad met fabrikant en die blijft dus volhouden dat niet de bedoeling is dat ik zal gaan inkopen bij groothandel.

Ik zou nog gebeld moeten worden door andere leverancier waar ik eerder dus wat gekocht heb.

Aangezien leverancier echter nog niet mijn geld heeft terugbetaald heb ik zojuist via e-mail alsnog aangegeven dat aangezien we een koopovereenkomst hebben en de factuur daarvoor ook keurig betaald is (en dus niet terugbetaald is) ik er vanuit ga dat ze de koopovereenkomst alsnog gewoon nakomen en vandaag nog de bestelde producten naar me opsturen (ze hadden aangegeven dat producten binnen 5 dagen verzonden zouden worden en heb de factuur 7 dagen terug betaald.

Edit: zojuist al mail dat ze niet gaan leveren en ergens deze week het ontvangen bedrag gaan terugbetalen.

Zojuist dus al mail gestuurd dat ik er vanuit ga dat ik de schade die ik oploop door niet leveren van hun (hogere inkoop prijs + niet of te laat leveren aan klanten) van hun vergoed krijg.

Begint ondertussen principe zaak te worden aangezien ik koopovereenkomst heb en ze dus ook niet bepaald haast hebben om betaalde bedrag terug te betalen

• 0

De groothandel waar ik nu koopovereenkomst mee had verkoopt een hele reeks met producten van Fabrikant.

Het bedrijf waar ik van fabrikant en groothandel moet inkopen omdat ik daar eerder gekocht heeft verkoopt in zijn groothandel slechts 2 van die producten die de groothandel waarmee ik nu overeenkomst heb verkoopt.

De overige 40 producten die groothandel verkoopt koopt het bedrijf waar ik zou moeten inkopen wel in bij die groothandel maar verkoopt hij enkel in zijn eigen consumenten shop(s) en kan ik dus niet bij hem inkopen.

Daarmee kan hij dus niet enkel goedkoper leveren aan consumenten maar kan hij ook diverse producten leveren die ik dus niet kan/mag leveren.

Zal vandaag nog eens contact opnemen met fabrikant (is miljarden bedrijf) maar als dit niet opgelost wordt zal ik zeker een klacht bij NMA overwegen

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar