Jump to content
hamelink
Verberg

Wordt geen slachtoffer van je succes

vraag

Stel je hebt een wereld-idee, de eerste verkoop is gerealiseerd, maar wat als het ineens een succes wordt. Hoe regel je het vervolg van je succes.

Succes, leidt tot arrogantie en vervolgens tot mislukking.

Kijk maar naar bedrijven die in de afgelopen jaar verloren zijn gegaan zonder direct namen te willen noemen.

Hou vast aan je eigen normen en waarden.

Wat zou het mooi zijn als je deze luxe problemen mag oplossen

:D :D

 

Erik Hamelink


Man-it BV

Erik Hameink

Link to post
Share on other sites

9 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ben het hier mee eens. Alhoewel iedereen wacht op "the sky is the limit" zorg ervoor dat je jezelf niet overwaardeerd, blijf je klanten waarderen!

Daarnaast heb ik gelezen in de Automatiseringids dat

Slecht management dé oorzaak is van ICT-faillissementen: niet de slechte marktomstandigheden zijn de oorzaak van de recente faillissementsgolf onder high-tech bedrijven, maar zwak management. Als oorzaken worden genoemd een smalle klantenbasis, gebrek aan ervaring en al te optimistische verwachtingen die voor een achteraf niet te rechtvaardigen bestedingspatroon zorgden. Aan de ene kant het technische talent van de internet-entrepreneurs en aan de andere kant hun onbenul op het gebied van het leiden van een organisatie.

 

Ik kan me hier wel in vinden (en dan spreek ik uit ervaring). Ook ik heb nl. de denkfout gemaakt mij meer met de techniek bezig te houden, dan met het managen van mijn bedrijf. Nu heeft de crash me ook niet echt geholpen met overeind blijven. Maar wellicht als ik me meer met het managen had beziggehouden dat ik dan nog omhoog had kunnen klimmen i.p.v. rond de tafel te zitten met een currator!

 


Voor hen die geen kennis hebben vergaard is de A gewoon drie stokje

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dank je!

Maar waar ik nieuwsgierig naar ben is: denk jij dat je een volgende keer wél kan managen?

Ik sluit me daarom toch aan bij Hamelink. Want als hij zegt "wordt geen slachtoffer van je succes" dan betekent dit "wordt geen slachtoffer van je eigen ego", oftewel: ik kan denken dat ik het kan, maar kan ik het ook echt?

Ik ben dus nieuwsgierig naar hoe technische ondernemers dit aanpakken?


Voor hen die geen kennis hebben vergaard is de A gewoon drie stokje

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Belangrijk is het vinden van het evenwicht. Soms gaat het jou erg goed en wellicht je klant wat minder. Bij schaarste kun je tarieven verhogen, maar zodra dat voorbij is gaat het tarief omlaag. Zoek samen met je klant naar het evenwicht. Voor een langdurige relatie met je klant is het geven en nemen.

Bedenk dat je beiden ondernemer bent


Man-it BV

Erik Hameink

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Nou zeg je dus dat je in zaken redelijk moet blijven, en dat vind ik ook. Zolang je het goed doet kan in princiepe alles. Ik ben begonnen in de 'e-business' op een moment dat iedereen falliet ging, en ik ga er lekker mee door zolang het kan en ik er nog plezier in heb.

Ik rij niet in een auto (dus ook niet in een dikke) en mijn collega's (mede oprichters) ook niet. We hebben geen spiegelpand, secretaresses en topsalarissen. Uiteindelijk zal bescheidenheid de mens en zijn bedrijf sieren. Waar ik zelf een hekel aan heb is zaken doen met bedrijven die dit niet als beleid hebben, het zijn wel mijn zuurverdiende centen die ik moet betalen waar hij vervolgens gadgets voor koopt. Investeer dat dan in betere service en support.

:-/ *zucht* Maar ik geloof ook in wereldvrede en naastenliefde. . .


