• 0

Hoeveel opzij leggen voor BTW en IB?

Beste ondernemers. Vorig jaar ben ik mijn bedrijf gestart (eenmanszaak). En ik moet zeggen dat het redelijk tot goed gaat. We zitten alleen een beetje te hannesen met de reservering voor BTW etc. We zijn heel conservatief en letten op de kosten, misschien wel een beetje teveel.

We zetten bijvoorbeeld 60% van alle inkomsten opzij voor te betalen BTW en omzetbelasting + premies. Jaaromzet is ca 40.000-50.000. Zelf denk ik dat het aan de (te) hoge kant is.

Wat kun je als startend ondernemer het beste opzij zetten als richtlijn? Op sommige websites lees ik BTW + 25% voor de inkomstenbelasting. En dat lijkt me weer veel te weinig.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ob is btw, het verschil tussen af te dragen btw en betaalde btw moet je maandelijks of per kwartaal afdragen. Indien je nauwelijks inkoop hebt zal de afdracht dus 19% zijn (tenzij je onder laag btw tarief valt of btw verlegd faktureert).

 

Verder zal je inkomstenbelasting moeten betalen, dit is geheel afhankelijk van hoeveel winst je maakt, welke kosten aftrekbaar zijn ed, er zijn sites waarop je dit makkelijk kunt berekenen (weet alleen de link nu niet, deze heeft op hl gestaan). In totaal lijkt 60% me aan de ruime kant maar je kunt altijd beter te veel dan te weinig reserveren.

Gevonden

http://www.esset.nl/brutonetto2010.htm

 

Welliswaar cijfrs van 2010 maar hiermee zie je de opbouw en je kan de bedragen en perc aanpassen

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 1

Dag Norbert

 

Ik ben het met Astrid eens dat 60% tegen het ridicule is.

 

Je weet van kwartaal tot kwartaal wat je aan BTW kwijt bent. Als je daarvoor 19% van je omzet reserveert, zit je altijd goed. De werkelijke afdracht is door de voorbelasting altijd lager.

 

De IB/ZVW aanslag is andere koek. Omzet zegt niets. Het gaat om de winst (omzet min kosten). Daar gaan nog fiscale aftrekposten vanaf, dan bereken je de belasting, die je vermindert met heffingskorting en dan heb je de aanslag.

 

Stel even dat je 50.000 omzet maakt en 10.000 kosten. Winst = 40.000

Zelfstandigenaftrek (2012) = 7.280.

MKB winstvrijstelling (12% x (40.000 - 7.280)) = 3.926

 

Belastbare winst: 33.294.

Hierover ben je (na heffingskortingen) ongeveer € 8.700 aan IB verschuldigd.

Daar komt 5% ZVW premie bij over 33.294, zijnde 1.665

 

Totale heffing: 10.365. Op een omzet van 50.000 dus inderdaad +- 20%. Op een winst van 40.000 dus 25%.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen : laat dit aan de boekhouder over om je hierin goed te adviseren. Ga niet zelf voor boekhouder spelen bij dergelijke vraagstukken. Er zijn nogal wat omstandigheden die hierin een rol spelen.

 

Voor nadere informatie zie mijn .. Mod edit, HL staat geen reclame voor je eigen toko toe, zie de huisregels

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 1

Idd, als ik mijn nieuwsgierigheid niet kan onderdrukken om toch maar eens op jouw (jullie?) website te klikken, dan schaam ik me voor de mijne.

 

Ach, visueel kun je over meningen verschillen. Maar wat ik nooit zou doen, is mezelf beter afschilderen dan mijn concurrenten. Teksten op je site zetten waarin je de deskundigheid, betrokkenheid, tarieven, etc. van je concurrenten in twijfel trekt, ten faveure van je eigen toko, zijn echt moordend voor serieuze klanten.

 

Als ik dat lees, dan ben ik weg. Als je je eigen toko niet kunt verkopen op je eigen kracht, maar wel denkt zieltjes te kunnen winnen met het beuken tegen je concurrenten, dan heb je volgens mij last van een identiteitscrisis. Ik kies liever voor een ondernemer die mij kan overtuigen van zijn kwaliteit/visie/mening/werkwijze, dan iemand die enkel beweert dat hij beter is, maar dat niet kan staven en dan dus maar zijn pijlen richt op zijn concurrentie. Dat laatste is gewoon een zwaktebod.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.