• 0

Webwinkel mag niet op industrieterrein (of in huis)

(Novum) - Webwinkels mogen niet zijn gevestigd op een industrieterrein. Bij een webwinkel is namelijk sprake van detailhandel en dus horen ze er net zomin thuis als een supermarkt. Dat blijkt uit een woensdag openbaar geworden schriftelijke uitspraak van de rechtbank in Den Bosch.

 

De zaak kan volgens advocaat Marc Houben verstrekkende gevolgen hebben. "Als een webwinkel alleen in een pand met bestemming detailhandel mag worden gevestigd, betekent dit dat de vele webwinkels die vanuit een woning worden gerund ook kunnen worden aangepakt."

 

De zaak was aangespannen door de Slijtersunie, vertegenwoordigd door Houben. De Slijtersunie vond dat de gemeente Schijndel moest optreden tegen het bedrijf achter Limoncello.nl, dat online drank verkoopt. De branchevereniging wil zo de 'wildgroei aan webwinkels' tegengaan en stelt dat via internet nauwelijks op leeftijd kan worden gecontroleerd.

 

De gemeente vond echter dat er geen sprake is van detailhandel omdat niet aan de deur wordt gekocht. Ook wees de gemeente op een uitspraak van de Raad van State.

 

Die uitspraak ging over een opslagruimte van waaruit goederen werden gebracht naar klanten die een internetbestelling hadden gedaan. De raad oordeelde in die zaak dat hier geen sprake was van detailhandel. De rechtbank vindt deze zaken echter niet vergelijkbaar.

 

De rechter wijst erop dat het in Schijndel niet om een opslagruimte gaat, maar dat de webwinkel vanuit het pand wordt gerund, de betaling ter plekke wordt gecontroleerd, de goederen er worden verzameld en verpakt en uiteindelijk ook worden verstuurd. Een webwinkel moet dus in ieder geval deels in een pand met bestemming detailhandel zijn gevestigd.

 

De gemeente moet volgens de rechtbank dan ook optreden tegen de webwinkel. Tegen de uitspraak is nog hoger beroep mogelijk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

dat had ik al eerder voorspeld aan de hand van uitspraken dat een webwinkel niet aan huis gevestigd mag zijn.

 

Je mag dus niet aan huis gevestigd zijn , je mag niet op bedrijventerrein gevestigd zijn.

 

Moet je opletten wat er gebeurd als webwinkels winkelpanden in gewone winkelstraten gaan huren maar vervolgens de ramen van die winkelpanden gaan blinderen en de deuren op slot houden en die winkelpanden dus als opslagloods gebruiken.

 

Krijg je weer gezeur dat je een webwinkel niet in een winkelstraat mag runnen omdat dat het aanzicht van die winkelstraat ten nadele komt (gaat een winkelstraat er niet beter van uitzien als overal geblindeerde en gesloten panden zijn

Link naar reactie
  • 0

Stel dat het er inderdaad door komt dat een webwinkel aan huis noch op een industrieterrein gevestigd mag worden -wat ik ten zeerste betwijfel- dan ga je volgens mij een fenomeen krijgen wat nog erger is. Je krijgt dan in een winkelstraat panden waarop webwinkeliers gezamelijk hun webwinkel vestigen. Een beetje in de trant van postbus bedrijven. Spookpanden waar tientallen of honderden ondernemers hun webwinkels vestigen maar waar verder niets gebeurd. Denk niet dat zoiets wenselijk is.

Link naar reactie
  • 0

voor de meeste webwinkels verwacht ik wel dat de regels worden aangepast, maar of dat voor alcoholische drank gaat gelden is maar zeer de vraag. En dat is de zaak waar een rechter zich over heeft gebogen.

 

uit het stappenplan van antwoordvoorbedrijven

11. Voldoen aan vereisten bij verkoop van alcohol

Sterkalcoholhoudende dranken mag u alleen via een webwinkel verkopen als u een slijters- of drank- en horecavergunning hebt. Voor de verkoop van zwakalcoholhoudende dranken hebt u geen vergunning nodig.

Link naar reactie
  • 0

Ik voorzie ook lege winkelpanden maar met een brievenbus voor vele webwinkels. De illegaliteit blijft er echter door bestaan om de webwinkel feitelijk nog steeds vanuit woonhuizen worden gedreven.

 

De oplossing is heel eenvoudig. Gemeenten staan in hun bestemmingsplannen vaak al huis-aan-huis-bedrijfjes toe (pedicure, kantoor enz.). De betreffende regel moet aangevuld worden met een zinnetje over internetwinkels. Moeilijk is het echt niet.

 

MAAR: bestemmingsplannen worden in de regel maar 1 keer in de 10 jaar herzien omdat het veel tijd en geld kost. Al die tijd blijft een illegale situatie bestaan wat voor concurrenten grond biedt om de gemeente te dwingen handhavend op te treden. Exact dit is wat in de onderhavige kwestie gebeurde. De gemeente wilde eigenlijk niet handhaven (zag dus ook in dat een webwinkel niet veel kwaad kan in een woonwijk), maar werd hiertoe gedwongen door een concurrent van de webwinkel. Dan sta je als gemeente met de rug tegen je muur.

 

Een tussenoplossing is misschien een gedeeltelijke herziening van de bestemmingsplannen. Die zie ik regelmatig voorbij komen en zijn niet zo duur, omdat de 99% van het bestemmingsplan dat niet herzien wordt, in tact blijft en onderzoeken en besluitvorming alleen gericht zijn op de verandering (= het toevoegen van de regel dat internetwinkels zijn toegestaan in woningen).

 

Ik vraag me trouwens af hoe het nu zit met bedrijven als bol.com. Die zijn gevestigd op industrieterreinen en waarschijnlijk is er geen sprake van de (mede)bestemming detailhandel (kan overigens wel). Als de uitspraak stand houdt, dan is een bedrijf als bol.com dus illegaal bezig.

]

Link naar reactie
  • 0

Ter informatie: de uitspraak is LJN:BV0158.

 

Het meest interessante deel:

"De rechtbank gaat er, gelet op de procesbeschrijving, van uit dat op de bedrijfslocatie aan de Lorentzweg 1 te Schijndel via webwinkels goederen ten verkoop aan particulieren worden aangeboden, de via deze webwinkels gedane bestellingen worden geaccepteerd, de betaling van deze goederen wordt gecontroleerd, de bestelde goederen worden verzameld, verpakt, verzendgereed gemaakt en ter verzending aangeboden. Daarmee is sprake van detailhandel."

 

Er wordt verwezen naar een andere zaak met gedoe over een bestemmingsplan: LJN:BN8583. Bij deze zaak ging het om de vraag of het opslaan en leveren in een pand met een verkeerd bestemmingsplan ook niet mocht. De administratieve handelingen werden wel vanaf een locatie met het juiste bestemmingsplan gedaan. Er werd in hoger beroep bepaalt dat er dan geen sprake is van het uitoefenen van handelsactiviteiten op die opslaglocatie.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me trouwens af hoe het nu zit met bedrijven als bol.com. Die zijn gevestigd op industrieterreinen en waarschijnlijk is er geen sprake van de (mede)bestemming detailhandel (kan overigens wel). Als de uitspraak stand houdt, dan is een bedrijf als bol.com dus illegaal bezig.

 

Ben je wel eens bij Bol.com geweest? Die zitten in een kantoorpand tegenover een winkelcentrum in Nieuwegein. De boeken worden verzonden door Centraal Boekhuis. Ga dus geen fantasieverhaaltjes ophangen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat ik me afvraag wat het belang van de slijtersunie is om een dergelijke zaak te beginnen. Volgens mij is de webwinkel op het industrieterrein niet het grootste issue in deze. Gaat volgens mij mee om de verkoop van sterke drank via internet.

 

Klinkt als een jaloezie zaak.

Huur op een industrieterrein zal een stuk lager dan in een winkelstraat zijn.

Maar het kan wel wat met de drank en horecawet te maken hebben.

Je mag bijvoorbeeld geen café aan huis hebben, maar een nagelstudio of adviesburo wel.

Link naar reactie
  • 0

Hoeft geen jaloezie te zijn, het is gewoonweg niet eerlijk. Een wet is een wet.

 

Ik ben er wel een voorstander van om webwinkels te weren uit woonwijken. Je filtert hiermee wel een hoop hobbyisten eruit. Een hoop mensen zullen het niet met mij eens zijn. Maar wat je nu krijgt is allerlei kleine webwinkels die heel goedkoop hun goederen gaan aanbieden, maar nooit groter kunnen worden omdat de buurman met deelfde winkel dan goedkoper kan zijn. Hierdoor worden al die webwinkels nooit levensvatbaar.

 

Een beetje hetzelfde in mijn branche is gebeurt. Er is geen middenweg meer. Je hebt of grote bedrijven of bedrijven in de hobby sector (drive in show/artiesten met techniek). Door groeien kan niet echt. Je moet echt een ander bedrijf beginnen. Een prof. drive in show met eigen spullen bestaat niet. Het zijn allemaal mensen die ernaast nog een baan/uitkering hebben.

Een gemiddelde show nml niet meer dan 400 euro en dat maximaal 3 keer per week. Hoewel het gemiddelde vaak niet boven 1 keer per week uitkomt.

 

Wanneer je een pand moet huren op een bedrijven terrein, moet je automatisch ook wat serieuzer te werk gaan.

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn mening is dit gewoon hele oude wetgeving, wetgeving die aangepast moet worden. Wat heb je nu als webwinkel aan een detailhandel pand. Een mooi winkelpand zo in het centrum met al je spullen... Dat is niet de essentie van een webwinkel en zeker ook niet wat je in eerste instantie als doelstelling hebt.

 

Naar mijn verwachting krijgt dit vast nog wel een staartje en zal de wet wel aangepast worden, meer naar deze tijd.

Op zoek naar een webdesigner? - Martijn Wessels Webdesign

Link naar reactie
  • 0

...

 

Ik ben er wel een voorstander van om webwinkels te weren uit woonwijken. Je filtert hiermee wel een hoop hobbyisten eruit. ...

Behalve de hobbyisten filter je dan ook de starters eruit. Want waar moet je anders beginnen als je wat wil uitproberen, meteen een zakelijke pand zoeken met 5 jarige huurcontract? Je maakt de start dan onnodig duurder. Ik zit niet meer in 'n woonwijk hoor, heb 200 m2 ruimte voor mijn webwinkel, maar het is wel lekker makkelijk begonnen vanuit huis waardoor er vrijwel geen kosten waren en er meteen weer geïnvesteerd kon worden. Het groeien zou wel een stuk langer hebben geduurd als ik het meteen vanuit bedrijfspand had moeten doen.

 

Ik maak me ook niet zoveel zorgen over hobbyisten, over het algemeen stoppen ze vanzelf als het toch niets meer oplevert en ze inzien hoeveel werk het toch nog is.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me trouwens af hoe het nu zit met bedrijven als bol.com. Die zijn gevestigd op industrieterreinen en waarschijnlijk is er geen sprake van de (mede)bestemming detailhandel (kan overigens wel). Als de uitspraak stand houdt, dan is een bedrijf als bol.com dus illegaal bezig.

 

Ben je wel eens bij Bol.com geweest? Die zitten in een kantoorpand tegenover een winkelcentrum in Nieuwegein. De boeken worden verzonden door Centraal Boekhuis. Ga dus geen fantasieverhaaltjes ophangen.

Iets minder bot reageren mag ook.

 

Ik noemde bol.com, omdat het Financieele Dagblad gisteren in verband met dit bericht een foto toonde van een groot pakhuis met als onderschrift pakhuis of distributiecentrum Bol.com. Daar heb ik mijn 'fantasie' dus vandaan.

 

Ik neem aan dat je nu even een berichtje stuurt naar het Financieele Dagblad om ze te vertellen dat ze geen fantasieverhaaltjes in de krant moeten zetten. Bellen is nog sneller: 020 592 8888.

 

Daarnaast geldt het door mij aangehaalde voorbeeld weliswaar niet voor Bol.com, maar wel voor veel soortgelijke bedrijven.

 

Nog een laatste vraag: de rest van mijn bijdrage (o.a. de mogelijkheden tot partiele herziening van bestemmingsplannen als oplossing) bestempel je ook als fantasie?

]

Link naar reactie
  • 0

we moeten er ook nog rekening mee houden dat veel van dit soort uitspraken gedaan worden door seniele oude mannetjes die hun post nog per postduif versturen en geen idee hebben wat internet nu eigenlijk precies is maar daar in belangrijke zaken wel uitspraken over moeten doen.

 

Valt mij in elkgeval wel vaker op dat heel veel besluiten over belangrijke zaken met betrekking tot internet en andere digitale zaken gedaan moeten worden door mensen die behoorlijk op leeftijd zijn (om het nu even wat netter te omschrijven) die totaal geen ervaring met internet hebben.

 

Zou misschien tijd worden dat voor zaken die te maken hebben met internet of andere nieuwe media/economie speciale rechtbanken (of in elkgeval speciale rechters) komen met mensen die weten waarover ze het hebben en dus ook veel beter daarover uitspraken kunnen doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zomaar even een andere richting op: Zou het een idee zijn om een logistieke dienstverlener op te richten op een bedrijventerein die alleen opslaat, verzameld, inpakt en verzendt? Deze werkt voor meerdere webwinkels. Een soort shared service center maar dan logistiek. Gericht op een bepaald segment of een bepaalde regio. Het verkopen en betalen gebeurt dan decentraal door de webwinkeleigenaren in hun woningen. De fysieke handelingen en de opslag op een industrie terein waar het hoort.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zomaar even een andere richting op: Zou het een idee zijn om een logistieke dienstverlener op te richten op een bedrijventerein die alleen opslaat, verzameld, inpakt en verzendt? Deze werkt voor meerdere webwinkels. Een soort shared service center maar dan logistiek. Gericht op een bepaald segment of een bepaalde regio. Het verkopen en betalen gebeurt dan decentraal door de webwinkeleigenaren in hun woningen. De fysieke handelingen en de opslag op een industrie terein waar het hoort.

 

Die bestaan al. Zoek maar eens op fulfilment bedrijven.

 

Wouter Hol laat mooi zien hoe dat bij zijn webwinkel kabeltje.com gaat:

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

Het wachten is dus op een intelligente gemeente die heel snel een industrieterrein met veel leegstand en passende gebouwen herbestemd tot webwinkelzone.

 

Combinatie van industrieterrein met optioneel bezichtigingsmogelijkheden voor consumenten

 

Denk zeker dat als een middelgrote gemeente dat goed aanpakt, dus inclusief aanleg van een goede internet verbinding dat dat wel eens een heel groot succes zou kunnen worden.

Speciale e-commerce zones waarin zowel logistieke service als toeleverende diensten zoals webbouwers enz gezamenlijk gevestigd kunnen worden. Inderdaad toegestaan om webshops vanuit te beheren, vanaf te verzenden en dus afhaal mogelijkheden voor kopers.

Link naar reactie
  • 0

Die bestaan al. Zoek maar eens op fulfilment bedrijven.

Dat heb ik nu altijd... :)

Maar dan zijn deze misschien wel de oplossing voor de serieuze webwinkels in start fase? of willen ze alleen zaken doen met winkels die al op de rit zijn?

Als je nog in de startfase bent kan het zijn dat je zeer weinig bestellingen per dag heb, waardoor het uitbesteden heel duur uitpakt. Ze dienen dan eigenlijk meer als opslag dan dat ze ook lekker aan de slag kunnen met vele bestellingen inpakken.

Link naar reactie
  • 0

Die bestaan al. Zoek maar eens op fulfilment bedrijven.

Dat heb ik nu altijd... :)

Maar dan zijn deze misschien wel de oplossing voor de serieuze webwinkels in start fase? of willen ze alleen zaken doen met winkels die al op de rit zijn?

 

denk dat dat voor kleine startende webwinkels niet interessant is. Je betaald bij dat soort bedrijven namelijk per pick locatie plus per handeling en dat kan best nog wat kosten. En juist in de eerste periode kan je dat makkelijk allemaal zelf doen.

 

Pas als je gaat groeien moet je kiezen of je eigen magazijn neemt of dat je dat dus uitbesteed aan een fullfilment bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

denk dat dat voor kleine startende webwinkels niet interessant is. Je betaald bij dat soort bedrijven namelijk per pick locatie plus per handeling en dat kan best nog wat kosten. En juist in de eerste periode kan je dat makkelijk allemaal zelf doen.

 

Pas als je gaat groeien moet je kiezen of je eigen magazijn neemt of dat je dat dus uitbesteed aan een fullfilment bedrijf.

hangt dat niet af van waar het fullfilment bedrijf zich op richt en hoever ze gaan in hun dienstverlening? We zien ook dat starters in het algemeen soms beginnen in een verzamel kantoorpand. Het zou een soort order fullfilment incubator voor startende webwinkels kunnen zijn. Geen gedoe met regels in woonwijken en bestemingsplannen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het wachten is dus op een intelligente gemeente die heel snel een industrieterrein met veel leegstand en passende gebouwen herbestemd tot webwinkelzone.

 

Combinatie van industrieterrein met optioneel bezichtigingsmogelijkheden voor consumenten

 

Op een gemeente zou ik niet wachten; de hinder in mijn ervaring is niet zo zeer de "intelligente" (zou ik niet durven te beoordelen) maar de "snel". :)

 

Maar in een cowerk ruimte kunnen startende webwinkels zich ook prima vestigen, zolang de relatie met de gemeente een beetje redelijk is.

 

Zo'n goede begrip van de Nederlandse wet heb ik niet, maar mijn inziens van het lezen van de uitspraak had de rechter eigenlijk weinig keuze. Ik denk dat het gaat niet zo zeer om de rechters als om de regels, toch? In de VS mag de rechter de regels gewoon aanpassen, maar binnen jullie systeem had ik begrepen dat dit niet mocht. Begrijp ik dat verkeerd?

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Die bestaan al. Zoek maar eens op fulfilment bedrijven.

Dat heb ik nu altijd... :)

Maar dan zijn deze misschien wel de oplossing voor de serieuze webwinkels in start fase? of willen ze alleen zaken doen met winkels die al op de rit zijn?

Hoe serieus een webwinkel is dat blijkt pas als hij een tijdje draait. Ik heb webwinkels met tonnen aan investeringsgeld een paar maanden na de start de stekker er al weer uit zien trekken vanwege tegenvallende resultaten. Voor een fulfilment bedrijf kost het klauwen met geld als iemand blij zijn spullen daar neer legt, maar na een paar maanden toch stopt en alles weer weg haalt.

 

Er zijn echter wel fulfilment bedrijven die ook met startende webwinkels in zee gaan. Hier een lijstje van bekende fulfilment bedrijven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.