• 0

Is persoonlijke lening en subsidie inkomsten?

Ik ontwikkel momenteel als technostarter een chirurgisch instrument. Ik verwacht pas in 2006 met de verkoop van instrumenten te kunnen beginnen. Pas dan heb ik omzet. Tot die tijd financier ik de ontwikkeling met een persoonlijke lening bij de bank, gecombineerd met een subsidie (mijlpaal 1: constructie prototype), en daarna hoop ik een investeerder te vinden (mijlpaal 2: nulserie, en 3: productie).

Ik begin het sterke vermoeden te krijgen dat ik voor de fiscus tot 2006 geen ondernemer ben (ik heb immers geen inkomsten uit de eigen onderneming). Dus geen zelfstandigenaftrek, geen BTW-aftrek, wellicht geen subsidiemogelijkheid etcetera. Klopt dit?

Of moet ik de persoonlijke lening, de subsidie en de bijdrage van een investeerder als inkomsten zien?

 

Jules

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of moet ik de persoonlijke lening, de subsidie en de bijdrage van een investeerder als inkomsten zien?

 

De lening en de investering zijn balansposten. Hoe subsidue geboekt wordt, weet ik niet. Maar je kan gewoon een onderneming beginnen en een negatief inkomen hebben. Dat levert de volgende jaren een aftrekpost op. Maar er zitten hier experts die daar veel meer van weten. Succes!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Ik begin het sterke vermoeden te krijgen dat ik voor de fiscus tot 2006 geen ondernemer ben (ik heb immers geen inkomsten uit de eigen onderneming). Dus geen zelfstandigenaftrek, geen BTW-aftrek, wellicht geen subsidiemogelijkheid etcetera. Klopt dit?

 

je kan ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting en/of voor de BTW. belangrijker dan inkomsten is de mate waarin je risico loopt, hoeveel tijd je er aan besteed, en dergelijke zaken. mocht je er nog een andere baan naast hebben en niet veel uren besteden aan je eigen bedrijf, dan kan men ook besluiten om je wel als ondernemer voor BTW te zien maar niet voor inkomstenbelasting. dan kan je dus wel BTW verrekenen, maar je krijgt geen ondernemersaftrek.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.