• 0

Nieuwe boekhouder

Voor we verder gaan, ik hoef geen offertes of aanbiedingen te krijgen over dit onderwerp. Ook niet via de email of pm.

 

Ik ben op zoek naar een nieuwe boekhouder, niet omdat mijn huidige boekhouder slecht is, maar meer omdat ik het idee heb dat ze er geen of weinig tijd voor heeft. Zonder verder in details te treden, wil ik zelf ingrijpen voordat het mis gaat.

 

Ik ben inmiddels een beetje op de hoogte van de tarieven, maar heb totaal geen idee hoeveel uur men bezig zal zijn. De offertes verschillen hier heel erg mee. Ook wanneer ik daar over doorvraag krijg ik niet echt een beeld waarom ze er langer of korter mee bezig zijn.

 

Ik hoop dat er iemand hier een indicatie kan geven.

 

- Ik doe zelf mijn BTW aangifte

- ongeveer 100 a 150 uitgaande facturen

- ongveer 300 a 350 inkomende facturen

- persooneels verloning gebeurt extern.

- per jaar ongveer 10 a 15 boekingen waarvan ik niet precies weet of het prive/zakelijk is of dat ik niet weet hier ik het weg moet boeken.

- de stukken worden genummerd aangeleverd in een map.

- Ik werk met snelstart.

- de boekhouding is helemaal ingedeeld, dus er hoeven geen grootboekrekeningen oid aangemaakt te worden.

 

Ik wil graag als resultaat mijn jaarlijkse aangifte, uitdraai investeringen, eind balans en een resulaatoverzicht.

 

Hoelang zou een boekhouder hiermee bezig zijn? Nu loopt dat uiteen van 2 uur tot 17 uur per jaar. Waardoor de offertes helemaal hel erg uitelkaar lopen.

 

Oja offerti.nl is echt een aanrader!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik begrijp wat je bedoeld, maar vertrouwen moet je vooral verdienen, die krijg je niet zomaar omdat de offerte er mooi uitziet.

 

Je bent door schade blijkbaar nogal sceptisch geworden.

 

Vertrouwen kun je niet op voorhand verdienen, dus die eis is wat vreemd van je. De vertrouwensband met je boekhouder komt over een periode van tijd tot stand. In het begin heb je alleen een kennismaking en een offerte om op af te gaan. Daarom is het ook raadzaam om te informeren bij vrienden/familie/ondernemers naar hun ervaringen met hun boekhouders.

 

Daarom, nogmaals, geef zelf heel duidelijk aan wat je verlangt van je boekhouder. Laat hem/haar dat in een offerte vastleggen en spreek voor standaardwerkzaamheden zo nodig (voor jouw rust) een bovengrens af. Klopt de offerte niet met jouw wensen, laat dan de offerte aanpassen voordat je tekent. Doen ze daar niet aan, zoek dan een ander.

 

Overigens wil ik toch een keerzijde van de medaille aangeven. Veel kantoren, waaronder het onze, zijn ook op zoek naar klanten waar het mee matcht. Onze klanten zoeken een adviseur die matcht met hun niveau, vragen en budget. Wij matchen ook graag met klanten op datzelfde niveau. Luisteren ze naar onze adviezen, volgen ze de aanwijzingen op en - niet onbelangrijk - vinden ze onze offerte acceptabel en betalen ze onze uren?

 

Het vertrouwen moet ook wederzijds zijn en ook wij kunnen alleen afgaan op die eerste kennismaking. En als het niet matcht, dan zijn veel kantoren echt bereid om de overeenkomst op te zeggen.

 

Dat gezegd hebbende, neem dit niet persoonlijk op, denk ik bijvoorbeeld dat jouw bedrijf en het onze niet zal matchen, ondanks dat ik weet dat er een meerwaarde in zit voor je. Vandaar ook mijn opmerking om 10.15 uur hieronder. We verschillen te veel van vraag en aanbod om daar een gezonde werkrelatie op te bouwen.

 

Succes verder

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht ook een bedrijf te hebben gevonden, maar werd net via de PM gewaarschuwd niet met hun in zee te gaan. Nog even uitzoeken hoe en wat.

 

Ik heb zelf behoorlijk wat moeite met mannen in pak en in sjieke kantoren. Van de manier van praten en doen krijg ik altijd de kriebels. Komt vaak ook omdat ik op 1 of andere manier een hogere dunk heb van mensen die echte arbied verrichten, als je begrijpt wt ik bedoel.

 

Ik ben behoorlijk sceptisch geworden over boekhouders, heb gewoon een aantal keer flink pech gehad. Zo was er bijvoorbeeld 1 of andere eikel die van de aardbodem verdween, waardoor ik te laat was met de aangifte en ik maanden lang bezig ben geweest om mijn map met bonnen en facturen terug te krijgen. En een andere keer besloor een boekhouder 4 x de afgesproken prijs in rekening te brengen en ik kreeg mijn spullen pas terug bij contante betaling. En tot slot een boekhouder die prive gesprekken in rekening ging brengen. Dus mijn wantrouwen is niet geheel onbegrijpelijk. Maar ja als het bericht van mijn tipgever klopt moet ik dus toch nog even opnieuw door de offertes heebn gaan lopen.

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht ook een bedrijf te hebben gevonden, maar werd net via de PM gewaarschuwd niet met hun in zee te gaan. Nog even uitzoeken hoe en wat.

 

Ik heb zelf behoorlijk wat moeite met mannen in pak en in sjieke kantoren. Van de manier van praten en doen krijg ik altijd de kriebels. Komt vaak ook omdat ik op 1 of andere manier een hogere dunk heb van mensen die echte arbied verrichten, als je begrijpt wt ik bedoel.

 

Ik ben behoorlijk sceptisch geworden over boekhouders, heb gewoon een aantal keer flink pech gehad. Zo was er bijvoorbeeld 1 of andere eikel die van de aardbodem verdween, waardoor ik te laat was met de aangifte en ik maanden lang bezig ben geweest om mijn map met bonnen en facturen terug te krijgen. En een andere keer besloor een boekhouder 4 x de afgesproken prijs in rekening te brengen en ik kreeg mijn spullen pas terug bij contante betaling. En tot slot een boekhouder die prive gesprekken in rekening ging brengen. Dus mijn wantrouwen is niet geheel onbegrijpelijk. Maar ja als het bericht van mijn tipgever klopt moet ik dus toch nog even opnieuw door de offertes heebn gaan lopen.

 

 

Jasper, met alle rspect, maar... wat zoek je nu eigenlijk? En welke input heb je nog nodig?

Uit bovenstaande lees ik een zeker wantrouwen t.o.v. grote kantoren ("mannen in pak en sjieke kantoren"), die vallen dus al af want in de basis moet je natuurlijk wel openstaan om een vertrouwensband op te bouwen en met een dergelijk gevoel zal dat niet lukken.

In het verleden ben je blijkbaar in zee gegaan met kleine administratiekantoren of zelfstandigen. De één ging er vandoor, de ander hield zich niet aan de prijsafspraken (waren die helder en ondubbelzinnig en leverde jij aan wat afgesproken was?). En vervolgens trof je er een die privé gesprekken in rekening bracht.

 

Ik heb het gevoel (maar correct me if I'm wrong) dat een boekhouder (groot of klein kantoor) het voor jou per definitie niet goed kan doen en dat dit (ook) te maken heeft met je eigen basishouding ("Komt vaak ook omdat ik op 1 of andere manier een hogere dunk heb van mensen die echte arbied verrichten"). Misschien zou je hier eerst eens goed op moeten reflecteren?

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Vertrouwen kun je nooit verdienen, net als respect.

Je moet iemand standaard respecteren en vertrouwen geven. Je mag het vertrouwen en respect wel in iemand verliezen.

 

Marjan, aantal uren en uurloon vind ik niet zo interessant. Vanuit mijn praktijk hanteer ik vaste prijzen voor soortgelijke klussen. Dat vind ik net zo eerlijk. De een boekt nou eenmaal sneller / nauwkeuriger dan de ander.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Godemorgen Jasper,

 

Als ik je wensen samenvat uit de posts krijg je dit:

niet omdat mijn huidige boekhouder slecht is, maar meer omdat ik het idee heb dat ze er geen of weinig tijd voor heeft.

Ik hoef geen duur kantoor of een prettige sfeer

Ik hou van een gezellig gesprek, maar niet met iemand die 50 of 75 euro per uur kost

Maar vooral het in de gaten houden van de cijfers

Ik was eigenlijk niet van plan meer te gaan betalen dan 50 euro per uur. Is vooral een kwestie van vraag en aanbod

Ik wilde ook een vaste prijs afspreken met een boekhouder. Als zij er dan langer mee bezig zijn is dan hun probleem, risico van het ondernemen

Gewooon de cijfers controleren, aangifte doen en facturtje sturen

Ik heb zelf behoorlijk wat moeite met mannen in pak en in sjieke kantoren. Van de manier van praten en doen krijg ik altijd de kriebels. Komt vaak ook omdat ik op 1 of andere manier een hogere dunk heb van mensen die echte arbied verrichten, als je begrijpt wt ik bedoel.

 

Zoals Marjan al aangeeft lijkt het probleem tussen een goede match wellicht aan twee partijen te liggen, zowel de boekhouders waar je mee hebt gewerkt maar ook zeker jouw eigen insteek in dit hele traject. Joost ziet de bui ook al hangen maar ik denk ook dat je een redelijke kans maakt om met een dergelijk eisenpakket uiteindelijk wederom bij een partij uit te komen die achteraf niet aan je wensen voldoet.

 

Ga er even van uit dat een boekhouder kan rekenen. Jij vindt € 50 per uur al veel te veel dus zeg dat je € 40 (?) redelijk vind. Een zzp-er zoals hier aangeraden maakt bijvoorbeeld 235 dagen per jaar. Als ie efficient werkt (en geen valse uren schrijft) kan ie misschien 70% van zijn uren echt besteden aan werk voor specifieke klanten wanneer de insteek is zoals jij het graag ziet (dus zaken als de eigen boekhouding, scholing, belletjes tussendoor, offertes maken, kennismakingsgesprekken, overige bedrijfsvoering etc.etc. kunnen niet gefactureerd worden). Dan factureert hij dus iets meer dan 1300 uur op jaarbasis.

 

Voor € 40 kom je dan uit op een jaaromzet van € 52.000. Hiervan zijn nog geen enkele kosten betaald zoals huur, verzekeringen, telefoon, internet, vergunningen, scholing, software (ook erg duur als je flinke barricade aan klanten hebt), computers, etc.etc.

 

Wat houdt zo'n meneer dan over denk je? een paar euro's per maand en de voldoening dat ie zijn klanten voor een dubbeltje op de eerste rij heeft laten zitten?

 

In de praktijk werkt dit dus gewoon niet. Of je krijgt een belachelijk laag uurtarief voorgespiegeld waarbij je er dan ook helaas van uit moet gaan dat er met een vork wordt geschreven, of de prijs per uur is 'normaal'. Uiteraard heb je ook in het laatste geval een risico dat er bij wordt gesprokkeld maar dat blijf je houden met alle partijen en branches waarbij er op uurtarief wordt gewerkt.

 

Hetzelfde geldt voor boekhouders die alles heel 'eerlijk' tegen een vaste prijs bieden. Die kunnen ook wel een sommetje maken aangaande gemiddelde uren en zorgen ook voor een degelijke omzet op basis van de verwachte urene en klanten. Wanneer je daar alles zeer goed aanlevert betaal je wellicht teveel omdat je minder dan de gemiddelde uren in beslag neemt, ben je een van degenen die alles dramatisch aanlevert, ben je wellicht wat beter af (behalve dan dat je dan kans hebt te horen te krijgen dat het zo niet meer verder kan).

 

Lang verhaal weer maar mijn advies is om je wat realistischer in te beelden in de bedrijfsvoering van de partij waarmee je in zee gaat. Alle voorgestelde manieren van offreren hebben hun eigen haken en ogen maar als je een goede boekhouder wilt die zijn eigen zaakjes ook op orde zal hebben, betaal je er uiteindelijk ook gewoon voor.

 

Dus een partij die wel op uurbasis werkt (maar niet voor €40) kan prima uitpakken. Wij doen dit ook (en beschouw dat zeker niet als aanbod, zoals Joost aangeeft gaat een match twee kanten op) en kunnen prima vooraf een schatting geven op basis van de zaken die de klant schat aan te leveren. Blijkt het aanleveren anders uit te pakken, of verwachten wij meer tijd kwijt te zijn om welke reden dan ook, dan spreken altijd af dit vooraf te melden bij de klant, zodat de keuze open blijft om wel of niet de boekhouding door ons te laten doen.

Link naar reactie
  • 0

Hetzelfde geldt voor boekhouders die alles heel 'eerlijk' tegen een vaste prijs bieden. Die kunnen ook wel een sommetje maken aangaande gemiddelde uren en zorgen ook voor een degelijke omzet op basis van de verwachte urene en klanten. Wanneer je daar alles zeer goed aanlevert betaal je wellicht teveel omdat je minder dan de gemiddelde uren in beslag neemt, ben je een van degenen die alles dramatisch aanlevert, ben je wellicht wat beter af (behalve dan dat je dan kans hebt te horen te krijgen dat het zo niet meer verder kan).

Ik wil hier toch op reageren, want als je met prima softwarepakketten werkt en een vaste werkwijze hanteert maakt het niet uit of iemand heel gestructureerd aanlevert of via een schoenendoos. Als dat wel uitmaakt, kan je idd geen vaste prijsafspraak maken.

 

Maar wellicht is dit oftopic. Het is heel simpel, er zijn vele aanbieders en ieder doet het op zijn manier. Hoe moeilijk dat ook is, daar moet iedereen zijn/haar keuze uit maken.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 1

Nou, ook met prima softwarepakketten blijft er een groot verschil tussen klanten aangezien het toch echt mensen zijn.

 

Meneer A die inititeel maar driekwart heeft aangeleverd (waar je achterkomt tijdens het boeken, vergeten is welke bonnetjes prive zijn en welke op de zaak horen, gecombineerde makro-bonnen inleveren, bij nabellen lange uitleg heeft en twee weken later pas weer wat extra bonnetjes doorgeeft en een paar ontbrekende dagafschriften, dan blijkt het nog niet compleet en weer bellen mailen tot het wel rond is, afschriften zijn kwijt maar hij heeft alles wel op een paar eigen excel sheets gezet waar ook andere zaken in staan maar daar hoef je even niet op te letten. Daarna bij de concept cijfers de melding dat er toch nog een aantal posten privé zijn betaald ziet ie ineens en eigenlijk ook moeten worden verwerkt, waar had ik die facturen ook alweer, komt goed komt goed, volgen zsm. Trouwens ik had nog een vraag over mijn levensloop en de FOR, kan dat even? Etc.etc.

(is nog maar een beperkt voorbeeld, praktijkgevallen kunnen vele vele malen erger zijn).

 

En meneer B mailt enkel PDF'jes met alle dagafschriften en facturen, heeft geen enkele vraag en alles is compleet.

 

Kun je mij echt niet vertellen dat voor een kantoor met vaste prijzen de twee klanten achteraf bezien gelijk af zijn. En al helemaal niet dat je het dan niet uit zou maken of je gehele klantenbestand meneer B's zijn of A. Ik vind dat A meer moet betalen omdat door zijn manier van werken er meer tijd wordt besteed aan hem dan aan B. Bij vaste bedragen zitten de A's al verwerkt in de verwachte doorlooptijd, iets waar B dus ook voor betaalt uiteindeiljk.

Link naar reactie
  • 0

Ik stap zelf steeds meer over op een vast tarief voor vaste werkzaamheden Deze werkzaamheden zijn natuurlijk helder omschreven

 

[*]de wijze waarop de bescheiden moeten worden aangeleverd (met een heldere scheiding tussen de memoriaalboekingen en de boekingen die via het kas- eb bankboek lopen);

[*]welke bescheiden er dienen te worden aangeleverd (bankmutaties bijvoorbeeld standaard digitaal, wijze waarop Onderhandenwerk inzichtelijk gemaakt moet worden etc.);

[*]Welke werkzaamheden er door mij verricht worden (bijvoorbeeld: het voeren van de administratie, het verzorgen van de aangiften OB, het vervaardigen van een jaarrekening incl. balans en verlies- en winstrekneing en het verzorgen van de WIA of de VPB);

[*]de maximale omvang van het aantal boekingen (vanzelfsprekend afgestemd op de huidige hoeveelheid boekingen van de klant).

 

Als de klant de gegevens aanlevert zoals afgesproken weet hij gewoon altijd van tevoren waar hij aan toe is en zijn er geen verrassingen op de factuur. Ook als er nog even gezellig gesproken wordt over koetjes en kalfjes komen die uren dus niet terug op zijn factuur. Als ik efficiënt werk kan ik veel op de klant verdienen. Als het even niet meezitten en het loopt niet zo lekker is dat mijn probleem, niet het probleem van de klant. Voor de helderheid: ik reken dus niet één prijs voor al mijn klanten voor hetzelfde product, ik bepaal aan de hand van de prestatie die ik lever en de waarde die ik toevoeg de prijs van dat product.

 

Indien de klant van de afspraken afwijkt heb ik contractueel een vast uurtarief voor de nacalculatie afgesproken. Vanzelfsprekend eerst kortsluiten met de klant (niet aangeleverd conform de afspraak, wil je het zelf rechtzetten of zal ik het voor je doen? - je moet je klanten ook opvoeden (-; ). Ervaringen zijn tot nu toe erg positief, zowel voor mijn klanten als voor mij.

Wat je namelijk doet is niet jouw toegevoegde waarde koppelen aan een tariefeenheid (een uur werken) maar aan een product (een correct verzorgde inzichtelijke administratie kost x per jaar). Ik merk dat door op deze manier een standaardproduct aan te bieden er ook meer werk in de advieskant wordt gerealiseerd, met name door de goede naam en faam die wordt opgebouwd.

 

Op de vraag van Jasper moet in mijn optiek dan ook prima een vaste prijs geoffreerd kunnen worden. Of dat verantwoord kan voor € 350 betwijfel ik echter zeer. En of een site als offerti het forum is om zo'n belangrijke opdracht aan te besteden betwijfel ik ook. Eerder is al aangegeven dat de match belangrijk is: ik breng eigenlijk nooit een offerte uit voordat ik de potentiële klant ontmoet heb, zijn wensen en verwachtingen in kaart heb kunnen brengen en (voor mij heel belangrijk) of wij elkaar liggen. Als ik er geen prettig gevoel aan over houd (heel subjectief, maar in een vertrouwensrelatie essentieel) adviseer ik om op zoek te gaan naar een andere partij.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ons kantoor heeft met de meeste cliënten ook vaste prijsafspraken gemaakt. Maar daarbij is een voorbehoud gemaakt, wanneer de cliënt een rommeltje aanlevert of veel fouten in de administratie maakt dan worden de extra gewerkte uren apart in rekening gebracht.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Ons kantoor heeft met de meeste cliënten ook vaste prijsafspraken gemaakt. Maar daarbij is een voorbehoud gemaakt, wanneer de cliënt een rommeltje aanlevert of veel fouten in de administratie maakt dan worden de extra gewerkte uren apart in rekening gebracht.

Praktisch gezien gewoon werken op uurbasis dus. Evenals Dennis eigenlijk. Ik begrijp de marketingkant en de zekerheden opver en weer maar ik probeerde duidelijk te maken aan Jasper dat een goede boekhouder zelf al wel heeft doorberekend waar de knelpunten en tijdsbesteding zit in een dergelijke opzet (zoals jullie beiden hebben gedaan) en het dus niet mogelijk is een sterke partij te vinden die erg weinig rekent en het als 'ondernemersrisico' volledig accepteert soms extra tijd aan klanten kwijt te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Tja ik kan ook wel begrijpen dat als je zo vaak genaaid wordt door een boekhouder dat je een beetje het vertrouwen verliest. Het probleem is ook vaak dat je niet kan zien wat er gebeurt en wat de persoon doet. Daarom werk ik ook in de meeste gevallen gewoon op locatie bij de klant. Ze zien dat je aanwezig bent en ze zien dat je aan het werk bent. Dan is de factuur ook wat beter te onderbouwen. Bovendien merk je ook dat ondernemers vaak veel vragen hebben die ze even tussendoor stellen. Als je er dan bent kan je het meteen beantwoorden of uitleggen, werkt makkelijker dan over de telefoon.

 

Op deze manier heeft de ondernemer ook gewoon zo'n administratie etc. bij hem op locatie, vinden de meeste toch wel belangrijk. Als er op deze manier gewerkt wordt dan kan je heb je in ieder geval de 3 problemen die je hebt gehad al kunnen tackelen: als de boekhouder van de aardbodem verdwijnt merk je dat snel genoeg omdat ie niet aanwezig is. 4x de afgesproken prijs rekenen zal niet te onderbouwen zijn omdat je precies kan zien wanneer de boekhouder aanwezig is (en hij heeft de spullen nooit in eigen bezit, dus dreigen als er contant betaald wordt gaat ook niet... wat een LUL is dat trouwens zeg >;( ) . Prive gesprekken in rekening brengen is een ander verhaal. Tja, sommige declareren ook pauzes, mailtjes, telefoongesprekken. Ik vind het een beetje raar, maar aan de andere kant kan het zijn dat hij daardoor ook een lager uurtarief hanteert, dus daar valt niet zo over te oordelen. Sommige rekenen bijvoorbeeld reiskosten en lunch ook in het uurtarief mee.

Link naar reactie
  • 0

Even iets recht zetten, ondanks dat ik 50 euro teveel vindt, wil dat niet zeggen dat ik dat er niet voor wilt betalen. Ik betaal op dit moment 52.50 euro per uur bij mijn huidige administratiekantoor.

 

Ook de moeite hebben met de mensen in pak, heb ik misschien verkeerd uitgelegd. Want ondanks dat ik er moeite mee heb ga ik er wel mee aan de slag. Een hoop opdrachtgevers vallen ook in deze categorie en daarmee gaat de samenwerking prima. Dus ik bedoelde alleen "Moeite mee hebben" niet het ontlopen van.

 

Ik zie een boekhouder niet als een van de belangrijkste dingen in mijn bedrijf. Ok hij moet izjn werk goed doen, maar ik vind dat een ondernemer zelf ook moet weten hoe het moet er wat er gaande is.

 

Ik kan zonder tussenkomst van een boekhouder, prima alle benodigde cijfers vinden en uitleggen. Ik hou ook niet van allerlei belastingtrukjes, uiteindelijk ben je dan toch een keer de pineut, natuurlijk maak ik ook gebruik van de hypotheekaftrek, KOR (dit jaar niet meer), zelfstandige aftrek etc. Maar het moet wel duidelijk en eerlijk blijven.

Ik heb geen BV en ondernemingen in ondernemingen om allerlei belastingvoordelen te behalen. Om de ismpele reden dat ik het wil kunnen begrijpen en dat mijn bedirjf niet afhankelijk wordt van een boekhouder.

 

Ik geef wel toe dat de boekhouder die 4 keer zoveel rekende, mijn eerste boekhouder was en dat ik wellicht de boekhouding niet helemaal goed heb ingeleverd. Ik werkte toen nog niet met snelstart en deed het zelf. De problemen ontstonden door geen communicatie over de hogere kosten, terwijl hij de administratie van te voren heeft ingezien en dus perfect wist wat hij kon verwachten. Bovendien stond zijn houding mij niet aan.

 

Ben het niet helemaal eens met Hermes, ik heb voor bijna iedereen sepect, maar vertrouwen doe ik alleen de mensen die hebben kunnen laten zien dat ze te vertrouwen zijn. Het gebeurt nog steeds te vaak dat je een klant of leverancier vertrouwd en dat je keihard opgelicht wordt of dat je rechtzaken moet voeren om je centen te krijgen.

 

Toch ben ik heel blij met jullie feedback, het zet me wel aan het denken. Ik moet alles even rustig doorlezen, want het zijn behoorlijk stukken tekst. en daar kom ik vaak slecht doorheen.

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk was mijn vraagstelling ook niets iets dat met tarieven te maken had, maar meer over de uren die men kwijt denkt te zijn.

Ik had ook aangegeven dat de enige communicatie over mijn boekhouding bestaat uit die maximaal 15 vragen, bijvoorbeeld mag het wel of niet op de zaak of mag deze uitgave nog bij de investering worden opgeteld ofkan ik het beter apart als kosten inboeken.

Anderzijds heb ik nog nooit vragen van mijn boekhouder gekregen, wel afgelopen jaar de correctie op mijn begravenisverzekering, mag niet worden afgetrokken (of was dat al een jaar eerder?) en dat ik bekeuringen niet mag opvoeren als kosten (was het eerste jaar dat ik dat deed)

 

Dus volgens mij zit mijn boekhouding prima in elkaar, netjes alle facturen in een map, met daarbij de adminstratieexport, mijn bankafschriften, correpspondentie belastingdienst en mijn vragenlijstje.. Ik weet dat mijn facturen er eigenlijk ook bij moeten zitten, maar vind dat onzin, bij een controlle kan ik ze zo uitdraaien of als PDF laten zien.

 

Wat ik raar vind is dat geen ene boekhouder tot u toe gevraagd hoe de boekhouding eruit ziet en dat men op basis daarvan een offerte kan uitbrengen. men roept maar wat en gooit met prijzen tussen de 98 euro euro en 3500 euro per jaar.

Link naar reactie
  • 0

Ze roepen inderdaad maar wat en als het meer blijkt te zijn krijg je een aanvullende factuur (je administratie was een rotzooi) en als het minder blijkt te zijn dan hoor je ze niet ;D We moeten toch ook geld verdienen???? ::)

 

En je hebt gelijk hoor, niemand is te vertrouwen. Maar je moet wel zakelijk blijven er vanuit gaan dat iemand z'n vak gewoon goed kan en (meestal) kom je er snel genoeg achter als dat niet zo is.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik raar vind is dat geen ene boekhouder tot u toe gevraagd hoe de boekhouding eruit ziet en dat men op basis daarvan een offerte kan uitbrengen. men roept maar wat en gooit met prijzen tussen de 98 euro euro en 3500 euro per jaar.

 

Dat is inderdaad erg vreemd. Ik kan geen offerte maken als ik de omvang van de administratie en de gewenste werkzaamheden niet weet. Ik zou in jouw geval ook geen zaken doen met een boekhouder die niet op zijn minst wilt weten hoeveel boekingen (aantal te boeken facturen inkomend en uitgaand) er verricht worden. Als je alleen controle zoekt van je boekhouder, dan is de omvang nog steeds relevant immers. Liefst vraagt hij om inzage in de administratie, waar wel het risico aan kleeft dat hij ziet wat je huidige boekhouder declareert aan je en hij er net onder gaat zitten.

 

succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

wat is dat toch met offerti ??? En dan nog, je kunt in het opmerkingen veld toch eindeloos omschrijven wat je wensen zijn?

Uiteraard kun je je boekhouding niet tonen, maar enigszins omschrijven wat er verwacht wordt door jou en hoeveel facturen je hebt per maand kun je wel aangeven.