Wouter

--

"Two of the most famous products of Berkeley are LSD and BSD. I don't think that this is a coincidence"

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het uitgeven van geld is voor niemand een probleem, als je een zaak wilt opbouwen is het uitstekend om de franje eraf te laten. Het geld kan nu eenmaal maar een keer besteed worden.

Luxe kan later, als het allemaal goed loopt. De beloning komt na prestatie, niet ervoor.

Geniet van de weg naar succes.

 

;) :D ???


Man-it BV

Erik Hameink

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Edwin,

 

Even een reactie op jouw bericht: hoe weten we nu dat we het straks wel kunnen?

 

Simpel: heb vertrouwen in jezelf maar ga er voor de zekerheid altijd vanuit dat je de wijsheid niet op alle fronten in pacht hebt.

 

Zoek dus betrouwbare "maatjes": mensen die je kunt vertrouwen en waar je je gedachten tegen aan kunt houden. Zoeken bij voorkeur mensen die hun sterkten en zwakten op andere plaatsen hebben dan jij.

 

De "maatjes" kunnen vrienden zijn; pa of ma; ome Henk; je partner; professionele adviseurs; mogelijke financiers; mensen op dit Forum; contacten via Dreamstart: verzin het maar.

 

Bedenk in ieder geval dat ook mensen die op het eerste gezicht mogelijk weinig verstand van "ondernemers-" of  "managementzaken" hebben, vaak een zeer verfrissende kijk op de wereld hebben! Helpt je soms om uit je eigen vicieuze gedachtenkringetjes te breken.

 

Bij mij was mijn oma zo iemand: goh, wat mis ik die babbeltjes!

 

Succes

 

Gr.

 

 

Bengel.


Vijf minuten "babbelen" met de juiste persoon, levert vaak meer op dan 3 dagen zelfstudie. Opnieuw het wiel uitvinden is zonde van je tijd .....!

Bengel.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt Bengel voor je advies.

Maar ik moet nog even uit de dip komen. Had aan de ene kant vertrouwen in naastenliefde (zoals Okki dat zo mooi zegt), maar ook dat heeft mij ondermijnd.

Kan beter op mezelf vertrouwen, maar dat zelfvertrouwen heeft mij ook ingelaten met personen die het goed bedoelen maar vervolgens er mede voor gezorgd hebben dat het toch allemaal niet zo goed ging.

Je leest al .... ben nog even in een dip, en heeft mijn ego en vertrouwen een behoorlijke deuk opgelopen. Maar mijn spiraal gaat weer opwaarts. Ik weet dat ik het kan, dus ga ik er voor.

Momenteel moet ik nog heel veel faillisementsgedoe afhandelen, maar in de tussentijd lees ik heel veel en doe ik daar voorlopig mijn voordeel mee.

Een goede tip wat ik uit al dat leeswerk en mijn eigen ervaring heb is: volgende keer houd ik een logboek bij met vermelding van de goede dingen en de valkuilen.

Voor mij lijkt zo'n naslagwerk handig om daar mijn zwaktes en sterktes (maar ook die van anderen) bij te houden. Een zwot-analyse heet zoiets.

Een spreuk aan de want in mijn nieuwe bedrijf wordt dan: verbeter je zwaktes met de sterktes van een ander!

En dan moet ik natuurlijk wel alert blijven op alles wat er om me heen gebeurd.


Voor hen die geen kennis hebben vergaard is de A gewoon drie stokje

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Edwin,

 

Kop op en het zal zeker weer een keer beter gaan! Zoals ik je nu hoor, ga je zeker weer opnieuw beginnen ;D

 

Jou tip om duidelijk je eigen sterktes en zwaktes vast te leggen lijkt me een goede tip voor andere ondernemers die nu gaan starten. Zorg er voor dat je een sterk netwerk om je heen verzameld van personen die jou zwakke punten goed aan kunnen vullen. Eigenlijk kan het niet vaak genoeg gezegd worden.

 

Veel succes de komende periode en we gaan vast weer van je horen!


Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 150 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept