Ik ben even benieuwd wat mijn rechten zijn inzake onderstaande geval.
Ik verkoop sinds een paar maanden (maand of 3) bepaalde producten in mijn shops. ik koop deze in bij een 3 verschillende bedrijven in Nederland.
Nu had ik eind vorig jaar weer nieuwe voorraad nodig maar konden alle 3 mijn leveranciers niet leveren.
Uiteindelijk dus het bedrijf van producent zelf (NL vestiging) gebeld met dat ik meer groothandels zoek.
Na doorverbonden te zijn naar juiste afdeling krijg ik als reactie:
Vanaf 1 januari is er een nieuwe groothandel voor onze producten. U kunt hiervoor contact opnemen met bedrijf x
Ik daar dus contact mee opgenomen en aangegeven dat ik door dat bedrijf naar ze ben doorverwezen en krijg na aantal dagen een keurige prijslijst.
Blijken maar een deel van wat ik nodig heb in het assortiment te hebben maar wat ze wel hebben is 12% goedkoper als wat ik tot op heden betaalde.
Dus gelijk een bestelling geplaatst en afgelopen maandag proforma factuur ontvangen en deze gelijk betaald.
Levering zou binnen 5 dagen plaatsvinden.
Toevallig belde gister ochtend 1 van mijn standaard leveranciers dat hij vanaf volgende week weer kan leveren en of de bestelling die ik vorig jaar bij hem wilde plaatsen nog open stond.
Aangegeven dat dat niet het geval is omdat ik ondertussen ander adres gevonden had voor deze levering via producent (kortom... ik heb zelf ook iets teveel gezegd) .
Daarop kreeg ik uur later een telefoontje van leverancier waar ik besteld had (en dus al de proforma factuur betaald had) dat ze gebeld waren door producent naar aanleiding van een klacht en dat hun verboden was om aan mij te leveren omdat ze vast pakket klanten overgedragen gekregen hadden en geen nieuwe klanten mochten accepteren omdat producent huidige marktomstandigheden graag in tact wil houden (producent staat er om bekend dat ze de prijzen kunstmatig hoog proberen te houden).
Dat ik aangaf dat ik dat vreemd vond gaf hij aan dat persoon die geklaagd had dus ook een klant van hem was en vroeg of ik geen klant van zijn klant was.
Aangegeven dat ik pas sinds kort deze producten verkoop en inderdaad wel eens wat inkocht bij zijn klant maar dat ik door producent ook zelf naar hun verwezen ben.
Leverancier dus nog eens naar producent gebeld maar mocht toch echt niet aan mij leveren en zou order dus annuleren en bedrag wel ergens later deze week of volgende week aan mij terugbetalen.
Mijn vraag is dus of ik levering kan afdwingen aangezien er al een (proforma) factuur was en die ook al betaald is.
En of ze toekomstige leveringen dus inderdaad mogen weigeren.
De leverancier waar ik producten eerder dus keer of 2 a 3 (zovaak had ik pas dit product ingekocht) had ingekocht levert overigens net als mij dus naast bedrijven ook rechtstreeks aan consumenten en kan doordat hij dus wel bij andere leverancier mag inkopen voordeliger aan consumenten leveren (en/of dus meer winst maken).
Nu ben ik dus voornamelijk benieuwd naar hoe deze situatie in elkaar zit en wat rechten en plichten van verschillende partijen zijn.
Ben niet van plan er een halszaak van te maken en ben er voornamelijk nog veel gemotiveerder door geworden om de concurrentie met andere verkopers flink aan te gaan en zal als ik hier niet mag inkopen een veel groter deel van de producten die ik nu in NL inkocht parallel in buitenland gaan inkopen (bij europese leveranciers) waarvan ik weet dat producent daar nog veel minder blij mee is.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
member123
member123
Ik ben even benieuwd wat mijn rechten zijn inzake onderstaande geval.
Ik verkoop sinds een paar maanden (maand of 3) bepaalde producten in mijn shops. ik koop deze in bij een 3 verschillende bedrijven in Nederland.
Nu had ik eind vorig jaar weer nieuwe voorraad nodig maar konden alle 3 mijn leveranciers niet leveren.
Uiteindelijk dus het bedrijf van producent zelf (NL vestiging) gebeld met dat ik meer groothandels zoek.
Na doorverbonden te zijn naar juiste afdeling krijg ik als reactie:
Vanaf 1 januari is er een nieuwe groothandel voor onze producten. U kunt hiervoor contact opnemen met bedrijf x
Ik daar dus contact mee opgenomen en aangegeven dat ik door dat bedrijf naar ze ben doorverwezen en krijg na aantal dagen een keurige prijslijst.
Blijken maar een deel van wat ik nodig heb in het assortiment te hebben maar wat ze wel hebben is 12% goedkoper als wat ik tot op heden betaalde.
Dus gelijk een bestelling geplaatst en afgelopen maandag proforma factuur ontvangen en deze gelijk betaald.
Levering zou binnen 5 dagen plaatsvinden.
Toevallig belde gister ochtend 1 van mijn standaard leveranciers dat hij vanaf volgende week weer kan leveren en of de bestelling die ik vorig jaar bij hem wilde plaatsen nog open stond.
Aangegeven dat dat niet het geval is omdat ik ondertussen ander adres gevonden had voor deze levering via producent (kortom... ik heb zelf ook iets teveel gezegd) .
Daarop kreeg ik uur later een telefoontje van leverancier waar ik besteld had (en dus al de proforma factuur betaald had) dat ze gebeld waren door producent naar aanleiding van een klacht en dat hun verboden was om aan mij te leveren omdat ze vast pakket klanten overgedragen gekregen hadden en geen nieuwe klanten mochten accepteren omdat producent huidige marktomstandigheden graag in tact wil houden (producent staat er om bekend dat ze de prijzen kunstmatig hoog proberen te houden).
Dat ik aangaf dat ik dat vreemd vond gaf hij aan dat persoon die geklaagd had dus ook een klant van hem was en vroeg of ik geen klant van zijn klant was.
Aangegeven dat ik pas sinds kort deze producten verkoop en inderdaad wel eens wat inkocht bij zijn klant maar dat ik door producent ook zelf naar hun verwezen ben.
Leverancier dus nog eens naar producent gebeld maar mocht toch echt niet aan mij leveren en zou order dus annuleren en bedrag wel ergens later deze week of volgende week aan mij terugbetalen.
Mijn vraag is dus of ik levering kan afdwingen aangezien er al een (proforma) factuur was en die ook al betaald is.
En of ze toekomstige leveringen dus inderdaad mogen weigeren.
De leverancier waar ik producten eerder dus keer of 2 a 3 (zovaak had ik pas dit product ingekocht) had ingekocht levert overigens net als mij dus naast bedrijven ook rechtstreeks aan consumenten en kan doordat hij dus wel bij andere leverancier mag inkopen voordeliger aan consumenten leveren (en/of dus meer winst maken).
Nu ben ik dus voornamelijk benieuwd naar hoe deze situatie in elkaar zit en wat rechten en plichten van verschillende partijen zijn.
Ben niet van plan er een halszaak van te maken en ben er voornamelijk nog veel gemotiveerder door geworden om de concurrentie met andere verkopers flink aan te gaan en zal als ik hier niet mag inkopen een veel groter deel van de producten die ik nu in NL inkocht parallel in buitenland gaan inkopen (bij europese leveranciers) waarvan ik weet dat producent daar nog veel minder blij mee is.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34928-koopovereenkomst-ontbonden-wat-zijn-mijn-rechten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag