• 0

Hoe breng je de prijs?

Hoi!

 

Ik heb sinds een paar maand een eigen webshop die nu langzaam begint te lopen. Echter heeft een grote, internationale website contact met me gezocht voor een order van 1000 waterkoelingsets van mijn eigen merk. Prima! Top! Spannend! Leuk! hihi.

 

Nu zit ik wel met een paar problemen. Want ik moet een offerte uitbrengen. Nu is het zo dat ik deze set graag voor 186,00 per stuk wil verkopen. Dan houd ik een netto marge over van ~30,-. Lijkt me redelijk. Echter om die 186,00 per set te krijgen, hoe moet ik dat brengen richting de klant?

Moet ik dan hoger gaan zitten in de eerste prijs? Want ze nemen 1000 stuks af. Daar verwachten ze wel een bepaalde korting voor natuurlijk. 1 set zou ik verkopen voor 209,-. Dan behoud ik dezelfde 30,- marge.

 

Daan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dus ik moet eigenlijk doen alsof ik ze echt korting geef? En als ze nou lager willen dan 186,00?

 

Dan is het aan jou om te bepalen of je lager wilt gaan dan die € 186,00 ;) Het blijft altijd een spelletje het onderhandelen.

 

Je moet je afvragen hoeveel risico je loopt bij zo'n order. Ik weet niet of je deze aantallen op voorraad hebt? Zo niet, dan moet je het ook voorfinancieren, lukt dat? En wat voor afspraken maak je met de klant? Het gaat om een aanzienlijk bedrag!

 

Kun je het risico dragen dan kun je wellicht genoegen nemen met een iets lagere prijs. Maar het houdt natuurlijk een keer op.

 

Soms kun je beter 10 kleine dan 1 hele grote order met slechte marge hebben.

Link naar reactie
  • 0

De aantallen heb ik niet op voorraad, en de fabrikant ook niet. Dit duurt 10 tot 11 weken wat geen enkel probleem is voor de klant.

 

Inderdaad, de fabrikant stuurt het op 10 pallets naar mij toe. Ik pak het over in mijn doosjes (met eigen logo) en zet het weer op de pallets. Dan verstuur ik het naar de klant.

Link naar reactie
  • 1

Daan, ik zou heel goed nadenken of deze vis niet te groot voor je is. Iedere set kost je iets van € 155,- en dat vervolgens maal 1.000. Je staat op het punt voor 155.000 euro in te kopen... Krijg je dit wel gefinancierd? Wat gebeurt er met jou als je klant niet helemaal tevreden is / zegt te zijn en daarop wat met de geldkraan gaat spelen? De klant betaalt niet of slechts gedeeltelijk terwijl jouw leverancier wel betaald moet worden...

 

Hoe betrouwbaar is je product? Ben je er met die 1.000 stuks of moet je er meteen 50 bijkopen om service mee te verlenen? Opslag, transport... hoe ga je logistiek verzorgen? En... zitten deze gegevens wel in jouw kostprijsberekening verwerkt? Bedrijfsaansprakelijkheid geregeld? Productaansprakelijkheid en hoe zit het met je internationale aansprakelijkheid? Zoveel vragen nog...

 

Het lijkt me essentieel dat je geldstromen perfect op elkaar aansluiten. Met de verkoop moet jij je inkoop financieren anders loop je grote persoonlijke risico's. Ik denk dat jij hele goede contracten moet opstellen met zowel de kopende als de verkopende partij. Laat je hierover goed informeren. Als dit mis gaat, dan krijg een heleboel ellende op je bord.

 

Ik hoop dat jij je mega-order binnenhaalt hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar je begeeft je nu op het speelveld van de 'grote jongens' en daar gelden vaak harde regels en wetten. En ben je nieuw dan moet jij die nog leren. Daarvoor wil ik je waarschuwen. Ik heb zelf bij een bedrijf gewerkt wat door een financier compleet kapot werd gemaakt - inclusief beslagleggingen , juridische procedures en faillissement. Een heel vervelende ervaring maar naderhand heel leerzaam. Ik wens je een soortgelijke ervaring NIET toe.

 

Wijsheid en succes gewenst!

 

iOptimize maakt klanten van bezoekers en verbetert het rendement van je site.
Link naar reactie
  • 0

Hoi!

 

Ja, het is een erg grote klant, en ik ben een klein, klein visje. en nog niet eens 18;-).

 

Financiering:

 

Ik wil dat de klant vooruit betaald. Eventueel tegen een extra korting. Met dat geld kan ik vervolgens mijn fabrikant betalen. Mocht dat niet lukken wil mijn vader eventueel inspringen, maar dit heb ik liever niet. (Heb vanaf het begin alles alleen gedaan en wil dat zo houden)

 

Service:

Eigenlijk vind ik dat dat niet mijn risico is, maar het risico van de klant. Ik wil best wel 50 sets extra bestellen, maar dan wel tegen extra kosten.

 

Logistiek

Alles wordt bij ons thuis opgeslagen. Hier zal het 2 weken staan en vervolgens weer naar de klant gaan

Link naar reactie
  • 0

Ik wil dat de klant vooruit betaald.

 

Ik denk dat je vooruit betalen kunt vergeten. Denk eerder dat je rekening moet houden met betaling na 60 dagen! Zeker met dit soort bedragen is vooruitbetalen meestal geen optie.

 

Logistiek

Alles wordt bij ons thuis opgeslagen. Hier zal het 2 weken staan en vervolgens weer naar de klant gaan.

Houdt je ook rekening met het feit dat er iets kan gebeuren tijdens deze 2 weken? Brand, wateroverlast, diefstal etc. Wat doe je dan?

 

Als ik het zo lees moet je je niet branden aan deze klant. Het risico is erg groot!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, het is een erg grote klant, en ik ben een klein, klein visje. en nog niet eens 18;-).

 

Minderjarig. Dat geeft het verhaal ook nog eens een leuke draai. Weten je ouders hiervan?

En voor wat betreft de aansprakelijkheid: doe je dit in een eenmanszaak of een BV?

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Dave. Betaling na 60 dagen. Dat is wel heel wat minder. Dan moet ik dus de financiering op een andere manier rond krijgen..

 

Met dat er iets kan gebeuren heb ik geen rekening gehouden, maar die kans is ook zo klein..

 

@wimj,

 

Ouders weten ervan. een eenmanszaak. Heb een handlichting verkregen:)

Link naar reactie
  • 0

@ Dave. Betaling na 60 dagen. Dat is wel heel wat minder. Dan moet ik dus de financiering op een andere manier rond krijgen.

Zonder borgstelling van iemand kun je voorfinanciering bij een bank denk ik vergeten. Ik denk dat weinig mensen borg willen staan voor € 150.000,-

 

Met dat er iets kan gebeuren heb ik geen rekening gehouden, maar die kans is ook zo klein..

 

Dit is iets waar je wel rekening mee moet houden. Je zult niet de eerste zijn bij wie het overkomt en dan heb je een gigantisch probleem.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil dat de klant vooruit betaald.

 

Ik denk dat je vooruit betalen kunt vergeten. Denk eerder dat je rekening moet houden met betaling na 60 dagen! Zeker met dit soort bedragen is vooruitbetalen meestal geen optie.

 

 

Dat ben ik niet met je eens, juist met dit soort grote orders die ook door de fabriek niet direct geleverd kunnen worden word vaak een grote aanbetaling gevraagd. 11 weken productietijd voor een niet al te ingewikkeld product als dit, dan gaat de fabrikant vrij zeker aanbetaling eisen

 

Je punt over de risico's tijdens opslag en logsitiek zijn wel terecht,

 

@Daan

 

Ik zou me over de marge niet zo druk maken, ook als je na prijs onderhandeling en extra risicoverzekeringen en financieringskosten nog maar 10 euro marge overhoud per product. x 1000 is dat nog steeds een heel mooi bedrag.

Je moet niet proberen van je eerste grote order rijk te worden. Dan ga je namelijk zeker dingen over het hoofd zien. Je zult altijd leergeld betalen door dingen die je over het hoofd ziet, maar je hebt een redelijk goede marge waarmee je wat tegenvallers kunt opvangen. Maar neem de tips ter harte in dit topic, er zijn veel risico's, doordat je zegt dat je vader je kan helpen met de financiering vermoed ik dat hij ook wel ondernemer is of is geweest (of hij heeft de staatloterij gewonnen :) ) dus nu is het wel zaak om het niet allemaal zelf te willen doen. een webshop runnen is in dit verband eigenlijk 'fietsen met zijwieltjes". een order van 1.000 stuks uit onderhandelen met een bedrijf met mogelijk vervolg orders is effe iets anders, dat word rijden op een flinke motor.. dus een beetje hulp met hoe dat moet kan geen kwaad.

 

Hou er ook rekening mee dat de order mogelijk toch te groot voor je is en als dat zo is. Geef dat ook toe en help ze dan verder bijv door ze in contact te brengen met de fabrikant en vraag een bemiddelingsfee dan hebben zij hun product en jij hebt er ook nog wat aan verdient.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, de fabrikant stuurt het op 10 pallets naar mij toe. Ik pak het over in mijn doosjes (met eigen logo) en zet het weer op de pallets. Dan verstuur ik het naar de klant.

 

Heb je daar tijd voor? 4 minuten per item is 15 per uur. Kost je dus ruim 60 uur omdat te doen. En die 4 minuten heb je echt nodig, en is denk ik eerder een ondergens.En je moet wellicht ook nog naar school toe.

Link naar reactie
  • 0

Dat ben ik niet met je eens, juist met dit soort grote orders die ook door de fabriek niet direct geleverd kunnen worden word vaak een grote aanbetaling gevraagd. 11 weken productietijd voor een niet al te ingewikkeld product als dit, dan gaat de fabrikant vrij zeker aanbetaling eisen.

 

Aanbetaling moet wel lukken inderdaad, maar volledig bedrag zal nooit door de klant vooraf betaald worden. Althans niet in onze branche. Aanbetaling is bij ons max. 35% van het totaalbedrag. Maar goed, je kunt het altijd proberen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad heb van 9 tot 5 stage. Alles gebeurd in de avonduren met 3 vrienden!:) . Ik ga nog even terug naar de tekentafel. Even wat dingen duidelijk op papier zetten!:)

 

En inderdaad, mijn vader is ook ondernemer. Een bedrijf dat verlichtingsartikelen produceert.

Link naar reactie
  • 0

Er is een hoop aan zinvolle tips m.b.t. risicobeheersing gegeven maar weet je intussen al welke prijs je gaat hanteren?

 

Mijn insteek bij prijsvorming zou in dit geval zijn proberen te achterhalen wat vergelijkbare producten die betreffende klant zouden kosten. Je klant zou ze ook zelf kunnen inkopen, maar weet kennelijk de weg niet. Dat is mooi maar is het ook duurzaam? En waar gaat je klant de producten voor gebruiken? Zijn het halffabrikaten, gebruikt ie ze zelf of is het voor de handel? In het laatste geval zal jouw klant er ook weer een marge opzetten en dat moet maar net kunnen. Via deze weg weet je wat voor een waarde jouw product voor die klant heeft.

 

Staan de prijzen van je producten op je website (of elders) vermeld? Mijn voorkeur heeft de prijs hoog te houden om daarna korting te kunnen geven. 1.000 stuk is veel, dus kwantumkorting is op zijn plaats. Daarnaast wil je vast wel een aanbetaling ontvangen en daarvoor kan je ook een korting geven.

 

Succes!

 

Je moet natuurlijk ook nog de kosten van bier en pizza voor je vrienden terugverdienen! ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Service:

Eigenlijk vind ik dat dat niet mijn risico is, maar het risico van de klant. Ik wil best wel 50 sets extra bestellen, maar dan wel tegen extra kosten.

 

Ook zo eentje.

 

Hé, harstkke goed dat je dit probleem mag oplossen. Menig kleine ondernemer zou in z'n handen wrijven. Je vader heeft ervaring met productie, dus die weet wellicht waar je op moet letten bij orders van deze grootte.

 

De kans op een klacht bij 1000 producten is te berekenen. Je marge moet toestaan dat je die klacht snel en serieus kan behandelen. Als er iets aan het product mankeert (of de klant niet tevreden is) zul je moeten reageren. Een aantal reserve-exemplaren lijkt me geen overbodige luxe.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me absoluut niet verstandig met zulke bedragen te spelen als je zo jong bent. Je hebt het hier over bedragen waar je een huis voor kunt kopen. Natuurlijk mag je deze kans niet laten liggen, en dit is natuurlijk een mooie kans, maar ik denk dat je én de deal kunt binnen halen én er flink aan kunt verdienen als je eerlijk bent naar de klant.

 

Ik zou gewoon eerlijk zijn en zeggen hoe oud je bent en dat je voor een percentage bereid bent te onthullen wie je fabrikant is. Je vader zal je misschien kunnen helpen aan een contract waarin staat dat je klant niet buiten jou om mag gaan. Het is win-win-win. Omdat je geen risico loopt kun je genoeg nemen met minder marge, maar verdien je flink, je klant zal iets goedkoper af zijn en de fabrikant krijgt zijn deal.

 

Maar je bent jong, denkt dat je de hele wereld aan kunt, dus dat wil je niet ;) Denk ik zomaar...

Link naar reactie
  • 0

@Rick,

Ja, deze bied de set goedkoper aan bij afname van 100 stuks. Wanneer ik er 1000 bestel gaat er nog eens 3% over het totaalbedrag af. Weet niet of het verstandig is om hier bedragen te noemen?

 

@Advill,

Hihi, zelf ook een zoon van deze leeftijd? ;-). Inderdaad is dat niet helemaal wat ik wil . Wil er vol voor gaan, alleen ervaring is het wat me een beetje opbreekt..

Link naar reactie
  • 0

Hoi!

 

Ik heb sinds een paar maand een eigen webshop die nu langzaam begint te lopen. Echter heeft een grote, internationale website contact met me gezocht voor een order van 1000 waterkoelingsets van mijn eigen merk. Prima! Top! Spannend! Leuk! hihi.

 

Hallo Daan,

 

Even afgezien van je leeftijd, je vader zal over je schouder meekijken.

 

Heb jij zulke unieke producten dat een grote internationale website dit via jou af wil nemen.

 

Of zit je nu in een offerte traject waarbij de laagste aanbieder het mag leveren.

 

edit: ik zie net dat je een eigen merk hebt. Je leverancier doet ook iets aan de prijs, dus het is niet je eigen merk, of je eigen label.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rick,

 

Product wat ik aanbied is niet helemaal uniek. De presentatie en het riedeltje eromheen wel. Ze willen het wel degelijk afnemen. Weten alleen niet veel van de markt, en hebben me daarom uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek.

 

Het is idd een eigen label.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Maak een paar scenario's. Gedoseerde aflevering en gedoseerde betaling, bijvoorbeeld. Reken ze door. Bedenk wat jouw toegevoegde waarde is in het traject en welke prijs daarvoor redelijk is. Bedenk wat het betekent dat jouw merk op de doos staat, op dat product te zien is. Levert dat nieuwe klanten op? Raak je klanten kwijt aan je afnemer?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.