 

Op offerti zit slechts een fractie van de boekhouders/adviseurs waar je uit kunt kiezen. Naar ik begrijp, moeten die boekhouders ook nog eens zeer scherp offreren (en dat op basis van halve informatie) om een kans te maken. Er wordt dus geconcurreerd op prijs en niet op kwaliteit. Vind je het dan echt gek dat je dan in contact komt met boekhouders die hun scherpe offerte alleen kunnen nakomen voor bepaalde werkzaamheden en dat andere werkzaamheden de zogenaamde meerwerknota per maand opleveren?!

 

En als je denkt dat de prijs lager wordt naarmate jij minder advies wenst, dan zit je mis. Je kunt best roepen dat je geen advies wenst en daarom een lage offerte zoekt, maar ik gok zo dat op offerti de meeste boekhouders echt in hun lage offertes geen ruimte hebben ingedeeld voor advieswerkzaamheden. Je zoekt dus op een plek die al ontdaan is van extra diensten naar de laagste prijs.

 

Ga eens rond in je familie-/vrienden-/mede-ondernemers-kringen. De kans is aanzienlijk veel groter dat je daar mensen treft die tevreden zijn over hun boekhouder en jou graag een aanbeveling doen. Dan heb je in elk geval uit betrouwbare hand informatie over die dienstverleners. Dan pas ga je kennismaken. Klikt het? Geef dan aan wat je wenst en bespreek gerust vast wat je aan budget hebt.

 

Succes

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp wat je bedoeld, maar mijn bronnen zijn beperkt. Bovendien zal iemand niet snel zeggen dat hij/zij een verkeerde keuze heeft gemaakt met zijn boekhouder. Wel een groot aantal offertes gekregen via dit forum (allen afgewezen, want een boekhouder die niet kan lezen, kan niet mijn administratie controleren)

Dus ben veroordeeld tot dit soort websites. Want ik ga niet tientallen boehoudkantoren benaderen om te kijken of er een klick is. Dat interesseerd me namelijk niets, dus ga ik het ook niet kunnen vinden, met het gevolgdat het me alleen maar tijd gaat kosten. Baal nu al van de afspraak die ik a.s. dinsdag heb met iemand die belde om zijn verkoopverhaal te kunnen doen.

 

Mijn vraag was dus met de beschikbare iinformatie niet te beantwoorden.

 

Ik heb besloten om van alle offertes die ik heb gekregen ergens in het midden van de uren/bedragen te gaan zitten. Wat ik nu zie is dat dat ongeveer tussen de 7 en 9 uur zal gaan zitten.

 

Ik zal het advies van Frans opvolgen en in het gesprek duidelijk afspraken over wat ze wel en niet moeten doen en welke vergoeding er tegen zal komen te staan. Ik zal dan ook mijn boekhouding van 2010 meenemen als voorbeeld (of 2011 als ik die helemaal af heb) Zal ook duidelijk aangeven dat ik niet op zoek ben naar analizes of ver uitgewerkte ideeen. Gewoon de controlle, aangifte, aangifte van mijn vrouw, BTWsuplementie en als het niet teveel kost een simpel jaaroverzicht. Anders draai ik die zelf uit.

Ze moeten wel met Snelstart werken, anders kan ik nog niks met hun werk. (programma is voor boekhouders toch gedeeltelijk gratis.

 

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor het meedenken en het verschaffen van het inzicht..

Link naar reactie
  • 0

Misschien een eenmalige investering doen dit jaar of het jaar erop door de gekozen boekhouder en het contract te laten controleren door een derde waarvan jij weet dat de kennis in huis is (accountantkantoor, goede referenties, register accountant etc.). Als jij er ook nog één zoekt die met plezier de rotte appels onder de boekhouders uit het bedrijfsleven wil halen dan krijg je misschien nog korting ook ;D

 

Volgens mij ook als jij met die "boekhouders" trauma de offertes bekijkt dan zal jij bij geen offerte er (dan wel onbewust) een een goed gevoel bij overhouden.

 

The 7 habits of highly effective people, een aanrader.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.