• 0

andere webwinkel gebruikt mijn foto's

goedenmiddag allemaal

 

ik heb wat hulp nodig

een concurerende webwinkel

gebruikt zonder mijn toestemming foto's uit mijn webwinkel

deze foto's zijn door mij zelf gemaakt

 

nu heb ik de dame in kwestie al 2x vriendelijk verzocht of ze de foto's wilt verwijderen

maar tot nu toe vertikt ze het

ik kreeg wel een mail terug dat ze er geen kwaad in zag om ze te pakken

ik heb haar toen verteld dat je niet zomaar foto's van anderen mag gebruiken

 

nu heeft ze van andere winkels ook al foto's meegenomen

en ik ben al door meerdere collega's en klanten gemaild dat mijn foto's worden gebruikt

en dat begint me nu toch wel te irriteren

 

ik heb van ellende 1700 foto's met mijn naam nu voorzien

en alles in de winkel aangepast

kost me dagen aan tijd en energie die ik liever op een andere manier besteed

 

dus hoe moet ik nu verder handelen

graag jullie hulp

 

 

groetjes miranda

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou een advocaat in de arm kunnen nemen om haar een deftige brief (lees; brief met de meest verschrikkelijke juridische dreigementen) te sturen als zij de foto's niet zou verwijderen van de site. Kost een paar honderd euro. De meeste kleinere ondernemers schrikken daar wel van en willigen jouw verzoek dan in.

 

Stel dat ze het weigert dan zou je alsnog een dure juridische procedure moeten starten om haar de foto's te laten verwijderen. Als dat jij in het gelijk gesteld wordt door de rechter dan moet de tegenpartij in de regel alle kosten die jij gemaakt heb vergoeden. De kans dat jij gelijk krijgt is op zich aanzienlijk als je kan aantonen dat jij de foto's inderdaad zelf gemaakt hebt.

 

Maar het is en blijft veel negatieve energie steken in iets waar je eigenlijk helemaal niet mee bezig wilt zijn.

 

Wat je in het vervolg kan doen is bij nieuwe foto's duidelijk je logo in beeld brengen of op een andere manier een watermerk aanbrengen op je foto's. Er zijn programma's die dat automatisch voor een hele map afbeeldingen kunnen doen.

Link naar reactie
  • 0

een advocaat in de arm nemen

daar heb ik de centen ook niet voor

ik heb maar een klein bedrijfje

 

de foto's zijn nu allemaal gemerkt

dus wilt een ander ze meenemen dan moeten ze

veel moeite doen om mijn naam te verwijderen

daar hebben ze dan ook geen zin in hoop ik

 

maar voor nu wil ik gewoon mijn foto's daar af hebben

ik wil niet dat klanten denken dat haar winkel bij die van mij hoort

Link naar reactie
  • 1

copyright claimen op productfoto's is heel erg lastig.

Als het gewoon recht toe recht aan foto's met b.v. witte achtergrond zijn ben je daarin zo goed als kansloos.

 

Pas als er een duidelijke eigen inbreng op de foto is (bewerkt met sterretjes, of rozen blaadjes rondom product enz.) dan zou je kans kunnen maken op bescherming van de foto's.

 

Hier een interesant stukje hierover: http://blog.iusmentis.com/2008/06/02/productfotos-en-tekst-overnemen-van-je-concurrent-mag-dat/

Link naar reactie
  • 0

In de link van Daniël staat het al. Je maakt volgens mij het meeste kans als je gewoon een aangetekende brief stuurt met de mededeling dat als de foto's niet worden verwijderd ze daar een gepeperde rekening voor krijgt gepresenteerd.

 

Wijs haar op:

 

Burgerlijk Wetboek Boek 6

Afdeling 3. Ongerechtvaardigde verrijking

Artikel 212

1 Hij die ongerechtvaardigd is verrijkt ten koste van een ander, is verplicht, voor zover dit redelijk is, diens schade te vergoeden tot het bedrag van zijn verrijking.

 

Daarna rekening sturen. Als die niet betaald wordt kan je altijd overwegen een advocaat in de arm te nemen. Ik denk dat het niet zover zal komen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp uit de tekst op je site dat je speciale mallen gebruikt, die gemaakt zijn door een mallenmaakster.

 

Als die ander jouw foto's gebruikt, dan moet zij dus ook dezelfde zeepjes maken. Heeft zij daarvoor dezelfde mal gekocht bij jouw mallenmaakster (kan dat sowieso?) of heeft zij een kopie gemaakt op basis van zo'n zeepje? Dat zou je bij die mallenmaakster kunnen navragen.

 

Als zij de mal niet heeft gekocht, dan maakt zij naar ik aanneem ook nog eens inbreuk op de rechten van die mallenmaakster, wat eventueel andere stappen mogelijk maakt. Ik neem tenminste aan dat er op die mallen ook iets van rechten rust, dat zal in elk geval gelden voor de mallen van zeepjes van bekende figuren, het lijkt me niet dat je die zomaar mag maken/gebruiken (en dus zeker niet namaken).

Link naar reactie
  • 0

Kaboutertje- ze heeft de foto's niet gehotlink maar gedownload en bij haar geplaatst

 

hans- handig die qoute ik ga het nog een maal vriendelijk vragen met deze quote erbij

 

een brief zal niet gaan

op haar website staat nergens een adres of een kvk nummer

en op de kvk kan ik haar bedrijfje ook niet terug vinden

 

John - de mal van het schoentje heb ik zelf uit het buitenland geimporteerd

en meerdere met mij

en hij is ook al als kopie mal in omloop daar doe je helemaal niks tegen

 

van zeepjes zelf worden ook mallen gemaakt helaas

de kwaliteit is 9 van de 10 keer om te huilen

ik verkoop daarom ook geen zeep aan andere zeepmaaksters

 

en het is al een paar keer gebeurd dat een collega zeepmaaksters bij mij zeep kocht

en daar de mallen van ging maken (kwam ik later pas achter)

als ik daar dan wat van zei dat het niet netjes was dan kreeg ik de wind van voren

daarom mijn regel ik verkoop geen zeep aan andere zeepmaaksters

ik zie het als een vorm van diefstal ik betaal soms tot 40 euro voor een mal

een andere koopt het zeepjes voor een prikie en maakt daar een mal van

de kwaliteit van het zeepje is dan om te huilen

want je verliest alle kleine details

Link naar reactie
  • 0

Als het nederlands domein is kan je hier(als het een belgisch domein is moet je naar dns.be) mogelijks de gegevens vinden.

Is het een andere domien dan kan je dit hier.

Je ziet dan de gegevens van de domeinnaamhouder en waar de domein is geregistreerd. je kan meestal ook afleiden waar die gehost wordt. Luistert de vrouw niet naar je vraag om ze te verwijderen kan je altijd contact opnemen met de hoster en dan kan deze alsnog stappen ondernemen.

edit: twabla was me voor.

Link naar reactie
  • 0

vossie

ik weet dat het verplicht is

maar zij blijkbaar niet

 

hier zijn ze ook al aan het helpen met tips

http://www.mijnwebwinkel.nl/helpcentrum/forum/onderwerp/4909/mijn-foto-s-in-andere-webwinkel#message4958

ik kreeg van mijn webwinkel.nl ook een bericht dat ik een formulier kan invullen

maar dat kan resulteren in het tijdelijk sluiten van haar shop

en dat is niet iets wat ik op mijn geweten wil hebben

maar als het niet anders kan dan moet het maar

maar leuk is anders

Link naar reactie
  • 0

Gewoon klacht indienen bij Mijnwinkel. Misschien kunnen ze met een stevige brief het probleem oplossen zonder die winkel te sluiten. dat is jouw probleem ook helemaal niet, maar dat van de concullega die niet reageert op jouw mails. Even doorbijten nu!

 

Helemaal mee eens.... die andere club is toch niet netjes nu? En..... anders zou ze een webshop zonder afbeeldingen hebben.... wat is het verschil?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Mijn webwinkel gaat er nu verder werk van maken

ik heb het 3 keer netjes gevraagd

 

gisteren kwam ik erachter dat ze ook foto's op facebook heeft staan

dus daar zit ik ook weer achteraan

 

en haar adres heb ik nu ook

mevr wilde toen zeep bij mij bestellen

wat dus niet kan omdat ik niet aan andere zeepwinkels lever

ik had de bestelling nog in een map staan inclusief adres

 

ondertussen heb ik van alles uit lopen spitten

ze heeft van 8 andere zeepwinkels foto's staan

van een winkel de achtergrond

en weer van een andere winkel alle tekst overgenomen

dus bijna niks op haar site is van haar

ik zit er aan te denken om al die winkels een aan te schrijven

misschien dat ze dan eens wakker wordt

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.