• 0

Personeel aannemen, boven mij of onder mij?

Nee, geen vunzige opmerkingen in dit topic ;)

 

Beste Higherlevel-lezers,

Ik zit met een probleem. Een luxe probleem, hoor, dat wel. Wij hebben een webwinkel die heel erg goed loopt. Zo goed, dat we in het afgelopen jaar verhuisd zijn uit onze woonkamer naar een bedrijfspand, en vorig jaar is mijn man erbij gekomen in de zaak. We leven er heel leuk van.

 

We maken en verkopen sieraden. De helft van ons werk bestaat uit persoonlijke, op maat gemaakte sieraden. Dat is mijn werk, naast marketing en klantcontact. Mijn man doet de boekhouding, en pakt alle bestellingen in, en houdt de voorraden bij. Samen zorgen we voor onze 3 kinderen (3, 4 en 5 jaar). We werken dus allebei eigenlijk maar 60%, want er moet bijna altijd iemand thuis zijn voor de kinderen.

 

Nu is het volgende probleem: We gaan te goed. In Nov en Dec hadden we bizar veel werk, zoveel dat ik om 6 uur sochtends al op de zaak was om alles weg te werken. Helemaal schitterend natuurlijk. Maar het geeft te denken, want druk is leuk, maar zo druk... dat hou ik geen 2 jaar vol. Zeker niet omdat het erop lijkt dat het nog helemaal niet afgelopen is met de groei.

 

Nu zijn we samen helemaal 'self-made'. Geen enkele ervaring van te voren, komen beide uit heel andere functies in het bedrijfsleven, maar we weten het samen toch wel erg goed te doen. Toch missen we kennis, voornamelijk op gebied van marketing en 'ondernemen'. Nu we op het punt komen dat we gewoon niet meer alle taken kunnen doen, simpelweg door tijdgebrek, twijfelen wat te doen. Er moet iemand bijkomen, maar wat gaan we die laten doen?

 

Twee opties:

1) iemand onder ons aannemen.

Iemand die het 'maakwerk' voor zijn rekening gaat nemen, bijgestaan door mijzelf nog steeds. Zo komt er meer tijd vrij om eindelijk weer meer aan marketing te gaan doen, om de klussen aan te nemen van bedrijven die sieraden op grote schaal willen voor personeel, etc. Maar... ik ben best aardig in de marketing hoor, maar geen expert. Ik heb het allemaal met trial-and-error geleerd, en weet niet of ik nou wel de persoon ben die ons tot nog hogere omzetten gaat leiden. Ik vind het wel heel leuk, en ben zeer leergierig op dat gebied.

 

2) iemand boven ons aannemen.

Iemand die meer ervaring heeft in marketing, die een idee heeft hoe dat werkt om groter te groeien. Iemand die onze organische groei weet te managen, en dat in banen leidt. Iemand die ons voor onze kop slaat dat we bepaalde dingen niet of wel doen.

 

Zo moeilijk! Liefst kies ik voor optie 1. Zo krijgen we zelf weer handen vrij voor 'ondernemen' ipv alleen maar zo hard mogelijk de opdrachten afkrijgen. Maar als ik dan die tijd echt vrij heb, wat ga ik dan doen? Ga ik ook echt zorgen voor meer omzet daardoor? Ik denk het wel, maar heb nog geen vastomlijnd plan daar. Maar wel ideeën. Maar optie 2, dat is ook wel wat.

 

Tjee, door het hier neer te zetten, heb ik eigenlijk mijn keuze al gemaakt. Maar... desalniettemin, ik ben benieuwd wat ervaringen zijn onder andere ondernemers. Hoe hebben zij dat gedaan. Onze prognoses zijn erg goed, en ons verleden ook. We zijn in 2011 zo'n 60% gegroeid qua omzet, en bij de eerste getallen van Januari slaat mij de schrik al om het lijf voor de rest van het jaar. Ik heb geen enkel idee hoe we dat moeten gaan bolwerken. Voor hetzelfde geld moeten we iemand erbij aannemen, en moet ik nog steeds op volle kracht daarnaast sieraden maken om het bij te houden. Who knows..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Nou, ik ben goed in van alles. Mijn sterke punten zijn

 

- assortiment samenstellen en nieuwe producten verzinnen

- Adwords, facebook

- klantencontact

 

Mijn man zijn sterke punten:

- overzicht en focus houden

- boekhouding

- teksten schrijven

- programmeren

 

Achtergrond? Niks. Ik was werkzaam in de research op een laboratorium, iets heel anders. Mijn man ook niet, die komt uit de technische hoek bij een publisher. Daar heeft hij natuurlijk wel heel wat programmeerkennis uit meegenomen en daarna zelf bijgeleerd.

 

Plannen? Leuk werken en er leuk van leven. Nu werken we superhard om er leuk van te leven. De werkdruk is groot om alles op tijd af te krijgen, waardoor levertijden soms oplopen en we er flink aan moeten trekken> Afspraken met bedrijven moeten in de avonduren, want overdag = productie. Er moet gewoon tijd vrijkomen, om extra activiteiten te kunnen doen.

Link naar reactie
  • 0

Uit al je antwoorden spat het er gewoon uit dat je iemand wil aannemen voor het productiewerk en zelf bezig wil met de andere zaken... waarom doe je het dan niet gewoon?

 

Ga naar de UWV, uitzendbureau etc. en vraag naar de mogelijkheden...

 

Pakt alles goed uit heb jij meer tijd om je te verdiepen in marketing etc. desnoods ga je een cursus doen.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 1

 

Even twee opmerkingen:

 

1. kies wat je leuk vindt en waar je goed in bent (meestal is dat het zelfde)

2. Ik hou niet zo van boven of beneden aannemen. In principe zijn jullie nog altijd de eigenaren dus het is wat dat betreft altijd onder je.

3. Een goede/slimme ondernemer huurd iemand in die beter is dan zij zelf.

 

Ach het zijn er drie geworden. ;D

Link naar reactie
  • 0

Aan je berichten te zien denk ik dat je aan het twijfelen bent over het feit of je het wel kunt de volgende stap in het ondernemen. De zelfde twijfel die veel mensen hebben voor ze aan hun onderneming beginnen. Echter sta jij al een stuk verder, je onderneming lijkt een succes te worden omdat je mensen moet gaan aannemen. Dat betekent dat je iets goed hebt gedaan de afgelopen tijd. En dat was niet alleen die sieraden maken, natuurlijk zal dat ook goed gegaan zijn want als je geen kwaliteit levert is het ook snel gedaan met je onderneming. Wat je goed hebt gedaan is het zorgen dat mensen je webshop vinden en verkopen genereerd. Dat het adwords bureau zei dat je campagne eigenlijk al zo goed als perfect was, zegt dat je adwords zeker onder de knie hebt, daar moet je niet over twijfelen.

 

Blijft nog over alle andere marketingvormen. Maar als ik bijvoorbeeld aan SEO denk, welke marketing persoon je ook aan zou nemen, SEO is een vak opzich, dat is affiliatemarketing ook, .... Is het dan niet beter om zelf de rol van ondernemer op te nemen (Die je ook het liefste doet wat je zelf aan aangeeft) en iemand te zoeken die je sieraden maakt? Ik weet niet hoeveel uur per week je iemand nodig hebt? Maar als dat nog part-time is dan zijn er vast genoeg huisvrouwen te vinden die gestopt zijn met werken toen ze kinderen kregen en inmiddels zijn de kinderen naar school en hebben ze overdag tijd over. Deze zijn vaak ook vrij goedkoop kwa salaris, en het bedrag wat je dan bespaart t.o.v. iemand die je marketing zou doen kun je dan bijvoorbeeld uitgeven om een SEO specialist in te huren en/of specialisten in andere gebieden. Ondertussen kun je zelf de leiding houden over de productie door evt nog wat bij te springen maar ondertussen de persoon die dat voor je gaat doen in de gaten te houden en de leiding houden over de marketing, aangezien je een deel zelf doet en een ander deel uitbesteed waar je de contacten van onderhoud.

Link naar reactie
  • 0

Aan je berichten te zien denk ik dat je aan het twijfelen bent over het feit of je het wel kunt de volgende stap in het ondernemen. De zelfde twijfel die veel mensen hebben voor ze aan hun onderneming beginnen. Echter sta jij al een stuk verder, je onderneming lijkt een succes te worden omdat je mensen moet gaan aannemen. Dat betekent dat je iets goed hebt gedaan de afgelopen tijd. En dat was niet alleen die sieraden maken, natuurlijk zal dat ook goed gegaan zijn want als je geen kwaliteit levert is het ook snel gedaan met je onderneming. Wat je goed hebt gedaan is het zorgen dat mensen je webshop vinden en verkopen genereerd. Dat het adwords bureau zei dat je campagne eigenlijk al zo goed als perfect was, zegt dat je adwords zeker onder de knie hebt, daar moet je niet over twijfelen.

 

Blijft nog over alle andere marketingvormen. Maar als ik bijvoorbeeld aan SEO denk, welke marketing persoon je ook aan zou nemen, SEO is een vak opzich, dat is affiliatemarketing ook, .... Is het dan niet beter om zelf de rol van ondernemer op te nemen (Die je ook het liefste doet wat je zelf aan aangeeft) en iemand te zoeken die je sieraden maakt? Ik weet niet hoeveel uur per week je iemand nodig hebt? Maar als dat nog part-time is dan zijn er vast genoeg huisvrouwen te vinden die gestopt zijn met werken toen ze kinderen kregen en inmiddels zijn de kinderen naar school en hebben ze overdag tijd over. Deze zijn vaak ook vrij goedkoop kwa salaris, en het bedrag wat je dan bespaart t.o.v. iemand die je marketing zou doen kun je dan bijvoorbeeld uitgeven om een SEO specialist in te huren en/of specialisten in andere gebieden. Ondertussen kun je zelf de leiding houden over de productie door evt nog wat bij te springen maar ondertussen de persoon die dat voor je gaat doen in de gaten te houden en de leiding houden over de marketing, aangezien je een deel zelf doet en een ander deel uitbesteed waar je de contacten van onderhoud.

 

Ja, dat somt het wel zo'n beetje op, inderdaad, dat is de vinger op de zere plek. Ik heb alleen niet een idee waar we precies zullen staan over 3 jaar. Wel waar ik wil staan, maar of dat allemaal haalbaar is... ik zou we een glazen bol willen. Ik denk dat het belangrijk is dat we die focus nu gaan zoeken, wat willen we nou echt! Ik wil zeker niet over 3 jaar nog steeds alle handwerk zelf doen.

 

Maar wat is de stap nou? Eerst een omzetmaker toevoegen aan je personeel, zodat we over een half jaar gedwongen zijn om mensen aan te nemen die de sieraden gaan maken? Of nu al iemand aannemen en zelf voor die groei gaan zorgen.

Link naar reactie
  • 0

Aan je berichten te zien denk ik dat je aan het twijfelen bent over het feit of je het wel kunt de volgende stap in het ondernemen. De zelfde twijfel die veel mensen hebben voor ze aan hun onderneming beginnen. Echter sta jij al een stuk verder, je onderneming lijkt een succes te worden omdat je mensen moet gaan aannemen. Dat betekent dat je iets goed hebt gedaan de afgelopen tijd. En dat was niet alleen die sieraden maken, natuurlijk zal dat ook goed gegaan zijn want als je geen kwaliteit levert is het ook snel gedaan met je onderneming. Wat je goed hebt gedaan is het zorgen dat mensen je webshop vinden en verkopen genereerd. Dat het adwords bureau zei dat je campagne eigenlijk al zo goed als perfect was, zegt dat je adwords zeker onder de knie hebt, daar moet je niet over twijfelen.

 

Blijft nog over alle andere marketingvormen. Maar als ik bijvoorbeeld aan SEO denk, welke marketing persoon je ook aan zou nemen, SEO is een vak opzich, dat is affiliatemarketing ook, .... Is het dan niet beter om zelf de rol van ondernemer op te nemen (Die je ook het liefste doet wat je zelf aan aangeeft) en iemand te zoeken die je sieraden maakt? Ik weet niet hoeveel uur per week je iemand nodig hebt? Maar als dat nog part-time is dan zijn er vast genoeg huisvrouwen te vinden die gestopt zijn met werken toen ze kinderen kregen en inmiddels zijn de kinderen naar school en hebben ze overdag tijd over. Deze zijn vaak ook vrij goedkoop kwa salaris, en het bedrag wat je dan bespaart t.o.v. iemand die je marketing zou doen kun je dan bijvoorbeeld uitgeven om een SEO specialist in te huren en/of specialisten in andere gebieden. Ondertussen kun je zelf de leiding houden over de productie door evt nog wat bij te springen maar ondertussen de persoon die dat voor je gaat doen in de gaten te houden en de leiding houden over de marketing, aangezien je een deel zelf doet en een ander deel uitbesteed waar je de contacten van onderhoud.

 

Ja, dat somt het wel zo'n beetje op, inderdaad, dat is de vinger op de zere plek. Ik heb alleen niet een idee waar we precies zullen staan over 3 jaar. Wel waar ik wil staan, maar of dat allemaal haalbaar is... ik zou we een glazen bol willen. Ik denk dat het belangrijk is dat we die focus nu gaan zoeken, wat willen we nou echt! Ik wil zeker niet over 3 jaar nog steeds alle handwerk zelf doen.

 

Maar wat is de stap nou? Eerst een omzetmaker toevoegen aan je personeel, zodat we over een half jaar gedwongen zijn om mensen aan te nemen die de sieraden gaan maken? Of nu al iemand aannemen en zelf voor die groei gaan zorgen.

Tja een glazen bol, die zou iedereen wel willen natuurlijk ;)

 

Maar zoals ik al zei, als ik het topic erop na kijk. De marketing alternatieven die genoemd worden waar je nog niet mee bezig bent zijn:

 

M en F commerce

SEO

En het analyseren van je marketingkanalen

 

Nou M en F commerce komt denk ik omdat je termen gewoon niet kent. M commerce is marketing via smartphones en F commerce is marketing via Facebook. Nou je Facebook pagina ben je al aardig mee bezig zag ik. Blijft dus over wat je niet doet m commerce, SEO en analyseren.

 

m commerce heb je wel een beetje aan een marketing persoon. Maar de belangrijkste persoon in deze is voornamelijk de programmeur. Je zult immers een app of een mobiele website moeten hebben. SEO is zoals ik al eerder zei, een zeer grote en complexe manier van marketing waar je gespecialiseerde bureau's voor hebt die sowieso meer ervaring hebben en betere resultaten voor hetzelfde geld kunnen leveren als een algemene marketing persoon. Een goede algemene marketing persoon zal immers zelf ook zeggen dat je voor SEO beter een specialist in kan huren.

 

Dan blijft nog over het analyseren. Analyseren is vooral 'tracken' wat je bezoekers doen. Bijvoorbeeld je controleert hoeveel bezoekers er via Twitter binnen komen en hoeveel mensen daarvan er daadwerkelijk iets kopen. Aan de hand daarvan kun je dan conversie zien en als je veranderingen aanbrengt op je Twitter en Facebook kun je vervolgens zien of ze positief of negatief zijn. Deze analyse is belangrijk, want stel je verandert je adwordscampagne, Twitter en Facebook tegelijkertijd, je omzet stijgt. Wat denk je dan? Ik ben goed bezig. Maar ondertussen kan het zijn dat je adwords en Twitter inderdaad voor een betere conversie zorgen, maar je Facebook juist voor een lagere conversie, dat zie je niet tenzij je je verkeer goed analyseert, anders maskeren je positieve veranderingen op Twitter en adwords je negatieve veranderingen op Facebook wat natuurlijk jammer is. Maar wat heb je nu nodig voor dit analyseren? Juist een programmeur die je webshop aanpast zodat er gekeken wordt waar welke bezoeker vandaan koopt en hoeveel mensen van deze bezoekers iets kopen op je webshop. Het analyseren van die cijfers kan vervolgens iedereen met een logisch verhaal.

 

De moraal van het verhaal, wat heb je nodig:

 

- Appmaker/mobiele site bouwer

- SEO specialist

- Programmeur om analyse van je marketing mogelijk te maken

 

Dat zijn in principe 3 verschillende personen alhoewel de programmeur voor je analyse aanpassingen wellicht ook wel een mobiele website kan bouwen.

 

Je geeft zelf aan dat de marketing die je tot nu toe zelf doet goed doet, dus zoals ik al in mijn vorige bericht eigenlijk wat aangaf. Neem iemand in dienst die je sieraden gaat maken. Ga verder waar je mee bezig was wat betreft marketing en ga de specialisten zoals aangegeven inhuren. Dat is wat ik in jou situatie zou doen. Want aan je reacties zoals 'een gespecialiseerd Adwords bedrijf kon mijn Adwords campagne niet verbeteren' geven mij de indicatie dat je wel gevoel voor marketing hebt. Want als je eens goed gaat nadenken, dat zijn mensen die dag in dag uit met Adwords bezig zijn en die kunnen een campagne die je hebt opgezet terwijl dat op dit moment nog je nevenactiviteit is niet verbeteren..

Link naar reactie
  • 0

....

Ik wil zeker niet over 3 jaar nog steeds alle handwerk zelf doen.

 

Maar wat is de stap nou? Eerst een omzetmaker toevoegen aan je personeel, zodat we over een half jaar gedwongen zijn om mensen aan te nemen die de sieraden gaan maken? Of nu al iemand aannemen en zelf voor die groei gaan zorgen.

Ik persoonlijk zou voor dat laatste kiezen. Een sieradenmaker in dienst nemen is goedkoper dus minder risico om eens te proberen en dan doe je ook wat je het meest leuk vindt.

Ik heb zelf een kralenforum, als je wil kan ik er 'n oproep plaatsen voor sieradenmaker, groot kans dat er genoeg moeders zijn die dolblij zouden zijn met zo 'n bijbaantje. Maar je kan ook kijken of er kennissen zijn die zoiets wellicht zouden willen, dat maakt de start nog makkelijker. Misschien zijn er eenvoudige technieken die tieners thuis kunnen doen, dan is het nog goedkoper en nog makkelijker even uitproberen. Ook zou je kunnen informeren bij sociale werkplaats in de buurt.

Link naar reactie
  • 0

Nu werken we superhard om er leuk van te leven. De werkdruk is groot om alles op tijd af te krijgen, waardoor levertijden soms oplopen en we er flink aan moeten trekken.

Naast de keuze die je hier ter sprake brengt kan het wellicht helpen om te kijken of je praktisch bepaalde dingen anders kunt doen om een beetje lucht te creëren.

 

Ben je bijvoorbeeld veel tijd kwijt met mail en telefoontjes over dingen die niet (of juist wel) op je pagina met veelgestelde vragen staan? Krijg je veel vragen wanneer de bestelling wordt verstuurd, kun je daar pro-actiever mee omgaan? Kost het (te) veel tijd om alle spulletjes te verzamelen voordat je een sieraad kunt gaan maken? Grijp je regelmatig mis ("help, de 'B' is op!"). Doe je telefoontjes en mailtjes "tussendoor" waardoor het maken van een sieraad regelmatig onderbroken wordt (en dus meer tijd kost)?

 

Heb je per soort sieraad voor jezelf duidelijk hoeveel tijd je nodig hebt om dat te maken? Kun je dus 's ochtends al bepalen aan de hand van het aantal bestellingen hoeveel tijd je die dag daarvoor nodig hebt? Of begin je gewoon en zie je wel waar je uitkomt?

 

Zou je in de huidige opzet een mailtje met een bestelling van een sieraad aan iemand anders kunnen geven die dat vervolgens zelfstandig maakt, of gaat er straks veel tijd zitten in begeleiding? Kijk eens of er mogelijkheden zijn om nu al bepaalde stappen te nemen in je proces die voor jezelf misschien al een stukje tijdwinst opleveren, maar waardoor straks in ieder geval de aansturing van iemand anders wat eenvoudiger wordt.

Link naar reactie
  • 0

Nu werken we superhard om er leuk van te leven. De werkdruk is groot om alles op tijd af te krijgen, waardoor levertijden soms oplopen en we er flink aan moeten trekken.

Naast de keuze die je hier ter sprake brengt kan het wellicht helpen om te kijken of je praktisch bepaalde dingen anders kunt doen om een beetje lucht te creëren.

 

Ben je bijvoorbeeld veel tijd kwijt met mail en telefoontjes over dingen die niet (of juist wel) op je pagina met veelgestelde vragen staan? Krijg je veel vragen wanneer de bestelling wordt verstuurd, kun je daar pro-actiever mee omgaan? Kost het (te) veel tijd om alle spulletjes te verzamelen voordat je een sieraad kunt gaan maken? Grijp je regelmatig mis ("help, de 'B' is op!"). Doe je telefoontjes en mailtjes "tussendoor" waardoor het maken van een sieraad regelmatig onderbroken wordt (en dus meer tijd kost)?

 

Heb je per soort sieraad voor jezelf duidelijk hoeveel tijd je nodig hebt om dat te maken? Kun je dus 's ochtends al bepalen aan de hand van het aantal bestellingen hoeveel tijd je die dag daarvoor nodig hebt? Of begin je gewoon en zie je wel waar je uitkomt?

 

Zou je in de huidige opzet een mailtje met een bestelling van een sieraad aan iemand anders kunnen geven die dat vervolgens zelfstandig maakt, of gaat er straks veel tijd zitten in begeleiding? Kijk eens of er mogelijkheden zijn om nu al bepaalde stappen te nemen in je proces die voor jezelf misschien al een stukje tijdwinst opleveren, maar waardoor straks in ieder geval de aansturing van iemand anders wat eenvoudiger wordt.

 

Zit jij als een vlieg op de muur bij ons ofzo? Ja, zo gaat het natuurlijk vaak. Omdat we voor veel sieraden gedeelde voorraad hebben, is het amper elektronisch bij te houden wat de onderdelen voorraad is. In de ene armband worden dezelfde onderdelen gebruikt als in de andere, en dus lopen we soms aan tegen: "oh f*ck, de letter B is bijna op!!". En ja, ik wordt constant gestoord door telefoontjes tijdens het maken. En elke armband heeft een ander aantal kralen nodig (al is het alleen al omdat elke vrouw een andere polsmaat nodig heeft). Dus echt standaardiseren kan bijna niet. Ik heb een mooie spreadsheet gemaakt waarin ik de polsmaat invul, en dan rolt eruit hoeveel kralen ik nodig heb van welke soort. Niet voor mezelf maar in een poging het te standaardiseren, om het ooit over te dragen aan een minder ervaren iemand.

 

We zijn dagelijks bezig efficienter te werken. Efficienter opbergen, onderdelen die steeds hetzelfde zijn vooruit werken zodat het een kwestie van pakken en bij elkaar gooien is, etc. Maar daar is nog slechts minuten mee te winnen, geen half uur. Bij de prijsbepaling voor de sieraden houdt ik natuurlijk rekening met de tijd die elk sieraad nodig heeft, er zit een kleine winst op de onderdelen, maar daarnaast zit er ook een uurloon verwerkt in de verkoopprijs van handgemaakte sieraden. Dus dat houden we wel bij, hoeveel tijd een sieraad kost. Echter... elke dag zie ik wel hoever ik kom. Ik open in onze backoffice de 'maaklijst', en begin bij de oudste order en werk naar boven toe. Zolang we binnen de aangegeven levertijd blijven, doen we dat zo. Wordt het teveel, dan moet ik avonden naar de zaak om bij te werken.

 

En dat proces wordt alleen erger. Met kerstmis werd ik serieus gek! Super natuurlijk dat we zoveel omzet draaiden, maar ik was wel stuk in de Januari, en dat tast heel erg sterk het enthousiasme aan. Dat is ook de reden dat we nu zo in de 'twijfel' zitten. We hoopten het even een flink stuk rustiger te hebben (ach, dat hoopten we niet écht natuurlijk), maar niets is minder waar. We draaien nog steeds heel erg goed voor een Januari. Echt rustig is het niet te noemen. Ik hoef nu niet op avonden naar de zaak, maar ik moet wel keihard doorbeuken tijdens de uren die ik heb. Bij een dingetje, zoals ziekte kind, of schoolvakantie, of whatever, dat gaat eigenlijk niet. Dan moeten we alle zeilen bijzetten, opa's en oma's inzetten, etc.

 

Eigenlijk zijn we er wel uit, er moet iemand bijkomen die daarmee gaat helpen. Iemand die fysiek aanwezig is op de zaak, in begin parttime. Iemand die kan sieraden maken, maar ook kan ondersteunen bij inpakken en verzenden. We kennen zo iemand, iemand die ons vaker helpt. Iemand die we de sleutel en de alarmcode toevertrouwen, niet geheel onbelangrijk ;-)

 

Ik denk dat we daar maar eens moeten gaan polsen. Spannend!! Ik vind het echt fijn dat jullie zo meedenken. Geeft een steuntje in de rug, en soms is dat nodig.

Link naar reactie
  • 0

Oh ja, nog 1 kleine, simpele tip, misschien ken je het al, je zou eens bij trade mart in Utrecht kunnen zoeken naar kant en klare sieraden, wellicht dat daar ook goede artikelen te vinden zijn.

 

Kom er elke voorjaar en najaar, op zowel de Jewels and Watches als de andere verdiepingen. Een paar merken hebben we daar gevonden, maar er staan te generieke dingen meestal. We verkopen echt moedersieraden, en dat betekent dus minimaal een naam, geboortesteentje, of anderzins een link met kinderen en moederschap. Dat is niet zo makkelijk te vinden, er zijn slechts een paar merken die dat doen. En op de Jewels and Watches? Breek me de bek niet open. Zodra het woord webwinkel valt draaien ze zich snobbig om, en willen geen zaken doen met je. Het is dat we sommige leveranciers na verrekte veel praten overgehaald hebben, maar anders mochten op die vloer niet eens binnen!!

Link naar reactie
  • 0

Maar wat is de stap nou? Eerst een omzetmaker toevoegen aan je personeel, zodat we over een half jaar gedwongen zijn om mensen aan te nemen die de sieraden gaan maken? Of nu al iemand aannemen en zelf voor die groei gaan zorgen.

 

Om het simpel te maken (dat helpt soms om een beslissing te maken :) ): Omdat je al genoeg marketing ideeën hebt volgens mij, zou ik starten met iemand voor het maakwerk. Je hoeft hem/haar niet direct fulltime een jaarcontract te bieden, maar bijv. voor 2 maanden 2 dagen/wk. Kan bijv. een student of scholier zijn. Dan heb jij iets meer rust, en kan je een paar nieuwe ideeën opstarten. Maar neem je niet te veel risico.

Na 2 maanden kan je altijd opschalen door hem/haar meer te laten werken, of er iemand bij te vinden.

 

En ik zou die tijd gebruiken om met wat 'experts' te brainstormen. Je hoeft niet direct iemand in te huren die de marketing voor jou doet, lijkt me dat je beter een coach/adviseur bij je bedrijf kan betrekken. Probeer daarvoor gewoon een paar mensen uit, en als je iemand vind wiens mening je op de lange termijn nuttig vind, dan kan je hem aan je bedrijf binden.

 

Een tip om dat uit te proberen is met een paar ondernemers/marketeers een avondje te brainstormen. Mooi voorbeeld in mijn leven: een vriendin vroeg laatst een paar man/vrouw (ondernemers/ontwerpers) om langs te komen bij haar thuis. Na lekker eten en gezelligheid gingen we in groepjes brainstormen over marketingplannen voor haar startend bedrijf, glaasje wijn erbij. Voor iedereen was het een erg leuke avond, en voor haar heel nuttig!

Volgens mij kan je zo een paar man bij elkaar krijgen als je het hier op HL post :).

 

Succes!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

misschien een tussenweg... Naast je ;)

 

Persoonlijk zou mijn voorkeur uitgaan naar een parttimer voor het productie werk.

En daarnaast een parttimer (of fulltimer afhankelijk van je mogelijkheden) voor de marketing.

En dan niet iemand die dat geheel van jou overneemt maar iemand die dat samen met jou gaat aanpakken.

 

Door de marketing samen te gaan doen wordt je eigen kennis ook naar hoger niveau getild en hoeft die persoon niet boven je te komen staan maar dus naast je.

 

je kan het wel helemaal zelf willen doen (en dat lukt dus ook wel aardig begrijp ik) maar als je alles moet leren door eerst veel dure fouten te maken is dat ook beetje jammer. Zeker aangezien alles zo snel veranderd.

 

Ik zou dus kiezen voor parttimer onder je voor productie (deel daarvan?) en daarnaast iemand naast je die de marketing samen met jou naar een hoger niveau gaat tillen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben sinds 1 januari weer ' personeelsvrij ' na zeventien jaar met personeel te hebben gewerkt. Ik zal nog wel personeel inhuren maar dat wordt uurtje-factuurje en niet meer nodig: naar huis. HEERLIJK!

 

- ze willen altijd vrij als het niet kan.

- het eerste jaar is het allemaal leuk en geweldig, dan gaan ze morren want ze verdienen niet genoeg.

- ze worden ziek, zwanger. Regel je vervanging of ga je weer zelf aan de slag?

- CAO? Lonen moeten elk jaar worden vastgesteld.

- roosters maken

- vrije dagen inplannen

- werkomgeving moet aan richtlijnen voldoen (investeringen in kleding, materialen)

- pensioenen moeten ergens ondergebracht worden.

- functioneringsgesprekken: doen ze hun werk wel goed.

- vakantie? Jij mag betalen! +nog vakantietoeslag! + je mag voor vervanging zorgen.

- ziek? Jij mag betalen! +voor vervanging zorgen.+je moet nog een ziekteverzuimverzekering afsluiten!

- personeel is NOOIT zo betrokken bij je bedrijf zoals jij dat bent, ze doen hun werk en krijgen daar geld voor.

 

Je staat nu op een keerpunt: je wil afdwalen van de kern van je business (het sieraden maken) en wat anders gaan doen. Dat is okay maar bewaak die kern! Want dat is het kloppend hart van je onderneming. Na een tijdje weet de kop niet meer wat de staart doet en dan gaat het fout (ik spreek uit ervaring).

 

Link naar reactie
  • 2

Binnen mijn bedrijf werk ik nu acht jaar met medewerkers, sinds 1 januari 5 man en daarvoor wisselend met tot nu toe als grootste groep 12 man. HEERLIJK!

 

- vrij nemen doen we in goed overleg, en onlangs hebben twee medewerkers hun kerstvakantie ingekort om eerder bij te springen;

- ieder jaar bekijken we wat iedereen bijgedragen heeft en passen we de salarissen eventueel aan. Niet standaard elk jaar dus, en iedereen begrijpt dat. Met de secundaire arbeidsvoorwaarden erbij bieden we mooie voorwaarden waar iedereen tevreden mee is (klachten en verzoeken voor salarisverhoging hebben we in de afgelopen 8 jaar slechts eenmaal gehad);

- Ziek, zwanger: dat hoort er bij. Het zijn net mensen :) Als het goed is denk je daar van te voren over na. Het kan wel eens niet optimaal uitkomen, maar ja, dat is ook wel logisch. Ik heb ook wel eens een begrafenis, dat komt ook niet altijd uit;

- CAO hebben wij niet mee te maken

- roosters maken: daar is software voor, bij ons doen de mensen dat zelf afhankelijk van welke werkzaamheden en ideeën er zijn;

- vrije dagen inplannen doen onze mensen zelf, in goed overleg als het even niet uitkomt;

- werkomgeving moet aan richtlijnen voldoen (investeringen in kleding, materialen), maar dat is logisch;

- pensioenen moeten ergens ondergebracht worden, maar daar zijn organisaties voor die dat volledig en keurig uit handen nemen en eens in de zoveel tijd langskomen voor persoonlijke en bedrijfsbrede gesprekken en toelichtingen;

- functioneringsgesprekken doen we niet aan, we hebben een continue communicatie over wat goed loopt, wat niet, welke inkomsten er zijn en wat er misloopt bijvoorbeeld qua planning. Wachten tot een halfjaarlijks moment om dat te spuien heeft niet onze voorkeur;

- Vakantie: na hard werken af en toe ontspannen is wel belangrijk. Wordt altijd lang van tevoren aangekondigd, en valt vaak in perioden dat de rest van Nederland ook op vakantie is;

- personeel is erg betrokken bij ons bedrijf. Niet zó erg als de twee oprichters, maar ze zijn wel erg betrokken, werken tot laat over als dat nodig is, pakken steeds vaker zelf problemen op en lossen die volledig op, en gaan steeds vaker zelf naar klanten om van A tot Z een implementatie te begeleiden.

 

Natuurlijk brengt het uitdagingen met zich mee en gaat niet alles helemaal goed, maar ik wilde toch een ander geluid erbij zetten ten opzichte van Caspar Diesch en laten horen dat als de puzzelstukjes op hun plek vallen, een goed team je bedrijf een énorme boost kan geven, veel verder dan je zelf ooit kan brengen als je al je tijd in je bedrijf doorbrengt en weinig tijd hebt om er aan te werken.

Link naar reactie
  • 0

Nou, wij zijn eruit! We gaan het doen, iemand aannemen voor de sieraden!! Whoe... best wel eng. Maar ook niet zo eng, want we hebben mijn schoonzus op het oog. Korte uitleg:

 

We hebben haar op basis van ons succes afgelopen jaar geholpen haar eigen sieradenwebwinkel te starten. Precies ons concept, alleen dan voor kinderen. In eerste instantie gewoon naast haar baan, en in eerste instantie wilde ze dat ook zo houden. Maar ons succes, en haar begin hebben haar zo enthousiast gemaakt, dat ze niet kan wachten om op eigen benen te staan en haar baan op te zeggen.

 

Ons voordeel: De armbanden die zij maakt, zijn een kopie van de onze, alleen dan voor kinderen. Ze weet dus precies hoe ze de onze moet maken. Verder heeft ze affiniteit, en blijk gegeven van eigen inzicht en goede ideeen. En haar arbeidsethos is zoals je zou willen van een werknemer: een harde werker die er de kantjes niet vanaf loopt. Daarnaast vertrouwen we haar met de alarmcode en sleutel, en is ze gewoon een fijn mens om mee om te gaan.

 

Afgelopen zondag gaf ze aan dat ze eigenlijk haar baan wel beu was, en we hebben haar dus gevraagd om eens te komen praten over het idee bij ons te werken. Haar voordeel is dat ze ook de beschikking heeft over al onze werktuigen (juweliers werkplaats, fotostudio, inpakgebeuren, etc.) Ze kan dus ook een deel van haar eigen bestellingen bij ons maken, en nieuwe producten fotograferen, etc. Verder kopen we samen ook dingen in, en die komen nu ook allemaal makkelijker bij haar terecht.

 

Wat betreft arbeidsvoorwaarden, vakantie, etc, daar hebben we iemand anders voor. Een oud collega is een HR bedrijf gestart, en kan tegen redelijke prijzen payrolling, contracten, etc verzorgen. Hoe dat precies zit weten we nog niet, maar eerst gaan we eens kijken of mijn schoonzusje echt interesse heeft (ze komt morgen). Daarna gaan we gewoon samen naar dat HR bedrijfje, en gaan we kijken wat er allemaal geregeld moet worden. Ik wil het wel allemaal officieel goed regelen, niet onderhands. Juist met familie lijkt het me beter alles netjes te regelen, zodat er geen gezeik achteraf komt.

 

We gaan zeker niet afdwalen van onze core business, want dat is juist zo rendabel gebleken. Ik wil ook niet iets heel anders gaan doen, maar ik moet me gewoonweg gaan focussen op de dingen die nu blijven liggen omdat mijn handen gebonden zijn door het maken van sieraden. Als iemand anders dat voor een groot deel kan overnemen, kan ik mijn handen vuil gaan maken aan de marketing, bezoeken van klanten en leveranciers, en zo onze winkel nog groter en leuker maken. En mijn eigen werk ook weer leuker gaan vinden.

 

Ik kan me ook wel vinden in Jeroen Bakker. Ik weet dat mensen ziek worden en zwanger worden. Ik weet dat mijn schoonzus graag binnenkort nog eens zwanger wordt. Maar ja, daar vinden we dan wel wat op. Juist omdat dat mij ook weer een neefje/niochtje oplevert, ben je daar makkelijker in, en wil je zelf weer een tandje bijzetten tot het weer voorbij is. Het lijkt me ontzettend leuk.

 

Ook door het huiswerk van Hans (waar we begin volgende maand op bezoek gaan voor een coachings gesprek) ben ik gaan opschrijven wat ik nou echt wil, en hoe dat te bereiken. Met 3 uurtjes peinzen was het leed geleden, en wist ik het. Het is ineens zonneklaar, en ik snap niet waar ik zo moeilijk over deed. ;-)

 

Daarnaast gaan we meer en meer 'automatiseren', ook met het sieraden maken. Dus meer van te voren maken, ook al betekent dat dat er dingen van je voorraad al op voorhand vastliggen (die ene kraal zit al in die armband, en kan niet meer in een andere, en dus moet er meer voorraad komen van losse onderdelen). Maar ook dat zal na de eerste fase beter gaan werken. Ik heb er zin an!!

Link naar reactie
  • 0
Ook door het huiswerk van Hans (waar we begin volgende maand op bezoek gaan voor een coachings gesprek)
Ik vraag me af of je dat na al deze stappen en inzichten nog nodig hebt ;), maar jullie zijn van harte welkom!

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ook door het huiswerk van Hans (waar we begin volgende maand op bezoek gaan voor een coachings gesprek)
Ik vraag me af of je dat na al deze stappen en inzichten nog nodig hebt ;), maar jullie zijn van harte welkom!

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Zeker wel! We hebben de eerste stap nu duidelijk, maar ik wissel heel graag van gedachten over onze insteek en aanpak. Miisschien meer over onze 'ondernemers mentaliteit' dan over de precieze details. We zijn gewoon onervaren, en elk fris inzicht van een buitenstaander die er kijk op heeft, wil ik graag horen. Of ik er vervolgens naar luister is een tweede, wij zijn rete eigenwijs. ;-)

Link naar reactie
  • 0

Afgelopen zondag gaf ze aan dat ze eigenlijk haar baan wel beu was

 

Logisch, maar ik zeg het toch even:

 

Net zoals jij beu bent geworden van alleen maar sieraden maken de hele dag, wordt je schoonzus dat ook. Ik zou dus de leuke en minder leuke dingen na een inwerkperiode gelijk spreiden tussen jullie drie-en. Zij is haar eigen bedrijfje gestart en heeft goede idee-en, een waardevolle werknemer die op een zelfde manier in elkaar zit als jezelf. Houdt haar enthousiast door haar als de gelijke te behandelen die ze is.

Link naar reactie
  • 0
Zit jij als een vlieg op de muur bij ons ofzo? Ja, zo gaat het natuurlijk vaak.

 

 

Misschien meer over onze 'ondernemers mentaliteit' dan over de precieze details.

En mocht je nog een keer over een aantal van die praktische details willen brainstormen, dan kom ik graag vrijblijvend een keer langs. Als je de vliegenmepper dan maar even uit het zicht houdt ...

Link naar reactie
  • 0

Wat is dat toch met alle mensen die dat aanbieden zomaar? Hoe kunnen wij nou denken: "daar vind je nooit iemand voor, die zo mee kan denken", en dan ineens twee mensen die daar verstand van hebben die dat gewoonweg aanbieden. Higherlevel is echt cool 8)

 

Ja, dat wil ik wel. Net als met Hans, ik grijp alle inzichten met beide handen aan. Voor hetzelfde geld denken jullie er heel anders over dan wij, op een manier waarover wij niet eens gedacht hebben van te voren. Ik weet alleen niet of jullie het vervelend vinden als ik met jullie allebei een afspraak maak? Hoe meer zielen die over onze zaak willen denken, hoe meer vreugd wij er van ondervinden natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Wat is dat toch met alle mensen die dat aanbieden zomaar? Hoe kunnen wij nou denken: "daar vind je nooit iemand voor, die zo mee kan denken", en dan ineens twee mensen die daar verstand van hebben die dat gewoonweg aanbieden. Higherlevel is echt cool 8)

Kom je 10 februari naar de Higherlevel meeting? Ook offline is Higherlevel echt cool 8)

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0
Pas wel op met het aan nemen van vrienden en familie. Mochten er problemen of ruzie ontstaan op het werk dan heb je ook ruzie in de familie.

 

Moet ik je helemaal gelijk in geven Jaap B! Ikzelf heb onlangs deze ervaring meegemaakt, en wanneer er onenigheid ontstaat ben je op de koop toe je vriend(en) ook nog kwijt... Ik zou altijd extern gaan, ze zijn weliswaar minder aan je gebonden (begrijpelijk, iedereen moet over zijn eigen carrière-pad beslissen) maar wanneer ze vertrekken ben je ook enkel maar een werknemer kwijt en niet ook nog eens je vrienden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.